وبلاگ

کاربرد قرارداد هوشمند در متاورس

کاربرد قرارداد هوشمند در متاورس
مفاهیم پایه

کاربرد قرارداد هوشمند در متاورس

یکی از اتفاقات آینده دنیای تکنولوژی، پیشروی در دنیای متاورس و استفاده روزافزون از رمزارزهاست و یکی از ملزومات حضور در این فضا و استفاده از امکانات آن، حفظ امنیت و اطلاعات شخصی است، که با داشتن آگاهی‌های لازم در این زمینه، باخیال راحت از آن استفاده خواهیم‌کرد.در ادامه معرفی کوتاهی از فضای متاورس و بلاک چین خواهیم داشت و درمورد کاربرد قرارداد هوشمند در متاورس صحبت خواهیم کرد.

اگر شما هم تا به‌ امروز با موضوعاتی مثل متاورس، رمزارزها، شبکه بلاک چین و NFT برخورد داشته‌اید یا با آنها آشنایی دارید، حرکت جهان به‌ سوی دنیایی متفاوت و تازه را حس کرده‌اید. شاید اگر سال‌ها قبل به افراد گفته می‌شد که روزی ابزاری مثل تلفن هوشمند را در دست خواهند گرفت و با لمس چند عدد روی یک صفحه، بدون وجود پول کاغذی مبالغ زیادی را جابه‌جا خواهن دکرد،  باورکردنش بسیار سخت می‌نمود، کاری که الان بسیار عادی و روزمره محسوب می‌شود.

امروزه با اوج‌ گرفتن سرعت پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن کارها، ، شاهد یک سیر تحول در انجام کارها هستیم، از امور اداری و خرید لوازم منزل گرفته تا شرکت در آزمون‌ها و جلسات. این تحول نوید بخش ورود به دنیای جدیدی است که اگر الان امکانات آینده‌ی آن را به ما بازگو کنند، ما نیز به‌ سختی باور می‌کنیم!

کاربرد قرارداد هوشمند در متاورس

دو تعریف مهم که بهتر است برای حضور اثربخش در جهان پیش‌رو بدانید، تعاریف متاورس و بلاک چین هستند.

متاورس به زبان ساده

جهانی شبیه‌سازی‌شده و سه‌ بعدی است که شما در آن هویتی ثابت و مشابه دنیای واقعی دارید. ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی‌، اطلاعات سیستم‌های پرداختی و هرآنچه در دنیای واقعی مربوط به شماست در این فضا هم وجود دارد. با استفاده از متاورس قابلیت انجام یک فعالیت مشترک برای افراد در سراسر جهان بدون حضور فیزیکی آنها و فقط با اتصال به اینترنت و ازطریق واقعیت مجازی امکان‌پذیر است.می‌توان گفت آینده‌ای از اینترنت است و همان‌گونه نیز زندگی انسان‌ها را متحول خواهد‌کرد.

مشاهده  سازنده در سالیدیتی

بلاک چین به زبان ساده

بلاک چین یک سیستم برنامه‌ریزی، دریافت و انباشت اطلاعات است. مثلا اطلاعات خریدهای شما در فضای دیجیتال ازطریق رمزارزها یا NFT در بلوک‌هایی ثبت می‌شوند و این روند با ثبت مشخصات خریداران بعدی ادامه پیدا می‌کند و زنجیره‌ طویل اطلاعاتی را تشکیل می‌دهند.

قرارداد‌های هوشمند یا معاملات دنیای دیجیتال

اگر شما هم بخواهید در این فضا در معاملات شرکت کنید یا قراردادی را امضا کنید باید اطلاعات کافی در زمینه قراردادهای هوشمند داشته باشید که در ادامه به آنها اشاره خواهدشد.

قرارداد هوشمند (smart contract) چیست؟

قرارداد هوشمند یک کد برنامه‌نویسی‌شده است که روی بلاک چین فعال می‌شود تا بدون نیاز به واسطه‌ها  (بانک‌ها و بنگاه‌ها و…)، شرایط یک توافق‌نامه را بین دو طرف بررسی و اجرا کند.

زمانی که یک قرارداد هوشمند بر روی یک بلاک چینِ آزاد مثل اتریوم اجرا شود، قابل توقف یا تغییر نیست. با قراردادهای هوشمند می‌توان برنامه‌ها و پروژه‌هایی را ساخت که بدون هیچ‌گونه واسطه‌ و ایرادات قراردادهای غیرهوشمند به کار خود ادامه دهند. به این‌ها برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) هم می‌گویند. حتی خودِ برنامه‌نویس قرارداد هوشمند هم نمی‌تواند کد قرارداد هوشمند ثبت شده در بلاک چین را تغییر دهد.

بلاک چین و سالیدیتی

درحال حاضر تعداد اندکی بلاک چین وجود دارند که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند که بزرگ‌ترین آنها بلاک چین اتریوم است. اتریوم به‌طور خاص برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند بسیار کاربردی است و می‌توان به کمک زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی آنها را بر بستر اتریوم برنامه‌ریزی و تنظیم کرد. اصولاً زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی به‌همین منظور به‌وجود آمده‌است.

اوراکل چیست؟

اوراکل به چیزی گفته می‌شود که اطلاعات خارجی را به قرارداد می‌دهد تا قرارداد هوشمند آن را بررسی کند.فرض کنید دو نفر بر سر بارانی یا آفتابی بودن هوا در روز آینده بحثی داشته باشند، در این‌جا سایت پیش‌بینی آب و هوا مثل اوراکل عمل می‌کند.

مشاهده  مدیریت خطا در سالیدیتی

اوراکل قرارداد هوشمند

مقایسه خرید خودرو با قرارداد هوشمند و بدون آن

شما برای خرید خودرو به یک وکیل یا دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنید، هزینه‌ای پرداخت می‌کنید و منتظر می‌مانید تا سند ماشین را دریافت کنید.با قرارداد هوشمند یک ارز دیجیتال مثل بیت کوین را به فروشنده می‌دهید و سند خودرو، گواهینامه رانندگی یا سایر مدارک و اسناد مورد نیاز را در حساب خود دریافت می‌کنید. این قراردادها نه تنها قوانین و مجازات‌های مرتبط با یک قرارداد سنتی را دارا هستند بلکه به‌طور خودکار این تعهدات را اجرا می‌کنند.

سایر کاربردهای قرارداد هوشمند

با اینکه بیشترین کاربرد قرارداد هوشمند در ثبت قراردادهای مالی و جمعی است اما تنها محدود به این موارد نیست، مثلا شرکت‌های بیمه می‌توانند برای رسیدگی به مطالبات‌شان از آنها استفاده کنند یا شرکت‌های پستی برای سیستم پرداخت در محل از آن بهره ببرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با برنامه نویسی قرارداد هوشمند و برنامه نویسی سالیدیتی می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

  1. انوع پلتفرم های قرارداد هوشمند
  2. توسعه قرارداد هوشمند در محیط ریمیکس
  3. کاربردهای برنامه نویسی سالیدیتی
  4. چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟

مزایا و معایب قرارداد هوشمند

از آنجا که smart contract پدیده‌ای نوظهور و مربوط به عصرکنونی است، به‌طور دقیق و مشخص نمی‌توان درمورد فوائد و مضرات آن سخن گفت. اما آنچه تا امروز درمورد آن اطلاعات داریم را برای شما در ادامه نقل‌ خواهیم‌کرد.

مزایای قرارداد هوشمند

  • در این شیوه از معاهده هیچ اتلاف زمانی متوجه دوطرف نخواهد بود و قرارداد بلافاصله پس از تحقق شروط، اجرا می‌شود.
  • شما را از اعتماد به واسطه‌گران بی‌نیاز می‌کند و هزینه‌ای بابت این مورد در پی نخواهد بود.
  • صدها نفر حین اعمال قرارداد شاهد آن هستند پس هیچ عیب و نقصی در زمان اجرای معاهده، متوجه آن نخواهد بود.
  • بلاک‌چین پس از ایجاد تراکنش‌های مالی به‌روز می‌شود، سوابق این تراکنش‌ها رمزگذاری‌شده هستند، به همین دلیل هک کردن آنها بسیار سخت خواهد بود و این معاملات از امنیت بسیار بالایی برخوردارند.
  • شبکه‌ای از رایانه‌ها اقدامات لازم را پس از اجرای ملزومات از جانب طرفین، به‌طور خودکار انجام می‌دهند و همین عدم استفاده از فرم‌هایی که به‌صورت دستی پر می‌شوند، درصد خطای عملیات را به صفر نزدیک می‌کنند.
  • اطلاعات قرارداد به‌صورت رمزنگاری‌شده در اختیار طرفین قرار می‌گیرد و هیچ‌گاه به نفع هیچ‌یک تغییری نخواهدکرد. این مورد از بسیاری از اختلافات و پیشامدهای نامطلوب جلوگیری می‌کند.
مشاهده  توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

معایب قرارداد هوشمند

  • کد قرارداد توسط برنامه‌نویسان نوشته می‌شود. ممکن است در بخشی از قرارداد باگ وجود داشته باشد و شخص برنامه‌نویس متوجه آن نباشد، از آنجا که قراردادها قابل تغییر نیستند این مورد ممکن است سبب بروز مشکلات جدی و سرقت اطلاعات یا رمزارزها شود.
  • در حال حاضر نهادهای قانونی و حکومت‌ها قراردادهای هوشمند را به رسمیت نمی‌شناسند مثلا مالکیت خانه‌ها با قراردادهای هوشمند برای هیچ حکومتی پذیرفته نیست.بنابراین اگر این نهادها تصمیم به ایجاد یک‌سری قوانین بگیرند، مسائل جدیدی به‌وجود خواهد آمد که فعلا قابل پیش‌بینی نیستند.
  • توانایی تنظیم قراردادها فقط با برنامه‌نویسان است. برخی سرویس‌ها توانایی ایجاد آن‌ها را دارند ولی برای طراحی و تنظیم قراردادهای پیچیده نیاز به یک یا چند برنامه‌نویس ماهر است.

سخن پایانی

آنچه در این میان ثابت است میل افراد به کسب درآمدهای بالاتر و افزایش ثروت است. در این روزها بازار ارز دیجیتال رونق زیادی دارد و بسیاری به‌ دنبال فراگیری اطلاعات و دانش در این زمینه هستند. این بازار بسیار گسترده است و مسائل مختلفی را در بر دارد. شما برای ورود به این حوزه باید اطلاعات کافی داشته‌باشید تا با بهره‌ گیری از علم روز دنیا معاملات موفقیت‌آمیز، کم‌ریسک و پرسودی را تنظیم کنید.پس اگر به‌ دنبال کسب درآمد ازطریق دنیای دیجیتال هستید، هولدینگ ماکان درکنار شما خواهدبود تا این مسیر را به اصولی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین شکل و با کم‌ترین ریسک طی کنید.با ما همراه باشید.

با نظرات ارزشمند خود، ما را در مسیر بهبود ارائه خدمات یاری دهید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری