واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z آ ا ب پ ت ج چ ح س ه و
There are currently 24 names in this directory beginning with the letter I.
I

IBO / Institutional Buyout‏ (‏عرضه اولیه جایزه):
عرضه اولیه جایزه یا IBO فرآیندی با مدت محدود است که طی آن، ارز دیجیتال جدیدی در اختیار عموم قرار می‌گیرد و در بین کسانی که زمان و مهارت خود را صرف کرده‌اند تا ارز دیجیتال جایزه بگیرند توزیع می‌شود. برخلاف ICO که طی آن باید کوین خریداری کنید، در IBO بیشتر به تعهد ذهنی و عملکرد از جانب دریافت کننده نیاز است.

IC‏ (‏مدار مجتمع):
IC یک تراشه کوچک از جنس سیلیکون است که مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی مانند ترانزیستور، مقاومت یا خازن را در خود جای داده است.

Iceberg Order‏ (‏سفارش کوه یخ):
به سفارش‌هایی گفته می‌شود که در آن، حجم یک سفارش به سفارش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود تا مقدار کل اردر اولیه مشخص نشود. به طور مثال اگر به جای یک سفارش ۱۰ بیت‌کوینی، ۲۰ سفارش نیم‎ بیت‌کوینی بگذاریم به این کار سفارش کوه یخ گفته می‌شود.

ICO / Initial Coin Offering‏ (‏عرضه اولیه کوین):
نوعی فرآیند جذب سرمایه یا فروش عمومی برای شرکت‌های نوپا است که در این فرآیند، از فروش اولیه ارز دیجیتال به عنوان ابزار جذب سرمایه استفاده می‌شود. به دلیل ظهور پروژه‌های کلاهبرداری و دستکاری در بازار، فرآیندهای ICO مورد انتقاد هستند.

Identification‏ (‏تعیین هویت):
تعیین هویت یعنی تأیید اینکه شخصی که برای استفاده از یک سرویس ثبت نام می کند ،همان فرد است و کسی در تلاش برای جعل هویت فرد دیگری نیست. در بیشتر موارد این کار با بررسی نام، تاریخ تولد، آدرس، مدارک هویتی و استفاده از عکس و فیلم فرد انجام می‌شود.

IDO / Initial Dex Offering‏ (‏عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز):
IDO یکی از مدل‌های جذب سرمایه و فروش توکن در حوزه دیفای و صرافی‌های غیرمتمرکز است. IDO برخلاف روش‌های ICO و IEO غیر متمرکز است و کاربرد آن در پروتکل‌های دیفای است که برای ساخت سیستم‌های مالی نوآورانه و مقیاس‌پذیر استفاده می‌شود.

IEO / Initial Exchange Offering‏ (‏عرضه اولیه صرافی):
IEO یکی از روش‌های فروش توکن است که در آن یک صرافی به نمایندگی از یک استارتاپ اقدام به عرضه توکن‌های آن استارتاپ می‌کند.

Immutable‏ (‏تغییرناپذیر):
مشخصه‌ای که بیانگر عدم تغییر پذیری به‌خصوص با گذشت زمان است. تغییر ناپذیری یکی از ویژگی‌های شبکه بلاک‌چین است که باعث می‌شود تا کسی نتواند بلوک‌های زنجیره را دستکاری کند.

Impermanent loss‏ (‏ضرر ناگهانی):
این اتفاق زمانی می‌افتد که قیمت‌ توکن‌هایی که به یک استخر نقدینگی واریز شده‌اند تغییر کند و تأمین‌کننده نقدینگی به دلیل این نوسانات با خطر از دست‌دادن موقت دارایی خود روبرو شود.

Index‏ (‏شاخص):
شاخص یا ایندکس، یک ابزار مالی است که از آن برای ردیابی ارزش قیمت دارایی یا یک سبد دارایی معین استفاده می‌شود.

Infinite Approval‏ (‏مجوز بی‌نهایت):
یکی از روش‌های برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند است که در این روش شما به پلتفرم، مجوز برداشت تعداد نامحدود توکن از کیف پول خود را می‌دهید.

Inflation‏ (‏تورم):
به افزایش کلی قیمت‌ها و سقوط قدرت خرید پول، تورم می‌گویند.

Instamine‏ (‏استخراج فوری یا اینستاماین):
به حالتی گفته می‌شود که در مدت زمانی کوتاه پس از عرضه، بخش عمده‌ای از کوین‌ها یا توکن‌های قابل استخراج، استخراج شوند. طی این فرآیند ممکن است کوین‌های قابل استخراج به طور نابرابر و سریع بین سرمایه‌گذاران توزیع شود.

Intermediary / Middleman‏ (‏واسطه):
واسطه به شخص یا نهادی گفته می‌شود که به عنوان میانجی بین طرفین عمل می‌کند تا توافق صورت بگیرد.

Interoperability‏ (‏تعامل‌پذیری):
تعامل‌پذیری یا قابلیت همکاری مشترک، مفهومی است که به سازگاری بیشتر بلاکچین‌ها با یکدیگر و فراهم کردن امکان به اشتراک گذاری اطلاعات بین هم تاکید می‌کند.

Invest‏ (‏سرمایه گذاری):
سرمایه‌گذاری زمانی است که شما پول خود را در یک طرح مالی قرار می‌دهید تا از این طریق سود به‌دست آورید.

IoT / Internet of Things‏ (‏اینترنت اشیا):
اینترنت اشیا (IoT) فناوری‌ای است که با استفاده از آن می‌توان دستگاه‌ها، تجهیزات و اشیا محیط پیرامون‌مان را با اتصال به شبکه اینترنت و توسط اپلیکیشن‌های موجود در گوشی و تبلت‎ها کنترل و مدیریت کنیم.

IOU‏ (‏من به شما بدهکارم):
یک سند غیررسمی است که به بدهی یک طرف به طرف دیگر اشاره دارد.

IPFS / InterPlanetary File System‏ (‏فایل سیستم بین سیاره‌ای):
یک پروژه منبع‌باز برای توزیع فایل همتا به همتا و غیر متمرکز است که به کاربران کمک می‌کند تا تجربه بهتری در استفاده از اینترنت داشته باشند. این پروژه با ایجاد یک پروتکل، فرایند ذخیره‌سازی و دسترسی به محتوای توزیع‌شده را تسهیل می‌کند.

IPO / Initial Public Offering‏ (‏عرضه اولیه سهام):
به زمانی اشاره دارد که یک شرکت خصوصی برای اولین بار سهام خود را به مردم عرضه می‌کند.

Isolated Margin‏ (‏معامله مارجین ایزوله):
نوعی از معاملات مارجین است که در آن معامله‌گران می‌توانند با محدود کردن مبلغ اختصاص‌یافته به هر پوزیشن، سرمایه خود را بهتر مدیریت کنند. در این حالت پس از لیکوئید شدن، فرد به همان مقدار تعیین‌شده ضرر خواهد کرد و نه بیشتر.

Issuance‏ (‏صدور مجوز):
به فرایند تولید رمزارز جدید گفته می‌شود که به روش‌های مختلف و با توجه به پارامترهای تعیین شده توسط سازندگان رخ می‌دهد.

Issuance amount‏ (‏میزان صدور):
این مفهوم به مقدار بیت‌کوینی که به تازگی صادر شده یا مقداری که در گذشته صادر شده است اشاره دارد. به این بیت‌کوین‌ها پاداش استخراج گفته می‌شود. در واقع ماینرهایی که بلوک‌های جدیدی تولید می‌کنند، این بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت می کنند. میزان کل بیت کوین صادر شده ۲۱ میلیون است که انتظار می رود در سال ۲۱۴۰ به این عدد برسیم. تاکنون حدود ۱۸ میلیون بیت‌کوین صادر شده است.

ITO / Initial Token Offering‏ (‏عرضه اولیه توکن):
مشابه با ICO است اما تمرکز آن بر روی عرضه توکن با کاربرد واقعی در نرم‌افزارها یا استفاده در اکوسیستم کریپتو است.