وبلاگ

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم چیست؟
سالیدیتی

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ارز دیجیتال اتریوم محبوب ترین و کاربردی ترین نوع ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین در سیستم بلاک چین محسوب می شود؟ آیا می دانستید با استفاده از ماشین مجازی اتریوم یا EVM می توانقراردادهای هوشمند و تراکنش های مالی بدون واسطه و مستقیم و کاملاً امنی را امضا و رد و بدل کرد؟! تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا از ناگفته های ماشین مجازی اتریوم “دومین ارز دیجیتال معروف جهان” آگاه شوید.​

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم به انگلیسی Ethereum Virtual Machine (EVM) یکی از بزرگترین پروژه ها در دنیای ارزهای دیجیتال است.EVM بر پایه اتریوم ساخته شده و از ارز دیجیتال بومی خود، اتر، به عنوان سوخت برای عملیات خوداستفاده می کند. مطالعه این مقاله شما را با ماشین مجازی اتریوم آشنا میکند و دلیل اهمیت آن را توضیح می دهد. انواع مختلفی از ماشینهای مجازی در دنیای دیجیتال وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.در مقاله مجزا هر آنچه که باید در مورد اتریوم بدانید به صورت جامع بیان شده که می تواند از مفاهیم پایه پیش نیاز این مطلب باشد.

EVM چیست؟

روش پیاده سازی ماشین مجازی اتریوم

با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نوشته شده است. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا قراردادهای هوشمند را در Solidity بنویسند و آنها را در یک محیط sandbox و همچنین شبکه های عمومی نظیر Ropsten یا Mainnet اجرا نمایند .ماشین مجازی اتریوم مانند یک کامپیوتر بسیار بزرگ و غیرمتمرکز برای تکمیل انواع وظایف در بلاک چین کار می کند. یک ماشین مجازی کامل تورینگ است که اجرای کد را در زمان اجرای قراردادهای هوشمند دقیقاً همانطور که در نظر گرفته شده امکانپذیر می سازد .

کامل بودن تورینگ به چه معنا است؟

تورینگ کامل به ماشینی اشاره دارد که با داشتن زمان و حافظه کافی همراه با دستورالعمل‌های لازم، می‌تواند هر مشکل محاسباتی را (صرف نظر از اینکه چقدر پیچیده باشد) حل کند. حتی ماشین‌حساب‌های مهندسی که قابلیت برنامه‌ریزی دارند نیز نوعی ماشین تورینگ محسوب می‌شوند.

Turing Complete به ماشینی اطلاق می شود که با داشتن زمان و حافظه کافی همراه با دستورالعمل های لازم، می تواند هر مسئله محاسباتی را هر قدر هم که پیچیده باشد حل کند. این اصطلاح معمولاً برای توصیف زبان های برنامه نویسی مدرن استفاده می شود. زیرا اکثر آنها تورینگ کامل هستند (C++، Python، JavaScript و غیره)  زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت(JavaScript) که غالباً به عنوان زبان برنامه‌نویسی اینترنت شناخته می‌شود، با تورینگ همخوانی دارد.

مشاهده  کاربردهای برنامه نویسی سالیدیتی

بد نیست در خصوص قرارداد هوشمند و مزیت های آن بدانید.هم چنین می توانید مقاله توسعه قرارداد هوشمند در محیط ریمیکس را مطالعه نمایید.

EVM چه کاربردی دارد؟

ماشین های مجازی در همه جا ظاهر می شوند، از سرگرمیهای خانگی تا شرکتهای تجاری وفروشگاههای بومی یک خیابان! در کل ماشینهای مجازی اهداف مختلفی را دنبال می کنند، از جمله نمایش نرم افزار در حین توسعه،اجرای نرم افزار قدیمی که ممکن است مشکلات سازگاری با نسخه های جدیدتر سیستم عامل ها راداشته باشد! ماشین مجازی اجازه می دهد چندین نسخه از سیستم عاملهای مختلف در یک سیستم کامپیوتری قرار گیرند .

همچنین توصیه می کنیم از دوره های آموزشی سالیدیتی آکادمی ماکان جهت رشد هوش مالی وسرمایه گذاری و کسب درآمد دلاری و مبانی ارز دیجیتال بهره مند شوید.

ماشین مجازی اتریوم
ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine)

مخترع ماشین مجازی اتریوم چه کسی است؟

ماشین مجازی اتریوم یا EVM توسط گاوین وود پیشنهاد شد و بخشی جدایی ناپذیر پروژه اتریوم محسوب می شود. از طرفی تنها یک نمونه از مفهوم کلیتر است که “ماشین مجازی یا virtual machine نامیده می شود.هدف EVM ارائه یک لایه اتوماسیون بین کاربران انسانی و سایر برنامه های در حال اجرا بر روی اتریوم از طریق فعال کردن این برنامه ها برای تعامل با یکدیگر و همچنین با منابع داده خارجی مانند بلاک چینهای عمومی یا API های وب است .

مفهوم ماشین مجازی اتریوم به زبان ساده

پس از مطالعه پروژه خاصی که بر روی اتریوم ساخته شده بود، تصمیم گرفتیم مقاله ای از نحوه عملکرد ماشین مجازی اتریوم در بخش وبلاگ سایت ماکان آکادمی منتشر کنیم. این مقاله برای آن دسته از کاربران در نظر گرفته شده که می خواهند مکانیک اتریوم را بدون اصطلاحات فنی و تخصصی پیشرفته، درک کنند. ماشین مجازی اتریوم یک ابزار قدرتمند در بلاک چین است و به راحتی و انعطافپذیری آن کمک می کند.

مفهوم ماشین مجازی اتریوم
مفهوم و نقش ماشین مجازی اتریوم

طبق تعریف ماشینهای مجازی اتریوم (EVM) موتور محاسباتی CPU یا ابرکامپیوتر غیر متمرکز از نظر موقعیت مکانی هستند. این ماشین میلیونها پروژه اتریوم قابل اجرا دارند. ساختار عملیاتی ماشین مجازی EVM بر پایه اتریوم بوده و به عنوان بخشی از اتریوم که استقرار و اجرای قراردادهای هوشمند را ممکن می سازد در نظر گرفته می شود

نقش Ethereum Virtual Machine

ماشین اتریوم مجازی به کارگیری امکاناتی اضافه در بلاکچین به منظور اطمینان از محدود کردن مشکلات کاربران در دفتر کل توزیع شده نقش اصلی ماشینهای مجازی اتریوم است.EVM کاملاً ایزوله است به این معنی که کد داخل EVM به شبکه، سیستم فایل یا سایر فرآیندها دسترسی ندارد.تعیین وضعیت کلی اتریوم در بلاکچین برای هر بلاک، وظیفه اصلی ماشینهای مجازی اتریوم است

مشاهده  سازنده در سالیدیتی

دستورالعملهای EVM

EVM به عنوان یک ماشین استک با عمق ۱۰۲۴ آیتم اجرا میشود. هر مورد یک کلمه ۲۵۶ بیتی است که برای سهولت استفاده با رمزنگاری ۲۵۶ بیتی مانند هش ۲۵۶ Keccak- یا امضاهای ۱k۲۵۶ secpانتخاب شده است. ماشین مجازی EVM قدرت پردازش خود را از سراسر جهان گرفته و آن را در اختیار توسعه دهندگان انواع قرارداد هوشمند و Dpp ها قرار می دهد.

نمونه کاربرد EVM

کاری که ماشین مجازی اتریوم انجام داد این بود که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند روی بلاک چین را فراهم کرد .Evm برای انجام معاملات و قراردادهای هوشمند میتوانند به طرق مختلف افراد را کمک کنند .مثلاً می توان از آن برای اداره سازمانهای غیرمتمرکز مانند DAO استفاده کرد. حتی می توان از آن برای ICO ها برای تأمین مالی پروژه های جدید و همچنین برای دادن مقداری ارز دیجیتال به افراد خاص بدون هیچ دلیلی از EVM ها بهره برد .

انواع حساب اتریوم

  • حساب تحت مالکیت خارجی (EOA)
  • حساب قراردادی

انتزاع حساب سعی می کند حسابها را فقط به یک حساب تبدیل کند. در اصل هم حساب نوع EOA وهم حسابهای قراردادی مثل عملکرد مشابهی دارند .EOA ها توسط کلیدهای خصوصی کنترل می شوند، در عین حال حسابهای قراردادی در قراردادهای هوشمند ذخیره می شوند که به عنوان کیف پول هوشمند نیز شناخته می شوند .

قراردادی که در کد گذاری قرارداد هوشمند نوشته شده است به چیزی به نام بایت کد تبدیل می شود.کد منبع اکثراً برای استفاده از قراردادهای هوشمند با استفاده از زبان برنامه نویسی سالیدیتی انجام می شود. سپس به کدهای عملیاتی برای تفسیر EVM تبدیل میشود. در نهایت EVM از کدهای عملیاتی برای تکمیل وظایف خاص استفاده می کند.

ویژگی‌های ماشین مجازی اتریوم چیست؟

وب‌سایت اصلی اتریوم این شبکه را تحت عنوان یک ماشین حالت توزیع شده‌ (Distributed State Machine) وصف می‌کند. شبکه اتریوم تنها داده‌های حساب‌های کاربری یا وجوه نقد را نگهداری نمی‌کند‌؛ بلکه حالت کلی یک ماشین را نگهداری کرده و وضعیت آن لحظه ماشین را ذخیره‌سازی می‌کند.

انواع ماشین مجازی

سه نوع اصلی ماشینهای مجازی وجود دارد :

  • شبیه سازی کامل
  • فرا شبیه سازی یا فرا مجازی ساز
  • مجازی سازی به کمک سخت افزار

هر دسته از ماشینهای مجازی فوق مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما همه آنها به شما این امکان را می دهند که چندین سیستم عامل را به طور همزمان روی یک رایانه اجرا کنید بدون اینکه هربار که می خواهید بین آنها سوئیچ کنید نیاز به راه اندازی مجدد داشته باشید .

مشاهده  اینترفیس در برنامه نویسی سالیدیتی

کاربردهای ماشین اتریوم مجازی

کاربردهای ماشین اتریوم مجازی

  • بیشترین موارد استفاده از ماشین مجازی اتریوم ایجاد NFT استاندارد ۲۰ ERC- و ۷۲۱ ERC- است .
  • اجرای تراکنشها و پیگیری آنها با استفاده از دفتر کل
  • اعمال قوانین
  • اجرای قرارداد هوشمند در بلاکچین با ارز بومی با عملکرد بهینه

با کمک ماشین مجازی اتریوم، شبکه اتریوم بر روی میلیونها کامپیوتر در سراسر جهان اجرا خواهد شد. با این زیرساخت، اتریوم یک ماشین مجازی غیرمتمرکز ارائه می کند که به کاربران امکان می دهد خدمات زیادی را به صورت همزمان انجام دهند. مانند استفاده از یک ارز دیجیتال. همه کلانتهای اتریوم مشمول پیاده سازی سیستم EVM هستند. علاوه بر این، چندین پیاده سازی مستقل نیز وجود دارد .

زبان برنامه نویسی سالیدیتی که قرارداد‌های هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم توسط آن نوشته شده‌اند، به صورتی طراحی شده که کار با آن راحت باشد. در واقع Solidity الگوی ارتباطات بین انسان‌ها را شبیه‌سازی می‌کند. بنابراین‌، شما می‌توانید با استفاده از این زبان کدنویسی، دستورات خود را به ماشین مجازی انتقال دهید.

جمع بندی مقاله ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم مسبب اصلی اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز و ارائه‌دهنده قرارداد‌های هوشمند به کاربران است. EVM ماشینی است که به کاربران اجازه می‌دهد که بر بستر اتریوم، به ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز بپردازند. زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی برای کدنویسی این برنامه مورد استفاده قرار گرفته است و یادگیری این زبان نیز نسبتا ساده است. گس فی‌، هزینه مورد نیاز برای انجام تراکنش‌های این شبکه بوده و برای ایجاد انگیزه در ماینر‌ها و اولویت‌بندی انجام عملیات گوناگون درون سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله به طور تخصصی با مفاهیم مرتبط با ماشین مجازی اتریوم (EVM) آشنا شدیم. متوجه کاربردهای این ماشین شدیم. انواع ماشین های مجازی مرتبط با ارز دیجیتال را در دسته های دیگرشناختیم.اگر در خصوص آموزش قرارداد هوشمند و انواع سرمایه گذاری در بلاکچین و دنیای کریپتوکارنسینیاز به مشاوره رایگان دارید همین حالا به جمع کاربران ثابت سایت آکادمی ماکان تهران بپیوندید.نظرات و تجربیات خود را در خصوص قرارداد هوشمند در کسب و کارها و معاملات بر بستر ارز دیجیتال و انواع بازارهای مالی حوزه کریپتو با ما در میان بگذارید.

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند Smart contracts

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری