وبلاگ

قرارداد هوشمند اتریوم

Ethereum-smart-contract
مفاهیم پایه

قرارداد هوشمند اتریوم

شرح اتریوم در سایت Ethereum.org به این شکل آمده است: اتریوم یک پلتفرم غیر متمرکز است که بر پایه قرارداد هوشمند اجرا می‎شود. برنامه‎ هایی که دقیقا مطابق برنامه ریزی اجرا می ‎شوند، بدون کمترین احتمال از کار افتادگی، سانسور، کلاهبرداری یا دستکاری توسط شخص سوم. این برنامه‎ ها روی زیرساخت بلاکچین سفارشی سازی شده فوق العاده قدرتمند که به صورت جهانی به اشتراک گذاشته شده اجرا می ‎شوند که می ‎توانند ارزش را جابجا کرده و مالکیت اموال ارائه کنند.قرارداد هوشمند اتریوم فضایی نو برای معاملات امن و شفاف و کم هزینه بدون توقف را ایجاد کرده است و دست واسطه ‎ها در معاملات تا حد بسیار زیادی کوتاه کرده است

اتریوم رمز ارزی به نام اتر دارد و در بازار رمز ارز‎ها با نام (ETH) دیده می ‎شود. این پلتفرم دارای شبکه بلاک چین مخصوص به خود است که یک پلتفرم متن باز غیر متمرکز است. این پلتفرم از امور مالی غیر متمرکز  هم پشتیبانی می‎ کند.

ارزدیجیتال اتریوم

بیت کوین یک نمونه معروف از این نرم افزار‎ها است که اولین نرم افزار استفاده کننده از تکنولوژی بلاک چین است. در مقایسه با بیت کوین، اتریوم یک پلتفرم منبع باز و گسترش یافته با زیرساخت بلاک چین است و پتانسیل تکنولوژی بلاک چین را برای ما نمایان می‎کند. به صورت عمومی، اتریوم یک ماشین بر پایه تراکنش است و تمام جزئیات بلاک چین عمومی را دارد: کلید عمومی/خصوصی کد گذاری، تابع رمزنگاری هش، درخت مرکل، هارد فورک، سافت فورک و غیره. کارمزد انجام تراکنش در اتریوم به مراتب از بلاک چین کمتر است.

شاید مهمترین ویژگی اتریوم به عنوان یک ارز دیجیتال نسل دوم را بتوان عدم نظارت بانک‎ها یا سایر نهادها و سازمان‎ها به عنوان طرف سوم بر معاملات و تراکنش‎های انجام شده در بستر اتریوم دانست. البته این موضوع در کنار سرعت بسیار بالای انجام تراکنش‎ها در اتریوم، یعنی سرعت پانزده تراکنش در ثانیه و تایید 14 ثانیه ای تراکنش‎ها، در پلتفرم غیر قابل توقف و دستکاری، فضایی جذاب برای شرکت‎ها و افراد فراهم آورده تا بتوانند معاملات و تراکنش‎های خود را در این پلتفرم انجام دهند. این سرعت بالا علاوه بر حذف کامل بروکراسی و روند‎ها و مراحل اداری موجود برای قرارداد‎های سنتی است. این یعنی تنظیم و نهایی سازی قرارداد و توافق نهایی بر سر شروط و مبالغ، تنها زمان مورد نیاز برای آغاز روند اجرای قرارداد، زمان تنظیم برنامه و کد نویسی قرارداد است. پس از آن قرارداد با سرعتی که تاکنون در تاریخ معاملات بشریت سابقه نداشته، اجرا می ‎شود.جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله هر آنچه که باید در مورد اتریوم بدانید را مطالعه کنید.

مشاهده  توکن کاربردی (Utility token) چیست؟

قرارداد هوشمند اتریوم

همانطور که از اسمش پیداست قرارداد هوشمند یک قرارداد خودکار است. در حقیقت قرارداد هوشمند یک برنامه رایانه ای است که وقتی یک شرط خاص برآورده می‎شود، بطور خودکار به کار افتد. این قرارداد‎ها عموما بر پایه زبانهای برنامه نویسی که منطق IFTTT (If This Then That) را پشتیبانی می‎ کنند توسعه داده می ‎شوند. این بدان معنا است که تنها وقتی که شرط یا شروط خاص مورد نظر برآورده شوند، اتفاق مورد توافق در قرارداد رخ می‎دهد. به عنوان مثال در یک قرارداد خرید و فروش، تنها زمانی که پول به شکل تمام و کمال به حساب فروشنده واریز شود، مالکیت مورد معامله، به نفع خریدار تغییر می‎ کند. یا در قرارداد ارائه خدمات، تنها زمانی که خدمت مورد نظر انجام شود، واریزی وجه انجام می‎ گردد.

توکن نویسی قرارداد ھوشمند

قرارداد‎های هوشمند در زمان انتقال مالکیت هر چیز ارزشمند از جمله پول و املاک و خدمات، می‎تواند فرایند را تسهیل ، شفافیت را تضمین، هزینه و مشکلات ناشی از واسطه‎ها را حذف و مشکل عدم اعتماد بین طرفین معامله را برطرف کند.

پس از مرحله برنامه نویسی نوبت به اجرای قرارداد هوشمند اتریوم می‎رسد. در واقع قرارداد‎های هوشمند اتریوم ابتدا برنامه نویسی شده و سپس به فضای بلاکچین ارسال می‎شوند. سپس بررسی شرایط و دستورالعمل‎ های قرارداد انجام شده و به کمک گره‎ها و ابزار‎های (EVM) قرارداد جدید دریافت و اجرا می‎ شود. اتریوم دارای فضای مجازی به نام ماشین مجازی اتریوم استن که در صورت تایید کافی بودن کارمزد اجرای قرارداد، تراکنش را تایید و قرارداد را اجرا می‎کند.

مشاهده  دیفای (DeFi) چیست؟

کسب درآمد دلاری با قرارداد هوشمند

از آنجایی که پس از تایید قرارداد هوشمند اتریوم در فضای بلاکچین، یک نسخه از آن در اختیار همه اعضا قرار می گیرد، دستکاری این قرارداد‎ها تقریبا نا ممکن است. این ویژگی همچنین باعث می ‎شود که انجام اعمال غیر قانونی بر پایه این قرارداد‎ها نا ممکن باشد. چرا که این قرارداد‎ها در جهان منتشر شده و همه کاربران از آن مطلع می ‎شوند و مخفی کاری برای اعمال غیر قانونی، نا ممکن خواهد بود.

قرارداد هوشمند زبان سالیدیتی

قرارداد‎های هوشمند بر پایه اتریوم مشکلاتی نیز دارند که بایستی قبل از استفاده از این پلتفرم  بایستی به آنها توجه کرد. این قرارداد‎ها به کمک انسان نوشته می‎شود و این موضوع همواره خطای انسانی را به همراه دارد و زمانی که قرارداد مثلا با خطای انسانی در کد نویسی وارد فضای بلاک چین شود، به هیچ عنوان قابل تغییر و دستکاری نبوده و توقف ناپذیر نیز خواهد بود. لذا ممکن است تمام سرمایه فرد بر اثر این خطای انسانی از بین برود.

توسعه قرارداد هوشمند در محیط ریمیکس

مورد دیگر این است که هر فرد یا شرکتی که می‎خواهد از قرارداد‎های هوشمند اتریوم بهره ببرد بایستی از برنامه نویسان حرفه ای استفاده کند و در ساختار داخلی خود نیز از فناوری بلاک چین بهره ببرد. این امر می‎تواند هزینه ‎هایی را ایجاد کند که باید قبل از ورود به این فضا در نظر گرفته شود.

قرارداد هوشمند اتریوم
قرارداد هوشمند اتریوم

نکته قابل تامل دیگر نیز وجود ضعف‎های قانونی و  عدم وجود قوانین کافی در حوزه قرارداد‎های هوشمند است. این خلا باعث مشکلات در پیگیری امور این قرارداد‎ها در سیستم‎های قضایی کشور‎ها می‎شود و همچنین عدم اطمینان را در برخی از کاربران به این فضا باعث می‎شود. البته بایستی اشاره کنیم بسیاری از بانک‎ها و سازمان‎های اقتصادی بر اثر ظهور چنین فضا‎هایی برای کسب و کار و انعقاد قرارداد‎ها و انتقال وجوه، مشتریان خود را از دست داده و می ‎دهند. این امر باعث بروز مخالفت‎ها از سوی این نهاد‎ها شده و تبلیغات ضمنی منفی انجام شده توسط آنها نیز بر کاهش اعتماد برخی کاربران سنتی به مقوله قرارداد‎های هوشمند شده است.

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند Smart contracts

آخرین موردی که به عنوان ضعف در قرارداد‎های هوشمند به آن اشاره می کنیم عدم وجود محرمانگی است. درست است که شفافیت و آشکار بودن این قرارداد‎ها باعث جلوگیری از انجام فعالیت‎های غیر قانونی به صورت آزادانه در آنها می‎شود. اما آیا سازمان‎های بزرگ، دولت‎ها و اشخاص حاضر به افشای اسرار قراردا‎دهای خود به صورت عمومی و بین همه کاربران در جهان خواهند بود؟ این عدم محرمانگی و افشای بند‎های قرارداد‎ها می ‎تواند باعث شود بخش گسترده ای از کاربران نتوانند از این بستر استفاده کنند و مانع بزرگی بر سر راه فراگیر شدن این پلتفرم ها ایجاد خواهد کرد.

مشاهده  ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چیست

جمع بندی مقاله قرارداد هوشمند Ethereum

قرارداد‎های هوشمند اتریوم فضایی نو برای معاملات امن و شفاف و کم هزینه بدون توقف و دستکاری را ایجاد کرده است و دست واسطه ‎ها و هزینه های غیر ضروری را در معاملات تا حد بسیار زیادی کوتاه کرده است. این فضا با وجود ویژگی‎های بسیار جذاب خود دارای نقاط ضعف قابل تامل هم هست. اما باید در نظر داشت که این فضای تازه در ابتدای راه است و در همین شرایط نیز توانسته تغییرات شگرف در زمینه کسب و کار ایجاد کند. پس بایستی به آن فرصت داد و با حمایت، نوآوری و خلاقیت، به پیشواز این گام جدید در فضای کسب و کار بشری گام برداشت و خود را برای حضور در آن مجهز و آماده ساخت.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری