وبلاگ

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

استاندارد ERC20 چیست؟
مفاهیم پایه

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

استاندارد ERC20 لیستی از قوانینی است یک روی یک توکن باید پیاده سازی شود تا بتواند روی اکوسیستم اتریوم فعالیت داشته باشد. توکن‌های ERC-20 به دلیل امکان استفاده در عملیات‌های جذب سرمایه یا ICO بسیار کاربردی هستند. پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین می‌توانند تا زمان ساخت بلاک چین اصلی خود، با ساخت و فروش توکن‌های ERC-20 اقدام به جذب سرمایه کنند. ERC20 به یک استاندارد اسکریپت نویسی مورد استفاده در بلاک چین اتریوم اشاره دارد. این استاندارد فنی تعدادی از قوانین و اقداماتی را که یک توکن یا قرارداد هوشمند اتریوم باید دنبال کند را برای اجرای آن دیکته می کند. شبکه ERC20 یک پروتکل رسمی برای پیشنهاد بهبود در شبکه اتریوم (ETH) است. ERC مخفف Ethereum Request for Comment است و یک استاندارد رایج برای ایجاد توکن در بلاک چین اتریوم است.توکن‌های ERC-20 روی تمام کیف‌ پول‌های معتبر اتریوم قابلیت ذخیره‌سازی و انتقال دارند.

به زبان ساده‌تر ERC، پروتکل رسمی برای بهبود بلاک چین اتریوم است. عدد ۲۰ هم نشان دهنده یک شناسه خاص برای پروتکل ERC20 می‌باشد. این پروتکل در سال های اخیر نقش اساسی در صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتالی داشته است و کمک کرده تا هزاران برنامه غیر متمرکز (DApps) در یک پلتفرم به صورت استاندارد توسعه یابند.

توکن و استاندارد ERC20
استاندارد ERC20

توکن ERC-20 چیست؟

شبکه ERC20 پروتکل ایجاد توکن است که روی شبکه اتریوم ساخته شده است و می‌تواند بستری برای ایجاد توکن‌های جدیدی باشد که از یک بلاکچین اختصاصی بهره نمی‌برند. در واقع، به جزء اینکه اتر (ETH) ارز‌ دیجیتال بومی شبکه اتریوم است، توکن ERC – 20 استاندارد‌های مهمی برای ساخت توکن‌های قابل تعویض بر بستر اتریوم دارد. استفاده از این شبکه می‌تواند هزینه‌های تولید توکن‌های جدید را برای سازندگان کاهش دهد. علاوه بر این، استاندارد‌هایی دارد که همه توکن‌های ساخته شده بر بستر آن باید به این استانداردها پایبند باشند و در چهارچوب آنها رفتار کنند.​

استاندارد ERC20 به توسعه دهندگان و شرکت ها اجازه می‌دهد تا پروژه های خود را توکنیزه کرده و از طریق ICO جذب سرمایه کنند. این استاندارد مجموعه‌ای از توابع پایه‌ای است که توسعه دهندگان برنامه در بستر بلاک چین اتریوم باید آنها را پیاده‌سازی کنند تا توکن آنها یک توکن ERC۲۰ باشد.

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند

توکن و استاندارد ERC20 چگونه کار می‌کند؟

استاندارد ERC-20، انقلابی در ایجاد قابلیت همکاری بین توکن های ساخته شده در شبکه اتریوم به شمار می آید. استاندارد توکن اتریوم ERC-20 طرحی برای ایجاد توکن‌های قابل تعویض است که با شبکه گسترده‌تر اتریوم سازگار هستند. استاندارد ERC-20 تقریباً در هر گوشه ای از اکوسیستم کریپتو نفوذ کرده است. تعداد زیادی از توکن‌های محبوب، مانند تتر، استیبل کوین و سرویس اوراکل پیشرو Chainlink، از توکن‌های ERC-20 هستند.

مشاهده  تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

استاندارد ERC20 چگونه کار می‌کند؟

زمانی که یک قرارداد هوشمند قصد ایجاد یک توکن در پلتفرم اتریوم را داشته باشد، توکن ERC20 وارد بازی می‌شود. در حقیقت ERC20 زبان مشترکی است که تمام قراردادهای هوشمند اتریوم از آن استفاده می‌کنند. این زبان به توکن‌ها، امکان مبادله شدن توسط یکدیگر را می‌دهد. برای چگونگی نحوه‌ی کار این استاندارد مثالی می‌زنیم.

برای اینکه مطابق با ERC-20 باشید، لازم است قرارداد شما شامل ۶ بخش باشد:

  1.  مقدار عرضه شده (totalSupply)
  2. موجودی حساب (balanceOf)
  3.  انتقال (transfer)
  4. انتقال از (transferFrom)
  5. تأیید (approve)
  6. مجوز (allowance)

توکن‌های ERC-20

منظور از توکن‌های ERC-20 همان رایج‌ ترین توکن‌هایی هستند که روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است.این توکن‌ها را می‌توان برای پرداخت خدمات و کالاها استفاده کرد. توکن‌های ERC – 20 مانند هر توکن دیگری سه قابلیت تعویض‌پذیری، انتقال و عرضه مشخص دارند.

برترین توکن‌های ERC20 این موارد است:

  • توکن هگز (HEX)
  • توکن یو اس دی کوین (USD coin)
  • توکن شیبا اینو (SHIBA Inu)
  • توکن فانتوم (Fantom)

مزایای توکن‌های ERC20

پیش از اینکه این استاندارد به وجود بیاید، برنامه نویس‌ها از اسامی متفاوتی برای نوشتن کد خود استفاده می‌کردند. استاندارد ERC20، فرآیند ایجاد یک توکن را بسیار آسان کرده است به همین علت بود که اتریوم محبوب‌ترین پلتفرم ICOها در سال ۲۰۱۷ شناخته شد. بنابراین استفاده از یک استاندارد مشخص مزایای زیر را دارد:

  1. قابلیت انعطاف(Flexibility)
  2. سادگی لیست شدن در اکسچنج ها برای ترید
  3. سادگی برای ارتباط با سایر قراردادهای هوشمند
  4. سادگی برای تعامل با کیف پول های مختلف
  5. قابلیت انعطاف(Flexibility)
  6. محبوبیت(Popular)
توکن و استاندارد ERC20
مزایای توکن و استاندارد ERC20

معایب توکن و استاندارد ERC20

توکن‌های ERC20 بدون مشکل نیستند. در حقیقت ممکن است به صورت ناخواسته زمانی که به عنوان یک روش پرداخت به جای اتر در قراردادهای هوشمند به کار می‌روند، تخریب شوند. ۳ میلیون دلار به علت همین نقص از دست رفته است. برای رفع این مشکل اتریوم به دنبال ایجاد استاندارد جدیدی به نام  ERC-223 است.

  • قابلیت توسعه(Scalability)
مشاهده  متاورس (Metaverse) چیست؟

مسائلی وجود دارد که استاندارد ERC۲۰ به آنها نپرداخته است. در این استاندارد گیرنده از دریافت توکن مطلع نمی‌شود و این امر می‌تواند منجر به از دست رفتن سرمایه کاربر شود.همانند بسیاری از شبکه‌های ارزهای دیجیتال، اتریوم نیز نسبت به اختلالات روزافزون مصون نیست. در حالت کنونی قابلیت توسعه خوبی ندارد. تلاش برای انجام یک تراکنش در زمان‌های اوج شلوغی، منجر به کارمزد و تأخیر زیاد می‌شود. اگر شما یک توکن راه‌اندازی کنید زمانی که تراکم شبکه بالا برود (شبکه شلوغ شود) بر قابلیت استفاده از آن نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

  • کلاهبرداری ها(Scams)

اگرچه این مشکل از ذات این تکنولوژی نیست. اما سهولت راه اندازی توکن می‌تواند از برخی جهات یک نقطه ضعف محسوب شود. برای ایجاد یک توکن ERC-20 تلاش زیادی لازم نیست. به این معنی که هر کسی می‌تواند -چه خوب یا بد- این کار را انجام دهد. بنابراین باید مراقب سرمایه گذاری‌های خود باشید.

  • توان عملیاتی پایین

هنگامی که Dapp ها با حجم بالای تقاضا مواجه میشوند، شبکه اتریوم مسدود می‌شود به عنوان مثال وقتی که CryptoKitties با حجم تقاضای زیادی مواجه می‌شود، شبکه کند شده و هزینه معاملات بیشتر می‌شود.

  • تراکنش‌ها آهسته

مدت زمان ایجاد هر بلاک حدود 14 ثانیه است، بنابراین معاملات برای پردازش تا یک دقیقه زمان دارند. این مدت زمان ممکن است برای برخی کاربردها کافی باشد، اما برای بعضی کاربردهای دیگر کند است.

آینده استاندارد توکن اتریوم چگونه است؟

استاندارد ERC-20 علیرغم مزایای فراوانی که دارد هنوز کامل نشده است. در دوره‌هایی که تعداد تراکنش‌های اتریوم زیاد هستند، پردازش تراکنش‌ ها زمان بر و پر هزینه هستند. توسعه‌دهندگان همچنین مدت‌هاست که استانداردهای جایگزینی مانند ERC223 و ERC777 را آزمایش می‌کنند که ممکن است در نهایت جایگزین ERC-20 شوند. با این حال، کماکان ERC-20 محبوب ترین استاندارد حال حاضر است.

کیف پول توکن ERC20

در بخش زیر به معرفی برخی از کیف پول های توکن ERC20 پرداخته شده است.

  • کیف پول CoolWallet S:برای کاربرانی که به دنبال امنیت بالا هستند، کیف پول CoolWallet S گزینه مناسبی است. این کیف پول گزینه‌ای مناسب برای نگهداری اتریوم، توکن‌های ERC20 و سایر ارزهای دیجیتال بصورت آفلاین است. این کیف پول به شما امکان ذخیره‌سازی کلیه توکن‌های ERC20 را می‌دهد. جالب است بدانید که کیف پول CoolWallet S در جایگاه نخستین کیف پول سخت افزاری موبایلی قرار می‌گیرد.
  • کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) :این کیف پول اکثر آلت کوین‌ها و توکن ها را پشتیبانی می‌کند و علاوه بر آن با تمامی کیف پول های سخت افزاری دیگر نیز سازگار است. در حال حاضر لجر نانو اس یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین گزینه‌ها برای نگهداری اتریوم و توکن های ERC20 است. به طوری که این کیف پول می‌تواند بیشتر از 1300 ارز را پشتیبانی نماید.
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor model T:کیف پول های سخت افزاری Trezor از Ether و تمام توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کنند. دریافت و ارسال توکن Ether یا ERC-20 با دستگاه Trezor ، در حال حاضر فقط از طریق کیف پول‌های شخص ثالث MyEtherWallet یا MyCryptoWallet امکان‌پذیر است. این کیف پول‌ها فقط به عنوان واسط برای انجام تراکنش‌ها عمل می کنند.
  • کیف پول CoinBox :CoinBox یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای ذخیره‌سازی توکن‌های ERC-20 به شمار می‌رود. این برنامه ابری که برای موبایل و دسکتاپ عرضه شده، بر روی امنیت، سرعت و راحتی متمرکز است. این والت که برای سیستم عامل IOS نیز ارائه شده، می‌تواند به Apple Watch شما نیز متصل شود.
مشاهده  ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چیست

جمع بندی مقاله توکن و استاندارد ERC20

در این مقاله با توکن ها، استاندارد ERC20 و نحوه عملکرد آنها آشنا شدیم. گفتیم که استاندارد ERC20 یکسری توابع و قواعد است که توکن‌های که قصد استفاده از شبکه اتریوم را دارند باید از آن‌ها پیروی کنند. این استاندارد طراحی و ساخت توکن‌ها را برای تمامی افراد تا حد زیادی راحت و امکان‌پذیر نموده اما با این وجود انتقاداتی نیز به آن وارد است. آیا شما نیز علاقمند به ساخت توکن اختصاصی خود هستید؟ نظرات خود را با سایت سیگنال در میان بگذارید.

  • یکی از مهمترین انواع توکن‌ها ERC-20 نام دارد که به عنوان استانداردی تکنیکال به منظور به کارگیری توکن در تمام قراردادهای هوشمند روی بلاکچین اتریوم به وجود آمده است.
  • از آنجا که استاندارد ERC-20 نسبتا جدید است، احتمالا باگ‌هایی دارد که نیاز است، در خلال پیشرفت شبکه اتریوم، آنها نیز برطرف شوند.

منبع مقاله استاندارد ERC20 : وب سایت investopedia

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری