وبلاگ

ارز دیجیتال چین لینک (Chainlink) چیست؟

ارز دیجیتال چین لینک
همه نوشته ها

ارز دیجیتال چین لینک (Chainlink) چیست؟

چین لینک (Chainlink) یک پلتفرم ارز دیجیتال و فناوری است که ارتباط بین شرکت‌های غیر بلاک چین را با بلاک چین برقرار می‌کند. این ارز میان افزاری است که قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین را با داده‌های خارجی، مثل امتیازات بیسبال یا قیمت سهام، مرتبط می‌کند. با پرداخت ارز لینک به اپراتورهای شبکه، قراردادهای هوشمند شبکه نیز انجام می‌شود.چین لینک به عنوان یک شبکه اوراکل (Oracle) غیرمتمرکز یا لایه انتزاعی بلاک چین معروف است.چین لینک، شبکه‌ای غیرمتمرکز از نودهای رایانه‌ای است که داده‌های منابع خارج از شبکه را توسط اوراکل‌ها به قراردادهای هوشمند بلاکچین ارایه می‌دهد.

تاریخچه و بنیان‌گذاران چین لینک

چین لینک توسط یک برنامه نویس 32 ساله به نام Sergey Nazarov راه اندازی شد . بنیان گذار چین لینک Steve Ellis می باشد . وی فردی است که سرپرست یک تیم توسعه را در کالیفرنیا بر عهده دارد .وایت‌پیپر چین لینک در سال ۲۰۱۷ توسط سرگئی نظروف (Sergey Nazarov)، استیو آلیس (Steve Ellis) و آری ژولز (Ari Juels) منتشر شد.توسعه دهندگان این پروژه، اوراکل غیر متمرکز برای ورود داده‌های خارجی به بلاک چین را توسعه دادند که شبکه امروزی چین لینک نامیده می‌شود.

بنیان‌گذاران چین لینک

شبکه در سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را بر روی بلاک چین اتریوم آغاز کرد. سال ۲۰۱۹ سال خوبی را برای این پروژه رقم زد. در این سال، این شبکه شراکت‌های مهم زیادی با گوگل، مایکروسافت و اوراکل داشت. همچنین، در بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان لیست شد.سال ۲۰۲۰ هم برای شبکه نسبتاً قانع کننده بود. در این سال، این شبکه خود را به عنوان راه حل اوراکل پیشرو در جهان و یکی از بزرگ‌ترین ارزهای رمزنگاری شده جهان از نظر ارزش بازار معرفی کرد.

مشاهده  توسعه فردی چیست و آموزش آن چه فایده ای دارد؟!

چرا چین لینک به وجود آمد؟

هرچند بلاکچین به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز و ایمن برای تراکنش‌های دیجیتالی بسیار عالی عمل می‌کند؛ اما برای پرداختن به مواردی که خارج از بلاکچین رخ می‌دهند، چندان عالی نیست. امروزه داده‌های «خارج از زنجیره» زیادی وجود دارند که بر بازارها تاثیر گذارند؛ به عنوان مثال می‌توان به ارزهای فیات، کارت‌های اعتباری و حتی شرایط آب و هوا و نتایج ورزشی اشاره کرد. بنابراین چین لینک به عنوان یک اوراکل (Oracle) غیرمتمرکز، جهت بهبود عملکرد بلاکچین‌ها، داده‌های دنیای واقعی را به قراردادهای هوشمند ارایه می‌دهد.

به وجود آمدن چین لینک

اوراکل چیست و چه کاربری دارد؟

اوراکل یک تکنولوژی است که داده های اطراف و خارج بلاکچین را گرد هم می آورد و سپس، در اختیار قرارداد های هوشمند قرار می دهد. این کار به قرارداد های هوشمند این اجازه را می دهند تا در داخل بلاکچین ها کار خود را انجام دهند. یکی از مزایا بسیار مهم این موضوع این است که امنیت آنها زیاد می باشد. این موضوع سبب می شود تا بلاکچین ها با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند.چین لینک پلتفرمی است که هدف آن شکاف بین قراردادهای هوشمند مبتنی بر فناوری بلاکچین و برنامه های دنیای واقعی است.

اوراکل‌ها برنامه‌هایی هستند که برای بازیابی و تائید اطلاعات خارج از شبکه بلاک چین و قراردادهای هوشمند استفاده می‌شوند. این برنامه‌ها برای رسیدن به یک هدف مشخص، از خوراک داده و API های تحت وب استفاده می‌کنند. مثلا گرفتن اطلاعات قیمت از بورس سهام نیویورک (NYSE) یا اطلاعات پرداخت از پی پال و سپس ارسال آن به شبکه Blockcahin، از جمله کارهایی هستند که یک Oracle انجام می‌دهد.

مشاهده  هوش مالی و 3 نکته مهم درباره آن

برای مثال Uber یا اسنپ هنگام نوشتن برنامه نیازی ندارند تا نقشه شهرها و خیابان ها را مستقیم از ماهواره ها بگیرند.و این اطلاعات را از API گوگل مپ می گیرند.این باعث می شود برنامه نویسان بر روی برنامه های خود بیشتر تمرکز کنند.اگر بخواهیم در آینده Uber های غیرمتمرکز داشته باشیم ،نیاز داریم از داده های وب استفاده کنیم و API های معتبر را به کار بگیریم.پس ما به اوراکل ها نیاز داریم.

نحوه کارکرد اوراکل

حالا برای بهره بردن از قدرت اوراکل‌ها، یک منبع داده برای دریافت یک سری اطلاعات خاص بررسی، و سپس به بلاک چین متصل می‌شود. قراردادهای هوشمند هم می‌توانند برای کار روی یک سری از اطلاعات خاص ورودی از خوراک‌ها داده، ساخته شوند. به عنوان مثال، یک اسمارت کانترکت برای کاربران قرعه‌کشی ساخته می‌شود و از اوراکل‌ها هم برای تولید اعداد تصادفی قرعه‌کشی از یک منبع خارجی، استفاده می‌شود.

اما اوراکل ها یک مشکل بزرگ دارند و آن هم این است که ممکن است باعث متمرکز شدن شوند.همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید اوراکل داده های وب را برای شبکه بلاکچین ترجمه می کند.حال اگر اوراکل داده ها را از جاهای نامعتبر بگیرد و یا خطای انسانی رخ دهد به مشکل برمی خوریم.

قرار داد های هوشمند چیست؟

وقتی که توانایی بستر بلاک چین برای نقل و انتقال ارزهای دیجیتالی به خوبی نشان داده شد، به این قضیه فکر شد که می توان از پتانسیل بلاک چین برای ایجاد Smart Contract استفاده کرد. بلاک چین ها درواقع مجموعه ای از داده های زنجیروار هستند که با دستورات کدهای برنامه نویسی شکل گرفته اند و این بلاک ها میان اعضای شبکه که نود نامیده می شوند، قابل بررسی و اشتراک گذاری است.

مشاهده  استیبل کوین چیست؟ آشنایی با stablecoin
قرارداد هوشمند چیست؟
قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت (Smart Contract) چیست؟

اسمارت کانترکت ها برنامه‌هایی هستند که روی بلاکچین ذخیره می‌شوند و در صورت برآورده شدن شرایط از پیش تعیین شده، اجرا می‌شوند. آن‌ها به‌طور معمول برای خودکارسازی اجرای توافق شده مورد استفاده قرار می‌گیرند تا همه شرکت‌کنندگان بتوانند فورا و بدون دخالت واسطه یا اتلاف زمانی از نتیجه مطمئن شوند. همچنین می‌توانند یک گردش کار را به صورت خودکار انجام دهند و در صورت برآورده شدن شرایط، اقدام بعدی را آغاز کنند.

قراردادهای هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

شاید در صحنه هایی از فیلم ها و یا کارتون ها دیده باشید که دو نفر پشت یک میز رو به روی هم نشسته اند و قرار است معامله ی کالا به کالا یا پول با کالا داشته باشند. مثلا یک طرف پولی بدهد و طرف دیگر یک شی باارزش و این دو چون به هم اعتماد ندارند، هر دوشان دستشان را روی پول و شی ارزشمند می گذارند و همزمان آنچه باید به طرف مقابل بدهند را به سمت او هُل می دهند؛ و بعد سریع هر کس پول و یا مورد معامله که برای خودش است را چنگ میزند و بر میدارد و در جیبش می گذارد. این یعنی یک معامله که در عین بی اعتمادی بدون واسطه صورت گرفت و همزمان بها و مورد معامله بین دو طرف رد و بدل شد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری