واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z آ ا ب پ ت ج چ ح س ه و
There are currently 52 names in this directory beginning with the letter M.
M

MACD‏ (‏همگرایی-واگرایی میانگین متحرک):
مکدی یک اسیلاتور است که در تحلیل تکنیکال کاربرد گسترده‌ای دارد. این یک ابزار دنبال‌کننده روند است که از میانگین‌های متحرک برای تشخیص مومنتوم (شتاب قیمت) رمز ارزها استفاده می‌کند. از MACD می‌توان برای تشخیص روند بازار، واگرایی، همگرایی، واگرایی مخفی، نقاط ورود و خروج بازار استفاده کرد. این اسیلاتور در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسعه داده شده است.

Mainnet‏ (‏شبکه اصلی):
بلاک‌چین مستقلی که شبکه‌ی خود، با فناوری و پروتکل خود را اجرا می‌کند. این شبکه، بلاک‌چین آنلاینی است که برخلاف شبکه‌های آزمایشی یا پروژه‌های در حال اجرا بر بستر سایر شبکه‌های محبوب نظیر اتریوم، ارزهای دیجیتال یا توکن خود را استفاده می‌کند.

Mainnet Swap‏ (‏تغییر شبکه اصلی):
این اصطلاح اشاره به زمانی دارد که یک کوین از یک پلتفرم سومی مانند اتریوم به یک توکن زنجیره‌ای بومی در شبکه اصلی خود مهاجرت می‌کند.

Malware‏ (‏بدافزار):
کدها یا برنامه‌هایی هستند که به طور عمدی طراحی شده‌اند تا به سیستم یا شبکه مورد هدف آسیب برسانند.

Margin Bear Position‏ (‏وضعیت خرسی مارجین):
وضعیتی که در صورت فروش استقراضی یا کاهش مارجین اتخاذ می‌کنید.

Margin Bull Position‏ (‏وضعیت گاوی مارجین):
وضعیتی که در صورت خرید استقراضی یا افزایش مارجین اتخاذ می‌کنید

Margin Call‏ (‏مارجین کال):
به حالتی گفته می‌شود که در آن ارزش حساب سرمایه‌گذار به کمتر از مقدار نگهداری مارجین می‌رسد. در این حالت صرافی درخواست خواهد کرد که سرمایه‌گذار پول یا اوراق بهادار بیشتری سپرده‌گذاری کند تا حداقل مبلغ مورد نیاز برای ادامه معاملات فراهم شود.

Margin Trading‏ (‏معامله مارجین):
معامله‌ای که در آن فرد از صرافی مبلغی را قرض می‌کند تا یک ارز دیجیتالی را معامله کند. این نوع معامله برای افراد کم‌تجربه ریسک زیادی به همراه دارد زیرا ممکن است با نوسان بازار، تمامی سرمایه خود را از دست دهند.

Market‏ (‏بازار):
حوزه‌ای که به صورت آنلاین یا آفلاین است و معاملات تجاری در آن انجام می‌شود. معمولا به بازار، بازار کریپتو می‌گویند که به مجموع ارزهای دیجیتال و پروژه‌های فعال در این صنعت اشاره دارد.

Market Capitalization / Market Cap / MCAP‏ (‏ارزش بازار):
به ارزش کلی یک ارز دیجیتال می‌گویند. ارزش بازار یکی از روش‌های رتبه‌بندی و کشف میزان ارزشمند بودن یک ارز دیجیتال است. فرمول این شاخص، تعداد سهام ضرب در قیمت سهم است.

Market Maker‏ (‏سفارش‌گذار):
در یک پلتفرم معاملاتی به کسی که سفارشی را برای فروش می‌گذارد سفارش‌گذار یا بازارساز می‌گویند

Market Momentum‏ (‏حرکت بازار):
این مفهوم به توانایی و قدرت بازار برای افزایش یا کاهش مداوم قیمت‌ها اشاره دارد. حرکت بازار تابعی از تغییر قیمت در یک دوره زمانی خاص در مقابل حجم معاملات در آن دوره است. وقتی گفته می‌شود مومنتوم بازار نزولی است یعنی در یک بازه معین قیمت‌ها در حال کاهش است.

Market Order / Market Buy / Market Sell‏ (‏سفارش بازار/خرید بازار/فروش بازار):
خرید یا فروش ارز دیجیتال در صرافی و با بهترین قیمت فعلی است. سفارش‌های بازار دارای خریداران یا فروشندگانی است که تمایل به انجام معامله دارند. سفارش‌های بازار در مقابل سفارش‌های محدود قرار دارند که در آن، ارز دیجیتال فقط با قیمت مشخص شده، فروخته می‌شود.

