واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z آ ا ب پ ت ج چ ح س ه و
There are currently 18 names in this directory beginning with the letter H.
H

Hacking‏ (‏هک):
به فرآیند استفاده کردن از یک رایانه برای دستکاری رایانه یا سیستم‌های رایانه‌ای دیگر به صورت غیرمجاز، هک کردن گفته می‌شود. هکرها آثار مخربی در صنعت رمز ارزها دارند؛ آنها سالانه میلیاردها دلار از صرافی‌ها، سرویس‌های واسطه و کیف پول‌های نرم افزاری کاربران به سرقت می‌برند. از معروف‌ترین هک‌های تاریخ کریپتو، می‌توان به هک صرافی‌های Mt. Gox در سال ۲۰۱۴ و بیتفینکس در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد. هکرها همچنین از تکنیک‌های فیشینگ، ویروس‌ها و بدافزارها نیز استفاده می‌کنند، تا به سیستم امنیتی قربانیان نفوذ کنند و کلیدهای خصوصی آنها را به سرقت ببرند.

Hal Finney‏ (‏هال فینی):
هال فینی یک برنامه نویس و رمزنگار بود. او جزو اولین توسعه‌دهندگان بیت کوین شناخته می‌شود. نخستین تراکنش بیتکوین بین ساتوشی ناکاموتو و هال فینی انجام شد. فینی اولین توسعه‌دهنده‌ای بود که در کنار ناکاموتو پروتکل بیت کوین را ارتقا می‌داد. برخی از افراد تصور می‌کنند هال فینی همان ساتوشی ناکاموتو است. فینی در سال ۲۰۱۴ به علت بیماری قلبی درگذشت.

Halving‏ (‏هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بلاک):
هاوینگ رویدادی ضد تورمی در بلاک چین است که در آن، پاداش استخراج بلاک‌های تایید شده نصف می‌شود. این کار باعث کاهش میزان عرضه و در نتیجه افزایش قیمت کوین می شود. در بلاکچین بیت کوین، هاوینگ در هر ۲۱۰ هزار بلاک (تقریبا ۴ سال یک بار) صورت می‌گیرد.

Hard Cap‏ (‏سقف سرمایه):
هارد کپ به معنی حداکثر مقدار سرمایه‌ای است که یک رمز ارز می‌تواند در یک رویداد عرضه اولیه، جذب کند. پس از رسیدن به سقف سرمایه، هارد کپ دیگر اجازه جذب سرمایه بیشتر را نمی دهد.

Hard Fork‏ (‏هارد فورک):
فورک یا جداسازی زنجیره، نسخه دیگری از بلاک چین مورد نظر را ایجاد می‌کند و پس از آن، دو بلاک چین وجود خواهد داشت که همزمان با هم اجرا می‌شوند. برای مثال می‌توان به اتریوم و اتریوم کلاسیک اشاره کرد. معمولا در فورک‌هایی که دو شبکه جداگانه ایجاد می‌شوند، توکن یا کوین جدیدی نیز به وجود می‌آید؛ مانند بیت کوین و بیت کوین کش. البته در هارد فورک الزاما شاخه‌ها جدا نمی‌شوند؛ اما در این صورت نیز نودها حتما باید نرم افزار خود را آپدیت کنند. زیرا با نسخه قبلی سازگار نیست. نمونه این نوع فورک، اتریوم ۲ است که بر روی همان شبکه اصلی سوار شده است؛ اما نودها نمی‌توانند بدون بروزرسانی نرم افزار خود از آن استفاده کنند.

Hardware Wallet‏ (‏کیف پول سخت افزاری):
والت سخت افزاری یک دستگاه کوچک و فیزیکی است، که با یک پورت USD به کامپیوتر متصل می‌شود. این دستگاه‌ها انحصارا برای ذخیره رمز ارزها تولید می‌شوند. کیف پول‌های سخت افزاری دارای یک فضای ایزوله هستند، که کلیدهای خصوصی و عمومی در آنجا ذخیره می‌شود. هک کردن این کیف پول‌ها بسیار دشوار است و در بین تمام ولت‌های کریپتو، بالاترین امنیت را دارند. مشهورترین کیف پول‌های سخت افزاری، لجر، ترزور و کیپ کی هستند.

Hash‏ (‏هش):
به اجرای تابع هش بر روی ورودی‌های با اندازه دلخواه می‌گویند، که خروجی آن طول مشخص و ثابت و به صورت تصادفی است. از هش، نمی‌توان هیچ اطلاعاتی را بدون رمزگذاری بازیابی کرد. ویژگی مهم هش این است که زمانی که از الگوریتم یکسانی استفاده شود، خروجی یک سند مشخص نیز همواره یکسان خواهد بود.

Hash Function‏ (‏تابع هش):
به هر تابعی که اطلاعات با اندازه دلخواه را به اطلاعاتی با اندازه ثابت آدرس‌دهی کند، تابع هش می‌گویند. این دیتاها با نام Value یا ارزش شناخته می‌شوند. این ارزش‌هایی که از تابع هش خارج می‌شوند، با نام‌های ارزش هش (Hash Value)، کد هش (Hash Code)، دیجی ست (Digiset) یا هش (Hash) شناخته می‌شوند.

Hash Power / Hash Rate‏ (‏توان هش یا هش ریت):
واحد اندازه‌گیری مقدار توان محاسباتی استفاده شده توسط شبکه برای عملکرد ممتد را هش ریت می‌گویند. هش ریت را با مقادیر کیلوهش بر ثانیه یا kH/s، مگاهش بر ثانیه یا MH/s، گیگاهش بر ثانیه یا GH/s، تراهش بر ثانیه یا TH/s، پتاهش بر ثانیه یا PH/s و اگزاهش بر ثانیه یا EH/s می‌سنجند. قدرت هش برای کوین‌هایی که قابل استخراج هستند به کار می‌رود. مثلا هش ریت یک ریگ ماینینگ، تعداد هش هایی است که در هر ثانیه می‌تواند تولید کند. جمع قدرت هش در یک شبکه بلاک چینی، مجموع هش ریتی است که تمام دستگاه‌ها در یک زمان مشخص تولید می‌کنند.

HD Wallet / Hierarchical Deterministic Wallet‏ (‏کیف پول اچ دی):
سیستمی است که به عبارت بازیابی اصلی اجازه می‌دهد تا هم آدرس‌ها را تغییر دهد و هم آدرس‌های جدید به صورت تصادفی بسازد. در این نوع از کیف پول ها، برای هر تراکنش یک کلید خصوصی جدید نیز ایجاد می‌شود. در یک کیف پول معمولی، اگر کلید خصوصی گم شود، نمی‌توان آن را از روی کلیدها یا آدرس های قبلی مشتق گرفت و بازیابی کرد؛ اما در کیف پول‌های HD کلمات سید اولیه وجود دارد (معمولا بین ۸ تا ۲۴ کلمه)، که به عنوان کلید مستر یا اصلی در نظر گرفته می‌شود و تمام کلیدهای خصوصی دیگر از روی این کلید ساخته می‌شوند.

Hidden Cap‏ (‏ظرفیت مخفی):
ظرفیت مخفی، حد نامشخص مقدار پول یا سرمایه‌ای است که تیم توسعه‌دهنده از سرمایه گذاران در ICO دریافت می‌کند. هدف ظرفیت مخفی، ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاران کوچک تر است، بدون آن که سرمایه‌گذاران بزرگ دقیقا متوجه شوند که کل سرمایه چقدر است و سرمایه گذاری خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

HODL‏ (‏هودل):
نوعی از استراتژی سرمایه‌گذاری است که سرمایه خود را فارغ از تغییرات قیمت و تغییرات بازار، برای مدت طولانی نگهداری می‌کنید. این اصطلاح اولین بار به دلیل اشتباه تایپی‌ در یکی از انجمن‌های بیت کوین معروف شد.

Hosted Wallet‏ (‏کیف پول میزبانی شده):
کیف پولی است که کلیدهای خصوصی شما در خودِ کیف پول ذخیره می‌شود. والت میزبانی شده بیشتر شبیه به اپلیکیشن‌های بانکی است؛ شما می‌توانید همیشه به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید، حتی اگر پسورد، کلمات بازیابی و یا موبایل خود را گم کردید. دیگر ولت‌ها این امکانات را ارائه نمی‌دهند و اگر شما کلیدهای خصوصی خود را گم کردید، دیگر به آنها دسترسی نخواهید داشت.

Hot Storage‏ (‏ذخیره‌سازی گرم یا آنلاین):
به ذخیره‌سازی آنلاین کلیدهای خصوصی برای دسترسی سریع‌تر به ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. تمام کیف پول‌های دسکتاپ، تحت وب، موبایل و افزونه مرورگر از نوع گرم هستند.

Howey Test‏ (‏تست هاوی):
تستی است که توسط دولت آمریکا برای تشخیص اوراق بهادار بودن یا نبودن یک دارایی انجام می‌شود. اگر یک دارایی طبق تست هاوی اوراق بهادار باشد،‌ قانون‌گذاری‌های مشخصی برای آن انجام می‌شود و باید در سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ثبت شود. هدف این تست این است که تشخیص دهد آیا یک تراکنش، نماینده یک قرارداد سرمایه‌گذاری برای آیتم مورد نظر هست یا خیر.

HSM / Hardware Security Module‏ (‏ماژول امنیتی سخت افزار):
ماژول امنیتی سخت افزار یک دستگاه محاسباتی است که دارای یک یا چند چیپ پردازشگر است و برای امن کردن کلیدهای دیجیتالی، رمزگذاری داده‌ها و ایجاد امنیت زیاد برای احراز هویت‌های رمزنگاری شده به کار می‌رود. HSMها توسط شرکت های بزرگ برای محافظت از دیتاهای تایید شده و تراکنش‌ها استفاده می شود.

Hybrid PoW/PoS‏ (‏الگوریتم هیبرید یا دوگانه گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام):
این الگوریتم از هر دو گواه اثبات سهام و گواه اثبات کار به صورت ترکیبی به عنوان الگوریتم اجماع در شبکه استفاده می‌کند. هدف این رویکرد، استفاده و گردآوری امنیت اجماع گواه اثبات کار و نظارت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی گواه اثبات سهام در یک الگوریتم است. اتریوم ۲ اکنون در فاز ۰ یا Beacon Chain از این نوع الگوریتم استفاده می‌کند؛ کاربران هم می‌توانند کوین‌های اتر را استخراج کنند و هم می‌توانند آنها را استیک یا سپرده‌گذاری کنند.

Hyperledger‏ (‏هایپرلجر):
هایپرلجر یا بنیاد هایپرلجر یک پروژه حمایتی از بلاک چین‌های متن‌باز و ابزارهای مرتبط با بلاک چین است که در سال ۲۰۱۵ و توسط بنیاد لینوکس شروع به کار کرد. هدف این پروژه، پشتیبانی از توسعه‌های جمعی دفترکل‌های توزیع‌شده مبتنی بر بلاک چین است. این سازمان بر روی توسعه چهارچوب ها، ابزارها و کتابخانه‌ها برای شرکت‌های بزرگی که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می کنند، تمرکز دارد.