آموزش زبان برنامه نویسی جاوا

مدرس سالیدیتی
makanacademy
پشتیبان اکادمی ماکان
اخرین بروزرسانی 14 دی 1401
0 نفر ثبت نام کرده اند

درباره این دوره

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا (OOP) است که در اینترنت استفاده می شود. جاوا زبان سطح بالایی است که خواندن و درک آن نیز آسان است. با استفاده از آن، توسعه ‌دهندگان می ‌توانند یک بار بنویسند و در هر کجا اجرا کنند به این معنی که کد جاوای کامپایل‌ شده روی تمام پلتفرم ‌های سازگار با جاوا بدون نیاز به کامپایل مجدد اجرا می ‌شود.زبان برنامه نویسی جاوا (Java)، زبانی شاخص، سطح بالا و همه منظوره است که در سیستم‌عامل‌های مختلفی قابل اجرا است. جاوا را می‌توان زبان مادر سیستم‌عامل سولاریس نامید. اصلی‌ترین خصوصیت زبان برنامه نویسی جاوا شیء‌گرایی آن است و این یعنی امکان استفاده دوباره از کدهای از پیش نوشته شده، در این زبان وجود دارد. در همین‌باره، شعار اصلی جاوا يعنی: “يک‌بار بنويس و هر جا استفاده کن”، موضوعی بسيار حائز اهميت است. از دیگر نکات مثبت این زبان برنامه نویسی این است که افراد آشنا با زبان C++، آسان‌تر و سریع‌تر می‌توانند زبان JAVA ‌را فرا بگیرند.گستردگی زبان برنامه نویسی جاوا، به حدی است که از برنامه های کاربردی و وب سایت ها تا تلفن های همراه و کنسول های بازی، در هر کدام، رد پای جاوا وجود دارد.

قبل از خرید دوره حتما میبایستی صلاحیت شما توسط کارشناس تایید شود

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

تاریخچه‌ی زبان برنامه نویسی جاوا (Java)

در سال 1991 ، تیم “Green Team” به رهبری James Gosling در شرکت Sun Microsystems ، یک زبان برنامه نویسی برای دستگاه های دیجیتال ، توسعه دادند. این زبان ، Oak نامیده شد. چرا Oak ؟ زیرا یک درخت بلوط (oak) بیرون دفتر Gosling وجود داشت.بعداً ، این زبان با اسم Green نامگذاری شد و در نهایت به نام Java برگرفته از Java coffee تغییر نام داده شد. از این رو با لوگو فنجان قهوه ، همراه شد.

برای این منظور به یک کافی‌شاپ مراجعه کردند و حدود نصف روز به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند و در نهایت تصمیم بر این شد که از مخفف نام‌های خودشان یعنی James Gosling و Arthur Van Hoff و همچنین Andy Bechtolsheim استفاده کنند و در نهایت نام Java را بر روی این زبان نهادن، هرچند در نقل قولی آمده است Arthur و Andy که در تیم اولیه بودند پس از مدتی از شرکت سان جدا شده و در ادامه جیمز گاسلینگ به همراه دو تن از کارمندان سان‌مایکروسیستمز به نام‌های Mike Sheridan و Patrick Naughton به همراه آقای گاسلینگ توسعه‌ی زبان جاوا را تحت نام پروژه‌ی سبز (Green) ادامه داده و سپس با تغییر نام به جاوا آن را منتشر کردند، اما چیزی که واضح است جیمز کاسلینگ کانادایی نقشی حیاتی در خلق این زبان داشته است.

تاریخچه‌ی برنامه نویسی جاوا
تاریخچه‌ی زبان برنامه نویسی جاوا

از آنجا که C/C++ در آن زمان محبوبیت داشت ، Gosling این زبان را با سبک C/C++ طراحی نمود و فلسفه آن این شعار بود “write once, run anywhere” . پس از سال ها ، Sun Microsystems اولین نسخه اجرایی عمومی از Java را در سال 1995 منتشر کرد. در آن زمان اعلام شد که مرورگر  Netscape Navigator Internet با تکنولوژی جاوا ، آمیخته شده است.در سال 2010 ، شرکت اوراکل به طور کامل Sun Microsystems را به همراه Java ، در اختیار خود گرفت.

جاوا در چه مواردی استفاده می شود؟

گستردگی زبان برنامه نویسی جاوا، به حدی است که از برنامه های کاربردی و وب سایت ها تا تلفن های همراه و کنسول های بازی، در هر کدام، رد پای جاوا وجود دارد.

جاوا به طور گسترده در کنسول های وب، رابط کاربری گرافیکی، برنامه های کاربردی وب و موبایل، توسعه بازی، سیستم های جاسازی شده و برنامه های دسکتاپ استفاده می شود. جدای از اینها، جاوا برای توسعه نرم افزار هم استفاده می شود. این زبان در رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه و حتی دستگاه های الکترونیکی مانند تلویزیون، تهویه مطبوع، ماشین لباسشویی و غیره هم کاربرد دارد. فرم های ثبت نام آنلاین، برنامه های بانکی و خرید از طریق اینترنت به دلیل جاوا امکان پذیر هستند.

استفاده از زبان جاوا برای برنامه‌نویسی اندروید

زبان اصلی مورد استفاده در نوشتن برنامه‌های اندرویدی جاواست، هرچند با سایر زبان‌ها نیز می‌توان برای این سیستم‌عامل برنامه‌نویسی کرد، اما در حقیقت جاوا را زبان مادری یا Native سیستم‌عامل اندروید می‌دانند.

برای برنامه‌نویسی اندروید باید با نصب Java روی دستگاه خود Android Studio و SDK مورد نیاز آن که توسط گوگل توسعه داده شده است را دانلود و روی رایانه‌ی خود نصب کنید، از آنجایی که هدف اصلی ما در این آموزش بررسی زبان جاوا بود بیش از این به موضوع اندروید نمی‌پردازیم.

جاوا مبتنی بر چیست؟

جاوا بر اساس C و C++ است. اولین کامپایلر جاوا توسط Sun Microsystems توسعه داده شد و با استفاده از چند کتابخانه از C++ به زبان C نوشته شد. فایل های جاوا با استفاده از یک کامپایلر که مفسر جاوا اجرا می کند به فرمت کد بیت تبدیل می شوند. کد جاوا روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می شود.

استفاده از زبان جاوا

نسخه های جاوا (Java)

این زبان از پلتفرم‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند، برای برنامه‌نویسی در هر یک از این پلتفرم‌ها از نسخه‌ی خاصی از جاوا استفاده می‌شود که در ادامه برخی از مهم‌ترین این نسخه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم

  • Java Standard Edition– این نسخه که مخفف Standard Edition و در حقیقت نسخه‌ی اصلی می‌باشد، شامل کتابخانه‌های اصلی زبان جاواست که با استفاده از آن می‌توان برای دسکتاپ و سرورها برنامه‌نویسی کرد، این نسخه را با نام J2SE نیز می‌شناسند.شامل کتابخانه های اصلی مانند java.lang ، java.util و غیره است.پرکاربردترین نسخه جاوا Java SE (Java Standard Edition) است. اکثر برنامه ها به این نسخه نیاز دارند.
  • Java Enterprise Edition– این نسخه مخفف شده‌ی عبارت Enterprise Edition به مفهوم نسخه‌ی تجاری بوده و برای ساخت برنامه‌های تحت وب و اپلیکیشن‌های تجاری و سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نام دیگر این نسخه J2EE است.
  • Java Micro Edition- این نسخه برای برنامه نویسی جاوا در تلفن های همراه، ست تاپ باکس ها (مبدل یا گیرنده دیجیتال)، گوشی های دستی و غیره استفاده می شود.این نسخه مخفف Micro Edition بوده و در حقیقت نسخه‌ای کوچک و سبک است که برای برنامه‌نویسی ریزپردازنده‌ها و تلفن‌های قدیمی‌تر به کار گرفته می‌شود، مانند سایر نسخه‌ها، این نسخه نیز با نام مستعار J2ME شناخته می‌شود.

ماشین مجازی جاوا (JVM) چیست؟

در حقیقت JVM همان چیزیست که شعار معروف این زبان (یک بار بنویس، همه جا اجرا کن) را محقق می‌سازد، ماشین مجازی جاوا دو هدف اولیه را دنبال می‌کند:

  • فراهم کردن محیطی برای اجرای برنامه در سیستم‌های مختلف
  • وظیفه‌ی مدیریت و بهینه‌سازی منابع حافظه‌ی آن سیستم

هنگامی که شما یک برنامه را به زبان جاوا می‌نویسید و آن را کامپایل می‌کنید در اصل برنامه‌ی شما به مجموعه کدهایی به‌نام “بایت‌کد” تبدیل می‌شود، ماشین مجازی تنها این بایت‌کدها را متوجه می‌شود، آن‌ها را دریافت کرده و مطابق با تنظیماتش آن‌را اختصاصا برای یک سیستم‌عامل خاص کامپایل و قابل اجرا می‌کند.برنامه های نوشته شده با جاوا، توسط ماشینی به نام ماشین مجازی جاوا تفسیر می شود. در واقع این ماشین مجازی، پس از کامپایل کردن برنامه ها، آن ها را به دستوراتی تبدیل می کند که بایت کد نامیده می شوند. هدف از استفاده از ماشین مجازی جاوا، بهینه سازی حافظه ی سیستم و فراهم نمودن محیطی برای اجرای برنامه در سیستم های مختلف است. در واقع می توان به وسیله ی ماشین مجازی جاوا، برنامه های نوشته شده در جاوا را در هر پلتفرمی اجرا نمود.

مزایای برنامه نویسی جاوا

مزایای زبان برنامه نویسی جاوا

با این که جاوا دیگر تنها زبانی نیست که برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده می‌شود؛ و دیگر به هیچ وجه تنها گزینه برای برنامه‌نویسی وب محسوب نمی‌شود؛ اما جاوا همچنان در این عرصه‌ها حضور دارد. همه این توفیق را نمی‌توان صرفاً به قدمت آن نسبت داد، فلذا در ادامه برخی از مزیت‌های جاوا را بررسی می‌کنیم

  • برنامه‌نویسی شی‌گرا

جاوا، برنامه‌نویسی شی‌گرا (Object-oriented) را کاملاً پذیرفته است. منظور از برنامه‌نویسی شی‌گرا سبکی از کدنویسی است که در آن نه تنها انواع داده و ساختمان داده تعریف می‌شوند؛ بلکه مجموعه توابع مورد استفاده این داده‌ها نیز تعریف می‌شوند. بدین ترتیب ساختمان داده تبدیل به یک شی می‌شود که می‌توان آن را برای ایجاد روابطی بین شی‌های مختلف دستکاری کرد.

  • زبان سطح بالا با دستور زبان ساده

جاوا یک زبان سطح بالا است، یعنی شباهت زیادی با زبان انسان دارد. برخلاف زبان‌های سطح پایین که به کد ماشینی شبیه هستند، زبان‌های سطح بالا باید با استفاده از کامپایلرها و مفسرها تبدیل شوند. این فرایند ساده‌سازی موجب می‌شود که نوشتن، خواندن و نگهداری زبان آسان‌تر شود.

  • عدم وابستگی به پلتفرم

شعار «یک بار بنویس، همه جا اجرا کن» به اختصار WORA یک عبارت مشهور برنامه‌نویسی است که شرکت سان مایکروسیستمز معرفی کرد تا قابلیت‌های چند پلتفرمی جاوا را توصیف کند. معنی این شعار آن است که می‌توان برنامه جاوا را برای مثال روی ویندوز نوشت، آن را به بایت‌کد تبدیل کرد و این اپلیکیشن را روی هر پلتفرم دیگری که از ماشین مجازی جاوا (JVM) پشتیبانی می‌کند، اجرا کرد. در این حالت JVM یک سطح تجرید بین کد و سخت‌افزار ایجاد می‌کند.

  • چندنخی (Multithreading)

نخ (thread) در برنامه‌نویسی به کوچک‌ترین واحد پردازشی گفت می‌شود. جاوا برای بیشینه ساختن بهره‌برداری از زمان CPU امکان اجرای همزمان نخ‌ها را می‌دهد و این فرایند اجرای چند نخی نام دارد.

ویژگی های زبان جاوا

جاوا دارای چندین کیفیت و ویژگی است، از جمله:

  • نحو ساده ای که درک و یادگیری آن بسیار آسان است
  • زبان جاوا قوی است
  • خطاهایی را که در زبان های C و C++ رخ می دهند حذف می کند
  • جاوا از ویژگی هایی مانند جمع آوری زباله و مدیریت استثنا تشکیل شده است
  • به عنوان یک زبان قابل حمل، می تواند روی هر پلتفرمی اجرا شود
  • جاوا امن است و می تواند چند وظیفه را انجام دهد
  • جاوا به سرعت C و C++ نیست، اما عملکرد بالاتری نسبت به هر زبان دیگری ارائه می دهد

کاربرد های زبان برنامه نویسی جاوا (Java)

با استفاده از جاوا میتوان برنامه های رومیزی (Desktop)، برنامه های تحت وب (WEB)، برنامه های کاربردی (Enterprise) و برنامه های دیگر سیستم ها مانند تلفن همراه را نوشت. به گفته ی شرکت سازنده ی زبان برنامه نویسی جاوا (Java) (سان مایکروسیستمز)، سه میلیارد دستگاه، از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند که عبارتند از:

  • کنسول های بازی
  • سیستم های رباتیک
  • برنامه های موبایلی
  • کارت های هوشمند
  • برنامه های کاربردی، رو میزی و تحت وب

کسب مهارت در دوره آموزشی برنامه نویسی جاوا

برنامه‌نویسان جاوا به طور عمده از جاوا برای طراحی اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی استفاده می‌کنند که اجزای دینامیک دارند. برخی از آن‌ها روی اپلیکیشن‌ها و برخی دیگر روی وب‌سایت‌ها کار می‌کنند اما در هر صورت اغلب توسعه‌دهندگان جاوا باید با مفهوم پروژه بودن کارشان آشنا باشند.

