وبلاگ

استیبل کوین چیست؟ آشنایی با stablecoin

استیبل کوین چیست؟
همه نوشته ها

استیبل کوین چیست؟ آشنایی با stablecoin

استیبل کوین ها نوعی ارز دیجیتال هستند که برای ردیابی ارزش دارایی  دیگر شما مانند پول دولتی یا طلا برنامه ریزی شده اند.استیبل کوین‌ها پل بین دنیای ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات روزمره هستند. دلار یا طلا این امر به طور چشمگیری نوسانات را در مقایسه با چیزی مانند بیت کوین کاهش می دهد و منجر به شکلی از پول دیجیتال می شود که برای همه چیز از تجارت روزانه گرفته تا انتقال بین صرافی ها مناسب تر است.

ثابت شده است که ترکیب ثبات دارایی سنتی با انعطاف پذیری دارایی دیجیتال یک ایده بسیار محبوب است. میلیاردها دلار ارزش به سوی استیبل کوین‌هایی مانند کوین دلار آمریکا (USDC) سرازیر شده است، زیرا آنها به برخی از محبوب‌ترین روش‌های ذخیره و تجارت ارزش در اکوسیستم کریپتو تبدیل شده‌اند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت استیبل‌کوین‌ها جذب می‌شوند، زیرا کارایی و شفافیت ارزهای دیجیتال را ارائه می‌کنند. با این حال، معامله گران و سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که همه استیبل کوین ها برابر نیستند.

معرفی چند استیبل کوین

از سال 2020، دو دسته اصلی از استیبل کوین ها به وجود آمده است:

استیبل کوین های دارای وثیقه نقدی و استیبل کوین های دارای وثیقه ارزی، که هر دو در بیشتر صرافی ها  در دسترس هستند.با این حال، استیبل کوین ها در طیف گسترده ای از انواع مختلف هستند. بر اساس برخی موارد، بیش از 200 پروژه استیبل کوین فعال وجود دارد که در مجموع حجم بیشتری را حتی از venmo، پلت فرم پرداخت موبایلی همتا به همتای پی پال، پردازش می کنند.

اگر مطمئن نیستید با این نوع دارایی رمزنگاری از کجا شروع کنید؟ دراین مقاله  توضیح می‌دهیم که استیبل‌کوین‌ها چگونه کار می‌کنند،چرا مهم هستند و چرا ممکن است یک افزودنی قانع‌کننده به سبد دارایی‌های رمزنگاری شما باشند.​

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند

استیبل کوین ها چگونه کار می کنند؟

همه استیبل کوین ها به دنبال تقلید از قیمت دارایی دیگر هستند، اما همه آنها به یک شکل این کار را انجام نمی دهند. یعنی برخی از استیبل کوین ها ممکن است ریسک بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند و بیشتر مستعد نوسانات قیمتی هستند که ادعا می کنند امنیت ناشی از آن را تامین می کنند.

استیبل کوین ها چگونه کار می کنند؟
استیبل کوین ها چگونه کار می کنند؟

استیبل کوین های دارای وثیقه نقدی

استیبل کوین‌های دارای وثیقه نقدی، ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای هستند که توسط یک ارز دولتی اساسی (مانند دلار یا یورو) که در یک موسسه مالی  ذخیره می‌شود، پشتیبانی می‌شوند.

این نوع استیبل کوین برای اولین بار در سال 2014 معرفی شد، زمانی که استارتاپ تتر محدود usdt را منتشر کرد، یک ارز دیجیتال با پشتوانه دلار که برای تجارت در بازار جهانی ارز دیجیتال طراحی شده بود. از سال 2020، تتر پر استفاده ترین استیبل کوین در سراسر جهان است.

مشاهده  راه های افزایش امنیت کیف پول الکترونیکی

مانند  usdt، استیبل کوین‌های دارای وثیقه نقدی عموماً توسط یک اپراتور مرکزی مدیریت می‌شوند که گردش آن‌ها را ردیابی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌هایی را که در اختیار دارند، ضرب و بازخرید کنند.

در برخی موارد، این ذخایر حتی به طور منظم حسابرسی می شوند تا اطمینان حاصل شود که مقدار توکن های معامله شده با ذخایر نگهداری شده توسط شرکت برابر است.

قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت چیست؟

وثیقه رمزنگاری شده

استیبل کوین های دارای وثیقه رمزنگاری شده توسط یک یا چند ارز رمزنگاری شده وثیقه می شوند.

این دارایی‌ها عموماً فاقد یک مدیر مرکزی هستند و در عوض به یک نرم‌افزار باز تکیه می‌کنند تا  استیبل کوین‌های جدید را در قالب وام تولید کنند.برای در نظر گرفتن نوسانات ارز دیجیتال اصلی، این استیبل کوین ها اغلب بیش از حد وثیقه هستند، به این معنی که مبلغ سپرده مورد نیاز معمولاً درصد بالاتری از ارزش استیبل کوین است.

اگر وام گیرندگان بخواهند ارزهای رمزنگاری شده قفل شده خود را بازخرید کنند، باید استیبل کوین ها را به پروتکل برگردانند و هزینه ای بپردازند.به دلیل طراحی آنها، عرضه استیبل کوین توسط هیچکس در شبکه قابل تغییر نیست. در عوض، قراردادها طوری برنامه ریزی شده اند که به تغییرات قیمت بازار دارایی های قفل شده پاسخ دهند.

مقایسه استیبل کوین ها

استیبل کوین های الگوریتمی

استیبل کوین های الگوریتمی دارایی های دیجیتالی هستند که برای تنظیم ثبات خود به قراردادهای هوشمند متکی هستند.به جای استفاده از سپرده ارزهای دیجیتال یا صدور و بازپرداخت بدهی، نرم افزار پشت استیبل کوین های الگوریتمی به طور برنامه ریزی شده عرضه ارز دیجیتال را با نوسانات تقاضا برای آن تنظیم می کند.اگر تقاضا زیاد باشد، قیمت هر استیبل کوین از حد مورد نظر فراتر می رود و نرم افزار عرضه را افزایش می دهد. در عوض، اگر تقاضا کم باشد، عرضه کاهش می یابد.

کسب درآمد دلاری با قرارداد هوشمند

چرا استیبل کوین ها مهم هستند؟

بدون وجود ارز های با ثبات، گرفتن رمزهای ارز به عنوان جایگزینی مستقیم برای داراییهای فیات یا سنتی، برای مخاطبان اصلی بسیار ریسک تلقی می شود. پذیرش ارز های رمز پایه همیشه به نوعی ثبات نیاز دارد. از دیدگاه مصرف کننده، استفاده از ارزهای رمزنگاری برای مصارف روزانه، خطرناک و غیر عملی است. این جا است که stablecoin وارد بازی می شود. Stablecoin ها تنها شکل ارزهای رمزپایه ای هستند که نیازی به نگرانی در مورد بی ثباتی و نوسانات قیمت cryptocurrency ندارند. با توجه به عوامل زیر Stablecoins نقش مهمی دارند.

مشاهده  جلسه فروش و 5 نکته برای فروشنده درونگرا !

برای مثال، استیبل کوین USDC توسط دارایی‌های دلاری با ارزش منصفانه حداقل برابر با USDC موجود در حساب‌های مجزا زیر نظر مؤسسات مالی  پشتیبانی می‌شود. چنین حساب هایی توسط یک شرکت حسابداری مستقل تأیید می شوند (یعنی به طور عمومی تأیید می شوند).

استیبل کوین ها پتانسیل کمک به افرادی را دارند که در کشورهایی زندگی می کنند که از نرخ تورم بالا رنج می برند و این در نهایت قدرت خرید آنها را کاهش می دهد. در طول تاریخ نمونه های زیادی وجود دارد که پول فیات به طور قابل توجهی کاهش ارزش داشته است. در این کشورها، انتقال سرمایه آنها به جای دیگر بسیار دشوار است زیرا قوانین کنترل سرمایه توسط دولت برای جلوگیری از خروج پول از کشور وضع شده است.

مانند بسیاری از استیبل کوین های دیگر، usdc در حال حاضر بر روی بلاک چین اتریوم کار می کند. استیبل کوین ها عاری از نوسانات ارزهای رمزنگاری شده غیر مرتبط هستند، در حالی که برخی از قدرتمندترین ویژگی های آنها را به ارث می برند:

– استیبل کوین ها باز، جهانی و در دسترس همه افراد در اینترنت، هستند.

– آنها سریع، ارزان و ایمن برای انتقال هستند.

– آنها به صورت دیجیتالی بومی اینترنت و قابل برنامه ریزی هستند.

با استیبل کوین ها چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • به حداقل رساندن نوسانات

ارزش ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و اتر نوسانات زیادی دارد – گاهی اوقات در دقیقه. دارایی‌ای که به ارز باثبات‌تری متصل است، می‌تواند به خریداران و فروشندگان این اطمینان را بدهد که ارزش توکن‌هایشان در آینده نزدیک افزایش یا سقوط نخواهد کرد.

  • تجارت یا ذخیره دارایی ها

برای نگهداری استیبل کوین ها نیازی به حساب بانکی ندارید و انتقال آن ها آسان است. ارزش استیبل کوین‌ها را می‌توان به راحتی در سرتاسر جهان ارسال کرد.

  • کسب سود

راه های آسانی برای کسب سود (معمولاً بیشتر از آنچه یک بانک ارائه می دهد) در یک سرمایه گذاری استیبل کوین وجود دارد.

انتقال پول ارزان مردم به ارزش یک میلیون دلار USDC با هزینه انتقال کمتر از یک دلار ارسال کرده اند.

  • ارسال بین المللی پردازش سریع و کارمزدهای پایین

تراکنش، استیبل کوین هایی مانند usdc را به انتخاب خوبی برای ارسال پول در هر نقطه از جهان تبدیل می کند.

چرا استیبل کوین ها ارزش دارند؟

با حذف نوسانات مرتبط با ارزهای دیجیتال، استیبل کوین ها به سرمایه گذاران ابزار دیگری برای مدیریت ریسک در پرتفوی خود می دهند.علاوه بر این، استیبل کوین‌ها ممکن است به معامله‌گران امکان خرید و فروش از مجموعه وسیع‌تری از جفت‌های معاملاتی را ارائه دهند، همگی بدون محدودیت‌های بازارهای سرمایه سنتی که ممکن است فقط در ساعات کاری در روزهای هفته باز باشند.

مشاهده  فناوری بلاک چین و 3 تاثیر آن برای کسب و کار

با این حال، برخی از طرفداران استیبل کوین‌ها را در نهایت گسترش خدمات مالی می‌دانند که به کاربران اجازه می‌دهد دروازه‌بان‌هایی را که ممکن است دسترسی به خدمات پرداخت جهانی را مسدود کنند، دور بزنند!

به عنوان مثال، وام گیرندگان می توانند از ارزیابی اعتبار و کارمزدهای گران موسسات مالی اجتناب کنند و در عوض دارایی های رمزنگاری خود را با استفاده از انواع خاصی از استیبل کوین ها وثیقه کنند.

معرفی معروف ترین استیبل کوین ها

تا امروز تعداد زیادی پروژه‌ی استیبل کوین با کاربردها و ویژگی‌های متنوع معرفی شده‌اند. همه‌ی آنها لزوما به شهرت و محبوبیت نرسیده‌اند، اما برخی از پروژه‌ها اخبار و کاربردهای زیادی به‌همراه داشته‌اند. در ادامه برخی از پروژه‌های مشهور دنیای استیبل کوین را معرفی می‌کنیم.

معروف ترین استیبل کوین ها

  • تتر یا Tether:یکی از بهترین و پرطرفدار ترین استیبل کوین های موجود تتر است. در حال حاضر تتر بیشترین حجم معادلات را دارد و بین بیشتر کاربران تتر جا به جا می شود. هم اکنون قیمت تتر معادل ” 1 دلار ” می باشد. شما می توانید با استفاده از صرافی های ارز دیجیتال این تبادلات را انجام دهید.
  • دلار Gemini:هم اکنون قیمت GUSD برابر با ” 1 دلار ” می باشد. شما می توانید برای خرید و فروش رمز ارز های خود و باقی کار ها از این استیبل کوین استفاده کنید.
  • پاکسوس استاندارد یا Paxos Standard:پاکسوس توسط نهاد تنظیم و مقررات مالی تایید شده است. در کل می توان گفت که استیبل کوین Paxos Standard اولین استیبل کوین کنترل شده در جهان می باشد. خوشبختانه صرافی بایننس این را به عنوان رمز ارز تایید کرده است.
  • ترو یو اس دی یا TrueUSD:TrueUSD یک استیبل کوین معروف دیگر است که آن هم همانند تتر برابر با ” 1 دلار ” می باشد. شما می توانید به ارحتی از طریق صرافی ها اقدام به خرید TrueUSD کنید. استیبل کوین TrueUSD به دلیل اینکه توسط شرکت های ثالث تایید می شوند از شفافیت و همچنین امنیت مناسبی برخوردار هستند.

جمع بندی مقاله استیبل کوین

ما در مقاله‏ ای که خواندید به معرفی کامل استیبل کوین پرداختیم.همان طور که ارزهای دیجیتال در حال پیشرفت روز افزون قرار دارند،استیبل کوین‏ها نیز در حال رشد کامل شدن هستند.امیدواریم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری