واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

واژه نامه بلاکچین

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z آ ا ب پ ت ج چ ح س ه و
There are currently 71 names in this directory beginning with the letter S.
S

SAFU / Secure Asset Fund for Users‏ (‏صندوق دارایی امن برای کاربران):
این صندوق (SAFU)، نوعی صندوق بیمه اضطراری است که در تاریخ ۳ جولای ۲۰۱۸ (۱۲ تیر ماه ۱۳۹۷) توسط صرافی بایننس ایجاد شد. در بیانیه رسمی بایننس، هدف از ایجاد این صندوق محافظت از دارایی کاربران در شرایط سخت و اضطراری ذکر شده است. از اواسط سال ۲۰۱۸، بایننس ده درصد از درآمد فی معامله خود را به این صندوق واریز می‌کند. این صندوق برای امنیت بیشتر در کیف پولی مجزا و سرد نگهداری می‌شود. SAFU که حروف اختصاری ابتدای نام این صندوق است به واسطه وجود میمی (meme) در فضای ارزهای دیجیتال این‌چنین انتخاب شده است. چانگپنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس، در ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) در جریان قطعی این سایت به دلیل بروز رسانی دوره‌ای، در توییتی به کاربران این صرافی اطمینان خاطر داد که «دارایی‌شان امن است» (funds are safe). کاربری به نام بیزوناتچی، چندی بعد ویدیویی منتشر کرد که عنوان آن به اشتباه "funds are safu" درج شده بود. این موضوع زمینه‌ساز تولد این میم در فضای رمزارزها شد.

Satoshi Nakamoto‏ (‏ساتوشی ناکاموتو):
نام مستعار فرد یا گروه خالق پروتکل بیت کوین و نرم‌افزار Bitcoin-Qt در سال ۲۰۰۹. هویت ساتوشی ناکاموتو تایید نشده است و مشخص نیست کدام فرد یا گروه پشت این ایده بوده است.

SATS‏ (‏ساتوشی):
کوچکترین واحد بیت کوین به ارزش ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین (هر ۱ بیت کوین = ۱۰۰ میلیون ساتوشی) است. تراکنش‌های کوچک‌تر از ۵۴۶ ساتوشی «گرد و خاک» (dust) نامیده می‌شوند و معمولا توسط ماینرها پردازش نمی‌شوند.

Scalability Problem‏ (‏مشکل مقیاس‌پذیری):
مشکل مقیاس‌پذیری به محدودیت تعداد تراکنش‌های یک شبکه بلاک‌چین در ثانیه اشاره دارد. با شلوغ شدن شبکه، هزینه انتقال نیز بالا می‌رود.

Scalability Solution‏ (‏راه‌حل مقیاس‌پذیری):
به راه‌هایی که در صدد حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاک‌چین هستند، اطلاق می‌شود. به عنوان مثال می‌توان از رول‌آپ‌ها، شاردینگ، آپتیمیسم و لایتنینگ به عنوان چند نمونه نام برد.

Scam‏ (‏کلاهبرداری):
ارز دیجیتال، پروژه و یا ICO کلاهبردارانه یا اغفال‌کننده.

Scamcoin‏ (‏ارز کلاه‌بردار):
به ارزی که در راستای طرحی کلاه‌بردارانه از جانب توسعه‌دهندگانش به عنوان «روشی سریع برای ثروتمند شدن» طراحی و ایجاد شده است، اصطلاحا ارز کلاه‌بردار گفته می شود.

Scammer‏ (‏کلاه‌بردار):
به فردی که در فعالیت‌های مجرمانه و اغفال‌کننده مشارکت فعال دارد، گفته می‌شود.

Script‏ (‏‏اسکریپت):
لیستی از دستورات که توسط برنامه یا زبانی خاص در رایانه‌ها اجرا می‌شوند.

Scrypt‏ (‏اسکریپت):
نوعی الگوریتم رمزنگاری است که اولین بار توسط کالین پرسیوال (Colin Percival) توسعه یافت. از این الگوریتم در برخی از رمزارزها که از اثبات گواه کار (PoW)‌ بهره می‌برند، به جای الگوریتم رمزنگاری شا-۲۵۶ استفاده می‌شود. از معروف‌ترین رمزارزهایی که از این روش استفاده می‌کنند می‌توان به لایت‌کوین و دوج‌کوین اشاره کرد. از این روش برای کاهش وابستگی ماینینگ به ایسیک‌ها (ASIC) استفاده شده است. هدف از این امر،‌ افزایش مشارکت در شبکه و بهره‌وری بیشتر در مصرف انرژی است.

