وبلاگ

تفاوت بازاریابی و فروش با 3 شاخص مهم در عملکرد

Marketing-and-sales
کسب و کار

تفاوت بازاریابی و فروش با 3 شاخص مهم در عملکرد

آیا  تمایل دارید که از تفاوت بازاریابی و فروش مطلع شوید؟! در دنیای تجارت و معاملات کالا و حتی برای ارائه خدمات، با اصلاحات مالی و کاربردی بسیار روبرو هستیم. اصطلاحات زیادی مانند بازاریابی، فروش، استراتژی های تولید و بسیاری موارد دیگر را می یابیم که ممکن است گاهی اوقات یکسان به نظر برسند اما اساساً متفاوت هستند. اجازه دهید در این مقاله بر روی تفاوت ها و شباهت های بین بازاریابی و فروش مروری داشته باشیم. ابتدا با تعریف مفهوم فروش شروع می کنیم و بقیه موارد را ادامه می دهیم. با آکادمی ماکان همراه باش دوست عزیزم.

مفهوم فروش

فروش جوهره اصلی هر فرآیند تجاری است که برای دریافت کنندگان رایگان نیست. همه شرکت ها، ارگان ها و مشاغل کوچک و بزرگ، کلیه فعالیت های تجاری و اقتصادی خودشان را با هدف دستیابی به فروش بیشتر و بهتر انجام می دهند. فروش ” به عنوان یک اصطلاح ” عبارت است از: هرگونه مبادله بین فروشنده و مشتری که با ارائه محصول یا خدمات به مشتری خاتمه می یابد و فروشنده پس از فروش ، بازدهی مالی دریافت می کند. این یک تعریف کلی و عملیاتی از فرایند فروش بود.

توسعه روزافزون بازارها و ظهور محصولات جدید، روز به روز منجر به رشد نیاز به استراتژی تجاری کارآمد تر شد که نه تنها حول ایده فروش ساده نمی چرخد، بلکه گاهی اوقات برنامه های چند مرحله ای و یا پیچیده را برای جذب مصرف کنندگان ایجاد می کند.

Jordan Belfort

تقاوت فروش نو آورانه و بازار رقابتی

اگر محصول یا خدمات کاملا جدید و نو آورانه باشد و نیازی را رفع کند آنگاه شاخص های رقابت در فروش کاهش می یابد و اگر محصول و یا خدمات، جزو موارد رقابتی و دارای بازار گسترده باشد نیاز به برند سازی قوی را ملزم می کند. فرایند برند سازی معمولا ساده نیست اما به راحتی می تواند دوام فروش ( سالم ) را تضمین کند. فرقی نمی کند که شما صاحب ایده باشید یا اینکه محصولی را اصلاح کرده و حتی به طرز ماهرانه ای آنرا بهبود بخشید به هرحال؛ برند یک نیاز مبرم برای فروش هر کالا یا خدمتی است که قصد فعالیت و رقابت در بازار را دارد.

تعریف بازاریابی

بازاریابی مجموعه ای از عملیات و فعالیت هایی است که شامل مطالعه و تحلیل بازارهای هدف و سپس تدوین برنامه ای برای تولید محصول جدید و ارائه آن به کاربران می باشد. مهمترین چیز در مورد تفاوت بازاریابی وفروش ، این است که اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان، مردم در مورد محصول جدید می دانند و از ویژگی های محصول شما و آنچه که آن را بهتر از محصول رقبا می کند مطلع هستند.

محصولات رقیب یکی از دلایل اصلی پیدایش ایده بازاریابی است. با توجه به محصولات زیاد در بازارهای باریک با تعداد زیادی شرکت، لازم است ایده های جدید و جذابی برای جلب توجه مشتریان ابداع کرده و از رشد نیاز آنها به محصول جدید اطمینان حاصل کنید.

