واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z آ ا ب پ ت ج چ ح س ه و
There are currently 30 names in this directory beginning with the letter T.
T

TA‏ (‏تحلیل تکنیکال/تحلیل روند):
روش ارزیابی شامل تحلیل آماری فعالیت های بازار نظیر قیمت و حجم معاملات می‌باشد. از نمودارها و سایر ابزارها برای شناسایی الگوها و اخذ تصمیمات سرمایه گذاری استفاده می‌شود.

TA / Technical Analysis‏ (‏تحلیل تکنیکال):
TA شامل تحلیل آماری فعالیت‌های بازار مانند قیمت و حجم معاملات است. در این نوع تحلیل از نمودارها و سایر ابزاها برای شناسایی الگوها و روندها برای سرمایه گذاری استفاده می‌شود. در تحلیل تکنیکال از اطلاعات تاریخی قیمت برای پیش بینی قیمت آینده استفاده می شود. برخی از عناصر TA کندل استیک ها، خطوط روند، انواع اندیکاتورها، سطوح فیبوناچی، امواج الیوت و غیره هستد.

Taint‏ (‏تینت):
مقدار درصدی یک رمز ارز در یک حساب، که از یک حساب دیگر قابل ردیابی است. تینت اغلب برای تشخیص مقدار کوین‌های تقلبی یا به سرقت رفته از کیف پول کاربر به کار می‌رود. از Taint برای ردیابی فعالیت‌های غیرقانونی در فضای کریپتو نیز استفاده می‌شود.

Taker‏ (‏سفارش بردار):
تیکر کسی است که تصمیم می‌گیرد سفارشی قرار دهد که سریعا با سفارش موجود در دفتر سفارش تطبیق پیدا کند. به عبارتی دیگر، افرادی که دارایی خود را با قیمت بازار به سرعت می‌خرند یا می‌فروشند، Taker نامیده می‌شوند.

Tangle‏ (‏تنگل):
یکی از انواع دفاتر کل توزیع شده (DLT) است که انحصارا برای اینترنت اشیا طراحی شده و توسط شبکه آیوتا (IOTA) توسعه یافته است. آیوتا به جای بلاک چین از تنگل استفاده می‌کند. تنگل با استفاده از گراف‌های جهت‌دار غیرمدور (DAG)، که فقط در یک جهت ایجاد می‌شوند و تکرار نمی‌شوند و در مقابل محاسبات کوانتومی مقاوم هستند، ایجاد شده است. هدف اصلی بنیاد آیوتا، پشتیبانی از توسعه و استانداردسازی دفاتر کل توزیع شده جدید مانند تنگل است. این سیستم برای تراکنش‌های ریز بدون کارمزد طراحی شده، تا به رشد اکوسیستم دستگاه‌های اینترنت اشیا کمک کند.

Tank‏ (‏تانک):
اصطلاحی است که از بازارهای مالی سنتی نشات گرفته و به معنی عملکرد به شدت منفی اقتصادی یک دارایی به‌خصوص است؛ بنابراین زمانی که قیمت یک دارایی به سرعت در حال ریزش است، می‌گویند این دارایی در حال Tanking است.

Testnet‏ (‏شبکه آزمایشی):
بلاک چین جایگزینی که توسط توسعه‌دهندگان برای آزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوین‌های تست‌نت مجزا از کوین‌های اصلی هستند و ارزش واقعی ندارند. شبکه آزمایشی برای توسعه‌دهندگان برنامه‌ها یا پروژه‌های جدید برای تست استفاده می‌شود، بدون نگرانی از این که زنجیره اصلی شکسته شود.

TGE / Token Generation Event‏ (‏رویداد تولید توکن):
رویداد تولید توکن (TGE) یک حرکت بیزینسی و فنی است، که مدت زمان مشخصی دارد. این رویداد به معنی تولید رمز ارز جدید در شبکه‌های بلاک چینی و راه‌اندازی بازار آنهاست. TGE معمولا به شکل پیش‌فروش، فروش عمومی، فروش خصوصی و ICO وارد بازار می‌شود.

This is Gentleman‏ (‏پیام خبر خوش همینه بزرگوار):
در اصل این پیام، به دلیل اشتباه نوشتن جمله This is it, gentlemen ایجاد شد و امروزه برای اعلام اخبار خوب و مثبت به کار می‌رود. مثلا اگر قیمت بیت کوین افزایش می یابد، می گویند This is Gentlemen!

Throughput‏ (‏توان عملیاتی):
توان عملیاتی معیاری برای برای تشخیص تعداد عمل‌های انجام شده در یک بازه زمانی مشخص است. در فضای بلاک چین، توان عملیاتی بدین معنی است که یک بلاکچین چقدر سریع می‌تواند تراکنش‌ها را پردازش کند. این توان معمولا بر حسب تعداد تراکنش بر ثانیه (TPS) محاسبه می‌شود؛ اما ممکن است بر حسب تعداد تراکنش در دقیقه (TPM) یا ساعت (TPH) نیز محاسبه شود. برای مثال، توان عملیاتی شبکه ویزا، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه است، در حالی که شبکه بیت کوین تنها می تواند بین ۳ تا ۱۰ تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

Ticker‏ (‏تیکر):
مخففی برای شناسایی منحصر به فرد ارزهای دیجیتال است. برای مثال، علامت مخفف بیت کوین BTC، تیکر بیت کوین کش BCH، علامت اختصاری اتریوم ETH و مخفف لایت کوین LTC است.

Timelock / Locktime‏ (‏تایم لاک / قفل زمانی):
شرایطی برای تراکنش که فقط در زمان یا بلاک مشخصی از بلاک چین پردازش شود. تایم لاک یا قفل زمانی نوعی قرارداد هوشمند است که از خرج شدن برخی بیت کوین‌ها تا زمان مشخص در آینده جلوگیری می‌کند. تایم لاک همچنین می‌تواند برای قفل کردن چند ماهه یا چند ساله بیت کوین‌ها به منظور سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده شود. به علاوه، اگر ماینها تصمیم بگیرند برای مدت مشخصی کوین‌های خود را قفل کنند و همه آنها ناگهان در یک زمان یا یک بلاک خاص خرج شوند، کارمزد شبکه به شدت افزایش می‌یابد و ماینرها از تایید تراکنش‌ها درآمد بیشتری دریافت می‌کنند.

Timestamp‏ (‏برچسب زمانی):
برچسب زمانی داده‌ای است که در هر بلاک، با یک سریال منحصر به فرد ذخیره می‌شود. کاربران می‌توانند با استفاده از Timestamp لحظه دقیق ماین شدن یک بلاک و تایید آن توسط شبکه بلاک چین را مشاهده کنند. برچسب زمانی به صورت فوری، از میانگین تایم‌استمپ‌های دریافت شده از تمام نودهای آن شبکه محاسبه می‌شود. این کار برای همگام‌سازی و هماهنگی تمام نودهای شبکه، تا بیشترین حد امکان انجام می‌شود.

Tipset‏ (‏تیپ ست):
تیپ ست اصطلاحی است که اغلب برای تعریف سیستم غیرمتمرکز ذخیره‌سازی در بلاک چین فایل کوین به کار می‌رود. مکانیزم اجماع Filecoin بر خلاف بیت کوین، بر روی تیپ ست‌ها ساخته شده است؛‌ این یک سیستم مبتنی بر انتخابات است و اجازه می‌دهد چندین ماینر به عنوان رهبر در یک دوره انتخاب شوند. این بدین معناست که فایل کوین (یا دیگر سیستم‌های ذخیره‌سازی مشابه) بیش از یک ماینر Storage برای ساختن بلاک‌ها در یک دوره داشته باشد، که این باعث افزایش توان عملیاتی شبکه می‌شود.

TLT‏ (‏تفکر بلندمدت):
طرز تفکری است که در آن، شما چشم انداز سرمایه گذاری بلندمدت چندین ماهه و چندین ساله به یک رمز ارز خاص دارید. برای سرمایه گذاری بلندمدت، شما باید با تحلیل فاندامنتال کاملا ارز دیجیتال مورد نظر خود را بسنجید و سپس اقدام به خرید و نگهداری بلندمدت کنید.

Token‏ (‏توکن):
توکن به رمز ارزهایی گفته می‌شود که بلاک چین خاص خود را ندارند و از شبکه دیگر کوین‌ها مثل اتریوم استفاده می‌کنند. توکن‌ها می‌توانند به منظور سرمایه‌گذاری،‌ ذخیره ارزش یا خرید و فروش دیگر محصولات و خدمات مورد استفاده قرار گیرند.

Token Lockup‏ (‏قفل کردن توکن):
قفل کردن توکن یا مدت زمان واگذاری توکن، به معنی مدت زمانی است که یک کوین یا توکن اجازه معامله یا انتقال را ندارد. معمولا قفل کردن دارایی‌ها به عنوان یک استراتژی برای حفظ بلندمدت ارزش یک دارایی به کار می‌رود؛ هولدرها ممکن است تمام دارایی‌های خود را به یکباره بفروشند و باعث ریزش شدید قیمت شوند. قفل کردن باعث جلوگیری از فروش تمام رمز ارزها توسط هولدرها و در نتیجه حفظ قیمت دارایی می‌شود.

Token Sale‏ (‏فروش توکن):
به معنای فروش توکن‌ها در ازای یک رمز ارز دیگر است. این اصطلاح همچنین برای عرضه اولیه کوین (ICO) نیز به کار می‌رود.

Token Swap‏ (‏مبادله توکن):
صرافی‌های زیادی در بازار کریپتوکارنسی‌ها وجود دارند که به کاربران اجازه خرید و فروش رمز ارزها را می‌دهند؛ اما با وجود نقدینگی و تعداد جفت‌های معاملاتی محدود در هر صرافی، کاربران نمی‌توانند مستقیما دو توکن مورد نظر خود را ترید کنند. تمرکز برخی صرافی‌ها بر روی این مشکل است و برای حل این مشکل، چندین صرافی را جمع‌آوری و یکپارچه می‌کنند و نقدینگی خود را از آنها تامین می‌کنند. نتیجه نهایی این است که کاربران می‌توانند به‌راحتی و مستقیم رمز ارزهای مورد نظر خود را معامله کنند، بدون این که نیاز به پرداخت کارمزد اضافی داشته باشند. برخی سرویس‌هایی که Token Swap را ارائه می‌دهند، کیف پول متامسک و صرافی‌های Shapeshift و Airswap هستند.

Tokenize‏ (‏‏توکنیزه کردن):
توکنیزه کردن اصطلاحی است که تنها در دنیای بلاکچین و رمز ارزها وجود دارد. این فرآیندی است که در آن، دارایی‌های دنیای واقعی به یک دارایی دیجیتال به نام توکن تبدیل می‌شوند. این توکن‌ها معمولا بر روی بلاک چین عمل می‌کنند و از طریق الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند کنترل می‌شوند. دارایی‌های مختلفی می‌توانند توکنیزه شوند؛ مثلا املاک و مستغلات، آثار هنری، سهام یک شرکت یا کارخانه و غیره. به عبارتی، هر چیزی می‌تواند توکنیزه شود.

Tor / The Onion Router‏ (‏تور):
تور که در ابتدا با نام The Onion Router شناخته می‌شد، یک شبکه غیرمتمرکز است که با رمزگذاری ترافیک اینترنت و عبور از طریق چندین سرور مختلف قبل از رسیدن به مقصد نهایی خود، باعث ناشناسی می‌شود. این شبکه همچنین از دامنه مخصوص به خود که با نام Onion شناخته می‌شود، استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند به سایت‌ها و سرویس‌هایی دسترسی داشته باشند، که تنها از طریق شبکه Tor امکان‌پذیر است؛ معروف‌ترین نمونه از این سرویس‌ها، دارک وب است. تور همچنین توسط خبرنگاران، اکتیویست‌ها، آژانس‌های قانون‌گذاری، سرویس‌های اطلاعاتی و افرادی که می‌خواهند ناشناس بمانند، استفاده می‌شود.

Total Supply‏ (‏موجودی کل):
عرضه کل به تعداد کوین‌ها یا توکن‌هایی می‌گویند که اکنون تولید یا استخراج شده‌اند. این شامل تمام کوین‌های از قبل ماین شده، قفل شده و گم شده هستند. به عنوان یک قانون، عرضه کل یک رمز ارز می‌تواند بالاتر یا مساوی با عرضه در گردش (Circulating Supply) باشد. به علاوه، Total Supply با Max Supply تفاوت دارد. حداکثر عرضه شامل تعداد کوین‌هایی که در آینده تولید خواهند شد نیز می‌شود؛ اما کل عرضه این را شامل نمی‌شود. تریدرهای حرفه‌ای به عرضه کل به عنوان یک معیار اصلی برای تحلیل‌های خود توجه می‌کنند. هر چه مقدار کل عرضه یک ارز رمزنگاری شده بیشتر باشد، ارزش و قیمت آن کمتر خواهد بود.

Trade Volume‏ (‏حجم معاملات):
تعداد کوین‌هایی است که در طول زمان (معمولا ۲۴ ساعت) معامله شده‌اند. به عبارتی دیگر، حجم معاملات ۲۴ ساعته نشان می‌دهد که چه ارزشی از یک رمز ارز در طول یک روز خرید و فروش شده است. برای مثال، بیت کوین در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، در طول ۲۴ ساعت به ارزش بیش از ۴۷ میلیارد دلار معامله شده است.

Trading Tournaments‏ (‏مسابقات ترید):
مسابقات ترید یکی از محبوب‌ترین و بهترین روش‌ها برای دریافت سود از نگهداری رمز ارزهاست. این مسابقات، رویدادهای منحصربه‌فرد معاملاتی است که توسط صرافی‌های اوراق مشتقه و اسپات سازماندهی می‌شود؛ این صرافی‌ها به تریدرها امکان می‌دهند تا دانش خود در زمینه بازار رمز ارزها را بسنجند و متناسب با دانش خود، پاداش دریافت کنند.

Transaction Fee‏ (‏کارمزد تراکنش):
هزینه استفاده از بلاک چین برای انجام تراکنش است. هر زمانی که شما یک رمز ارز را از یک آدرس به آدرس دیگر ارسال می‌کنید، باید کارمزد شبکه را پرداخت کنید. برای مثال اگر شما کوین اتر انتقال می‌دهید، این فی از همان اتر کم می‌شود؛ اما اگر توکن‌های شبکه اتریوم را ارسال می‌کنید، باید مقداری کوین اتر برای پرداخت کارمزد داشته باشید، در غیر این صورت تراکنش ارسال نمی‌شود. اما اگر از صرافی کوین یا توکن خود را خارج می‌کنید، از همان رمز ارز (مهم نیست چه ارزی باشد) کسر می‌شود. هر صرافی نیز فی خود را دریافت می‌کند و کارمزد هر صرافی با صرافی دیگر تفاوت دارد.

Trustless‏ (‏بدون نیاز به اعتماد به شخص یا نهاد):
یکی از ویژگی‌های بلاک چین است که هیچ کدام از مشارکت‌کنندگان نیازی به شناخت یا اعتماد به یکدیگر یا به شخص ثالث برای انجام عملیات ندارد. در یک محیط بدون نیاز به اعتماد، هیچ فرد یا نهادی وجود ندارد که سیستم را اداره و مدیریت کند؛ بلکه بدون نیاز به شناخت مشارکت کنندگان، اجماع در این سیستم‌ها صورت می‌گیرد.

Tumbler‏ (‏تامبلر):
نام دیگر خدمات میکس کردن یا ترکیب کردن در کریپتو است. در این سیستم، رمز ارزهایی که از راه‌های کلاهبردارانه به دست آمده و قابل پیگیری هستند، با رمز ارزهای تمیز میکس می‌شوند تا رد منبع اولیه این دارایی‌ها را گم کنند و کسی نتواند آن را ردیابی کند. تامبلرها برای ناشناسی بیشتر ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین به وجود آمدند؛ زیرا بلاک چین شفاف است و می‌توان تمام تراکنش‌ها را در آنجا مشاهده کرد.

Turing-Complete‏ (‏تورینگ کامل):
تورینگ کامل به ماشینی گفته می‌شود، که با داشتن زمان و فضای ذخیره‌سازی کافی، می‌تواند هر مسئله ریاضیاتی را حل کند و میزان پیچیدگی آن مهم نیست. این اصطلاح معمولا برای توضیح زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن (که بیشتر آنها تورینگ کامل هستند) مانند ++C، پایتون، جاوا اسکریپت و غیره به کار می‌رود.

TX‏ (‏تراکنش):
TX مخفف Transaction به معنی تراکنش است. یک تراکنش به معنی انتقال ارزش بین کیف پول‌های مختلف است. این تراکنش‌ها در بلاک چین ذخیره می‌شوند و کیف پول‌ها تنها رابطی برای دسترسی به این تراکنش‌ها و دارایی‌ها هستند. برای انتقال تراکنش‌ها ما نیاز به کلیدهای عمومی و خصوصی برای امضای تراکنش داریم. کیف پول‌ها این کلیدها را نگهداری می‌کنند. این امضا به شبکه اثبات می‌کند که ما مالک آن دارایی‌های به‌خصوص هستیم.

Txid‏ (‏آی دی تراکنش):
ID تراکنش به زبان ساده، شماره شناسایی یک تراکنش است. شما می‌توانید با وارد کردن txid خود در مرورگرهای بلاک چین‌های مختلف، اطلاعات زیادی درباره تراکنش خود به دست آورید. مانند تاریخ تایید، وضعیت تایید، تعداد تاییدیه‌ها، مقدار رمز ارز ارسالی، شماره بلاک، کارمزد تراکنش و غیره.