SEC / Securities and Exchange Commission‏ (‏کمیسیون بورس و اوراق بهادار):
یکی از آژانس‌های مستقل دولت فدرال ایالات متحده است که مسئول اعمال قوانین فدرال، پیشنهاد وضع قوانین جدید و نظارت بر صنعت اوراق قرضه، بورس، بازار معاملات آتی و اختیار، صرافی‌ها و سایر فعالیت‌های مرتبط است.

Second-Layer Solutions‏ (‏راهکارهای لایه دوم):
مجموعه راهکارهایی که بر بستر بلاک‌چین عمومی ایجاد شده‌اند تا مقیاس پذیری و کارایی بلاک‌چین به ویژه در ریز‌تراکنش‌ها را افزایش دهند. مثال‌هایی از این راهکارها شامل مواردی همچون: شبکه لایتنینگ، پلاسما، TrueBit و… است.

Secure Element‏ (‏عنصر امن):
عنصر امن نوعی تراشه سخت‌افزاری است که به منظور جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، برای اجرای مجموعه محدودی از برنامه‌ها، پشتیبانی از دسترسی کنترل شده و ذخیره اطلاعات محرمانه طراحی شده است. عناصر امن در اشکال مختلفی موجود هستند. آن‌ها امروزه در کیف پول‌های سخت‌افزاری، گوشی‌های هوشمند جدید و سامانه‌های نهفته (Embedded Systems)‌ به کار می‌روند.

Security Token‏ (‏توکن بهادار):
توکن بهادار فرم دیجیتال اوراق بهادار سنتی است. یکی از معروف‌ترین این نوع توکن‌ها، توکن بی‌کپ (BCap) است.

Seed‏ (‏سید / عبارت بازیابی):
عبارات بازیابی یا عبارت‌های یادآور (mnemonic phrase) مجموعه‌ای از کلمات هستند که می‌توان از آن کلید خصوصی را به دست آورد و برای بازیابی و دسترسی به کیف‌های پول دیجیتال استفاده می‌شود.

Segregated Witness/ SegWit‏ (‏سگویت):
طرحی برای بهبود مشکل «چکش‌خواری تراکنش‌ها» (transaction malleability) در بیت‌کوین. این طرح که در پیشنهاد شماره ۱۴۱ بهبود بیت‌کوین (BIP 141)‌ مطرح شد، امضاهای دیجیتال را از هش تراکنش حذف کرد و آن را با شاهد (Witness) جایگزین کرد و این بدین معنی بود که دیگر از اطلاعات امضای دیجیتال در ساخت شناسه تراکنش (Transaction ID) استفاده نمی‌شد. دیگر تغییری که به واسطه سگویت به وجود آمد،‌ تغییر روش محاسبه حداکثر اندازه بلوک بود؛ متغیری به اسم وزن بلوک تعریف شد که برابر است با «اندازه پایه * ۳ + اندازه کلی» که در آن اندازه پایه، حجم بلوک به بایت بدون درنظر گرفتن هرگونه داده‌های مربوط به شاهد است و اندازه کلی، حجم بلوک به بایت با در نظر گرفتن اندازه پایه و داده‌های شاهد است. این مساله از نظر تئوری می‌تواند منجر به افزایش حداکثر حجم بلوک تا نزدیک به ۴ مگابایت شود،‌ اما در عمل شواهد نشان می‌دهد که عدد نهایی نزدیک به ۱.۷ مگابایت است.

Selfish Mining‏ (‏سلفیش ماینینگ):
سلفیش ماینینگ یا ماینینگ خودخواهانه شرایطی است که در آن ماینر بلاک جدیدی استخراج می‌کند اما آن را در دسترس سایر ماینرها قرار نمی‌دهد. اگر این ماینر بتواند سریع‌تر از سایر ماینرها، بلاک‌های بعدی را پیدا کند، می‌تواند بزرگترین زنجیره عمومی را ایجاد کند، سایر بلاک‌های پیدا شده را باطل کند و توان انجام حمله داشته باشد.

Sell Wall‏ (‏دیوار فروش):
شرایطی که در آن، یک سفارش محدود فروش بزرگ یا چندین سفارش محدود فروش در سطح قیمتی مشخصی گذاشته شده‌اند. این شرایط گاهی اوقات توسط معامله کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تاثیر مشخصی بر بازار بگذارند و از افزایش ارزش ارز دیجیتال به بیش از ارزش مورد نظر جلوگیری کنند، به طوری که با انجام سفارش، عرضه از تقاضا پیشی می‌گیرد.

Semantic Web‏ (‏وب معنایی):
وب معنایی جنبشی است که توسط تیم برنرز لی، خالق پروتکل www (وب جهان‌گستر) خلق شده است و در صدد فراهم کردن چارچوبی مشترک برای اشتراک داده برای استفاده در بخش‌های مختلف است. به گفته برنرز لی، هدف غایی این جنبش در نهایت این است که بتواند امکانی به وجود آورد که ماشین‌ها و کامپیوترها بتوانند به نیابت از ما، بر روی داده‌ها پردازش انجام دهند.

Sentiment‏ (‏احساس [بازار]):
احساسات بازار اشاره به رفتار کلی جامعه فعالان کریپتوکارنسی به این حوزه یا سرمایه‌گذاران یک بازار خاص مالی نسبت به آن بازار دارد. برخی اعتقاد دارند وقتی احساسات بازار بیش از حد امیدوارانه (در بازار گاوی) یا بیش از حد نومیدانه (در بازار خرسی) می‌شود، می‌توان انتظار داشت تا روند جاری بشکند.

Settlement Layer‏ (‏لایه تسویه):
لایه‌ای است که ستون‌های کل اکوسیستم بر آن بنا شده است. شبکه کاردانو به طور مشخص به شکل لایه‌ای بنا شده است و اطلاعات لایه تسویه آن در دفتر کلی مجزا که شامل موجودی حساب‌ها است نگهداری می‌شود.

SHA-256‏ (‏الگوریتم شا-۲۵۶):
تابع هش رمزنگاری است که امضای ۲۵۶ بیتی برای متن تولید می‌کند و در گواه اثبات کار بیت کوین استفاده می‌شود. SHA مخفف عبارت Secure Hash Algorithm و به معنای الگوریتم هش ایمن است. SHA-256 یکی از الگوریتم‌های SHA-2 است که توسط سازمان امنیت ملی ایالات متحده (NSA) طراحی شده است.

Shard‏ (‏شارد):
بخشی از شبکه بلاک‌چین که هر کدام داده‌های خود را دارا هستند. به هر یکی از این بخش‌ها، شارد گفته می‌شود.

Shard Chain‏‏ (‏‏زنجیره شارد):
در دنیای ارزهای دیجیتال، با تقسیم بلاک‌چین به زنجیره‌ شاردهای مختلف، می‌توان ترافیک شبکه و سرعت تراکنش‌ها را بالا برد.

Sharding‏ (‏شاردینگ):
شاردینگ‌ یک رویکرد مقیاس‌پذیری است که با تفکیک بلاک‌چین به بخش‌های مختلف به نام شارد (shard) که شامل سابقه تراکنش‌ها و وضعیت‌های شبکه است، پردازش موازی را ممکن می‌سازد.

Sharpe Ratio‏ (‏نسبت شارپ):
این نسبت در سال ۱۹۶۶ توسط ویلیام شارپ پیشنهاد داده شد. این نسبت ابزاری برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌سازد تا نرخ بازگشت سرمایه را بررسی نمایند. این نسبت برابر است با (نرخ بهره بدون ریسک منهای میانگین بازده پورتفولیو) تقسیم بر (انحراف معیار استاندارد بازده پورتفولیو).

Shielded Transaction‏ (‏تراکنش محافظت‌شده):
تراکنش محافظت‌شده در واقع تراکنشی است که بین دو آدرس حفاظت‌شده صورت می‌گیرد. در شبکه‌ای مانند زی‌کش (ZCash)‌ دو نوع آدرس وجود دارد: آدرس‌های عادی که متناظر با آدرس‌های عمومی شبکه بیت‌کوین است و هرگونه تراکنش بین این آدرس‌ها و اطلاعات مربوط به آن توسط اکسپلوررهای شبکه قابل مشاهده است. اما در تراکنش بین نوع دوم آدرس‌ها که حفاظت‌شده نام دارند، آدرس طرفین، مبلغ انتقال و یادداشت (ممو - memo) همراه انتقال از دید بقیه پنهان می‌ماند. حتی گیرنده تراکنش نیز از آدرس فرستنده مطلع نمی‌شود و تنها مبلغ تراکنش و یادداشت را، در صورت وجود، مشاهده خواهد کرد.

Shilling‏ (‏شیلینگ):
به هواداری و تبلیغ پرشور از یک رمزارز یا ICO گفته می‌شود.

Shitcoin‏ (‏شت کوین):
کوینی که استفاده یا ارزش بالقوه‌ای ندارد.

Short‏ (‏فروش استقراضی):
تکنیک معاملاتی که در آن، معامله‌کننده‌ با این انتظار که قیمت دارایی کاهش خواهد یافت، آن دارایی را قرض می‌گیرد تا بفروشد. سپس با قیمت کمتر، دارایی موردنظر را می‌خرد تا قرض خود را بازگرداند و از اختلاف قیمت فعلی سود کسب کند.

Side Chain‏ (‏زنجیره جانبی):
دفتر کلی مجزا در بلاک‌چین است که به موازات بلاک‌چین اصلی اجرا می‌شود و در آن مسیر دو طرفه‌ای بین زنجیره اصلی و جانبی وجود دارد. این امر به زنجیره جانبی امکان می‌دهد تا به صورت مستقل از زنجیره اصلی فعالیت کند و از پروتکل یا مکانیزم خود استفاده کند.

Signal‏ (‏سیگنال):
اعلانی برای خرید یا فروش یک دارایی. سرویس‌هایی برای دنبال کردن و کپی کردن سیگنال‌ها و خرید و فروش‌های معامله‌گران وجود دارد که می‌توان از eToro به عنوان مثال نام برد.

Signature‏ (‏امضا):
امضای دیجیتال سازوکاری ریاضی است که به واسطه آن مالکیت برای شبکه محرز می‌شود. تراکنشی که امضاء نداشته باشد یا امضاء نادرستی داشته باشد توسط شبکه رد می‌شود. بلاک‌چین طوری ساخت یافته است که تنها کسانی که کلید خصوصی را در اختیار داشته باشند بتوانند در آن تراکنش انجام دهند. در واقع کلید خصوصی یگانه راه اثبات مالکیت شما برای شبکه بر محتویات کیف پولتان است.

Silk Road‏ (‏سیلک رود):
در لغت به معنی «جاده ابریشم». نام بازار سیاه آنلاینی بود که در فوریه ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۸۹) افتتاح شد و در دارک وب و از طریق سرویس تور قابل دسترسی بود. این سایت محلی برای خرید و فروش مواد مخدر، اسلحه و کالاهای قاچاق بود. تا تاریخ جولای ۲۰۱۳ (تیر ماه ۱۳۹۲) ۹۶۰۰۰۰ کاربر ثبت شده در این سایت به فعالیت می‌پرداختند. فعالیت این سایت در مهر ۱۳۹۲ با دستگیری موسس و مدیر آن، راس ویلیام اولبریکت، توسط FBI خاتمه یافت. در سیلک رود از بیت‌کوین برای مبادلات مالی استفاده می‌شد و در زمان دستگیری، تعداد ۱۴۴۰۰۰ بیت‌کوین از اولبریخت ضبط شد که در مزایده‌ای در سال ۲۰۱۵ به فروش گذاشته شد.

SIM-Swap‏ (‏کلاه‌برداری تعویض سیم‌کارت):
در این نوع از کلاه‌برداری، کلاه‌بردار با جمع‌آوری اطلاعات شخصی قربانی و استفاده از آن در کنار مهندسی اجتماعی، هویت قربانی را جعل می‌کند و شرکت اپراتور تلفن‌همراه را قانع می‌کند که گوشی هوشمندش به سرقت رفته یا قصد ترابرد خط تلفن خود را دارد. پس از پورت خط تلفن قربانی به خط موردنظر هکر، او می‌تواند وارد بسیاری از سرویس‌هایی شود که از تلفن‌همراه برای فرستادن رمز یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند.

Simplified Payment Verification / SPV‏ (‏تایید ساده پرداخت):
روشی که اولین بار در وایت‌پیپر بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو به آن اشاره شد و تکنیکی است که به گره‌ها اجازه می‌دهد بدون دریافت تمامی بلاک‌چین، از وجود تراکنشی در بلاک‌چین اطمینان حاصل کنند. این مساله آن را به روشی ایده‌آل برای کلاینت‌های سبک (خصوصا کیف پول‌های موبایلی) بدل می‌کند.

Slippage‏ (‏لغزش / اسلیپیج):
اجرای سفارش در حال انتظار (خصوصا در دکس‌ها) با نرخی متفاوت (بدتر یا بهتر) از نرخ مورد انتظار یا مشخص شده توسط کاربر. لغزش عموما به دلیل نوسان بازار رخ می‌دهد. در بسیاری از دکس‌ها شما می ‌توانید مقدار درصد لغزش از قیمت مورد انتظارتان را مشخص کنید. راه دیگر برای جلوگیری از وقوع لغزش، ثبت سفارش محدود خرید یا فروش است که البته بیشتر در صرافی‌های متمرکز در دسترس است.

Slot‏ (‏اسلات):
در شبکه کاردانو، تراکنش‌ها توسط رهبران اسلات دوره‌‌‌ها (Epoch Slot Leader) تایید می‌شوند. این‌ها استخرهای استیکینگ هستند که برای ۵ روز زمان Epochها انتخاب می‌شوند. لیدرهای اسلات مسئول ساختن بلاک‌های جدید کاردانو و تایید آنها هستند و در ازای این کار، پاداش دریافت می‌کنند. شبکه کاردانو زمان را در Epochهایی که از اسلات‌ها تشکیل شده‌اند، تقسیم می‌کند. زمان در این اسلات‌ها ثابت است؛ به زبان ساده، می‌توان گفت که اسلات شبیه به تغییر شیفت در یک کارخانه است. زمان اسلات‌ها ۱ ثانیه است؛ اما این مدت‌زمان قابل تنظیم است و پس از آپدیت‌های شبکه، می‌تواند تغییر کند. انتخاب لیدر اسلات، به صورت سیستم لاتاری است؛ هر نودی که مقدار استیکینگ بیشتری داشته باشد، شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان رهبر دارد.

Smart contract‏ (‏قرارداد هوشمند):
قرارداد هوشمند یک پروتکل رایانه ای است که هدف آن تسهیل، تایید یا اجرای قرارداد بر بستر بلاک‌چین بدون دخالت شخص ثالث است. در واقع نوعی قرارداد است که در صورت محقق شدن شرایط ذکر شده در آن، به شکل اتوماتیک اجرا می‌شود. این نوع از قراردادها، ابتدا در شبکه اتریوم توسعه یافت و اکنون بسیاری از شبکه‌های مختلف بلاک‌چین از انواع متفاوت آن استفاده می‌کنند.

Smart Contract Audit‏ (‏حسابرسی/‏بررسی قرارداد هوشمند):
بررسی قرارداد هوشمند نوعی کنترل امنیتی بر روی قراردادهای هوشمند است که توسط متخصصان امنیت صورت می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که کدهای قراردادها فاقد باگ یا آسیب‌پذیری‌های امنیتی هستند.

Smart Drop‏ (‏اسمارت دراپ / ایردراپ هوشمندانه):
اسمارت دراپ نوعی ایردراپ ارز دیجیتال است که در آن، شما باید کاری را انجام دهید تا رمز ارز به شما پاداش داده شود. برای مثال، ممکن است شرایط یک کریپتو برای اسمارت دراپ این باشد که شما مطالب آن را در توییتر، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و غیره به اشتراک بگذارید و یا پست‌های تبلیغاتی این رمز ارز را لایک کنید و در بخش کامنت های آن چند نفر را تگ کنید.

Smart Token‏ (‏توکن هوشمند):
توکنی است که علاوه بر انتقال ارزش همانند توکن‌های عادی،‌ تمامی اطلاعات لازم برای اجرای تراکنش را به همراه خود دارد. پروتکل بانکور (Bancor) اولین نوع از این توکن‌ها را ایجاد کرد. توکن بومی این پروتکل BNT نام دارد.

sMPC / Secure Multi-Party Computation‏ (‏محاسبات چند عامله امن):
محاسبات چند عامله امن (sMPC) بخشی از علم رمزنگاری است که اجازه می‌دهد یک محاسبه بین چند قسمت توزیع شود و هیچ‌یک از طرفین نتواند به داده‌های دیگر بخش‌ها دسترسی داشته باشد. در بلاک‌چین این بدین معنی است که گره‌ها می‌توانند با کمک یکدیگر یک تابع را محاسبه کنند و ورودی‌ها را از دید بقیه، دور نگاه دارند.

Snapshot‏ (‏اسنپ شات / عکس فوری):
در مفهوم سنتی اشاره به وضعیت یک سیستم کامپیوتری یا دستگاه ذخیره‌سازی در یک لحظه مشخص از زمان دارد. در دنیای کریپتوکارنسی،‌ این مفهوم به وضعیت دفتر کل یک شبکه در ارتفاع بلوکی خاص اشاره دارد. برای مثال در هارد فورک بیت‌کوین کش از شبکه اصلی بیت‌کوین، لازم بود تا عکسی فوری از وضعیت شبکه در بلوک شماره ۴۷۸۵۵۸ گرفته شود. هر آدرسی که در این بلوک دارای موجودی بود، به همان مقدار در شبکه بیت‌کوین کش دارای موجودی شد.

Soft Cap‏ (‏حداقل سرمایه اولیه):
حداقل مقدار سرمایه ای که ICO در صدد جذب آن است. گاهی اوقات اگر ICO نتواند این مقدار سرمایه را جذب کند ممکن است لغو شود.

Soft Fork‏ (‏سافت فورک):
به‌روزرسانی پروتکل که فقط تراکنش‌های معتبر قبلی، نامعتبر می‌شوند. این نوع بروز رسانی‌ها «پس سازگار» (backward compatible) است. یعنی وضع قوانین جدید باعث نمی‌شود که قوانین گذشته شکسته شوند. در مثالی مرتبط با شبکه بیت‌کوین؛ نودهایی که کلاینت‌های خود را بروز نکرده باشند، بلوک‌هایی که توسط نودهای بروز ایجاد شده‌اند را معتبر می‌یابند.

Software‏ (‏‏فورک [در توسعه نرم افزار]):
فورک نرم‌افزار که به آن فورک پروژه نیز می‌گویند، هنگامی است که توسعه‌دهندگان، از فناوری یک پروژه نرم‌افزاری موجود استفاده می‌کنند و آن را تغییر می‌دهند تا پروژه جدیدی ایجاد کنند. برای مثال لایت کوین فورک نرم‌افزاری بیت‌کوین است.

Solidity‏ (‏سالیدیتی):
زبان برنامه نویسی مورد استفاده اتریوم برای توسعه قراردادهای هوشمند است.

Source Code‏ (‏کد منبع / سورس کد):
مجموعه‌ای از دستورات و عبارات که به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی نوشته شده‌اند و تعیین می‌کنند که یک نرم‌افزار چگونه عمل خواهد کرد.

Spam‏ (‏اسپم):
به صورت سنتی به نامه‌های الکترونیکی که برای تعداد زیادی از آدرس‌ها (برای مختل کردن شبکه یا با مقاصد تبلیغاتی و…)‌ فرستاده می‌شود، اطلاق می‌شود. اما در دنیای رمزارزها به تراکنش‌های خردی که به تعداد زیاد برای مختل کردن شبکه فرستاده می‌شود، اشاره دارد.

Speculate / Speculator / Speculation‏ (‏گمانه‌زنی):
این واژه به معنی "گمانه‌زنی" است و تفاوت آن با "سرمایه گذاری" میزان ریسک، ریوارد و بازه زمانی یا تایم فریم است. گمانه‌زن کسی است که به دنبال سود زیاد در مدت زمان کوتاه و البته ریسک زیاد است. این نوع سرمایه گذاران، خیلی به دنبال فاندامنتال‌های یک پروژه نیستند و زمان زیادی روی تحقیق اختصاص نمی‌دهند. تفاوت مهم دیگر، مدت زمان نگهداری است؛ افرادی که سرمایه گذار بلندمدت هستند، تا چند ماه یا حتی چند سال یک دارایی را نگه می‌دارند؛ در حالی که سرمایه گذاران گمانه‌زن، به دنبال کسب سود در زمان کوتاه هستند

Spoon‏ (‏اسپون):
در لغت به معنی «قاشق» - مقایسه با مفهوم فورک با معنی لغوی «چنگال». نوعی از فورک است که در شبکه جدید، موجودی حساب قبلی کاربران حفظ می‌شود. البته توکنی جدید و متفاوت از توکن بومی شبکه‌ای که از آن منشق شده است، ایجاد می‌شود. یکی از تفاوت‌های اسپون و هارد فورک در انگیزه ایجاد آن است؛ در هارد فورک، هدف عموما تصاحب بخشی از سهم بازار رمزارزی است که از آن انشعاب صورت گرفته، در حالی که در اسپون هدف تکمیل پروژه از لحاظ فنی است. برای مثال شبکه کازموس (Cosmos)‌ اسپونی از شبکه اتریوم است. توکن این شبکه (اتم - ATOM) متفاوت از اتر است.

Spot‏ (‏اسپات):
قرارداد یا تراکنش خرید یا فروش ارز دیجیتال برای تسویه، پرداخت و تحویل آنی ارز دیجیتال در بازار است.

Spot Market‏ (‏بازار نقدی):
بازاری عمومی که در آن، ارزهای دیجیتال با تسویه آنی معامله می‌شوند. این بازار در مقابل بازار آتی قرار دارد که در آن، تسویه پس از مدتی مشخص و در زمان آینده انجام می‌شود.

Spread‏ (‏اسپرد):
اسپرد تعاریف و اشکال مختلفی در بازارهای مالی دارد. رایج‌ترین نوع آن که Bid-Ask Spread است، اشاره به تفاوت قیمت دارایی وقتی که شما آن را به بازارساز می فروشید و زمانی که او آن را از شما می‌خرد دارد. برای مثال در یک صرافی سنتی، قیمت خرید ارز الف ۸۰۰۰ واحد است و قیمت فروش همان ارز ۸۱۰۰ واحد. اسپرد در این حالت ۱۰۰ واحد است.

Spyware‏ (‏جاسوس‌افزار):
نوعی از بدافزارها که هدف آن جمع‌آوری (و ارسال) اطلاعات از دستگاه الکترونیکی قربانی است.

Stablecoin‏ (‏استیبل کوین):
ارز دیجیتالی با نوسان قیمت بسیار کم که بعضی اوقات به عنوان ابزاری برای متنوع کردن پورتفولیو استفاده می‌شود. به عنوان مثال، برخی استیبل کوین‌ها ارزهایی دیجیتال با پشتوانه طلا یا دلار هستند. از روش‌های مختلفی برای ثابت نگه داشتن قیمت استیبل‌کوین‌ها استفاده می‌شود؛ استفاده از پشتوانه ارزهای فیات یا دیگر دارایی‌های گرانبها همچون طلا و نفت، یکی از این راه‌هاست.

Staking‏ (‏استیکینگ \ سپرده‌گذاری):
در الگوریتم‌های گواه اثبات سهام (PoS) نود‌های شبکه با قفل کردن مقدار حداقلی مشخصی از کوین‌ها یا توکن‌های خود، بدل به تایید‌کنندگان (validators) شبکه می‌شوند و به ازای ایجاد بلوک‌های جدید شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

Staking Pool‏ (‏استخر استیکینگ):
ایده این استخرها مشابه استخرهای ماینینگ است. در این استخرها، تاییدکنندگان مختلف شبکه با تجمیع قدرت مالی خود به جای استیکینگ انفرادی (solo staking)، به شانس خود برای دریافت پاداش شبکه می‌افزایند. پاداش‌های هر استخر با توجه به سیاست‌ها و قراردادهای اولیه هر کدام، بین اعضاء تقسیم می‌شود.

Stale Block‏ (‏بلاک کهنه):
بلاکی که با موفقیت استخراج شده اما وارد بلاک چین نشده زیرا بلاک دیگری با ارتفاع شبکه برابر، زودتر به زنجیره اضافه شده است.

State Channel‏ (‏کانال وضعیت):
راهکار مقیاس‌پذیری لایه دومی که تراکنش‌های داخل زنجیره را کاهش می‌دهد، تراکنش‌ها را خارج از زنجیره اصلی انتقال می‌دهد و پس از چند تراکنش خارج از زنجیره، اجازه ارتباط شرکت‌کنندگان (گره‌ها، کاربران و حتی سرویس‌ها) با زنجیره اصلی را می‌دهد.

Stellar Lumens‏ (‏استلار لومنز):
استلار لومنز (با نشان XLM) دارایی دیجیتال و شبکه‌ای با دفتر کل توزیع‌شده است که توسط بنیاد توسعه استلار (Stellar Development Foundation) به وجود آمده است. هدف از ایجاد این شبکه فراهم آوردن دسترسی به ابزارهای مالی در سراسر جهان، با استفاده از سیستم پرداختی ساده و مقرون به صرفه است. ابتدا این شبکه بر اساس شبکه ریپل بنا شده بود، اما با توسعه پروتکل اجماع مخصوص خود (با نام: پروتکل اجماع استلار SCP)، اکنون از آن استفاده می کند.

STO / Security Token Offering‏ (‏عرضه اولیه توکن بهادار):
نوعی عرضه اولیه عمومی که در آن توکن بهادار به فروش می‌رسد.

Stop Loss‏ (‏حد ضرر):
پس از ورود به موقعیت باز در یک معامله، معامله‌گر می‌تواند با تعیین و مشخص کردن این دستور، به کارگزاری اعلام کند که در صورت رسیدن قیمت به حد مشخص شده در دستور حد ضرر، به صورت خودکار معامله را ببندد و از زیان بیشتر معامله‌گر جلوگیری کند. به شکل متضاد، حد سود (Take Profit) را هم می‌توان تعیین کرد.

Store of Value‏ (‏ابزار ذخیره ارزش):
دارایی زمانی بدل به ابزاری برای ذخیره ارزش می‌شود که بتوان از آن در آینده به راحتی برای مبادله استفاده شود، به راحتی قابل ذخیره باشد (به راحتی فاسد یا نابود نشود) و در هنگام بازیابی مطابق انتظار عمل کند (ارزش آتی آن به شکلی قابل ملاحظه کمتر از ارزش فعلی نباشد). ارزها، برخی دارایی‌ها و گروهی از کالاها (خصوصا فلزات گرانبها) در طول تاریخ به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش استفاده شده‌اند. برخی اعتقاد دارند بیت‌کوین در سال‌های اخیر به ابزار نوینی برای ذخیره ارزش تبدیل شده است.

Stress Test‏ (‏تست فشار):
آزمونی است که توسط توسعه‌دهندگان شبکه برای سنجش قدرت تحمل فشار در مقابل سیل تراکنش‌ها (رجوع به مدخل: اسپم) انجام می‌شود. آن‌ها در این آزمون، با اجرا کردن اسکریپت‌ها، آن وضعیت را شبیه‌سازی می کنند.

Substrate‏ (‏سابستریت):
سابستریت نام فریمورک توسعه اپ‌های تحت وبی است که توسط شرکت پریتی تکنولوژیز (Parity Technologies) توسعه یافته است. این فریمورک به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با راحتی بیشتری دست به خلق سیستم‌های غیرمتمرکز زنند.

Supercomputer‏ (‏ابر رایانه):
رایانه یا ماشینی مجازی که دارای توان محاسباتی بسیار بالاست.

Supply Chain‏ (‏زنجیره تامین):
زنجیره تامین، شبکه‌ای از افراد و شرکت‌هایی است که در خلق و توزیع یک محصول یا خدمت نقش دارند.

Support‏ (‏حمایت):
«حمایت» اصطلاحی در تحلیل تکنیکال است و اشاره به سطوح قیمتی دارد که در هنگام ریزش قیمت، از پایین آمدن جلوگیری می‌کند. دلیل این امر معمولا وجود فشار شدید خرید در آن محدوده قیمتی است.

Symbol‏ (‏نشان):
نشان یا تیکر (Ticker)، حروف اختصاری یکتایی است که نشان‌گر ارزها یا توکن‌های دیجیتال در بازارهای مالی است. برای مثال نشان بیت کوین BTC و نشان اتر ETH است.