واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z آ ا ب پ ت ج چ ح س ه و
There are currently 18 names in this directory beginning with the letter W.
W

Wallet‏ (‏کیف پول):
کیف پول ارز دیجیتال یک کیف پول ایمن دیجیتالی است که برای ذخیره‌سازی، ارسال و دریافت ارز دیجیتال استفاده می‌شود. درست مانند نگهداری سکه و اسکناس که نیاز به کیف پول دارید، برای نگهداری رمز ارزها نیز نیاز به کیف پول دارید. والت‌های کریپتو انواع و سایزهای مختلفی دارند؛ برخی از آنها تنها از یک رمز ارز مثل بیت کوین پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر نیز چندین ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند. کیف پول ارز دیجیتال به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شود؛ ولت‌های سرد شامل کیف پول های سخت افزاری و کاغذی هستند که امنیت بالایی دارند و کیف پول‌های گرم آنهایی هستند که به اینترنت متصل‌اند. تمام ولت‌های موبایل، تحت وب، دسکتاپ و افزونه مرورگر از این نوع هستند.

Wash Trade‏ (‏واش ترید):
نوعی دستکاری بازار که در آن، سرمایه گذاران با خرید و فروش همزمان یک ارز دیجیتال خاص، فعالیت‌های مصنوعی در بازار ایجاد می‌کنند. واش تریدینگ که گاهی به آن تجارت شستشو نیز می‌گویند، پروسه‌ای است که برای مثال، یک صرافی با خود معامله می‌کند تا نقدینگی خود را بزرگ‌تر جلوه کند و یا ارزش یک دارایی را دستکاری کند. صرافی‌ها به دلیل اقتصاد قوی که دارند، قادر به چنین دستکاری‌هایی هستند.

Watchlist‏ (‏واچ لیست):
یکی از ویژگی‌های وبسایت های ردیابی رمز ارزهاست که با استفاده از آن، کاربران می‌توانند فهرستی از ارز دیجیتال های محبوب خود را ایجاد کنند. می‌توانید کوین‌هایی که می‌خواهید از تغییرات قیمت، حجم بازار، معاملات ۲۴ ساعته و غیره آنها باخبر شوید را در واچ لیست خود اضافه کنید.

WBTC‏ (‏بیت کوین مبتنی بر شبکه اتریوم):
از آنجایی که شبکه‌های بیت کوین و اتریوم با هم متفاوت است و نمی‌توان بین این دو شبکه تعامل برقرار کرد، بیت کوین را به صورت یک توکن Peg شده (معادل سازی قیمت) در شبکه اتریوم ایجاد کرده‌اند تا بتوان از آن برای کاربردهای دیگر شبکه اتریوم نیز استفاده کرد. مثلا از WBTC می‌توان در سیستم‌های وام‌دهی و وام‌گیری کریپتو (Lending)، استخهای نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز و غیره استفاده کرد.

Weak Hands‏ (‏ویک هندز):
اصطلاحی برای تمایل سرمایه گذار به فروش ارز دیجیتال، با مشاهده اولین نشانه کاهش قیمت است. این مورد بیشتر در تریدرها و سرمایه‌گذاران تازه وارد دیده می‌شود، که به دلیل آشنایی نداشتن با ماهیت بازارهای مالی، با دیدن مقداری کاهش قیمت، سریعا یک بخش یا کل رمز ارز خود را می‌فروشند تا ضرر بیشتری نبینند.

Weak Subjectivity‏ (‏نقش ضعیف):
این مفهوم به نیاز تعدادی نود خاص برای تکیه به دیگر نودها، برای تشخیص وضعیت فعلی یک بلاک چین گواه اثبات سهام اشاره دارد. به بیانی دیگر، نقش ضعیف زمانی به کار می‌رود که چندین مسیر از جنسیس بلاک (اولین بلاک ساخته شده در یک زنجیره بلوک) تا بلوک فعلی وجود دارد و همه آنها می‌توانند معتبر باشند. بسته به مسیری که یک بلاکچین برای آن طراحی شده، نودها همیشه نمی‌توانند سریعا تشخیص دهند که کدام زنجیره فعال است؛ بنابراین با دنبال کردن دیگر نودها، وارد زنجیره فعال می‌شوند. این اصطلاح اولین بار توسط ویتالیک بوترین خالق اتریوم به کار رفت.

Web 1.0‏ (‏وب نسل اول):
نسخه اولیه وب است، که داده‌ها به صورت صفحات فقط خواندنی (Read-Only) متصل به هایپرلینک‌ها بودند. این نسخه به عنوان وب فقط خواندنی نیز شناخته می‌شود. در وب ۱ صفحات شخصی وب مشترک بودند و شامل پیج ‌ای استاتیک بودند که بر روی سرورهای ISP و یا سرویس‌های رایگان وب میزبانی می‌شدند. در نسخه اولیه وب، تبلیغات بر روی وب سایت‌ها ممنوع بود.

Web 3.0‏ (‏وب نسل سوم):
وب ۳ نسل جدید خدمات اینترنتی است و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پیشرفته برای اتصال برنامه‌های مبتنی بر وب به یکدیگر استفاده می‌کند. وب نسل سوم باعث شخصی‌تر شدن فضای اینترنت می‌شود؛ زیرا محتوای مورد علاقه کاربران را سریع‌تر از نسخه‌های قبلی خود به آنها نمایش می‌دهد. وب ۳ شامل الگوریتم‌های جستجو با استفاده از هوش مصنوعی، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت تقویت شده (AR) و آنالیز دیتای پیشرفته است.

Weekly‏ (‏تایم فریم ۷ روزه):
در تحلیل تکنیکال به کار می‌رود. در این تایم فریم، کندل ها ۷ روزه (هفتگی) هستند و پس از پایان این یک هفته، کندل بسته شده و کندل جدید باز می‌شود. می‌توان با استفاده از این نمودار روند میان مدت و بلندمدت رمز ارز را بررسی کرد.

Wei‏ (‏وی):
کوچکترین واحد کوین اتر است. هر اتر شامل ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ وی (هزار میلیون میلیارد وی) است. این بخش‌پذیری درست مانند ساتوشی در شبکه بیت کوین است.

WETH / Wrapped Ether‏ (‏اتر مبتنی بر استاندارد ERC20):
این یک توکن ERC20 است که نماینده کوین اتر با نسبت ۱ به ۱ است. این توکن به کاربران اجازه می‌دهد که اتر را در پلتفرم‌های غیرمتمرکز، با دیگر توکن‌های ERC20 ترید کنند. برای مثال، اگر بخواهید در پلتفرم یونی سواپ اتر را با یک توکن ERC20 مبادله کنید، ابتدا اتر شما تبدیل به WETH می‌شود و سپس تبدیل به توکن مورد نظر شما می‌شود.

Whale‏ (‏نهنگ):
اصطلاحی برای توصیف سرمایه‌گذارانی است که مقدار بسیار زیادی کریپتو دارند؛ مخصوصا کسانی که سرمایه آنها به اندازه‌ای است که می‌توانند بازار را دستکاری کنند. این اصطلاح برای سرمایه گذاران سازمانی و صرافی‌ها نیز استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین افراد نهنگ در بازار بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو با حدود ۱ میلیون بیت کوین و برادران وینکلواس (Winklevoss) با دارایی حدود ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار بیت کوین هستند. از سرمایه‌گذاران سازمانی نیز شرکت‌های تسلا و مایکرواستراتژی صدها هزار بیتکوین در اختیار دارند.

When Lambo‏ (‏لامبورگینی چه زمانی است؟):
این اصطلاح توسط طرفداران بیت کوین در روزهای اولیه به وجود آمدن بیت کوین ابداع شد. لامبورگینی یکی از گران‌قیمت‌ترین اتومبیل‌های دنیاست که تقریبا ۲۱۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. طرفداران بیت کوین اعتقاد دارند که بیت کوین روزی به این قیمت خواهد رسید. بسیاری از ثروتمندان حوزه رمز ارزها، لامبورگینی را به عنوان نمادی از موفقیت خود در این بازار خریداری کرده‌اند.

When Moon‏ (‏ماه چه زمانی است؟):
واژه ماه نقش بسیار مهمی در فرهنگ کریپتو بازی می‌کند. زمانی که فردی می‌پرسد ?When Moon بدین معناست که او احتمالا یک تریدر عجول است و به دنبال رمز ارزهایی می‌گردد که قیمت آنها قرار است به ماه برسد (یعنی افزایش چندین برابری داشته باشد). این اصطلاح در سال ۲۰۱۷ معروف شد، که قیمت بیت کوین به حدود ۲۰۰۰۰ دلار رسید.

Whiskers‏ (‏ویسکرها):
خطوطی که از بدنه کامل یک کندل استیک بر روی نمودار گسترش می‌یابند و تمام محدوده‌های High و Low (به بالاترین و پایین‌ترین قیمت یک دارایی بر روی نمودار می‌گویند) در داخل یک تایم فریم مشخص را نشان می‌دهند. به ویسکر ویک (Wick) یا سایه (Shadow) نیز می‌گویند.

Whitelist‏ (‏وایت لیست / لیست سفید):
لیست سفید معنی‌های متفاوتی در دنیای کریپتوکارنسی‌ها دارد. کاربرانی که در یک شرکت رمز ارزی، در لیست پستی ثبت نام می‌کنند، اغلب از طرف شرکت از آنها درخواست می‌شود که ایمیل‌های شرکت را در وایت لیست خود قرار دهند. این کار برای جلوگیری از قرار گرفتن ایمیل‌های شرکت در بخش Spam کاربران است. همچنین لیست سفید اغلب در بخش ICOها و یا آدرس‌های برداشت کریپتو به کار می رود. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در ICOها شرکت کنند، معمولا پس از ارائه مدارک شخصی خود، در وایت لیست قرار می‌گیرند.

Whitepaper‏ (‏مقاله سفید / وایت پیپر):
وایت پیپرها هدف و تکنولوژی پشت یک پروژه را توضیح می‌دهند. آنها معمولا شامل وضعیت، نمودارها و دلایل قانع کننده‌ای هستند که سرمایه گذاران را مجاب به خرید رمز ارز مربوطه می‌کند. ارائه مقاله سفید یک مرحله اساسی برای یک استارتاپ کریپتویی، برای اثبات حرفه‌ای و قانونی بودن پروژه است و همچنین به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا تفاوت‌های پروژه با رقبای خود را درک کنند.

Wick‏ (‏سایه کندل استیک):
خطی بر روی نمودار کندل استیک است که برای تشخیص میزان نوسان قیمت یک دارایی به کار می‌رود. هر کندل از ۴ قسمت تشکیل شده؛ باز شدن، بسته شدن، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت. این بالاترین و پایین‌ترین قیمت به صورت سایه نشان داده می‌شود. از ویک‌ها می‌توان برای میزان قدرت خریداران و فروشندگان نیز استفاده کرد. همچنین هرچه سایه‌ها کوتاه‌تر باشند، روند قیمتی قدرتمندتر خواهد بود.