وبلاگ

هر آنچه که باید در مورد اتریوم بدانید

اتریوم (Ethereum) چیست؟
مفاهیم پایه مقالات آموزشی

هر آنچه که باید در مورد اتریوم بدانید

افرادی که به حوزه ارز دیجیتال علاقه‌مند هستند و اخبار آن را دنبال می‌کنند بارها نام ارز دیجیتال «اتریوم» (Ethereum) را شنیده‌اند. به همین دلیل حتما دوست دارید که بیشتر در مورد این ارز دیجیتال، چیستی آن، مؤسس و ویژگی‌های آن اطلاعات مفیدی داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم به زبان ساده، شما را با دنیای رمزارز اتریوم آشنا کنیم. و هر آنچه که باید در مورد اتریوم بدانید را به شما اطلاع دهیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.​

اتریوم چیست و چه کسی آن را خلق کرده است؟

اتریوم توسط یک جوان روسی به نام «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) و با الهام از ارز دیجیتال «بیت کوین» در سال 2013 به وجود آمد. این ارز دیجیتال در سال 2015 توانست کار خود را به صورت کاملا رسمی آغاز کند.

ویتالیک بوترین
ویتالیک بوترین خالق اتریوم

ویتالیک بوترین با خلق این ارز دیجیتال به دنبال پشتیبانی حرفه‌ای از قراردادهای هوشمند و کلیه تراکنش‌های مالی بود تا این فعالیت‌ها بدون نیاز به واسطه‌ها انجام شوند. از این گذشته، اتریوم یک واحد پول اصلی با نام «اتر» (Ether) دارد.

اتریوم یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین است که در بستر شبکه «بلاک‌چین» فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال را یک شبکه غیر متمرکز می‌دانند و این یعنی توسط نهادهای دولتی یا حکومتی اداره نمی‌شود و آزاد است. همچنین هیچ واسطه‌ای نیز آن را تحت کنترل خود ندارد. این غیرمتمرکز بودن مانع از هک شدن آن می‌شود که مزیت بسیار مهمی به خصوص برای قرارداد هوشمند اتریوم به شمار می‌رود.

اتریوم (Ethereum) چیست؟
اتریوم (Ethereum) چیست؟ هر آنچه درباره اتریوم باید بدانید

ارز دیجیتال اتریوم چه مزایا و معایبی دارد؟

درحال حاضر اتریوم یک ارز کاملاً غیرمتمرکز به حساب می آید و دارای مزایا و معایب بسیاری است.اتریوم در بین تجارت های سازمانی به اعتبار قابل توجهی دست یافته است ولی مانند هر رمزارز دیگری مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

پروتکل بلاک چین اتریوم یکی از معدود پروژه های ارز دیجیتال است که به پذیرش واقعی دست یافته است و دارای برنامه های بسیار زیادی است که می‌توان آنها را در ۱۱ دسته بندی تقسیم کرد: امور مالی، صرافی های غیرمتمرکز، گیمینگ، آیتم های کلکسیونی، بازارهای مختلف، ابزارهای توسعه دهندگان، هویت، نظارت، زیرساخت، ثبت تصدی توکن ها و استانداردهای توکن های ERC. بنابراین به نظر می‌رسد که اتریوم در حوزه راهکارهای بلاک چین سازمانی پیشرو می‌باشد.برای آشناتر شدن با این رمزارز، نگاهی به مزیت‌ها و معایب آن می‌اندازیم:

مزایا و معایب اتریوم
مهم‌ترین مزایای اتریوم (Ethereum)

 مهم‌ترین مزایای اتریوم (Ethereum)

  1. اتریوم در بین بلاک‌چین‌ها و ارزهای دیجیتالی، بزرگ‌ترین اکوسیستم را از آن خود کرده است
  2. با این رمزارز، امکان تراکنش‌های مالی گسترده، اجرای کلیه قراردادهای هوشمند و بزرگ و همچنین ذخیره کردن داده‌ها برای اپلیکیشن‌ها وجود دارد
  3. در اتریوم، نوآوری‌ها با سرعت خوبی اجرا می‌شوند و توسعه دهندگان هر روز به دنبال ارتقای آن هستند
  4. ویژگی مهم این ارز دیجیتال غیر قابل توقف بودن آن است. به طوری که حتی ویتالیک بوترین نیز نمی‌تواند آن را متوقف کند
  5. امکان سانسور در اپلیکیشن‌ها وجود ندارد و به همین دلیل اتریوم از فساد و دست‌کاری عوامل خارجی در امان است
  6. این ارز دیجیتال کسب و کارهای زیادی را به سمت خود جذب کرده است
  7. استخراج اتریوم ساده‌تر از بیت کوین است
  8. این رمزارز به دلیل سرعت بالایی که دارد تا به حال با از کارافتادگی روبه‌رو نشده است
  9. در این ارز دیجیتال برای حریم شخصی کاربران قوانین خوبی را ایجاد کرده‌اند
مشاهده  کاربرد قراردادهای هوشمند در کسب و کار

معایب رمزارز اتریوم

  1. هزینه‌های کارمزد آن به دلیل افزایش محبوبیتی که بین علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتالی دارد افزایش پیدا کرده است
  2. اتریوم با تورم روبه‌رو شده است
  3. اتریوم مدام در حال تغییر کردن است
  4. زبان برنامه‌نویسی آن پیچیده است
  5. بالا بودن کارمزد تراکنش‌ها باعث کاهش توسعه‌دهندگان شده است
  6. پوشش خبری رسانه‌های مختلف روی قیمت اتریوم تأثیر می‌گذارد

ترید در Ethereum چگونه است؟

حتما برای شما هم این سؤال مطرح شده است که معاملات با ارز دیجیتال اتریوم به چه صورتی انجام می‌شوند. روال انجام معاملات در اتریوم شبیه به ارز دیجیتال بیت کوین است. در ابتدا طرفینی که قصد معامله دارند باید اطلاعاتی که نیاز است را وارد کنند. در واقع وقتی که ماینرها و نودهایی که در شبکه بلاک‌چین اتریوم صحت اطلاعات وارد شده معامله کننده‌ها را تأیید کردند در آن صورت برای هر تراکنشی که انجام می‌شود یک بلاک جدید به وجود می‌آید.

امکان انجام قراردادهای هوشمند در شبکه بلاک‌چین اتریوم برای معامله کننده‌ها وجود دارد. به این ترتیب که شرایط قرارداد و دستورهای آن به صورت کد مشخص می‌شود و آن را در شبکه بلاک‌چین اتریوم قرار می‌دهند. در نهایت بعد از پردازش کدها در بستر اتریوم، قرارداد به صورت خودکار اجرا می‌شود.

قراردادهای هوشمند چه هستند؟

قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که بر روی ماشین مجازی اتریوم اجرا می‌شوند. این ماشین مجازی یک «رایانه جهانی» نامتمرکز است که توان محاسباتی آن از سوی همه گره‌های اتریوم ارائه می‌شود. به هر گره که توان محاسباتی ارائه کند از محل مبالغ توکن‌های اتر هزینه پرداخت می‌شود. اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، پروتکلی برای تنظیم قرارداد بدون واسطه است. به کمک قرارداد هوشمند، شما می‌توانید ساز و کاری برای معامله مورد نظرتان تعیین کنید و مطمئن باشید که امکان تغییر و دخل و تصرف در آن وجود ندارد.

مشاهده  دیفای (DeFi) چیست؟

در مقاله قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت (Smart Contract) چیست؟ به صورت مفصل در مورد قرارداد های هوشمند پرداختیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قرارداد هوشمند می توانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

چه قراردادهایی می ‎توانند هوشمند شوند؟
قراردادهای هوشمند چه هستند؟

چه قراردادهایی می ‎توانند هوشمند شوند؟

کلیه قراردادهایی که مربوط به معاملات مالی، انجام تحقیقات گسترده علمی، بیمه‌نامه‌ها، کلیه خدمات پزشکی، قراردادهای سیاسی مانند انتخابات، وثیقه‌ها و غیره این امکان را دارند که به سراغ رمزارز اتریوم و قراردادهای هوشمند آن بروند. درخواست کننده‌ها می‌توانند بدون اینکه به بلاک‌چین جدید نیازی داشته باشند قراردادهای هوشمند را ایجاد و اجرا کنند. زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند در اتریوم «سالیدیتی» (solidity) است.

قراردادهای هوشمند چه مشکلاتی دارند؟

با وجود مزایای زیادی که قرارداد هوشمند اتریوم دارد اما با مشکلاتی درگیر است. به همین دلیل نیاز به توسعه این قراردادها در زمینه‌های مختلف احساس می‌شود. مهم‌ترین مشکلاتی که این قراردادها دارند عبارتند از:

  1. به این دلیل که قراردادهای هوشمند توسط نهادهای دولتی به رسمیت شناخته نمی‌شوند، مشکلات حقوقی و هزینه‌های اجرا، همیشه همراه این قراردادها است
  2. قراردادهای هوشمند مالی باید توسط برنامه‌نویس‌های بسیار ماهری نوشته شوند تا هیچ ایرادی در کار وجود نداشته باشد. این نشان می‌دهند که هنوز امکان ثبت این قراردادها توسط کاربران عادی وجود ندارد

کیف پول اتریوم چیست؟

به طور کلی، کیف پول اتریوم کیف پولی است که امکان نگه‌داری رمزارز اتر و تمامی توکن‌هایی که مبتنی بر استاندارد ERC20 هستند را برای شما فراهم می‌کند. انواع کیف پول های اتریوم را می‌توان در دسته کیف پول دسکتاپ (مانند MetaMask کیف پول کاغذی، کیف پول وب (مانند MyEtherWallet) و کیف پول سخت‌افزاری (مانند Ledger) قرار داد همچنین می‌توانید از مولتی والت‌های موبایلی مثل (Coinomi) نیز استفاده کنید.در ادامه به معرفی بهترین کیف پول های اتریوم در سال 2021 می پردازیم هرکدام از کیف پول ها دارای مزایا و معایبی هستند که شما می توانید با مقایسه هرکدام از کیف پول ها و امکانات آنها بهترین را برای خود انتخاب نمایید.

در مورد انتخاب کیف پول، حتماً می‌دانید که در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین، هرکس بانک شخصی خودش است و برخلاف سیستم‌های سنتی، مسئولیت حفاظت از دارایی‌ها برعهده خود فرد است. بنابراین در هنگام انتخاب کیف پول، اعتبار و امنیت باید دو معیار اصلی باشند.

اتریوم و بیت کوین چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یکدیگر دارند؟

مهمترین تفاوت این است که اتریوم فقط یک ارز دیجیتالی نیست. این پلتفرم بلاک چینی مزیت ها و کاربرد های بسیار زیادی دارد. اتریوم قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند را دارد که می توانند به هوشمند سازی هر چه بیشتر ارتباطات و دستگاه ها کمک کنند. با استفاده از قرارداد های هوشمند می توان با فناوری غیرمتمرکز بلاک چین، فرایند های هوشمند را اجرا کرد. مثلا بعید نیست در سال های آینده با استفاده از قراردادهای هوشمند شاهد خودرو های بدون راننده در سطح شهر باشیم.

مشاهده  همه چیز در مورد ایردراپ (Airdrop)
تفاوت اتریوم و بیت کوین
مقایسه اتریوم و بیت کوین

افراد زیادی ویژگی های اتریوم و بیت کوین را با هم مقایسه می کنند.واقعیت این است که مقایسه آن ها زیاد درست نیست چون پروژه های متفاوتی هستند و با اهداف متفاوتی ساخته شده اند. بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال نسبتا پایدار پدید آمد اما اتریوم با هدف هوشمند سازی بیشتر ارتباطات و قرارداد ها ساخته شد و ارز مخصوص آن برای فرایند های پرداخت این قراردادهای هوشمند کاربرد دارد.

از آنجایی که (Ethereum) به عنوان نسل دوم رمزارزها شناخته می‌شود برخی فکر می‌کنند این رمزارز، همان بیت کوین معروف است. این حقیقت دارد که بیت کوین و اتریوم شباهت‌هایی به هم دارند، اما نمی‌توان از کنار تفاوت‌های آن به سادگی گذر کرد. بنابراین در ادامه نگاهی به شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو رمزارز می‌اندازیم:

  • هر دوی آن‌ها باید استخراج شوند و به همین دلیل به دستگاه استخراج رمزارز یا «ماینینگ» نیاز است
  • ارز دیجیتال اتریوم و بیت کوین بدون واسطه و به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند
  • امنیت آن‌ها تضمین شده است و هیچ کس نمی‌تواند در آن‌ها نفوذ کند
  • هر معامله‌ای که در این دو ارز دیجیتال صورت بگیرد به هیچ عنوان قابل بازگشت نیست
  • سرعت ایجاد بلاک در اتریوم 14 ثانیه و در بیت کوین 10 دقیقه زمان می‌برد
  • بیت کوین تنها برای انجام فعالیت‌های پولی مناسب است اما رمزارز اتریوم قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند مالی را دارد
  • ارز دیجیتال اتریوم هیچ نوع محدودیتی در عرضه ندارد اما فقط 21 میلیون واحد از بیت کوین برای عرضه وجود دارد

با بال‌های آموزش، ترید کنید

دنیای ارزهای دیجیتال هر روز در حال تغییر و تحول است و نمی‌توان دقیق گفت که چه آینده‌ای پیش روی آن‌ها است. بنابراین، قبل از هر اقدامی برای ورود به بازار معاملاتی ارزهای دیجیتال حتما در این زمینه آموزش ببینید، در دوره‌های معتبر آموزشی شرکت کنید و همیشه پیگیر آخرین اخبار بازارهای مالی باشید. به این ترتیب می‌توانید با آگاهی بیشتر در بازار رو به رشد ارزهای دیجیتال فعالیت کنید و همچون موفق‌ترین افراد این حوزه، طعم شیرین سودهای دلاری را بچشید.

آکادمی ماکان ارائه دهنده های دوره های معتبر آموزشی در بازار ارزدیجیتال مانند دوره آموزش برنامه نویسی سالیدیتی می باشد.جهت اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه دوره آموزشی سالیدیتی مراجعه و با تکمیل فرم مشاوره رایگان با کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید.

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری