وبلاگ

تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟
مفاهیم پایه

تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

صرافی‌های ارز دیجیتال را می‌توان بر دو نوع دانست: متمرکز و غیرمتمرکز.بهتر است،بدانید صرافی‌های متمرکز قدمت بیشتری دارند. زمان زیادی نمی‌گذرد، صرافی‌های غیرمتمرکز در بازار رمز ارزها راه‌اندازی شده‌اند.سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که: «تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟» کدام گروه از صرافی‌ها بر گروه دیگر برتری دارند؟ تصمیم‌گیری درباره انتخاب صرافی متمرکز یا غیرمتمرکز باید بر چه اساسی باشد؟ این سؤالات مهم هستند وفعالان بازار ارزهای دیجیتال پاسخ مناسبی برای این سوالات دارند. در این مقاله‌ جامع تصمیم گرفتیم؛ صرافی متمرکز و غیرمتمرکز را مورد مقایسه قرار دهیم. در این مقاله ما  را همراهی کنید.​

صرافی متمرکز چیست؟

صرافی متمرکز ارز دیجیتال (Centralized exchange)، پلتفرمی است که در آن می‌توانید سرمایه های دیجیتال را خرید یا فروش کنید.معاملات صرافی‌ های متمرکز در بلاکچین‌ها قابل مشاهده نیستند و چنین صرافی‌هایی احتیاج به اطلاعات شما برای احراز هویت دارند. اما اگر یک شرکت حقوقی هستید، باید اطلاعات شرکت خود را به صرافی ارائه دهید تا بتواند حساب شما را تأیید کند.

صرافی متمرکز چیست؟
صرافی متمرکز ارز دیجیتال (Centralized exchange)

در صرافی متمرکز ارز‌ دیجیتال، آنلاین میان فروشنده و خریدار تبادل می‌شود.به بیان ساده‌تر،عملکرد آن مشابه بانک‌ دارد. ویژگی‌های صرافی متمرکز:

  • اداره آن را مالک آن که می‌تواند شخص یا شرکت به خصوصی باشد به عهده دارد.
  • دارایی شما امنیت خواهد داشت.
  • قوانین و مقررات به خصوصی دارد.

صرافی‌های متمرکز معاملات ارزهای دیجیتال را انجام می‌‌دهند.پس از خریداری ارز دیجیتال،کیف پول دیجیتال ایجاد می‌شود.اگر یک فرد کلید ورود به کیف پول خود را فراموش کند،هزاران دلار را به آسانی از دست می‌دهد. صرافی‌های متمرکز اجازه نمی‌دهند، دارایی سرمایه‌گذاران از بین برود.در کنار این موارد، صرافی‌های متمرکز معمولاً دارایی کاربران خود را بیمه می‌کنند. به این ترتیب، در صورت بروز هرگونه مشکلی، کاربران تا سقف مشخصی از سرمایه خود را دریافت خواهند کرد. برخی از معروف‌ترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

  • بایننس
  • کوکوین
  • کوین بیس
  • کوینکس
  • هات بیت

صرافی غیرمتمرکز

صرافی DEX یا صرافی غیر ‌متمرکز (Decentralized EXchanges) مشابه یک صرافی متمرکز است، با این فرق که شخص ثالثی در آن وجود ندارد که بتوانید به آن اعتماد کنید. این پلتفرم‌ها، امکان معاملات نظیر به نظیر (P2P) را در اختیار رمزارزها و توکن‌ها، قرار می‌دهند.در صرافی‌های غیرمتمرکز، کاربران اجازه دارند معاملات خود را به‌ صورت همتا به همتا و بدون واسطه انجام ‌دهند. در واقع، شیوه عملکرد این اسکچنج‌ها به صورت غیرمتمرکز است و هیچ مرجع کنترل‌کننده‌ای وجود ندارد.

مشاهده  توکن و استاندارد ERC20 چیست؟
صرافی غیرمتمرکز
صرافی غیر ‌متمرکز (Decentralized EXchanges)

از جمله مهم‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزیت‌های صرافی‌ غیرمتمرکز

۱.خطر هک کاهش می‌یابد.

کاربران در صرافی‌های غیرمتمرکز برای انجام معاملات به یک شخص ثالث نیاز ندارند، در نتیجه اموال آن‌ها سرقت نمی‌شود.

۲. در بازار دستکاری وجود نخواهد داشت.

اگر شخص یا سازمانی کنترل بر بازار نداشته باشند، امکان ندارد در بازار پول‌شویی اتفاق بیفتد.

۳. در صرافی‌های غیرمتمرکز شما ملزم به پر کردن فرم‌های احراز هویت نیستید.

آموزش برنامه نویسی سالیدیتی

مقایسه صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز
مقایسه صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز

تفاوت‌های صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

در این مقاله به صورت مختصر،به معرفی صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز پرداختیم.اکنون به تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌پردازیم.

تفاوت صرافی متمرکز با غیرمتمرکز، واسطه ناظر است که  به آن اشاره شد. تفاوت این صرافی‌ها در چند مشخصه است،که عبارتند از:

امنیت

در ابتدا این گونه به نظر می‌رسد که صرافی‌های متمرکز دارای امنیت بیشتری هستند؛با این که تدابیر سخت‌گیرانه برای  حفاظت از اموال کاربران،در این صرافی‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ اما با این وجود، صرافی‌های غیرمتمرکز سطح حفاظت بیشتری را دارند.شواهد نشان دهنده این است که صرافی‌های متمرکز در معرض حمله‌های هکری‌ هستند، زیرا بستر بلاک‌چین ندارند.

ممکن است که کاربران در صرافی‌های متمرکز قسمتی از دارایی خود را در حساب‌های کاربری نگه دارند. این در حالی است که در صرافی غیرمتمرکز عملاً دارایی کاربران در اختیار خودشان قرار دارد. همچنین ایجاد صرافی در بستر بلاک‌چین، امنیت آن را چندین برابر می‌کند.

تعداد کاربران

تعداد کاربران برای صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز موضوع مهمی است نباید از کنار آن به‌ آسانی عبور کرد. بهتر است بدانید، صرافی متمرکز محبوبیت بیشتری نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز، محبوبیت بیشتری دارند‌.اصلی‌ترین دلیل محبوبیت  صرافی متمرکز، مربوط به این است که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال،زیرساختهای بهتری ارائه می‌دهد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که  صرافی‌های غیرمتمرکز قدمت  کم‌تری دارند.به‌ مرور زمان شاهد افزایش کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز هستیم؛اما صرافی‌های متمرکز محبوبیت خود را از دست داده‌اند.

امکانات و ابزارهای معاملاتی

صرافی‌های متمرکز در بحث امکانات و ابزارهای معاملاتی نیز دست برتر هستند. زیرا صرافی‌های متمرکز به ارائه سبد متنوعی از ابزارهای معاملاتی  به کاربران خود مشغول هستند.معاملات صرافی‌های متمرکز شامل مواردی هستند از جمله اسپات، مارجین و فیوچرز .

مشاهده  حمله 51 درصد بلاک چین چیست؟

این صرافی‌ها امکانات جانبی بیشتری را برای مدیریت پرتفوی  کاربران فراهم کرده‌است.اما باید توجه کرد که صرافی‌های متمرکز دارای ابزارهای معاملاتی محدودی هستند وامکانات ارائه شده به کاربران چشمگیر نیست.

نقدینگی

عامل کلیدی برای انتخاب صرافی مناسب نقدینگی است.نقدینگی در صرافی‌های متمرکز بیشتر از  صرافی‌های غیرمتمرکزاست؛اگر نقدینگی در صرافی‌ها بیشتر شود، کاربران به آسانی می‌توانند داریی‌شان را نقد کنند.

صرافی‌های غیرمتمرکز نقدینگی  وضعیت ضعیف‌تری در مقایسه با صرافی‌های متمرکز دارند، زیرا این صرافی‌ها کار تطبیق سفارش را در زمان بیشتری انجام می‌دهند.

اگر این چالش‌های اساسی از پیش روی صرافی‌های غیرمتمرکز برداشته شود، به راحتی می‌توانند در تعداد کاربران خود رشد چشمگیری  را مشاهده کنند.

سرعت تراکنش‌ها

اگر بخواهیم مسئله سرعت پردازش تراکنش‌ها را بررسی کنیم باید با دقت بیشتری تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز را مورد توجه قرار دهیم.

همان‌طور که در این مقاله نیز اشاره شد، راه‌اندازی صرافی‌های غیرمتمرکز در بستر بلاک‌چین اتفاق می‌افتد. در این بین، اصلی‌ترین شبکه بلاک‌چینِ میزبان صرافی‌های غیرمتمرکز نیز اتریوم است. به دلیل افزایش تعداد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، شاهدیم که سرعت پردازش آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. گاهی ممکن است تکمیل تراکنشی 15 ثانیه زمان ببرد.

البته مدت‌زمان انجام تراکنش‌ها در شبکه‌های دیگر بلاک‌چین به‌مراتب کمتر است؛ بنابراین برای نقد و بررسی سرعت پردازش تراکنش‌ها در صرافی غیرمتمرکز باید بررسی کنید که صرافی در کدام شبکه راه‌اندازی شده است. از طرفی، تجربه نشان داده است که پردازش تراکنش‌ها در صرافی‌های متمرکز زمان بسیار کمی، در حد 10 میلی‌ثانیه، به طول می‌انجامد.

قوانین اجرایی

در کشورهای مختلف،فعالیت صرافی‌های متمرکز عمدتاً بر اساس قوانین دستگاه‌های نظارتی اجرا می‌شود.به عبارت دیگر، این صرافی‌ها برای فعالیت خود باید از دستگاه‌های ذیربط  مجوز داشته‌باشند.اما در صورتی که صرافی‌های غیرمتمرکز بر اساس قوانین بلاک‌چین فعالیت می‌کنند و برای فعالیت آنها نیازی به دریافت مجوز  از نهادهای نظارتی نیست. این مسئله سبب شده‌است که به آسانی ممکن نباشد،فعالیت صرافی‌های غیرمتمرکز را محدود کنیم.

کنترل

گردانندگان پلتفرم وظیفه  کنترل فرایند‌ها را از صفر تا صد در صرافی‌های متمرکز بر عهده دارند؛ اما در صرافی‌های غیرمتمرکز اصلی به نام اصل تمرکززدایی  کاملاً اجرا شده است.معاملات این صرافی‌ها مبتنی بر قراردادهای هوشمند هستند و طبق آن  اجرا می‌شوند. همچنین کاربران کنترل این صرافی‌ها را کاملاً در اختیار خود دارند.

مشاهده  استیبل کوین چیست؟ آشنایی با stablecoin

کارمزد‌ها

اگر در صرافی متمرکز بخواهید کارمزد تراکنش‌ها بدهید در مقایسه با صرافی متمرکز باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. به عبارت دیگر، کاربران صرافی‌های متمرکز علاوه بر هزینه‌های انتقال دارایی در شبکه بلاک‌چین، باید هزینه‌ی دیگری نیز پرداخت کنند،این هزینه، کارمزد استفاده از خدمات در صرافی متمرکز است.

تنها هزینه‌ای که در صرافی‌های غیرمتمرکز پرداخت می‌شود،هزینه انتقال دارایی در شبکه است.

تعداد ارز دیجیتال قابل پیشتیبانی‌

فهرست ارزهای دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز تهیه می‌شود، این فهرست بیشتر از صرافی متمرکز است. زیرا در قرار گرفتن توکن‌ها فرایند خاصی در فهرست معاملات صرافی غیرمتمرکز در نظر گرفته نمی‌شود.به همین دلیل کاربران توکن‌های بیشتری را می‌توانند خرید وفروش کنند،اما نباید فراموش کرد که احتمالاً گرفتار شدن به دام پروژه‌های کلاهبرداری را نیز افزایش می‌دهد.

وام دهی در ارزهای دیجیتال

کدام نوع از صرافی را انتخاب کنیم؟

افرادی که در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، نمی‌دانند در سال ۲۰۲۰ آیا به سمت صرافی‌های غیرمتمرکز بروند یا خیر؟

پلتفرم‌های غیرمتمرکز مشکلاتی مانند عدم امکان ردیابی و تعیین قوانین دارند و  ابهامات پیرامون آنها زیاد است.به طور کلی تصمیمات صرافی‌های متمرکز و صرافی غیرمتمرکز طبق کاربر و نیازهای شخصی او متفاوت است‌.اگر نیاز دارید که اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید، می‌توانید با کارشناسان مجرب مجموعه ما که یکی از بزرگترین و معتبرترین صرافی‌های متمرکز در حوزه ارزهای دیجیتال است، تماس داشته باشید.

نتیجه گیری مقاله تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

در این مقاله،آنچه بررسی شد مربوط به تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز بود. قبل از این که صرافی‌ ارز دیجیتال خود را انتخاب کنید،برای کار کردن با صرافی‌های ارز دیجیتال، سعی‌تان بر این باشد که برای کار کردن با آن‌ها،درباره آن‌ها مطالعه داشته باشید. پایه‌ترین تصمیم برای فعالیت در بازار رمز ارزها انتخاب صرافی مناسب است؛ به همین علت، توصیه‌ای که داریم این است که حتماً دقیقاً به ویژگی‌های هر یک از صرافی‌ها دقت توجه‌کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری