وبلاگ

ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چیست

ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چیست
ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چیست

می‌دانیم که امروزه تعداد زیادی ارزهای دیجیتالی در صرافی‌ها وجود دارد و روز به روز به تعداد ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود. چیزی که در این بین اهمیت دارد این می‌باشد که کدام یک از این ارزهای دیجیتال آینده‌ی بهتری را نسبت به باقی ارزها دارا می‌باشد؛ بدین جهت سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتالی که موفقیت بیشتری نسب به سایر ارزها داشته‌اند، از اهمیت بالایی; برخوردار می‌باشد. یکی از این ارزهای دیجیتال با آینده‌ای روشن، بلاکچین کاردانو می‌باشد که در ادامه به تفصیل به توضیح این ارز دیجتیال می‌پردازیم و در مورد اینکه ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چیست اطلاعاتی در اختیاری شما قرار می دهیم

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

نسل اول و دوم ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین و اتریوم بوده‌اند. به عنوان مثال اتریوم که نسل دوم ارزهای دیجیتال به حساب می‌آمد متمرکز بر قردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز بود. در این حال این ارز دیجیتال با مسائلی مانند کارمزد بالای تراکنش‌ها و زمان نقل و انتقلات ارزهای دیجیتال برخورد کرد. در این زمان بود که نسل سوم ارزهای دیجیتال با تمرکز بر رفع این مسائل به وجود آمدند.

ظهور نسل سوم ارزهای دیجیتال بدین معنا نمی‌باشد که این ارزهای دیجیتال تمام ویژگی‌های ارزهای دیجیتال دو نسل قبل را نداشته باشند؛ بلکه تنها به منظور رفع مشکلات نسل‌های قبلی پا به عرصه گذاشتند.

حال یکی از این ارزهای دیجیتال نسل سوم، ارز دیجیتال کاردانو می‌باشد. ارز دیجیتال کاردانو از سال 2015 به طور رسمی معرفی شد. ارز دیجیتال کاردانو مبتنی بر شبکه بلاکچین است و با اسم مختصر ADA نیز شناخته می‌شود.

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟
ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

این ارز دیجیتال در حال حاضر در شمار بهترین و منسجم‌ ترین رمزارزهای کنونی به حساب می‌آید. از آن جایی که ارز دیجیتال کاردانو جزئی از ارزهای دیجیتال نسل سوم به حساب می‌آید، واضح است که از مزایا و ویژگی‌های بالاتری نسبت به ارزهای دیجیتال نسل‌های قبل از خود برخوردار باشد.ارز دیجیتال آدا (ADA) در بسیاری از صرافی‌های مطرح رمزارزی جهان از جملهBinance ، Coinbase، FTX، Kraken، Gemini، Huobi، Kucoin موجود است

از اهداف این شبکه می توان به قرار دادهای هوشمند و ساخت برنامه های غیرمتمرکز DAPP و انتقال ارز های دیجیتال اشاره کرد.کاردانو یک پلتفرم اثبات سهام است و هدف آن اجازه دادن به تغییر دهندگان – مبتکران برای ایجاد تغییرات مثبت جهانی است . این بدین منظور است که کاردانو در پلتفرم خود اجازه نوشتن قرار داد های هوشمند را می دهد تا افزاد بتواند قرار داد های هوشمند خود را در این ساختار پیاده کنند.هدف اصلی این پروژه راه اندازه برنامه های غیر متمرکز و قرار داد های هوشمند است .کاردانو قصد دارد با بلاکچین‌های دیگری که دارای قراردادهای هوشمند هستند رقابت کند.

مشاهده  وراثت در سالیدیتی

تاریخچه ی پیدایش ارز دیجیتال کاردانو

بنیان گذار اصلی کاردانو، چارلز هاسکینسون است که از بنیانگزارن اتریوم و مدیر پروژه ی آموزش بیت کوین بوده است. چارلز هاکینسون در همکاری با جرمی وود،  شرکت IOHK  را تاسیس کرده و در ادامه با دانشگاه هایی از سرتاسر جهان در زمینه ی تحقیقات و پژوهش روی تکنولوژی بلاک چین آغاز به همکاری کردند.

تاریخچه ارز دیجیتال کاردانو
تاریخچه ی پیدایش ارز دیجیتال کاردانو

در نهایت شرکت IOHK  در همکاری با  Emurgo پروژه ی کاردانو را آغاز نمودند.پس از دو سال تحقیق و آزمایش، در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۶ مهر ۹۶) شبکه اصلی کاردانو راه‌اندازی و کمی بعد ارز دیجیتال کاردانو (Ada) به فهرست بیترکس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال آن زمان، اضافه شد.

بهبودهای ارز دیجیتال کاردانو در مقایسه با سایر رمزارزها

می‌دانیم که نسل اول رمزارزهای دیجیتال را بیت‌ کوین تشکیل می‌دهد. بیت کوین جهت منتقل کردن و ذخیره کردن پول مجازی استفاده می‌شود. با این حال بیت کوین با یک اشکال حساس رو به رو شد؛ این اشکال، عدم مقایس پذیری بیت کوین بود. همین مسئله باعث کاهش سرعت رشد بیت کوین شده است.

پس از بیت کوین رمزارزهای دیجیتال نسل دوم پا به عرصه گذاشتند. این نسل دوم با خرید و فروش اتریوم، معرفی شد. این چرخه‌ی خرید و فروش اتریوم هم‌ اکنون توسط نسل سوم ارزهای دیجیتال یعنی رمزارزهای کاردانو، مورد تهدید قرار گرفته است.

داستان از این قرار بود که اتریوم توانست مسئله‌ی عدم مقیاس پذیری بیت کوین را حل کند اما آن قدر از ویژگی‌های برتری برخوردار نبود که بخواهد در ادامه حرفی برای گفتن داشته باشد.

کاردانو جهت مقابله با مسائل نسل‌های قبل ارزهای دیجیتال پا به عرصه گذاشت. این مسائل شامل عدم مقیاس پذیری، پایداری و تعامل پذیری رمزارزهای نسل‌های گذشته بود. به این منظور در پروژه ی کاردانو از کدنویسی و طراحی از ابتدا کلید خورده و در آن از کد و پیاده سازی های سایر رمزارز های پیشین استفاده نشده است.

مشاهده  فایل کوین چیست؟

کاردانو از لحاظ عملکرد نیز نسبت به اتریوم موفق تر عمل می کند این بدان معناست که میتوان با این رمز ارز تراکنش های بیشتری را سریع تر و ارزان تر انجام داد.

ارز دیجیتال کاردانو در مقایسه با سایر رمزارزها
مقایسه ارزدیجیتال کاردانو با سایر رمزارزها

البته شایان ذکر است که مقیاس پذیری کاردانو محدود به 257 تراکنش در ثانیه است و این در حالی است که بلاک چین هایی مثل نئو قابلیت 1000 تراکنش در ثانیه را دارند. اما مقیاس پذیری تمام مزیت و هدف کاردانو نیست.

معایب رمز ارز کاردانو

در عین تمام مزایا، این رمز ارز معایبی نیز دارد که باید به آن پرداخت. در ابتدا باید به این موضوع توجه داشت که کاردانو هنوز در دست توسعه است و ممکن است تغییرات زیادی داشته باشد که هنوز مشخص نیست و یا بسیاری از ویژگی ها و ادعا های مربوط به آن هنوز تئوری بوده و پیاده سازی نشده اند. البته این پروژه تیم بسیار قوی و متفاوتی دارد که باعث میشود نگرانی حاص از در دست توسعه بودن این رمز ارز کم باشد.

موضوع دوم به طور خاص به خود رمز ارز کاردانو مربوط نمیشود و در واقع مشکلات کیف پول فعلی کاردانو است. کاردانو کیف پول مخصوص به خود را تحت عنوان Deadalus معرفی کرده که طبق بررسی ها مشکلاتی از قبیل عدم امکان اتصال به شبکه، بلوک‌های همگام‌سازی و عدم رسیدن تراکنش به گیرنده را دارد.

البته واضح است که برای رفع این مشکل میتوان از کیف پول های دیگر استفاده کرد. به خصوص کیف پول های آفلاین که امنیت رمز ارز ها را به خوبی تامین میکنند. لجر Nano S و ترزور مثال هایی از این کیف پول ها هستند.

پلتفرم ارز کاردانو ADA

کاردانو پلتفرمی غیرمتمرکز دراد. این بدان معناست که شبکه توسط ماینر ها کنترل میشود و کنترل شبکه ی آن تحت یک مرجع واحد نیست.

مشاهده  استخراج اتریوم

در عین حال شبکه کاردانو برای ایمن سازی این پلتفرم نامتمرکز خود از روش های گذشته مانند proof of work استفاده نمیکند. مکانیزم proof of work یک روش مبتنی بر توافق عام است و به این صورت است که ماینر ها برای اثبات صحت یک معامله باید یک مساله ی دشوار ریاضیاتی را حل کنند که بسته به سختی این مساله، برق بیشتری مصرف خواهد شد. این مکانیزم به دلیل نیازمندی انرژی بالایی که دارد با محیط زیست ناسازگار است و این میزان از مصرف انرژی مطلوب نیست.

بنابراین کاردانو از یک پروتکل دیگر به نام Proof of Stake استفاده میکند که با محیط زیست سازگار است. روش ایمن سازی کاردانو به نام Ouroboros  شناخته می شود. این مکانیزم ضمن مصرف بسیار کمتر انرژی، از تئوری ها و روش های اقتصادی و روان شناسی در پیاده سازی خود بهره میبرد.

پلتفرم ارز کاردانو ADA
پلتفرم های ارزدیجیتال کاردانو

در روش Proof of Stake، افراد به عنوان اعتبار سنج معاملات عمل میکنند و هر اعتبار سنج تعدادی از سکه های خود را مسدود میکند و برای هر اعتبار سنجی پاداشی دریافت میکند. نکته ی قابل توجه این است که اعتبار سنج متناسب با تعداد سکه های محدود شده، شانس دریافت پاداش بابت اعتبار سنجی را دارد.

فعالیت های غیرقانونی در ارز دیجیتال کاردانو Cardano

یکی از موضوعات مورد بحث درمورد کاردانو، ناشناس بودن افراد در آن است. هر فرد در کاردانو میتواند تنها با آدرس کیف پول خود بدون نیاز به ثبت مشخصات شخصی یا هدف معاملات یا … معامله کند. این برای بعضی از فعالیت های غیرقانونی مانند پولشویی بستر مناسبی را فراهم میکند چون روشی برای پیگیری هویت اشخاص در آن فراهم نشده است.

برای اینکه بتوان این مشکل را حل نمود و از این پلتفرم تحت قانون و در بانک ها نیز استفاده کرد، کاردانو این قابلیت را دارد که علاوه بر آدرس کیف پول داده هایی از قبیل افراد دخیل در معامله و هدف معامله نیز ثبت شود. برای اطمینان از عدم فعالیت های غیرقانونی یک نهاد که از این پلتفرم استفاده میکند میتواند کاربران را ملزم کند که این فراداده ها را نیز به اشتراک بگذارند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری