وبلاگ

وام دهی در ارزهای دیجیتال

وام دهی در ارزهای دیجیتال
ارزهای دیجیتال

وام دهی در ارزهای دیجیتال

دائو (DAO) عبارتی ای است که برای تمامی کاربران سیستم های معاملاتی ارزهای دیجیتال آشناست. دائو در لغت به معنای سازمان های خودگران غیر متمرکز می باشد. اما این در عمل به چه معناست؟ مقاله زیر خلاصه‌ای از فهرست پلتفرم‌های وام دهی در ارزهای دیجیتال را با مروری کوتاه بر هر کدام ارائه می‌کند.

با کمی دقت در بنیاد شکل گیری ارزهای دیجیتال و بستر بلاک چین، می توان گفت تمرکززدایی یکی از اصلی ترین خصوصیات این بستر است. در واقع تمرکز پول در شرکت های بزرگ می تواند قدرت را به سوی آن ها متمایل کند و بقیه افراد را ضعیف کند. اما این بستر فضا را برای شفافیت مالی فراهم کرده است. به عبارت دیگر هر فرد در این بازار تمامی اطلاعات مربوط به کاربران دیگر را دارد و همه موارد در جلوی دیدگان افراد است.اگر شما علاقه مند به ارزهای دیجیتال هستید حتما نیازمند اطلاعاتی درخصوص وام دهی در این سیستم می باشید. چراکه یکی از جذاب ترین بخش های این بستر همین پلتفرم های وام دهی می باشد.

دائو (DAO) به چه معناست؟

همان طور که در ابتدای این مطلب نیز گفته شد، DAO یا Decentralized Autonomous Organization به معنای سازمان های خودگردان غیر متمرکز می باشد. در این حالت دیگر نیازی به ماهیت فیزیکی سازمان های مالی نیست و پول افراد متمرکز در این سازمان ها نیست.یکی از خدماتی که موسسات و بانک های سنتی در اختیار کاربران خود قرار می دهند اعطای تسهیلات و وام می باشد. این مزیت در سیستم ارزهای دیجیتال نیز موجود می باشد اما با کمی تفاوت.

دائو (DAO) به چه معناست؟

وام دهی در سیستم سنتی

در بانکداری سنتی اگر صاحبان حساب نیاز مالی داشته باشد، برای دریافت وام با ارائه ضامن و مدارک معتبر اقدام به دریافت تسهیلات می کند. این وام از جانب بانک در ازای دریافت سود مشخص از صاحب حساب به او اعطا می گردد.

وام دهی در سیستم ارزهای دیجیتال

در سیستم ارزهای دیجیتال دریافت وام به صورت دیگری انجام می گیرد. در این سیستم فرد وام گیرنده باید به ازای مبلغ وام درخواستی در حسابش ارز دیجیتال داشته باشد. مثلا اگر فردی به 1000 دلار وام نیاز داشته باشد می بایست به اندازه مبلغ وام خود ارز دیجیتالی مانند اتریوم داشته باشد.

در ارزهای دیجیتال فرآیند وام گیری در بسترها و به عبارت دیگر در پلتفرم های خاصی انجام می گیرد.

پلتفرم های وام دهی در ارزهای دیجیتال

در مجموع وام دهی در این سیستم از دو طریق سازمان های متمرکز و غیرمتمرکز صورت می گیرد. پلتفرم های بسیاری در این حوزه فعالیت می کنند که در بین آنها می توان تعدادی را به عنوان پلتفرم های برتر انتخاب کرد. این پلتفرم ها عبارتند از Compound، Aave و Maker DAO . حال به توضیح مختصری در خصوص هر کدام از این پلتفرم ها می پردازیم:

مشاهده  توابع بازگشتی در سالیدیتی

پلتفرم Maker DAO

سیستم مبتنی بر ارزهای دیجیتال Maker DAO ، یک سازمان غیرمتمرکز خصوصی می باشد و یکی از پروژه های سیستم دیفای می باشد که تمرکز آن بر وام دهی در سیستم ارزدیجیتال اتریوم می باشد. پروتکل میکر دائو عبارتست از مجموعه ای از قراردادهای هوشمند در بستر اتریوم که به نیازمندان وام در ازای وثیقه وام اعطا می کند. البته این وثیقه همانند وثیقه های مالی وام های سنتی نبوده و کاملا با آن متفاوت است. فرد وام گیرنده می بایست به ازای رمزارزهای متفاوت پشتیبانی شده در این پلتفرم وام خود را دریافت کنند.

پلتفرم AAVE

پلتفرم AAVE
آوه (Aave)،پلتفرم وام دهی دیفای

این سیستم نیز یک پروتکل غیرمتمرکز بوده و خدماتی در زمینه وام‌دهی و وام‌گیری ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه اتریوم ارائه می‌کند . در واقع، نقدینگی کوجود در بسترآوه جایی برای وثیقه گذاری و وام گرفتن می باشد. شما با تامین نقدینگی برای این سازمان، شرایط وام گرفتن را برای دیگران فراهم می‌کنید و بابت این کار، پاداش می‌گیرید. به عنوان یک بازار مالی غیر متمرکز و همتا به همتا، این امکان در آوه برای وام گیرندگان و وام دهندگان مهیاست که در مورد شرایط و ضوابط وام توافق کنند. پس از انجام توافق، وام‌ها از طریق پروتکل قراردادهای هوشمند نهایی ‌می‌شوند.دارایی‌ای که شما در پروتکل قرار می‌دهید در یک قرارداد هوشمند وارد می‌شود. کد این قرارداد به صورت عمومی و رسمی از سوی حساب رسان شخص ثالث حساب رسی می‌شود. ضمنا شما در هر لحظه می‌توانید دارایی‌تان را از این بستر خارج کنید،توکن‌های خود را پس دهید و توکن‌های خودتان را بازپس بگیرید.

پلتفرم Compound (COMP)

COMP یکی از رمز ارزهای دیجیتال موجود در بستر بلاکچین می باشد. درواقع COMP توکن ارائه شده توسط پلتفرم کامپاند می باشد. این پروتکل کامپاند یک بستر مالی غیرمتمرکز است که تمرکز آن به دریافت رمزارز از وام دهندگان و تحویل آن به وام گیرندگان می باشد.یک بخش نمایش قیمت زنده در Compound وجود دارد تا به راحتی قیمت‌ها را بر اساس در دسترس بودن نقدینگی در پلتفرم پیگیری کنید. شما می توانید هر 24 ساعت یکبار دارایی ها را از حساب خود واریز یا برداشت کنید.

مشاهده  هارد فورک در بلاک چین چیست
وام دهی ارزهای دیجیتال
سیستم وام دهی ارزدیجیتال Compound

کامپاند فایننس (compound.finance) یک پروتکل مربوط به بازار سرمایه در دیفای است که سال 2018 کلید خورد. کامپاند امروزه به عنوان یک پلتفرم وام دهی مهم در حوزه DeFi شناخته ‌می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا با قفل کردن دارایی‌شان سود کسب کنند یا از دارایی‌هایی که دیگران وثیقه گذاشتند وام بگیرند. قراردهای هوشمند کامپاند بر روی بلاک چین اتریوم نگاشته ‌می‌شوند.

کاربران در این پلتفرم به دسته تقسیم می گردند:

  1. افراد وام دهنده: افرادی که مایل به دریافت ارز رمز پایه در کامپاند است، می تواند توکن های خود را به ادرس اتریوم کنترل شده توسط کامپاند برای کسب سود ارسال کند.

هر کسی که وثیقه ای را به صورت ارز رمز پایه در کامپاند ارسال کند، به آنها اجازه داده شده تا ارزهای رمز پایه پشتیبانی شده توسط کامپاند Compound را با درصدی از ارزش ارسال شده قرض بگیرند.

پلتفرم YouHodler

با استفاده از YouHodler، شما می‌توانید وام خود را از میان چندین رمز ارز برتر دنیا دریافت نمایید. ضمنا شما  می توانید از این پلتفرم برای ذخیره، مبادله و حتی پرداخت پول به هر کسی از طریق رمزارزها استفاده کنید. با قرار دادن رمز ارز خود به عنوان وثیقه، می توانید وام خود را نقدا دریافت کنید. بهترین نکته این است که می توانید وام خود را به صورت هر رمز ارز دیگری نیز دریافت نمایید.در واقع YouHodler یک پلتفرم متمرکز وام دهی و استقراض رمزنگاری است که خدماتی را برای وام دهندگان و وام گیرندگان برای کسب سود و دریافت وام ارائه می دهد.همچنین یک سرویس مبادله برای مبادله بین فیات و کریپتو یا دو نوع کریپتو ارائه می دهد. چیزی که آن را از سایر پلتفرم‌های دارای عملکرد مشابه متمایز می‌کند، محصولات MultiHODL و Turbocharge هستند که به کاربران کمک می‌کنند تا بازدهی خود را به روشی پرخطر به حداکثر برسانند.

پلتفرم YouHodler وام دهی در ارزهای دیجیتال
پلتفرم وام دهی YouHodler

YouHodler کلیه کارتهای اصلی (Visa ، Maestro ، American Express ، MasterCard و غیره) را می پذیرد و با درگاه های پرداخت برتر (PayPal ، ApplePay ، Qiwi ، Skrill و غیره) کار می کند. علاوه بر این ، شما به هیچگونه چک اعتباری نیاز ندارید. رابط کاربری ساده و بصری YouHodler تعامل با پلتفرم را برای کاربران آسان تر می کند.

خطرات تهدید کننده سیستم ارزهای دیجیتال

بزرگترین خطر در سیستم های وام دهی ارزهای دیجیتال، احتمال کاهش ارزش دارایی‌ای است که در اختیار این پلتفرم ها قرار می دهید. در صورتیکه شما فرد ریسک پذیری نیستید، پیشنهاد ما عدم ورود به این سیستم می باشد. گرچه اگر روی اصول این پلتفرم ها پیش بروید ریسک های شما مدیریت می گردد و کمی کاهش پیدا می کند.

مشاهده  تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

ذکر این نکته ضروری است که یکی دیگر از نگرانی ها هک شدن حساب های ارزهای دیجیتال است. چرا که تماما در فضای آنلاین می باشد. البته پلتفرم‌های وام ‌دهی متمرکز از رمزگذاری پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که با استانداردهای بانک داری آنلاین برابری کرده و ایمنی بسیار بالایی دارند.  با این حال، با پروتکل های DeFi، احتمال هک شدن قراردادهای هوشمند وجود دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اتریوم و قرارداد هوشمند می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

  1. هر آنچه که باید در مورد اتریوم بدانید
  2. قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت (Smart Contract) چیست؟

آیا امکان هک شدن این سیستم ها وجود دارند؟

پلتفرم‌های دیفای DeFi مانند Aave و Maker DAO میلیاردها دلار را در قراردادهای هوشمند به عنوان اعتبار خود بلوکه کرده اند. اگر یک هکر بتواند قرارداد هوشمند را هک کند، به تمام منابع موجود در آن دسترسی خواهد داشت. از آنجایی که هنوز هیچ کدی علی رغم این حساب های بزرگ هک نشده است، نشان می دهد که خطر هک شدن پروتکل DeFi بسیار کم است.

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند Smart contracts

نتیجه گیری مقاله وام دهی در ارزهای دیجیتال

اگر شما وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده اید، حتما عبارت وام دهی (Loan) به گوش شما خورده است. شما می توانید سرمایه خود را به پلتفرم های وام دهی بدهید تا آن ها با استفاده است به دیگر کاربران خود که نیاز به وام دارند، تسهیلات داده و شما در ازای این کار سود بالایی کسب کنید. در واقع شما برای کسب این سود باید دارایی خود را به جای سپرده گذاری در بانک های سنتی در پلتفرم های ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید. این بهترین راه برای کسب درآمد غیرفعال است. به عبارت دیگر در دنیای سنتی افراد دارایی خود را یا در بانک ها سپرده گذاری می کردند یا سهام شرکت ها را خریداری می کردند.اما امروزه راه ساده تر و در برخی از مواقع پرسودتری نیز وجود دارد که آن هم سرمایه گذاری دارایی در سیستم ارزهای دیجیتال است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری