وبلاگ

انوع پلتفرم های قرارداد هوشمند

انوع پلتفرم های قرارداد هوشمند
مفاهیم پایه

انوع پلتفرم های قرارداد هوشمند

از سال 2021 میلادی رقابت تنگاتنگ بر سر جذب درصد بیشتری از کاربران دنیای رمزارز ها ، میان پلتفرم های قرارداد هوشمند بالا گرفت . این پلتفرم ها که هدف اصلی خود را شکست دادن بهترین پلتفرم قرارداد هوشمند یعنی اتریوم قرار داده اند از سال 2021 در تلاش هستند با بهینه کردن شبکه خود ، به تعداد بیشتری کاربر دست پیدا کنند. با ما همراه باشید تا به شما انوع پلتفرم های قرارداد هوشمند را معرفی و اطلاعاتی در این رابطه به شما ارائه کنیم.

جالب است بدانید که پروژه های دیفای – DeFi – ، گیم فای – GameFi – و ان اف تی – NFT – که در سال های اخیر بر سر زبان ها افتاده اند و سر و صدای زیادی به پا کردن ، بخش بزرگی از موفقیت خود را مدیون قرارداد های هوشمند بوده اند . اما تنوع بالا در قرارداد های هوشمند باعث شد که انتخاب بهترین ها برای هر کاربری پیچیده و چالش برانگیز باشد.

قرارداد هوشمند چیست ؟

قرارداد هوشمند در واقع یک عهدنامه برای تعیین و تنظیم چارچوب ها و قوانین می باشد که به صورت پویا و داینامیک عمل میکند . قرارداد هوشمند امکانی فراهم میکند تا برای آغاز کار و انجام وظایف ، همه چیز با جزئیات و به درستی تنظیم شود و با توجه به پویا بودن این نوع قراردادها ، در شرایط خاص نیز با تکیه و پیروی از اطلاعات موجود در آن ، فرآیند مورد نظر بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا کند .

پلتفرم های قرارداد هوشمند کسب و کار
قرارداد هوشمند در کسب و کار

پروتکل قرارداد هوشمند الزام حضور شخص سوم را به کلی از بین میبرد و انجام درست معاملات و وظایف در شرایط مختلف را تضمین میکند، همچنین امکان پیگیری معاملات در هر زمان از شبانه روز وجود خواهد داشت اما این قرارداد ها غیر قابل ویرایش خواهند بود . در قرارداد هوشمند تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد شرایط کاری ذکر شده و راه حل های مورد نیاز برای مشکلات قابل پیش بینی تهیه و تنظیم می شوند تا دیگر نیازی به تغییر قرار داد در پروسه انجام کار احساس نشود .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله کسب درآمد دلاری با قرارداد هوشمند را مطالعه نمایید.

مشاهده  کاربرد قراردادهای هوشمند در کسب و کار

اجزای یک قرارداد هوشمند

هر قرارداد هوشمند دارای چهار قسمت مهم می باشد همه این اجزا به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند و برای اطمینان از معتبر بودن یک قرارداد هوشمند حتماً می بایست تمامی این چهار اجزا به صورت دقیق و حرفه ای نتظیم شده باشند.چهار قسمت اصلی یک قرارداد هوشمند عبارتند از : پلتفرم ، موضوع ، شرایط و امضا که در ادامه توضیح مختصری در مورد هر کدام از این قسمت ها به شما ارائه خواهیم داد .

کاربرد قرارداد هوشمند در NFT

پلتفرم : همانطور که پیش تر گفته شد قرارداد هوشمند در بلاک چین مخصوص به خود ذخیره می شود و در بین نودهای مختلف آن توزیع می گردد که به این بستر اصطاحاً پلتفرم گفته میشود .

موضوع : عنوان خدمات اصلی یک قرارداد هوشمند مسئله حائز اهمیتی است که به ما در شناخت کلی قوانین و اطلاعات موجود در آن کمک میکند .

شرایط : شرایط قرارداد هوشمند در واقع اطلاعات کامل نحوه انجام عملیات و معاملاتی است که در پروسه کار انجام میشود .

امضای دیجیتال : تمامی طرفین و دست اندرکاران قرارداد هوشمند به وسیله یک کلید مخصوص به خود ، قرارداد را تایید و یا اصطاحاً امضای دیجیتال میکنند تا در ادامه فرآیند مورد نظر آغاز شود .

اجزای یک قرارداد هوشمند

فرآیند کار در بلاک چین ها 

قرارداد هوشمند پس از تنظیم شرایط و قوانین بر روی یک بلاک ذخیره سازی می شود که همانطور که احتمالاً در جریان هستید تمامی این بلاک ها در کنار هم یک بلاک چین یا زنجیره بلاک را تشکیل میدهند . این قرارداد سپس در نود های (دستگاه های ارسال و دریافت اطلاعات مانند کامپیوترها) مختلف ذخیره و چند نسخه کپی از آن گرفته می شود . فرآیند کار طبق قوانین و توضیحات موجود در قرارداد آغاز شده و به صورت اتوماتیک پروسه کار طبق مفاد قرار داد توسط برنامه بررسی و نظارت می شود.

بهترین پلتفرم های قرارداد هوشمند کدامند ؟

بهترین پلتفرم های قرارداد هوشمند کدامند ؟
پلتفرم های قرارداد هوشمند

از میان پلتفرم‌های متعددی که برای پیاده‌سازی قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیرمتمرکز در بازار وجود دارد، اتریوم بیش از همه شناخته شده است و از پلتفرم‌های قرارداد هوشمند است که مخاطبین زیادی دارد. با این وجود رقبای متعددی برای این سرویس به وجود آمده‌اند که از میان آنها می‌توان به کونوس اسکرو، نئو، استلار، EOS، کاردانو و فابریک اشاره کرد. در ادامه به معرفی و بررسی برترین پلتفرم‌های قرارداد هوشمند می‌پردازیم.

مشاهده  توکن نویسی قرارداد ھوشمند

اتریوم – Ethereum 

هر کجا حرف از قرارداد هوشمند به میان می آید قطعاً نام اتریوم در بین بهترین ها قرار دارد . چرا که اتریوم اولین و یکی از بزرگترین پلتفرم های قرارداد هوشمند در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می آید . با توجه به اینکه اتریوم اولین پلتفرم در این حوزه است ، تعداد توسعه دهندگان فعال این پلتفرم به شدت زیاد است .

توسعه دهندگان میتوانند با استفاده از اپلیکیشن های غیر متمرکز که با زبان برنامه نویسی مخصوص سیستم مجازی اتریوم – EVM – ساخته اند به فعالیت در این پلتفرم بپردازند ، همچنین کاربران عادی نیز می توانند با استفاده از اپلیکیشن های واسطه که تعداد آنها زیاد است از این پلتفرم استفاده کنند . این پلتفرم امکان پپردازش تا 10 تراکنش را در هر ثانیه میدهد که عدد کمی است و همین سرعت پایین یکی از نقاط ضعف این پلتفرم بزرگ میباشد . از دیگر مشکلات پلتفرم اتریوم  میتوان به کارمزد بالای آن اشاره کرد .

اسمارت چین بایننس – Binance Smart Chain 

بلاک چین معروف بایننس یکی دیگر از بهترین بستر های قرارداد هوشمند به حساب می آید با سیستم اتریوم – EVM – سازگاری کامل دارد ، در نتیجه توسعه دهندگان علاقه مند به فعالیت با این بلاک چین میتوانند با استفاده از زبان برنامه نویسی مخصوص اتریوم به راحتی به ساخت اپلیکیشن غیر متمرکز خود در این بستر بپردازند . در اواخر سال میلادی 2021 گیم فای – GameFi – در این پلتفرم با موفقیت بالایی روبرو شد .

از نکات مثبت این پلتفرم قرارداد هوشمند میتوان به سرعت بالای آن یعنی 50 تراکنش در ثانیه اشاره کرد که نسبت به شبکه اتریوم پیشرفت 5 برابری دارد . از آنجا که این پلتفرم با هدف سرعت بالاتر و کارمزد پایین تر از اتریوم در سال 2020 تاسیس شد ، پروژه های گیم فای – GameFi – و ان اف تی – NFT – حمایت قابل توجه ای از این پلتفرم داشته اند .

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند 

پلتفرم قرارداد هوشمند ترون – Tron

تمرکز بلاک چین متن باز – Open Source – محبوب ترون از همان ابتدا بر روی هزینه کم و ایجاد یک بستر غیر متمرکز بوده است که تا به حال بسیار موفق نیز عمل کرده است . این پلتفرم که مورد علاقه افراد تازه وارد عرصه رمز گذاری است با هزینه های پایین برای تراکنش ها و سرعت مناسب خود توانست در سال 2021 رقیب سرسخت خود یعنی اتریوم را پشت سر بگذارد و مقام اول را در تعداد تراکنش بدست آورد .

مشاهده  الگوریتم اجماع در بلاک چین چیست؟
پلتفرم قرارداد هوشمند ترون
پلتفرم قرارداد هوشمند ترون

روزانه تعداد بسیار زیادی از کاربران دنیای ارز های دیجیتال به علت سرعت بالای این شبکه و همچنین کارمزد بسیار پایین آن برای انتقال ارز های پایدار خود و مخصوصا تتر – USDT – از این شبکه استفاده میکنند و میتوان گفت این شبکه پر استفاده ترین پلتفرم برای جا به جایی ارز های پایدار به حساب می آید . شبکه ترون نیز میزبان بسیاری از پروژه های ان اف تی – NFT – می باشد ، همچنین این پلتفرم نیز مانند اتریوم امکان ساخت اپلیکیشن های غیر متمرکز را به توسعه دهندگان خود میدهد که همین موضوع به محبوبیت آن میان توسعه دهندگان افزوده است .

آوالانچ – Avalanche

پلتفرم متن باز آوالانچ لقب سریع ترین شبکه را به خود اختصاص داده است ، در این پلتفرم انجام فرآیند تراکنش از تایید تا قرار گرفتن در بلاک ، کمتر از یک ثانیه زمان میبرد ! شبکه آوالانچ قادر است 4500 تراکنش را تنها در یک ثانیه انجام دهد که این عدد فوق العاده است . شرکت آوا لبز – Ava Labs – در سال 2021 تصمیم به تاسیس این پلتفرم قرارداد هوشمند گرفت و تا به حال نیز در این عرصه بسیار موفق بوده است .

آوالانچ - Avalanche
پلتفرم قرارداد هوشمند Avalanche

این پلتفرم برای ساخت اپلیکیشن های دیفای – DeFi – نیز بستر بسیار مناسبی است . شبکه آوالانچ علاوه بر اینکه کامزد پایینی برای تراکنش ها در نظر میگیرد و از سرعت بالایی بهره میبرد ، سازگار با محیط زیست طراحی شده است در نتیجه اپلیکیشن های قرارداد هوشمند در این شبکه میتواند به راحتی رقبای خود را پشت سر بگذارند .

مشاهده بهترین پلتفرم های قرارداد هوشمند

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری