واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z آ ا ب پ ت ج چ ح س ه و
There are currently 13 names in this directory beginning with the letter E.
E

EEA‏ (‏اتحاد سازمانی اتریوم):
اتحاد سازمانی اتریوم (Enterprise Ethereum Alliance) یک سازمان صنعتی است که هدف آن استفاده از فناوری بلاک چین اتریوم به عنوان یک استاندارد باز برای توانمندسازی شرکت‌ها است. EEA چندین شرکت فناوری، موسسه مالی، شرکت‌های تازه تاسیس و دانشگاهی را با هدف ترویج استفاده از فناوری اتریوم و ایجاد فرصت‌های جدید تجاری در سراسر جهان گروه بندی می‌کند.

EIP‏ (‏پروپوزال بهبود اتریوم):
EIP مخفف کلمه Ethereum Improvement Proposal است. EIP یک سند طراحی است که اطلاعات را به جامعه اتریوم ارائه می‌دهد ، یا ویژگی جدیدی را برای اتریوم یا محیط آن توصیف می‌کند. پروپوزال بهبود اتریوم استانداردهای پلتفرم اتریوم نظیر مشخصات فنی پروتکل اصلی، API کلاینت‌ها و استانداردهای قرارداد را توضیح می‌دهد.

ELI5‏ (‏طوری یادم بده انگار ۵ سالمه):
در حالی که عبارت "طوری یادم بده انگار ۵ سالمه" (ELI5) حتی قبل از وایت پیپر ساتوشی بوده است اما اکنون با رمزارز و بلاک چین مترادف شده است. این بیشتر به دلیل پیچیدگی‌هایی است که در بیشتر فرآیندهای پیرامون این فناوری دخیل است. مفهوم ELI5 به این منظور پذیرفته شده است که افراد درگیر در رمزنگاری می توانند مکالمه‌ای را متوقف کنند تا قبل از ادامه بحث جنبه خاصی از فن آوری را با ساده ترین اصطلاحات توضیح دهند. اصل این عبارت به نقل قول معروف آلبرت انیشتین برمی‌گردد. وی گفت: اگر نمی‌توانید کاری را برای کودک شش ساله توضیح دهید، پس خودتان آن را درک نمی‌کنید.

Emission‏ (‏انتشار):
انتشار که به آن منحنی انتشار، نرخ انتشار و زمانبندی انتشار نیز می‌گویند، سرعت ایجاد و عرضه کوین‌های جدید است. به عنوان مثال، بیایید نگاهی به بیت کوین بیندازیم. هر۱۰ دقیقه یک بلاک جدید به بلاک چین آن اضافه می‌شود.

Encryption‏ (‏رمزگذاری):
رمزگذاری روشی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات را به صورت کدی در آورد که اطلاعات واقعی آن را پنهان می‌کند. علمی که پشت رمزگذاری و همچنین رمزگشایی اطلاعات است به کریپتوگرافی معروف است.

Epoch‏ (‏دوره / ایپاک):
Epoch (بخوانید ایپاک) یک حلقه در کل مجموعه داده‌های یک شبکه است. شبکه‌هایی که از ایپاک استفاده می‌کنند (مانند کاردانو)، دارای Epochهای زیادی هستند؛ زیرا شبکه‌شان مانند شبکه‌های عصبی تقسیم شده است. با شروع هر دوره، پارامترهای اساسی مدل مجموعه داده‌ها تغییر می‌کند. در نتیجه، الگوریتم یادگیری شبکه در هر ایپاک تغییر می‌کند. دوره‌ها در شبکه‌های مختلف متفاوت است؛ کاردانو زمان تایید و پردازش تراکنش‌ها را در ایپاک‌های مختلف انجام می‌دهد و تقریبا هر دوره در شبکه کاردانو، ۵ روز طول می‌کشد. همچنین در آغاز هر دوره، اسنپ‌شاتی از مقدار آدای سپرده‌گذاری شده در انتهای دوره قبلی انجام می‌شود و این مقادیر ثبت می‌شوند. پس از پایان هر دوره، دوره بعدی بلافاصله شروع می‌شود.

ERC-20‏ (‏‏استاندارد ERC20 - مربوط به بلاک چین اتریوم):
استانداردی برای اتریوم است و برای توکن‌های اجرایی قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. این استاندارد، فهرست رایجی از قوانین است که تعاملات بین توکن‌ها نظیر انتقال بین آدرس‌ها و دسترسی به اطلاعات را توضیح می‌دهد. ERC مخفف Ethereum Request for Comment و 20 شناسه پیشنهاد است. این یک استاندارد معمول برای ایجاد توکن در بلاک چین اتریوم است.

ERC-721‏ (‏‏استاندارد ERC721 - مربوط به بلاک چین اتریوم):
استاندارد توکن ERC-721 استاندارد توکن بر روی بلاک چین اتریوم است که ساخت توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) را بر روی بلاک چین اتریوم مقدور می‌کند. درست مانند استاندارد توکن ERC-20 که به ایجاد توکن های قابل جایگزین کمک می‌کند، ERC-721 متمرکز بر طراحی دارایی غیر قابل جایگزین است.

Escrow‏ (‏اسکرو):
ابزاری مالی که دارایی یا پول نقد آن توسط شخص ثالث نگهداری می‌شود در حالی که خریدار و فروشنده معامله‌ای را انجام می‌دهند. اسکرو یک توافق قراردادی است که در آن، شخص ثالث پول را برای طرفین اصلی تراکنش دریافت و خرج می‌کند. خرج کردن این پول بستگی به شرایط مورد توافق از جانب طرفین تراکنش دارد. با استفاده از قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک چین می‌توان این امر را به صورت خودکار انجام داد.

ETF‏ (‏‏صندوق قابل معامله در بورس):
اوراق بهاداری است که شامل سبدی از دارایی‌ها نظیر سهام، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال است اما همانند سهام، قابل معامله است. ETF‌ها حتی می‌توانند برای ردیابی استراتژی‌های خاص سرمایه گذاری نیز ساخته شوند.

Ether‏ (‏اتر):
اتر (Ether) ارز دیجیتالی است که در شبکه اتریوم از آن استفاده می‌شود. اتر توسط پروتکل اتریوم و به عنوان پاداش ماینرها برای افزودن بلاک جدید به بلاک چین تولید می‌شود و تنها ارز مورد قبول در پرداخت ‌کارمزدهای تراکنش‌ها در اتریوم است. بنابراین اتر برای عملکرد شبکه اتریوم نقشی اساسی دارد

EVM / Ethereum Virtual Machine‏ (‏ماشین مجازی اتریوم):
یک ماشین مجازی کامل تورینگ که اجرای کد را دقیقاً مطابق هدف امکان پذیر می‌کند. و در واقع زمان اجرای هر قرارداد هوشمند را مشخص می‌کند. هر نود اتریوم برای حفظ اجماع در بلاک چین از EVM استفاده می‌کند.

Exchange‏ (‏صرافی):
صرافی‌های ارز دیجیتال، کسب و کارهایی هستند که به مشتریان امکان می‌دهند تا ارزهای دیجیتال را با پول یا با سایر ارزهای دیجیتال معامله کنند. صرافی‌ یک پلتفرم آنلاین است که رایج ترین روش برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به حساب می‌آیند.