Market Signal‏ (‏سیگنال بازار):
سیگنال بازار شواهد یا اطلاعاتی است که خواسته یا ناخواسته به افراد فعال در یک بازار می‌رسد و می‌تواند اشاره‌ای به فرصت‌های سرمایه گذاری باشد.

Market Taker‏ (‏سفارش‌بردار):
در یک پلتفرم معاملاتی به فردی که سفارشی را می‌خرد سفارش‌بردار یا گیرنده بازار می‌گویند.

Masternode‏ (‏مستر نود):
مستر نود، سروری است که توسط مالک نگهداری می‌شود و تقریبا مانند نودهای کامل است اما دارای عملکردهای بیشتری نظیر ناشناس‌کردن تراکنش‌ها، پاک‌کردن تراکنش‌ها و شرکت در رای گیری است. مستر نود ابتدا توسط دش برای جایزه دادن به مالکان این سرورها ارائه شد.

Max Supply‏ (‏حداکثر موجودی):
این شاخص تعداد کل کوین‌هایی است که در مدت زمان حضور یک ارز دیجیتال وجود خواهد داشت.

Medium of Exchange‏ (‏وسیله مبادله):
وسیله مبادله یک ابزار یا سیستم واسطه‌ای است که برای تسهیل فروش، خرید یا حتی تجارت کالا بین افراد مختلف به وجود آمده است.

Mempool‏ (‏ممپول):
ممپول جایی است که در آن تراکنش‌های تایید نشده بیت‌کوین قرار دارد و منتظر تایید هستند تا وارد بلاک شوند.

Merged Mining‏ (‏استخراج ترکیبی):
به عمل استخراج همزمان دو یا چند رمزارز در یک زمان مشخص گفته می‌شود.

Merkle Tree‏ (‏درخت مرکل):
درخت مرکل برای ساماندهی تراکنش‌های معمول و رایج استفاده می‌شود. در این ساختار، هر نود برگ، دارای برچسب هش بلاک دیتا و هر نود غیر برگ دارای برچسب هش رمزنگاری نودهای کوچکتر از خود است. این ساختار تایید ایمن و کارآمد محتوای بلاک‌چین‌ها را امکان‌پذیر می‌سازند.

Metadata‏ (‏فراداده):
متادیتا یا فراداده به داده‌هایی گفته می‌شود که حاوی اطلاعات داده‌های دیگر است.

MetaMask‏ (‏متامسک):
متامسک یک کیف پول دیجیتالی آنلاین است که به کاربران امکان مدیریت، انتقال و دریافت رمز ارزها را می‌دهد ومی‌تواند به عنوان یک افزونه به مرورگرها متصل شود.

MicroBitcoin‏ (‏میکرو بیت‌کوین):
یک میلیونیم بیت کوین یا ۰.۰۰۰۰۰۱ بیت کوین را میکرو بیت‌کوین می‌گویند.

Micropayment‏ (‏پرداخت خرد):
پرداخت خرد یا ریزپرداخت در واقع معامله کوچکی است که به صورت آنلاین انجام می‌شود و مقدار آن می‌تواند در حد یک سنت باشد.

Microtransaction‏ (‏ریزپرداخت):
مدل تجاری که پرداخت های بسیار کم به ازای خرید کالاها یا خدمات دیجیتال نظیر صفحات کتاب های الکترونیکی یا آیتم های بازی های رایانه ای را امکان پذیر می‌سازد.

Mineable‏ (‏قابل استخراج):
بعضی از ارزهای دیجیتال دارای سیستمی هستند که از طریق آن، ماینرها با ارزهای دیجیتال تازه ایجاد شده، جایزه دریافت می‌کنند. دریافت این جایزه‌ها در قبال ایجاد بلاک‌های جدید و با در اختیار گذاشتن توان هش ماینرها انجام می‌گیرد. به ارزهای دیجیتال که چنین قابلیتی دارند و از طریق فرآیند تایید می‌توانند کوین‌های جدید تولید کنند، ارز قابل استخراج گفته می‌شود.

Minecraft‏ (‏ماینکرفت):
ماینکرفت یک بازی ویدئویی سه‌بعدی است که در آن بازیکنان‌‌ می‌توانند در یک دنیای سه بعدی بلوک‌های مختلفی را ایجاد کنند.

Miners‏ (‏ماینرها):
ماینرها افرادی هستند که در شبکه اقدام به تایید تراکنش‌ها می‌کنند. آن‌ها با این کار بیت‌کوین استخراج می‌کنند. این افراد می‌توانند ماینرهای حرفه‌ای یا سازمان‌هایی با حوزه عملیاتی وسیع یا علاقه‌مندانی با رایانه‌های قوی باشند.