تفاوت بازاریابی و فروش

ما مفاهیم کلی ایده های بازاریابی و فروش را به شما ارائه کرده ایم تا دید واضح تری از تفاوت ها و شباهت های بازاریابی و فروش داشته باشید و می توان نتیجه گرفت که این تفاوت های واضح شامل این موارد است:

  • فروش انتقال مالکیت یک محصول از فردی به فرد دیگر در ازای مبلغی ارزشمند است. اما بازاریابی شامل؛ تحلیل بازار، درک نیازهای کاربران و حصول اطمینان از علاقه کافی آنها به محصول جدید است.
  • رابطه فروش تنها یک رابطه بین دو طرف است، در حالی که رابطه بازاریابی در تعامل و درگیر با چندین طرف و مقصد است.
  • اصل فروش فقط به تمرکز بر یک چیز بستگی دارد و آن اطمینان از فروش هر چیزی است که تولید می شود، در حالی برنامه بازاریابی با اطمینان از اینکه کیفیت و نوع محصول مطابق با نیازها و سلیقه کاربر است، برنامه ریزی و اجرا می شود.
  • بازاریابی مفهومی است که صرفاً به خرید و فروش ختم نمی شود، بلکه یک استراتژی بلندمدت است که تأثیر طولانی مدت دارد و نسبت به فروش، زمان بیشتری را نیاز دارد.
  • اصل فروش فقط به ارزش پولی خرید و فروش می پردازد، در حالی که بازاریابی به آنچه کاربر را خشنود می کند و نیازهای او را برآورده می کند، توجه دارد.
  • فعالیت فروش اغلب فقط توسط برخی افراد یا به شکل دیجیتال انجام می شود، در حالی که بازاریابی فعالیتی است که برای تحریک آن به طیف گسترده ای از رسانه های سرگرم کننده نیاز است.
  • تمرکز فروش بر نیازهای شرکت است، بازاریابی بر نیازهای بازار متمرکز است.
  • در فروش، مشتری یا خریدار به عنوان آخرین حلقه در چرخه تولید و فروش یک محصول جدید دیده می شود اما بازاریابی، مشتری را به عنوان اولین و مهمترین حلقه در چرخه فروش می بیند.
  • فروش گاهی حول محور متقاعد کردن فروشنده برای خرید محصول می چرخد ​​و در نتیجه تعامل فردی محدودی دارد، در حالی که بازاریابی یک حرکت تعاملی عظیم برای همه افراد است تا آنها را نسبت به کیفیت متقاعد کند و به نوبه خود باعث تحریک فروش می شود.

به طور خلاصه، ما متذکر می شویم که فروش یک عملکرد محدود و باریک است که تنها هدف آن افزایش درآمدهای مادی شرکت با فروش محصولات یا خدمات است ولی بازاریابی، جنبه هوشمندانه فعالیت های شرکت است که سعی دارد انگیزه مشتریان را برای علاقه مندی به محصولات افزایش داده و با کمک برند، آنرا  در ذهنشان ماندگار کند.

ارتباط بین بازاریابی و فروش

اگر می خواهید موضوع را بهتر درک کنید، نباید فقط به دنبال تفاوت بین این دو باشید، زیرا جستجوی تفاوت ها به تنهایی می تواند باعث سردرگمی بیشتر شما در مورد تفاوت بازاریابی و فروش شود. واضح است که بین این دو شباهت وجود دارد و نیازی به انکار آن  نیست، برعکس بازاریابی و فروش دو فعالیت مشابه و در عین حال متفاوت هستند.

قیاس بین بازاریابی و فروش پیچیده نیست ، بلکه فقط درک این نکته است که فروش به تنهایی بدون بازاریابی وجود ندارد. همچنین، بازاریابی همیشه به نفع فروش است زیرا همان گونه که اشاره کردیم، جوهره کسب و کار است و بنابراین ارتباط متقابلی بین فروش و بازرایابی وجود دارد که فقط شباهت نیست.

چگونگی برقراری رابطه خوب با مشتریان

روابط بین صاحبان خدمات و مشتریان از مهم ترین عوامل موفقیت در انواع روش های بازاریابی و فروش برای هر کالای فیزیکی یا مجازی است. اغلب ارزیابی ها برای خدمات ارائه شده و نتایج آن مستقیما به رضایت و نظرات مشتریان بستگی دارد، بنابراین شرکت ها و صاحبان مشاغل مختلف به دنبال ایجاد روابط خوب با مشتریان و برقراری ارتباط دائمی با آنها هستند. در ادامه این بحث به چرائی و چگونگی ایجاد رابطه خوب و موثر با مشتریان می پردازیم.

تنظیم بازار به روش رابطه موثر

ارائه کنندگان معمولا بهترین خدمات و محصولات را با نیازها و درخواست مشتریان تنظیم می کنند. رسیدن به اصل وفاداری مشتری، یکی از مهم ترین نتایج بازاریابی موثر است و کیفیت رابطه با مخاطبین هدف را حائز اهمیت می نماید. بازاری مثل بازار مواد غذائی و حتی بازارهای فصلی، مانند لباس های زمستانه به مشتریان وفادار نیاز دارد که نه تنها برای آن برند مذکور، بازرایابی و تبلیغ می نمایند بلکه چهره برند برای یک عمر در یاد و خاطره ایشان باقی خواهد ماند؛ پس کیفیت رابطه با مشتریان را به اندازه کیفیت محصول یا خدمات جدی بگیرید.

مهمترین استراتژی برای ایجاد روابط خوب با مشتریان

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: یک آدم احمق دارای برنامه می تواند یک آدم باهوش بدون برنامه را شکست دهد! این برای بازارابی اینگونه است که: یک برند کوچک با برنامه و استراتژی می تواند یک برند بزرگ بدون استراتژی را شکست دهد! اینجا مهم ترین استراتژی برقراری رابطه خوب با مشتریان را بسط داده ایم؛ آنرا دنبال کنید.

اطمینان دادن به مشتریان

معمولا مشتری در مواجهه با موضوعی که برای او مهم است و حل آن مشکل است از شخصی ( به عنوان مشاور و معلم ) درخواست کمک می کند، بنابراین در ابتدا باید از شرایط و موقعیتی که در آن قرار دارد مطلع شده سپس برای راهنمائی و رفع مشکل یا نیاز او دست بکار شویم. برای موفقیت در مشاوره فروش به جزئیات موضوع دقت کرده و به آنها بپردازید، زیرا زمانی که فرد مقابل احساس کند شما دیدگاه او را درک کرده اید، آماده شنیدن خواهد بود.

درک متقابل، پایه گذار اعتماد است و اعتماد درختی است که در قلب مشتری کاشته شده و محصولات شما مصداق میوه های شیرین آن درخت تنومندی است که طی سالیان متوالی، ریشه های وسیعی را گسترده خواهد کرد.

همدردی و همزاد پنداری

در ادامه، بهتر است موارد مشابه دیگر که با سایر مراجعان اتفاق افتاده است را  ذکر کرده و روش حل و برخورد با آنها را برای دستیابی به علایق و نتایج ایده آل به مشتری توضیح دهید، زیرا این اطمینان را در فرد ایجاد می کند که به دستان ایمن و توانمند رسیده است و قطعا به شما اعتماد خواهد کرد. در پایان هر چرخه  اعتمادسازی؛ سیستم بازاریابی شما نرخ تعامل بهتری را تجربه می کند.

ارتباط مستمر با مشتریان

ارتباط مداوم ارائه کنندگان و یا نمایندگان آنها با مخاطبین، سنگ بنای ایجاد روابط خوب با مشتریان است که حتی عالی ترین جلوه برند را مانند یک الماس درخشان منعکس خواهد کرد، زیرا به مخاطبین یادآوری می کنید که همیشه آماده هستید تا هر زمان که بخواهند به آنها مشاوره و خدمات ارائه دهید. ایجاد ارتباط موثر و عمیق به بحران و چالش نیاز ندارد. شما می توانید شریک غم و شادی آنها باشید مثلا می توانید با ارسال کارت تبریک در مناسبت های مختلف مانند تولد، با مخاطبین ارتباط برقرار کنید. .

به طور مثال با نمایش تمام خدمات جدید و اخبار مرتبط با کسب و کارتان از طریق ایمیل برای اطمینان از اینکه شما در بین بهترین گزینه برای دریافت خدمات باقی می مانید، موثر است. البته ایمیل مارکتینگ نیاز به محتوای مخاطب پسند دارد. از طرفی؛ هرچه ارتباط کم رنگ تری با مشتریان داشته باشید آنگاه شانس کمتری برای ماندگاری در لیست گزینه های انتخابی خواهید داشت.

جمع بندی مقاله

در این مقاله مسئله فروش و روند بازاریابی که مانند دو دست به بدنه کسب و کار متصل هستند را معرفی کرده و در ادامه شرح دادیم که در عین وجود شباهت های عملیاتی و میدانی، تفاوت بازار یابی و فروش واقعا چیست! فروش مانند یک مسیر خطی عمل می کند اما بازاریابی بیشتر شبیه به بالا رفتن از کوه است که در نهایت، قله های موفقیت را فتح خواهید کرد. برای فتح قله اورست در روند بازاریابی و فروش همواره در کنار شما هستیم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری