واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z آ ا ب پ ت ج چ ح س ه و
There are currently 10 names in this directory beginning with the letter N.
N

Network‏ (‏شبکه):
در کامپیوتر، شبکه شامل دو یا بیشتر از دو کامپیوتر است که به یکدیگر متصل شده‌اند و می‌توانند فایل‌های مختلف را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در بلاک چین، به مجموعه‌ی نودهایی که در لحظه در بلاکچین فعالیت می‌کنند، شبکه گفته می‌شود.

Newb‏ (‏نوب):
به افراد تازه وارد، مبتدی و کم‌تجربه در یک حوزه نوب، newbie، noob یا nub گفته می‌شود. این افراد تازه‌کار، با دیدن نوسانات بازار رمز ارزها دچار فومو (ترس از دست دادن فرصت سرمایه گذاری) و فاد (ترس، عدم قطعیت و تردید) می‌شوند و معمولا روی بازار تاثیر شگرفی می‌گذارند.

Nick Szabo‏ (‏نیک زابو):
نیک زابو، دانشمند کامپیوتر، دانشمند حقوقی و رمزنگار است که به عنوان خالق بیت‌ گولد (Bit Gold) در سال ۱۹۹۸ و مخترع مفهوم قرارداد‌های دیجیتالی در ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در وایت پیپر بیت کوین، نام نیک زابو ذکر شده اس و برخی از تحلیلگران معتقدند که نیک زابو، همان ساتوشی ناکاموتو است.

No-coiner‏ (‏فرد بدون کوین):
به فردی گفته می‌شود که در سبد سرمایه‌گذاری خود هیچ‌گونه رمز ارزی ندارد و معتقد است که رمزارزها به‌ زودی نابود می‌شوند. یکی از معروف‌ترین این افراد، وارن بافت سرمایه‌گذار مشهور است که بیت کوین را تله موش و سراب خوانده بود!

Node‏ (‏نود):
به هر کامیپوتری که در شبکه بلاکچین فعالیت می‌کند، یک نود گفته می‌شود. مثلاً شبکه بیت‌کوین از هزاران نود کامیپوتری در سراسر جهان تشکیل شده که بیت‌کوین را تبدیل به یک سیستم اقتصادی توزیع‌شده و همتا‌به‌همتا می‌کند. نودهای شبکه به چهار دسته تقسیم می‌شوند: نود کامل (full node)، سوپر نود (supernode)، نود ماینر و نود سبک (lightweight).

Nominators‏ (‏نامینیتورها - انتخاب‌کنندگان):
نامینیتورها بیشترین تعداد کوین یک شبکه را سپرده گذاری یا استیک می‌کنند. انتخاب کنندگان از طریق انتخاب تاییدکنندگان یا Validatorها در شبکه فعالیت می‌کنند و امنیت شبکه را تامین می‌کنند. این انتخاب‌کنندگان بخشی از پاداش‌های ولیدیتورها را دریافت می‌کنند. این اصطلاح در رمز ارزهایی با الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام (PoS) و زیرمجموعه‌های آن کاربرد دارد.

Non-custodial‏ (‏غیرمتصدیانه / غیرحضانتی):
به خدماتی گفته می‌شود که در آن سرمایه یا دارایی توسط پلتفرم یا شخص ثالث (کیف پول یا صرافی) نگهداری نشود. زمانی که شما از صرافی به عنوان کیف پول استفاده می‌کنید، تمام دارایی‌ها و کلیدهای خصوصی شما در اختیار صرافی قرار دارد (که به عنوان متصدی شناخته می‌شود. اما اگر شما از کیف پول‌هایی استفاده کنید که کلید خصوصی در اختیار و کنترل خودتان باشد، به این کیف پول غیرمتصدی گفته می‌شود.

Non-Fungible Token / NFT‏ (‏توکن غیر قابل تعویض):
توکن‌های غیرقابل تعویض، غیر مثلی، غیر قابل معاوضه به رمزارزهایی گفته می‌شود که هر کدام از آنها منحصر به‌ فرد بوده و قیمت هر توکن با توکن دیگر از نوع خود تفاوت دارد؛ همچنین این توکن‌ها را نمی توان به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد. از NFTها در بازی‌های بلاک چینی و برای اثبات اصالت و مالکیت دارایی‌های دیجیتال مانند آثار هنری، موسیقی، املاک و مستغلات و غیره استفاده می‌شود.

Nonce / Number Used Once‏ (‏نانس):
Nonce مخفف عبارت Number Used Once به معنی عددی است که فقط یک بار استفاده می‌شود (عدد یک بار مصرف). در تکنولوژی بلاکچین، نانس به عدد شبه‌‌تصادفی گفته می‌شود که در طول فرآیند استخراج به‌ دست می‌آید (عدد شبه‌تصادفی به مجموعه‌ای از ارزش‌ها یا المان‌ها گفته می‌شود که از نظر آماری تصادفی هستند، اما نقطه آغازین آنها مشخص است و معمولا بارها و بارها تکرار می‌شوند). به عبارت دیگر، در فرآیند استخراج، ماینرها باید تعداد زیادی تابع هش را با مقادیر نانس مختلفی حل کنند تا به یک جواب معتبر برسند و بلاک را بسازند.

Not Mineable‏ (‏غیرقابل استخراج):
بعضی از ارزهای دیجیتال فقط از طریق مکانیزم های دیگری نظیر تورم سالانه به دلیل احتکار و جمع آوری آن ارز ایجاد می‌شوند. به این ارزهای دیجیتال، غیرقابل استخراج می‌گویند.