وبلاگ

کاربرد قراردادهای هوشمند در کسب و کار

کاربردهای قراردادهای هوشمند در مشاغل
مفاهیم پایه

کاربرد قراردادهای هوشمند در کسب و کار

فناوری بلاک چین در حال تغییر جهان بوده و تازه شروع شده است. بلاک چین فرصت‌های مختلفی را به وجود می‌آورد که یکی از آنها قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند به صورت کد نوشته شده و روی یک بلاک چین قرار می‌گیرند. آنها می‌توانند معاملات را ساده کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند، واسطه‌ها را حذف کرده و منافع تجاری را بهتر هماهنگ کنند.نرم افزار قراردادهای هوشمند می‌تواند شیوه‌های تجاری را متحول کند و در سطح جهانی با یکدیگر تعامل داشته باشند. برنامه‌های کاربردی قرارداد هوشمند از نظر اقتصادی بسیار کارآمدتر از جایگزین‌های سنتی خود هستند.در این مقاله قصد داریم که به شما اطلاعاتی در رابطه کاربرد قراردادهای هوشمند در کسب و کار اطلاعاتی را ارائه دهیم.

قراردادهای هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند یک قرارداد رمزگذاری شده بین دو طرف است که پس از تحویل کالا یا تکمیل خدمات، تبادل را به صورت خودکار انجام می‌دهد. این شامل دستورالعمل‌هایی برای هر نتیجه تراکنش ممکن است و بسته به سناریو اجرا می‌شود.

البته نمی‌توان منکر پتانسیل مخرب چنین قراردادهای خوداجرائی شد که در آن همه طرف‌های ذیربط می‌توانند مطمئن باشند که تعهدات پس از اجرا انجام می‌شود. آنها اغلب با اتریوم، یک بلاک چین که برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند ساخته شده است، مرتبط هستند، اما این مفهوم به هیچ پلتفرم یا شبکه‌ای محدود نمی‌شود.

قراردادهای هوشمند در کسب و کار
قراردادهای هوشمند در کسب و کار​

قراردادهای هوشمند فقط قراردادهایی نیستند که در یک بلاک چین ذخیره می‌شوند – آنها قطعاتی از کدهای کامپیوتری هستند که به صورت خودکار اجرا می‌شوند که می‌توانند عملکرد یک توافق را تسهیل، تأیید و اجرا کنند. قراردادهای هوشمند به زبان‌های برنامه‌ نویسی Solidity یا Go نوشته می‌شوند، اما برخلاف برنامه‌های معمولی رایانه‌ای، قراردادهای هوشمند غیرقابل تغییر و برگشت‌ناپذیر هستند. این باعث می‌شود آن‌ها برای بسیاری از انواع برنامه‌های تجاری و قانونی مفید باشند.جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با برنامه نویسی قرارداد هوشمند و برنامه نویسی سالیدیتی می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

  1. توسعه قرارداد هوشمند در محیط ریمیکس
  2. کاربردهای برنامه نویسی سالیدیتی
  3. چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟

چندین معماری برای توسعه، توزیع، مدیریت و به‌روزرسانی برنامه‌هایی که قراردادهای هوشمند را تقویت می‌کنند، وجود دارد. آنها را می‌توان به عنوان بخشی از یک زنجیره بلوکی یا فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) نگهداری کرد. آن‌ها همچنین می‌توانند به سیستم‌های پرداخت مختلف و صرافی‌های دیجیتال، از جمله بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مرتبط شوند.

قراردادهای هوشمند، علیرغم نامشان، قراردادهای قانونی قابل اجرا نیستند. وظیفه اصلی آن‌ها اجرای برنامه‌ریزی منطق تجاری است که فعالیت‌ها، فرآیندها یا تراکنش‌های مختلفی را انجام می‌دهد تا به مجموعه‌ای از پارامترها واکنش نشان دهند. اقدامات قانونی باید برای مرتبط کردن اجرای آن به توافقات قانونی بین طرفین انجام شود.

مشاهده  قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت (Smart Contract) چیست؟

موارد استفاده از قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند در حال تغییر دیدگاه ما به تجارت هستند – سرعت، شفافیت و امنیت آن‌ها بسیار قابل توجه و کاربردی است. در حالی که آنها عمدتاً با دنیای مالی مرتبط هستند، تقریباً در همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرند. موارد زیر برخی از کاربردهای رایج قراردادهای هوشمند است:

  • حساب‌های چند امضایی: تنها در صورت تایید تعداد معینی از افراد، وجوه از حساب منتقل می‌شود.
  • ذخیره سازی: قراردادهای هوشمند می‌توانند اطلاعات مربوط به یک سرویس مانند اطلاعات ثبت دامنه یا جزئیات عضویت را ذخیره کنند. داده‌های ذخیره شده در یک بلاک چین مانند اتریوم تغییرناپذیر است و نمی‌توان آن را حذف کرد.
  • ارتباط بین قرارداد‌ها با یکدیگر: قراردادهای هوشمند می‌توانند با سایر قراردادهای هوشمند در شبکه به همان شیوه‌ای که یک کتابخانه نرم افزاری انجام می‌دهد، ارتباط برقرار کنند.
  • رمزگذاری تعهدات مالی: این کار عمدتاً برای مدیریت قراردادهای کاربر انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر شخصی بیمه خریداری کند، ارائه دهندگان می‌توانند قوانین بازخرید بیمه را در یک قرارداد هوشمند رمزگذاری کنند.
موارد استفاده از قرارداد هوشمند
موارد استفاده از قرارداد هوشمند

چرا قراردادهای هوشمند مهم هستند؟

قراردادهای هوشمند در حال حاضر فقط در حوزه رمزنگاری پر طرفدار نیستند. آنها بخشی جدایی ناپذیر از توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و رسیدن به آینده مبتنی بر بلاک چین هستند.

قراردادهای هوشمند اکنون این پتانسیل را دارند که روش انجام تجارت آنلاین را کاملاً متحول کنند. از آنجایی که آنها به تأیید دستی توسط اشخاص ثالث نیاز ندارند، سریعتر و ارزانتر از قوانین قراردادهای متعارف هستند.

قراردادهای هوشمند از آنجایی که بر روی بلاک چین توزیع می‌شوند، بسیار ایمن هستند، بنابراین هیچ نقطه شکست یا قرار گرفتن در معرض سوء استفاده یا هک در آن‌ها وجود ندارد. همه شرکت‌کنندگان به دارایی‌های خود دسترسی دائمی دارند، که این مورد احتمال تقلب را کاهش می‌دهد و در صورت عدم توافق از فروشندگان و خریداران محافظت می‌کند.

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند Smart contracts

از این رو، قراردادهای هوشمند برای ساختن خدمات موفق مالی، بیمه، بانکداری، املاک، زنجیره تامین، مراقبت‌های بهداشتی و حتی بازی مفید هستند. انجام ممیزی قرارداد هوشمند پس از مرحله توسعه اولیه برای اطمینان از اجرای صحیح بسیار مهم است. این تضمین می‌کند که ساختار قرارداد هوشمند دقیق است و هیچ حفره‌ای وجود ندارد که کسی با نیت مخرب بتواند در آینده از آن سوء استفاده کند.

مشاهده  مدیریت خطا در سالیدیتی

کاربرد قراردادهای هوشمند در کسب و کار

کاربرد قراردادهای هوشمند در کسب و کار
کاربرد قراردادهای هوشمند در کسب و کار

تعداد برنامه‌های کاربردی قرارداد هوشمند و موارد استفاده هر روز در حال افزایش است. در ادامه برخی از زمینه‌های تجاری جالب وجود دارد که راه حل‌های قرارداد هوشمند فرآیندهای صنایع مانند بانکداری، بیمه، املاک، زنجیره تامین، علوم زندگی و مراقبت‌های بهداشتی و غیره را متحول می‌کند. برخی از کاربردهای قراردادهای هوشمند در کسب و کار به شرح زیر هستند:

هویت دیجیتال

راه‌حل‌های قراردادهای هوشمند جایگزین مدل متمرکز با یک شبکه غیرمتمرکز مبادله ارزش می‌شوند، بنابراین، فرد کنترل داده‌ها، دارایی‌های دیجیتال و غیره را در اختیار می‌گیرد. کاربران می‌توانند تعیین کنند که چه اطلاعاتی را می‌خواهند در معرض قراردادها قرار دهند.

اوراق بهادار

قراردادهای هوشمند کاربران را برای دور زدن واسطه‌ها و دخالت شخص ثالث در هنگام مبادله اوراق بهادار تسهیل می‌کند. همچنین، آنها پرداخت سود سهام و مدیریت تعهدات را در طول فرآیند به طور خودکار انجام می‌دهند.

معاملات بین المللی

قراردادهای هوشمند پرداخت‌های بین المللی را بسیار راحت می‌کند. آنها پرداخت سریعتر را برای معامله با ضمانت امکان پذیر می‌کنند. ما همچنین آن را به عنوان اعتبار اسنادی نیز می‌شناسیم. همچنین قراردادهای هوشمند به مؤسسه مالی برای افزایش و حفظ نقدینگی دارایی‌ها کمک می‌کنند.

عملیات تجاری

قراردادهای هوشمند می‌توانند فرآیند هر معامله تجاری را با اعتماد، شفافیت و کارایی ساده سازی کنند. در صورت عدم رعایت کیفیت و عرضه کالا، فروشنده وجهی دریافت نمی‌کند. علاوه بر این، او باید جریمه ارائه خدمات بی کیفیت را بپردازد.

داده‌های مالی

سازمان‌های مالی می‌توانند داده‌های مالی را با استفاده از قراردادهای هوشمند بلاک چین ساده سازی کنند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا همه اطلاعات را در یک دفتر کل توزیع شده با مجوز ذخیره و ترکیب کنند و همچنین تبادل اطلاعات بین سازمان‌ها را ساده سازی کنند. در نتیجه، هزینه‌های حسابرسی را کاهش داده و فرآیند گزارشگری مالی را بهبود می‌بخشد.

بیمه

صنعت بیمه هر سال ده ها میلیون دلار برای مطالبات پردازش هزینه می کند. نه تنها این ، بلکه در واقع میلیون ها دلار در برابر ادعاهای کلاهبرداری نیز از دست می دهد. علاوه بر حمایت از بیمه نامه اولیه ، قراردادهای هوشمند می توانند به روشهای مختلف به بهبود روند پردازش مطالبات کمک کنند.

مشاهده  برنامه نویسی فرانت اند Front End چیست؟

صنعت بانکداری

صنعت بانکداری یکی از این صنعت است که بیشترین بهره را از فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند خواهد گرفت.  از فناوری قرارداد هوشمند  صنعت بانکداری می تواند با قرارداد هوشمند مشتری  خود را بشناسد،هزینه های زیرساخت را می توان برای اوراق بهادار ذخیره کند و اوراق قرضه و وام های سنتی را جایگزین کند.

وام مسکن

قراردادهای هوشمند می‌توانند به طور موثر و ایمن فرآیند پرداخت وام مسکن را خودکار کنند.وام مسکن قرارداد هوشمند به هر دو طرف اجازه میدهد تا قبل از پردازش پرداخت، به صورت دیجیتالی با فروش موافقت کنند. پس از انجام این کار، قرارداد جزئیات مالکیت ملک رو بروزرسانی می کند تا تغییر مالکیت رو منعکس شود.

انتقال ملک

قراردادهای هوشمند می‌توانند افراد را قادر به انتقال اموال بدون خطر کلاهبرداری و هک هرگونه اطلاعات کنند. از آنجایی که استفاده از قراردادهای هوشمند سریعتر و مقرون به صرفه تر هست، این بخش از قراردادهای هوشمند جایگزین خیلی خوبی برای سیستم های فعلی موجود می کند.همچنین می توان از قراردادهای هوشمند برای ثبت مالکیت انواع اموال از ساختمان، زمین، خودرو و مواردی که در آن حق مالکیت مطرج می شود استفاده کرد

تامین کالا

با قراردادهای هوشمند بلاک چین، کسب و کارها می‌توانند اطلاعات زنجیره تامین کالاها را در زمان واقعی کنترل کرده و به آن‌ها دسترسی داشته باشند. آن‌ها امکان ثبت معاملات مربوط به کالا را از انبار تا قفسه یک فروشگاه فراهم می‌کنند.

کاربرد قراردادهای هوشمند در صنعت
کاربرد قراردادهای هوشمند در صنعت های مختلف

نتیجه گیری کاربرد قراردادهای هوشمند در کسب و کار

کاربرد قرارداد هوشمند در کسب و کار تنها به مواردی که در این مقاله گفته شد محدود نمی‌شود. با این حال، وجود حوزه‌های متعددی از پیاده سازی بلاک چین در فرآیند این قراردادها بسیار قابل توجه است.قراردادهای هوشمند اینجا هستند تا بمانند. آن‌ها در زمان و پول کاربران صرفه جویی می‌کنند و کارایی را بهبود می‌بخشند. در حالی که پذیرش فناوری بلاک چین فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده است، پتانسیل گسترده این فناوری باید برای تسریع پذیرش قابل توجه در آینده کافی باشد.هم چنین جهت اطلاعات بیشتر می توانید در دوره آموزش سالیدیتی آکادمی شرکت نموده و اطلاعات کاملی در مورد قراردادهای هوشمند کسب کنید.

منابع مقاله قراردادهای هوشمند در کسب و کار

Exploring Applications of Smart Contracts in Businesses

How Smart Contracts Are Changing the Way We Do Business

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری