واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z آ ا ب پ ت ج چ ح س ه و
There are currently 28 names in this directory beginning with the letter B.
B

Bag‏ (‏بگ):
در فضای کریپتو، کلمه bag به کوین‌ها و توکن‌هایی که یک فرد به عنوان بخشی از پرتفولیوی خود آنها را نگه داشته، اشاره دارد. به طور معمول، این اصطلاح برای توصیف مقدار قابل توجهی از یک رمز ارز خاص استفاده می‌شود.

Bagholder‏ (‏بگ هولدر):
به فردی گفته می‌شود که یک ارز دیجیتالی را خریده و با وجود این که آن ارز دیجیتالی عملکرد خوبی از خود نشان نداده است، قصدی برای فروش آن ندارد و امیدوار است که با نگهداشتن آن سود قابل توجهی به دست آورد.

Bear‏ (‏خرس):
به افراد بدبینی که گمان می‌کنند سرمایه آنها در حال افت قیمت است و دست به فروش سرمایه خود می‌زنند خرس می‌گویند.

Bear Trap‏ (‏تله خرسی):
تله خرسی کاهش سریع قیمت در یک روند صعودی است. تله‌های خرسی اغلب قبل از بازگشت سریع به روند صعودی، حمایت های قیمت را شکسته و تریدرها را ترغیب می‌کنند تا بعد از شکسته شدن سطح پشتیبانی، پوزیشن‌های فروش یا Short باز کنند.

BFA/Brute Force Attack‏ (‏حمله جستجوی فراگیر):
حمله جستجوی فراگیر که به BFA معروف است یکی از روش‌های آزمون و خطا است که در آن، نرم افزارهای خودکار، تعداد بسیار زیادی از کلمات عبور یا رمز را تولید و امتحان می‌کنند تا کد یا پسورد اصلی را به دست آورند.

BIP /Bitcoin Improvement Proposal‏ (‏پروپوزال بهبود بیت کوین):
این پروپوزال سند فنی است که به جامعه بیت کوین اطلاعات ارائه می‌دهد و ویژگی‌های پیشنهادات جدید، فرآیندها یا شرایطی که بر بیت کوین تاثیرگذار است را شرح می‌دهد.تغییرات پیشنهادی برای پروتکل به عنوان BIP ثبت می‌شود. نویسنده BIP مسئول بازخوردها یا اجماع‌های مرتبط با پروپوزال خود است.

Bitcoin Core‏ (‏بیت کوین کور):
بیت کوین کور یک پروژه متن باز است که انتشار و حفاظت از نرم افزار کلاینت بیت کوین به نام Bitcoin Core را کنترل می‌کند. بیت کوین کورهم شامل نودهای کامل برای تایید تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌ها است (که ماینرها آن را دانلود می‌کنند و با استفاده از آن به ماینینگ می‌پردازند)، و هم یک کیف پول بیت کوین است.

BitLicense‏ (‏بیت لایسنس):
‏بیت لایسنس اصطلاحی است که برای مجوز تجارت و فعالیت ارزهای مجازی استفاده می‌شود و تحت مقررات طراحی شده برای شرکت‌ها توسط دپارتمان امور مالی شهر نیویورک (NYSDFS) صادر می‌شود.

Bits‏ (‏بیت):
واحد جزیی و اعشاری بیت کوین است. یک‌ میلیون بیت در یک بیت کوین وجود دارد.

Block‏ (‏بلاک):
بلاک‌ها پرونده‌هایی هستند که داده‌های مربوط به شبکه رمز ارز را برای همیشه ثبت می‌کنند. یک بلاک نگهدارنده تراکنش‌های انجام شده در هر مقطع زمانی در بلاک چین است بنابراین، یک بلوک مانند صفحه دفتر یا دفتر ثبت است.

Block Explorer‏ (‏مرورگر بلاک):
مرورگر بلاک یک رکورد خوانا برای انسان از تراکنش‌ها و فعالیت ماینرها است و می‌تواند آمارهای مهمی از شبکه بلاک چین یک رمز ارز خاص مانند مشاهده تمام تراکنش‌های صورت گرفته در بلاک چین، هش ریت شبکه، رشد تراکنش‌ها و سایر اطلاعات مفید دیگر باشد.

Block Header‏ (‏هدر بلاک):
هدر بلاک برای شناسایی کردن یک بلاک خاص در کل بلاکچین به کار می‌رود؛ زیرا هر بلاک دارای هدر منحصر به فرد خود است. هدر بلاک بخشی از هر بلاک است که به عنوان خلاصه‌ای از کل آن بلاک عمل می‌کند. Block Header تماما از متادیتاهایی مانند زمان و سختی در زمانی که بلاک ماین شده، ریشه مرکل تراکنش‌های داخل آن و عدد نانس ساخته شده است. همچنین هش بلاک قبلی نیز در هدر بلاک قرار دارد.

Block Height‏ (‏ارتفاع بلاک):
تعداد بلاک‌های موجود در بلاک چین قبل از بلاک مورد نظر یا به عبارت دیگر، تعداد کل بلاک‌های زنجیره تاکنون است.

Block Reward‏ (‏جایزه بلاک):
پاداش بلاک به تعداد ارزهای دریافت شده توسط ماینر در صورت استخراج موفقیت آمیز بلاک یک رمز ارز اشاره دارد. این پاداش مشوقی برای ماینراست که طی ماینینگ، به طور موفقیت‌آمیز هش معتبر را محاسبه می‌کند.

Blockchain‏ (‏بلاک چین):
بلاک چین یک نوع دیتابیس است و بستری برای ذخیره اطلاعات به حساب می‌آید. بزرگترین ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند. blockchain از دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) تشکیل شده است زیرا اطلاعات در فناوری بلاک چین داخل یک سری بلاک‌هایی قرار می‌گیرند که این بلاک‌ها زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند از این رو این تکنولوژی، بلاک چین نامگذاری شده است.

Bollinger Band‏ (‏باند بولینگر):
ابزاری که توسط بولینگر توسعه یافته است تا به شناخت سیستماتیک و نظام‌مند الگوی تغییر قیمت کمک کند. باند بولینگر یک شاخص است که از سه خط تشکیل شده است. با افزایش نوسانات، این شاخص به طور خودکار گسترش می‌یابد و با آرام شدن بازار دچار کاهش می‌شود.

Bonding Curve‏ (‏‏منحنی اتصال):
منحنی اتصال یک مفهوم ریاضی است که برای توصیف رابطه بین قیمت و عرضه یک دارایی استفاده می‌شود. اساس منحنی پیوند این ایده است که وقتی شخصی یک دارایی را خریداری می‌کند که به مقدار محدود در دسترس است (مانند بیت کوین)، پس خریدار بعدی باید کمی بیشتر برای آن بپردازد.

Bot‏ (‏ربات):
بات یا ربات‌ها نرم افزارهای معاملاتی اتوماتیک و خودکاری هستند که بر اساس الگوریتم از پیش تعیین شده سفارشات خرید و فروش و معاملات را با سرعت زیاد انجام می‌دهند. این برنامه‌ها شما را قادر می‌سازند تا همه حساب‌های مربوط به رمزارزهای خود را در یک مکان مدیریت کنید.

BTM/Bitcoin ATM‏ (‏دستگاه ATM بیت کوین):
دستگاه خودپرداز بیت کوین یک کیوسک متصل به اینترنت است که به مشتریان امکان می‌دهد بیت کوین و یا ارزهای دیجیتال دیگری را با پول نقد واریز شده خریداری کنند. به این دستگا‌ه‌های خودپرداز BTM می‌گویند.

Bubble‏ (‏حباب):
شرایطی است که حاضرین در بازار، قیمت را بیشتر از ارزش واقعی دارایی مورد نظر افزایش می‌دهند که معمولا پس از آن، افت شدید و سریع قیمت‌ها به وقوع می‌پیوندد.

Bug Bounty‏ (‏جایزه یافتن باگ):
جایزه‌ای که برای یافتن آسیب‌پذیری و مشکلات در کدهای رایانه‌ای ارائه می‌شود. این جایزه اغلب توسط شرکت‌های ارز دیجیتال نظیر شرکت‌های مرتبط با پروتکل‌ها، صرافی‌ها و کیف پول‌ها ارائه می‌شود تا آسیب پذیری های بالقوه امنیتی یا باگ‌ها مشخص شوند.

Bull‏ (‏گاو):
به افرادی که با خوش‌بینی خود باعث افزایش قیمت در بازار می‌شوند، گاو می‌گویند.

Bull Trap‏ (‏تله گاوی):
تله گاوی افزایش سریع قیمت در یک روند نزولی است. تله گاوی همانند همتای خرسی خود، احساس اشتباه درباره واژگونی قیمت را منتقل می‌کند. در این حالت یک تله گاوی به گونه‌ای طراحی شده است که تریدرهای خوشبین را به باز کردن پوزیشن خرید یا Long روی دارایی ترغیب کند.

Burn‏ (‏سوزاندن):
سوزاندن فرآیند حذف دائمی کوین‌ها یا توکن‌ها از گردش و کاهش عرضه کل آنها است. از این اصطلاح هنگامی استفاده می‌شود که کوین یا توکن به طور دائم غیر قابل استفاده یا خرج کردن شده باشد.

Buy The Dip/ BTFD/ BTD‏ (‏خرید هنگام افت قیمت):
خرید به هنگام افت قیمت که به اختصار با BTD/BTFD نشان داده می‌شود، پیشنهادی برای خرید ارز دیجیتال است، زمانی که قیمت افت پیدا کرده است. این عبارت که توسط سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد نشان می‌دهد آنها معتقدند که حرکت به سمت پایین موقتی است

Buy Wall‏ (‏دیوار خرید):
دیوار خرید نتیجه یک سفارش خرید بزرگ یا ترکیب چندین سفارش خرید بزرگ است که با همان قیمت در دفتر سفارش یک بازار خاص قرار می‌گیرند. دیوارهای خرید را یک فرد ثروتمند یا گروهی از بازرگانان یا موسسات ایجاد می‌کنند. دیوارهای خرید از افت قیمت بازار جلوگیری می‌کند زیرا مقدار زیادی سفارش با یک قیمت یکسان ایجاد می‌کند که برای اجرای و انتقال از آن نیاز به پول زیادی است.

Byzantine Fault Tolerance‏ (‏تحمل خطای بیزانس):
شاخصی از سیستم‌های رایانش توزیع شده مقاوم در برابر اشتباه است‌. در صورتی که اعضا نتوانند اطلاعات صحیح ارسال کنند، دستیابی به اجماع از طریق مکانیزم مشخصی حاصل می‌شود. برای مثال بیت کوین از این شیوه بهره می‌برد و از سیستم گواه اثبات کار استفاده می‌کند تا در بلاک چین به اجماع دست یابد. این بدان معنی است که حتی اگر برخی از نودها از کار بیفتند یا بد عمل کنند، یک سیستم BFT قادر به ادامه کار است.

Byzantine Generals’ Problem‏ (‏مشکل عمومی بیزانس):
شرایطی که ارتباط مورد نیاز اجماع در خصوص یک استراتژی بین اعضای گروه قابل اعتماد یا تایید نباشد. مسئله مشکل عمومی بیزانس در سال ۱۹۸۲بعنوان یک معضل منطقی تصور شد که نشان می‌دهد چگونه گروهی از ژنرال‌های بیزانس هنگام تلاش برای توافق در مورد حرکت بعدی خود ممکن است دارای مشکلات ارتباطی باشند. در حوزه ارز دیجیتال، اگر شرکت‌کنندگان شبکه در خصوص تراکنش‌های در حال انجام، اطلاعات اشتباه به سایرین ارسال کنند باعث ایجاد مشکل در شبکه می‌شوند.