کسب مهارت در برنامه نویسی جاوا

علاوه بر کار با زبان جاوا و حل مثال‌ها و تمرین‌های مرتبط با این زبان، با اصول کلی زبان‌ های برنامه نویسی در قالب زبان جاوا آشنا شده و در زمینه‌های مختلفی که از زبان جاوا استفاده می‌شود، بهره ببرید. پس از پایان دوره آموزشی جاوا شما نه‌ تنها می‌توانید به طراحی پروژه‌های جاوا بپردازید، بلکه آمادگی یادگیری دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی را نیز به دست می‌آورید.

وضعیت درآمد از برنامه نویسی جاوا

بر اساس آخرین پیمایش وب‌سایت معتبر StackOverflow از میان 64000 برنامه‌نویس در سال 2018 میانگین حقوق کاربرانی که به زبان جاوا برنامه‌نویسی می‌کنند در سرتاسر دنیا برابر با 52000 دلار/سالانه بوده است. همچنین بر اساس پیمایش سال 1396 وب‌سایت jadi.net از میان 1950 برنامه‌نویس ایرانی، 1365 نفر اعلام کرده‌اند که به زبان جاوا نیز برنامه‌نویسی می‌کنند. بدین ترتیب جاوا با 70% محبوبیت، در میان توسعه‌دهندگان ایرانی نیز محبوب‌ترین زبان محسوب می‌شود.اگر شما به جاوا مسلط هستید و توانایی انجام هر نوع پروژه ای رو دارید در ایران حقوق ماهانه بین 9 تا 15 میلیون دریافت می کنید. اما در خارج کشور خیلی خیلی فرق میکند شاید با این شرایط شما، حقوقی بین 4 تا 10 هزار یورو دریافت کنید.

درآمد از برنامه نویسی جاوا

افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند هم به صورت پروژه ای و فریلنسری وهم با استخدام شدن در یک شرکت می توانند فعالیت کنند. که بسیاری افراد به صورت فریلنسری و آزادانه کار می کنند. همان طور که اشاره شد جاوا یک زبان سکویی است به همین دلیل می توانند با استفاده از آن برای سیستم عامل هایی مثل ویندوز، لینوکس، اندروید و…برنامه نویسی کنید.برنامه های زیادی با کمک جاوا توسعه یافته اند پس با یادگیری آن می توانید به بازار کار جاوا امیدوار باشید. البته این زبان در کشور های مثل استرالیا، کانادا و آمریکا شرایط خیلی بهتری را دارد و سرمایه گذاری های زیادی روی آن می شود.

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند

لازم به ذکر است که یکی از اصلی‌ترین زبان‌های برنامه‌ نویسی به‌کار رفته در زبان برنامه‌نویسی اندروید، زبان جاوا است. بنابراین، اگر شما به ساخت اپلیکیشن‌های موبایل علاقه دارید، راه رسیدن به آن از یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا می‌گذرد.برای آن که دانش عمیقی در زبان برنامه‌نویسی جاوا به‌دست آورده و با موضوعاتی مثل برنامه‌نویسی شیءگرا، برنامه‌نویسی گرافیکی و کدنویسی به طور حرفه‌ای آشنا شوید. پیشنهاد ما به شما عزیزان شرکت در دوره آموزش برنامه نویسی جاوا آکادمی ماکان است.

در صورتی که با مطالعه مطالب بالا هنوز سوالی در رابطه با دوره آموزش زبان برنامه نویسی جاوا دارید می توانید فرم زیر را تکمیل نموده تا کارشناسان آکادمی ماکان با شما تماس و اطلاعات دوره را به شما ارائه دهند.

نام و نام خانوادگی*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اساتید دوره

makanacademy

5.0/5
6 دوره
1 دیدگاه
0 دانشجو
مشاهده بیشتر

پشتیبان اکادمی ماکان

0/5
4 دوره
0 دیدگاه
0 دانشجو
مشاهده بیشتر

یک نظر بنویسید