Minimum Viable Product / MVP‏ (‏حداقل محصول قابل عرضه):
MVP محصولی است که دارای ویژگی‌های کافی برای جلب مشتری است. این مفهوم به این موضوع اشاره دارد که هر محصولی برای آنکه مورد قبول مشتریان قرار بگیرد باید برخی از ویژگی‌های اولیه را داشته باشد در غیر این‌صورت با بازخورد مناسبی روبرو نخواهد شد.

Mining‏ (‏استخراج یا ماینینگ):
فرآیندی که بلاک‌ها به بلاک‌چین افزوده و تراکنش ها تایید می‌شوند. کار استخراج یا ماینینگ را ماینرها انجام می‌دهند.

Mining Contract‏ (‏قرارداد ماینینگ):
فرایندی است که طی آن کاربران بدون نیاز به سرمایه زیاد یا تجهیزات قوی می‌توانند در فرایند ماینینگ مشارکت کنند. کاربران می‌توانند ظرفیت ماینینگ را به صورت آنلاین اجاره یا در آن سرمایه‌گذاری کنند.

Mining Difficulty‏ (‏سختی استخراج):
سختی استخراج معیاری است برای سنجش میزان سخت بودن ماینینگ یک بلاک است. سختی بالای ماینینگ بدین معنی است که برای استخراج، نیاز به قدرت پردازشی بیشتر برای تایید تراکنش ها وجود دارد. اکنون در بین تمام رمز ارزهای قابل استخراج، بیت کوین بیشترین سختی استخراج را دارد؛ به حدی که حتی با ۵ دستگاه اسیک هم نمی‌توان به راحتی بلاک‌ها را استخراج کرد.

Mining Farm‏ (‏مزرعه استخراج):
در حال حاضر به‌دلیل مصرف بالای برق، استخراج بیت‌کوین به‌تنهایی و در مقیاس خانگی به‌صرفه نیست، در نتیجه ممکن است چندین نفر با خرید ده‌ها دستگاه مختلف در یک سالن بزرگ به استخراج بیت‌کوین بپردازند. به چنین مکانی مزرعه استخراج گفته می‌شود.

Mining Pool‏ (‏استخر ماینینگ):
بستری که چندین ماینر، توان محاسباتی خود را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا توان محاسباتی بزرگتری ایجاد کنند و در یافتن بلاک بعدی بلاک‌چین شانس بیشتری داشته باشند. جایزه ها بر اساس توافق‌های مختلف موجود در استخر ماینینگ تقسیم می‌شود. به استخر ماینینگ، ماینینگ گروهی نیز می‌گویند.

Mining Reward‏ (‏جایزه ماینینگ):
جایزه‌ای که حاصل در اختیار گذاشتن منابع محاسباتی برای پردازش تراکنش‌ها است. جایزه های ماینینگ معمولا ترکیبی از کوین‌های تازه صادر شده و کارمزد تراکنش‌ها است.

Mining Rig‏ (‏ریگ ماینینگ):
به رایانه‌ای که برای ماینینگ استفاده می‌شود ریگ می‌گویند. ریگ ماینینگ می‌تواند یک قطعه سخت‌افزاری مخصوص ماینینگ یا رایانه‌ای با قدرت اضافی باشد که برای وظایف دیگری نظیر ماینینگ می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

Minnow‏ (‏ریز ماهی):
اصطلاحی دیگر برای توصیف ماهی است. ماهی به فردی اطلاق می‌شود که رمزارزهای بسیار کمی در اختیار دارد. این اصطلاح در مقابل نهنگ قرار می‌گیرد.

Mint‏ (‏مینت / تولید):
فرآیند Minting یا تولید در اکوسیستم کریپتو، به معنی تایید تراکنش‌هایی است که باید به بلاک‌های جدید یک شبکه بلاکچینی اضافه شود. مینت در شبکه‌هایی که از الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند، به کار می‌رود. معادل همین واژه در الگوریتم‌های گواه اثبات کار (PoW) ماینینگ است. اکنون واژه مینت کردن یا تولید کردن در اکوسیستم‌های مختلف کریپتو مانند دیفای، NFT و غیره نیز به کار می‌رود.

Mixing Service‏ (‏سرویس ترکیبی):
این سرویس با نام تامبلر Tumbler نیز شناخته می‌شود و سرویسی برای بهبود حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن تراکنش‌های ارز دیجیتال است. این امر با ترکیب ارزهای دیجیتال قابل شناسایی با تراکنش های نامرتبط دیگر انجام می‌شود و پیگیری آنکه ارز دیجیتال مورد نظر برای چه چیزی استفاده شده است و متعلق به چه کسی است را سخت‌تر می‌کند.

Mnemonic Phrase‏ (‏عبارت یادآور):
عبارت یادآور که به آن سید یادآور یا عبارت سید نیز می‌گویند، فهرستی از ۱۲ یا ۲۴ کلمه انگلیسی است که برای دسترسی یا بازیابی کیف پول مورد استفاده قرار می‌گیرد. عبارت های یادآور باید از سایر افراد مخفی نگه داشته شود.

Mnemonics‏ (‏یادآورها):
یادآورها، کمک‌های مرتبط با حافظه و دارای سیستمی نظیر حروف یا علائمی هستند که به یادآوری مطالب کمک می‌کند.

Mobile Wallet‏ (‏کیف پول موبایلی):
به کیف پولی گفته می‌شود که روی یک گوشی نصب می‌شود. به این نوع کیف پول‌ها، والت‌های گرم گفته می‌شود؛ زیرا برای کار کردن به اینترنت متصل می‌شوند و کلیدهای خصوصی شما در موبایلتان ذخیره می‌شوند.

Monacoin‏ (‏موناکوین):
موناکوین یک ارز دیجیتال مخصوص کشور ژاپن است. این ارز در سال ۲۰۱۳ توسط یک توسعه‌دهنده ناشناس (با نام مستعار Mr. Watanabe) ایجاد شد. این کوین هاردفورکی از لایت‌ کوین است و بر اساس یک میم محبوب اینترنتی ساخته شده است. موناکوین بلاک‌ها را سریع‌تر از بیت کوین می‌سازد و دولت کشور ژاپن این رمز ارز را برای تراکنش‌های عادی روزانه مردم قانونی کرده است.

Monetary Policy‏ (‏سیاست‌های پولی):
اشاره به سیاست‌هایی دارد که مقامات یک دولت برای کنترل عرضه پول و نرخ بهره اتخاذ می‌کنند. سیاست‌های پولی بخش تقاضای سیاست‌های اقتصادی است، که به معنی اقدامات یک بانک مرکزی برای کنترل عرضه پول و دستیابی به اهداف اقتصاد کلان است.

Money Laundering‏ (‏پول‌شویی):
پول‌شویی روشی است که با استفاده از آن، درآمد حاصل از راه‌های غیرقانونی را به گونه‌ای نشان می‌دهند که گویی از راه قانونی به دست آمده است.

Money Transfer License‏ (‏مجوز انتقال پول):
در قانون آمریکا، سرویس انتقال پول یک نهاد تجاری است که ابزار پرداختی یا خدمات انتقال پول را ارائه می‌دهد و فرقی ندارد که این پول، ارز فیزیکی، ارز دیجیتال یا سایر واسطه‌های دیگر باشد. انتقال‌دهندگان پول در آمریکا، بخشی از گروهی بزرگ‌تر با نام کسب و کارهای سرویس پول یا MSB هستند.

Monthly‏ (‏تایم فریم ۳۰ روزه):
این تایم فریم در تحلیل تکنیکال به کار می‌رود. در این تایم فریم، کندل‌ها ۳۰ روزه (ماهیانه) هستند و پس از پایان این یک ماه، کندل بسته شده و کندل جدید باز می‌شود. می توان با استفاده از این نمودار روند بلندمدت رمز ارز را بررسی کرد.

Moon‏ (‏ماه):
وضعیتی که در آن، روند صعودی ممتد و ناگهانی در قیمت یک ارز دیجیتال وجود دارد. این اصطلاح اغلب در بین طرفداران یک ارز رایج است.

Moore's Law‏ (‏قانون مور):
قانون مور می‌گوید با اینکه هرساله هزینه‌های ساخت قطعات رایانه از جمله تراشه‌ها کاهش می‌یابد اما سرعت و توانایی آن‌ها افزایش می‌یابد. این قاعده را اولین بار گوردون مور از بنیان‌گذاران شرکت اینتل بیان کرد.

Mt. Gox‏ (‏صرافی ام تی.گاکس):
صرافی Mt. Gox یکی از اولین وب‌سایت‌هایی بود که کاربران در آن می‌توانستند به خرید و فروش بیت‌کوین بپردازند. در سال ۲۰۱۴ و پس از آنکه اعلام شد ۸۵۰ هزار بیت کوین از این صرافی گم یا به سرقت رفته است، صرافی Mt. Gox نیز تعطیل شد. صرافی Mt. Gox در سال ۲۰۰۶ توسط جد مک کیلب تاسیس شد. وی در سال ۲۰۱۱ صرافی Mt. Gox را به مارک کارپلز فروخت.

Multi-sig‏ (‏چند امضایی یا مالتی سیگ):
آدرس‌های چند امضایی با توجه به درخواست بیش از یک کلید برای تایید تراکنش، لایه امنیتی بیشتری ارائه می‌دهند. کیف پول‌های چند امضایی یا Multisig والت‌هایی هستند که نیازمند دو یا چند کلید خصوصی برای امضای تراکنش‌ها هستند.