وبلاگ

قراردادهای هوشمند و معرفی کاربرد آن

قراردادهای هوشمند آموزش سالیدیتی
همه نوشته ها

قراردادهای هوشمند و معرفی کاربرد آن

فناوری‌های زیادی وجود دارند که تغییر خواهند کرد و دنیای ما را به کلی تغییر خواهند داد. از جمله این فناوری‌ها، بلاک چین است که درها را به روی ارزهای دیجیتال باز کرد. ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین و اتریوم زندگی ما را به سمت بهتر تغییر می دهند و فناوری بلاک چین نیز درها را به روی فناوری قدرتمند دیگری که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد، یعنی قراردادهای هوشمند باز کرده است.

تعریف قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند یک فناوری ساخته شده با استفاده از بلاکچین است که از طریق آن می توانید یک قرارداد قانونی خودکار ایجاد کنید که در زنجیره ای از بلوک ها ( بلاکچین ) نگهداری می شود. این قرارداد شامل کلیه توافقات طرفین و جریمه های لازم است که در صورت بروز نقص در مفاد،  قابل اجرا می باشد. شما می توانید قرارداد را به دلخواه خود سفارشی کنید و شرایط و ضوابط را به صورت نامحدود و بدون صحبت از انعطاف پذیری اضافه کنید. قرارداد هوشمند سرعت فوق العاده ای دارد که با آن می توانید قراردادهای خود را خودکار کنید و از معاملاتی که انجام می دهید مطمئن باشید. معمولا این سبک از قرارداد تحت بلاکچین در برابر کلاهبرداری یا هک، غیرقابل نفوذ است.

قراردادهای هوشمند در دنیای پول و تجارت بسیار امیدوارکننده هستند. این به این دلیل است که زمانیکه آنها را امضا کرده و روی بلاک چین قرار دهید قابل دستکاری نیستند و نمی توانید آنرا هک کنید، یا شرایط آنرا اجرا نکنید.

blockchain

به عنوان مثال؛ در صورت توافق بین فروشنده و خریدار مبنی بر شرط پرداخت  بعد از دریافت کالا ، خریدار نمی تواند از پرداخت خودداری کند زیرا قرارداد هوشمند از ابتدای قرار، پول او را گرو نگه داشته است.به همین ترتیب، فروشنده نمی تواند در صورت معیوب بودن کالا از پس گرفتن آن امتناع کند، زیرا قرارداد هوشمند طوری برنامه ریزی می شود که قبل از پرداخت، تأییدیه ایمن بودن کالا را دریافت کند. البته همه این شرایط در صورتی برقرار است که قرارداد اینطور برنامه ریزی شده باشد.

مشاهده  آنچه باید درباره اینستاگرام بدانیم

به این ترتیب برای درک عمیق‌تر این فناوری تحت بلاکچین ، ابتدا باید به فناوری مادر آن یعنی بلاک چین بپردازیم که یکی از مهم‌ترین، قدرتمندترین و تاثیرگذارترین فناوری‌ها در دوره کنونی است.

این قرارداد های هوشمند به توسعه همه زمینه ها مانند: بهداشت، حمل و نقل، گردشگری، مدیریت دولتی و حق نشر کمک می کند و در  زمینه های تجاری و مالی بسیار مفید و موثر هستند. بسیاری از کارآفرینان مانند ایلان ماسک و گری معتقدند که این داستان هوشمندسازی، مهم ترین تکنولوژی نوظهور در جهان است.

بلاک چین دارای  ویژگی غیرمتمرکز بودن است، به این معنی که ایمن و محافظت شده است و غیرممکن است که هک یا دستکاری شود. تمرکز زدایی از طریق این واقعیت انجام می شود که داده هایی که در بلاک چین آپلود می کنید نه فقط در یک کامپیوتر بلکه در تعداد زیادی از رایانه ها توزیع می شود. این امر باعث می شود هکر نتواند چیزی را در بلاک‌چین دستکاری کرده یا تغییر دهد. فرایند پراکندگی از طریق الگوریتم های هش انجام می شود.

قرارداد هوشمند و ارز دیجیتال

ارزهای رمزنگاری شده ( انواع ارز دیجیتال ) نیز بر اساس فناوری بلاک چین ساخته شده‌اند و افزودنی عالی برای قراردادهای هوشمند هستند. شما می‌توانید به راحتی در تراکنش‌های خود از طریق ارزهای دیجیتال، مانند بیت‌کوین و اتریوم معامله کنید.

این به شما کمک می کند تا با کارمزد بسیار کم یا بدون کارمزد انتقال، تراکنش های مالی خود را بسیار سریع و کارآمد انجام دهید. این داد و ستد ایمن و محرمانه است و هیچ کس جز شما یا طرف مقابل نمی تواند جزئیات آن را ببیند.

قراردادهای هوشمند در برابر قراردادهای سنتی

قراردادهای هوشمند مانند قراردادهای حقوقی سنتی تقریباً از اجزای یکسانی تشکیل شده‌اند که شامل این بخش ها است : امضاکنندگان یا طرفین قرارداد هوشمند – موضوع قرارداد – ماهیت آن و قطعاً مهمترین بخش آن یعنی موارد قرارداد که بر اساس شرایط توافق  بین طرفین،  برنامه ریزی شده است.

تاریخچه قراردادهای هوشمند

باور کنید یا نه، این قراردادهای هوشمند قبل از اینکه حتی چیزی به نام بیت کوین وجود داشته باشد، کشف و در مورد آن صحبت شد. اصطلاح قراردادهای هوشمند در سال 1994 توسط دانشمند حوزه کامپیوتر آمریکایی تبار یعنی نیک سابو ظاهر شد. نیک اولین بار این قراردادها را به عنوان یک پروتکل تراکنش تعریف کرد که : اجرای شرایط آن و تراکنش های مالی موجود در آن به طور خودکار و بدون دخالت انسان ” کامپیوتری ” شده است.

  • نکات بسیار دیگری نیز وجود داشت که “نیک سابو” در مقاله معروف خود در مورد آن صحبت کرد و پس از گذشت نزدیک به بیست سال، بسیاری از بندهای آن را به واقعیت تبدیل کرده است که در بسیاری از معاملات و توافقات در سراسر جهان به آن پرداخته شده است و بر پایه آن، همه قراردادهای هوشمند در حال توسعه هستند.
  • شایان ذکر است که اصطلاح یا لقب قراردادهای هوشمند به اندازه کافی دقیق نیست! قراردادها ( کاملن ) هوشمند نیستند، زیرا آنها به تنهایی تصمیم نمی گیرند، بلکه آنچه را که برای آن برنامه ریزی شده اند ” در راستای “موارد و شرایط خاص” اجرا می کنند.  قراردادهای هوشمند در اصل مجموعه ای از کدها هستند که به منظور پیاده سازی، برنامه ریزی شده اند.

مثال: در صورت دریافت کالا، عوارض تکمیل می شود و در صورت تاخیر در ارسال، به ازای هر روز تاخیر فلان مبلغ پرداخت می شود و موارد دیگری که معمولا به صورت کاغذی از طریق وکیل نوشته می شد، اینبار بطور هوشمند ثبت میگردد.

Nick Szabo

اعتماد و قابلیت اطمینان! این مهم ترین ویژگی قراردادهای هوشمند است

قراردادهای هوشمند محیطی امن برای بستن قراردادها و انجام معاملات بدون ترس از هرگونه دستکاری یا کلاهبرداری فراهم می‌کنند. بعد از امضای قرارداد و آپلود در بلاک چین، تمام تراکنش‌ها و رویه‌های شما خودکار می‌شوند و حتی بدون اینکه شما آنها را دنبال کنید انجام می‌شود.همچنین تکیه بر قراردادهای هوشمند در انواع معاملات و قراردادها در همه اشکال آن، صرف نظر از ماهیت این معاملات، بسیار امکان پذیر است. می توان گفت که فناوری بلاک چین برای کسب و کارها شگفت انگیز است.

مشاهده  هارد فورک در بلاک چین چیست

قراردادهای هوشمند انعطاف‌پذیری زیادی را ارائه می‌دهند، زیرا می‌توانید آن‌ها را سفارشی کنید و با کسب‌وکارتان مرتبط کنید. قرارداد های هوشمند حتی با توجه به توافقی که مدنظر دارید، می‌توانند توافق‌نامه‌های غیرمالی مبتنی بر وظیفه را سازماندهی کنند؛ یا از حقوق انتشار موسیقی یا نقاشی خود محافظت کنید و حتی از هویت دیجیتال و حریم خصوصی خود محافظت کنید.

انعطاف پذیری

قراردادهای هوشمند می توانند فرآیند رأی‌گیری را تسهیل کنند. برای مثال با استفاده از قرارداد هوشمند امکان رأی دادن شهروندان یک کشور فراهم می شود.

در زمان، تلاش و پول صرفه جویی کنید

بله، قراردادهای هوشمند بسیار مقرون به صرفه هستند، زیرا شما نیازی به وکیل، مشاور و دفتر اسناد رسمی ندارید و هیچ هزینه ای برای مراحل مختلف و حتی هزینه اضافی برای هیچ واسطه ای وجود ندارد و البته معاملات شما بدون مالیات و چانه زنی برای تخفیف می باشد. حالا فهمیدیم که چرا امروزه بسیاری از شرکت ها به این نوع قراردادها متوسل می شوند.

ایمنی

تغییر، تقلب یا دستکاری قراردادهای هوشمند برای هیچ هکری امکان پذیر نیست و مهم نیست که چقدر ماهر باشد! هک کردن قرارداد هوشمند غیرممکن است، زیرا آنها توسط رمزارزها و الگوریتم‌های بسیار پیچیده محافظت می‌شوند که آنها را در برابر عوامل مخرب غیرقابل نفوذ می‌کند.

سرعت و کارایی

قراردادهای هوشمند باعث صرفه جویی در زمان و کاهش روند پیگیری می شود. لازم نیست آنها را دنبال کنید یا افراد یا ارگانی را استخدام کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است، و برای کنترل اوضاع به ناوگانی از وکلا و حسابداران نیاز ندارید. در مورد تراکنش های مالی میتوان گفت، آنها در یک چشم به هم زدن انجام می شوند.

استقلال: این جذاب ترین ویژگی قراردادهای هوشمند بوده است که آنها استقلال کافی و ویژگی عدم تمرکز را ارائه می دهند.

ماهان دیانیان

بروز رسانی این مطلب در آینده نزدیک …

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری