وبلاگ

توکن نویسی قرارداد ھوشمند

writing-token-Smart-contract
مفاهیم پایه

توکن نویسی قرارداد ھوشمند

این مقاله برای افرادی است که می خواھند ارز دیجیتال خود بر پایه قراردادھای ھوشمند را بسازند. البته اگر دانش برنامه نویسی دارید، می توانید خیلی راحت فرایند کلی کار را ھمین امروز شروع کنید اما اگر مھارت برنامه نویسی ندارید، خبر خوب این است که قالبھای از پیش آماده برای ساخت انواع توکنھا و ارزھای دیجیتال در اینترنت موجود است و شما فقط کافیست تغییراتی مختصر در آنھا ایجاد کنید.پس با ما همراه باشید تا به شما توکن نویسی قرارداد ھوشمند را آموزش دهیم.جهت اطلاعات بیشتر در مورد قرارداد هوشمند و کسب درآمد از نوشتن قرارداد هوشمند مقالات زیر را می توانید مطالعه کنید

  1. قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت (Smart Contract) چیست؟
  2. توسعه قرارداد هوشمند در محیط ریمیکس
  3. کسب درآمد دلاری با قرارداد هوشمند

طی سالھای اخیر شاھد رشد چشمگیری در صنعت بلاکچین بوده ایم چون توانسته عمده ترین خلأھای اقتصاد سنتی را پر کند. از این رو یکی از پردرآمدترین کارھایی که می توانید انجام دھید، ساخت پروژه بلاکچینی است که نیازھای کاربران را به بھترین نحو در دنیای دیفای (Defi) یا اقتصاد غیر متمرکز حل کند. به عبارت دیگر اگر به دنبال درآمد زیاد از صنعت بلاکچین ھستید،راه حل ھای اقتصادی خود در قالب ساخت انواع توکن و ارز دیجیتال را ارائه دھید، که این کار با استفاده از توکن نویسی قرارداد ھوشمند می سر می شود.اما پیش از اینکه وارد جزئیات شویم باید تفاوت توکن و کوین را بدانید.

توکن نویسی قرارداد ھوشمند
کاربرد قرار داد هوشمند

​تفاوت توکن و کوین چیست؟

ھر بلاک چین یک ارز دیجیتال بومی مربوط به خود را دارد که با استفاده از آن ھزینه کارمزد تراکنش ھا پرداخت می شود که به آن ارز “کوین” می گویند. برای مثال ارز دیجیتال اتریوم، کوین بلاک چین اتریوم محسوب می شود اما توکن، ارز دیجیتالی است که روی بستر یک بلاک چین ساخته شده است. برای مثال ارز دیجیتال یونی سواپ یک توکن بر بستر اتریوم است که ھزینه تراکنش ھای این ارز با استفاده از توکن اتریوم پرداخت می شود.به عبارت ساده تر، اتریوم کوین بلاک چین اتریوم محسوب می شود و یونی سواپ توکنی است که بر بستر اتریوم ساخته شده است.
حال که می دانید تفاوت توکن و کوین چیست باید برای توکن نویسی، یکی از این دو را انتخاب کنید. معمولاً توسعه دھندگان قراردادھای ھوشمند به سراغ ساخت توکن میروند چرا که پیچیدگی کمتری دارد. در واقع برای ساخت کوین شما باید از ابتدا یک بلاکچین طراحی کنید که بسیار دشوار است.

مشاهده  تابع هش (Hash Function) چیست؟
​تفاوت توکن و کوین چیست؟
​تفاوت توکن و کوین

نحوه انتخاب بلاکچین برای توکن نویسی

مشھورترین بلاکچین ھای ارزھای دیجیتال در عکس زیر قرار داده شده است. در واقع تمامی توسعه دھندگان معمولاً از بین این بلاکچین ھا یکی را برای توکن نویسی قرارداد ھوشمند انتخاب می کنند.

در عین حال، محبوب ترین بلاک چین برای توکن نویسی قرارداد ھوشمند، بلاک چین اتریوم است. البته خود شما نیز پس ازکمی تجربه در فضای بلاکچین، خیلی زود متوجه خواھید شد که اتریوم بھترین بستر برای شروع توکن نویسی قرارداد ھوشمنداست. این برتری به دلیل تعداد تراکنش بالا در ھر ثانیه و تعداد کیف پولھای دیجیتال فعال است که نشان دھنده محبوبیت بالای این بلاکچین می باشد. به ھمین دلیل است که اکثر توکن ھای نوپا روی بلاکچین اتریوم ساخته می شوند که در نتیجه به آن ھا کد ERC-20 داده می شود. این کد نشان دھنده این است که توکن مربوطه در بستر اتریوم ساخته شده است. بلاکچین اتریوم نقطه آغاز بسیاری از توکن ھای محبوب فعلی است. مثلا بایننس کوین با توکن BNB کار خود را در بلاکچین اتریوم شروع کرد و بعد از آن، بلاکچین مخصوص به خود را راه اندازی کرد.حال نوبت آن است کھ بھ توضیح انواع توکن بپردازیم.

انواع توکن برای قرار داد ھوشمند

به طور کل سه نوع توکن وجود دارد.

  1. توکن پرداختی: توکن پرداختی از رایج ترین و ساده ترین انواع توکن ھا است. تنھا مصرف توکن پرداختی برای انتقال وجھ است و معمولا کاربرد دیگری ندارند.
  2. توکن امنیتی: این توکن ھیچ ربطی بھ برقراری امنیت در بلاک چین ندارد. در واقع توکن امنیتی بھ عنوان یک ابزارسرمایھ گذاری استفاده میشود. کاربران با استفاده از این توکن سرمایھ خود را استیک می کنند. یعنی برای مدت مشخصی پول آنھا بلوکھ می شود و در ازای آن سود تعلق میگیرد.
  3. توکن کاربردی: این توکن ھا برای ھدف خاصی ساختھ می شود. برای مثال توکن ھلیوم (HNT) برای استفاده در اینترنت اشیا ساختھ شده است. ھمچنین توکن بازی ھای بلاکچینی و اپلیکیشن ھای غیرمتمرکز نیز از این دستھ است.
مشاهده  کسب درآمد دلاری با قرارداد هوشمند

حال نوبت آن است که به نحوه توکن نویسی قرار داد ھوشمند بپردازیم.

آموزش توکن نویسی قرارداد ھوشمند

اولین مرحله توکن نویسی قرارداد ھوشمند تعیین کاربری توکن است. معمولاً ھدف توسعھ دھندگان بلاک چین، جذب سرمایه است. ساخت چنین توکنی بسیار ساده می باشد. فقط کافیست که تغییراتی در قالب ھا و کد ھای از پیش آماده شده اعمال کنید و خروجی بگیرید.
برای ساخت این دسته از توکن ھا باید به سه پارامتر زیر توجه کنید.
1- تعیین مقدار موجودی کل توکن
2- اسم، نماد و تعداد اعشار توکن
3- تعیین تعدادی از کاربردھای جانبی برای چک کردن موجودی در آدرسھا، امکان انجام و تأیید تراکنشھا
و حالا باید از یکی از پلتفرم ھای ساخت توکن زیر استفاده کنید:
cointool.app
bakemytoken.com
kaleido.io

وب سایت cointool.app

با استفاده از سه وب سایت بالا می توانید با کمترین پیچیدگی، به ھر شکلی که می خواھید توکن خود را بنویسید.
در مرحله بعد باید قرارداد ھوشمند توکن خود را بنویسید. قراردادھای ھوشمند شامل قوانینی است که جھت کاربری کلی توکن را مشخص می کند. به عبارت دیگر، قرارداد ھوشمند روی بلاکچین نصب و اجرا شده و پروژه ھای دیفای و برنامه ھای غیرمتمرکز را جھت دھی می کند تا کاربران بتوانند به وسیلھ تراکنش ھا، با توکن تعامل کنند.
در مرحله بعد باید توکن خود را بھ صورت آزمایشی روی rinkeby.io و یا ropsten.etherscan.io امتحان کنید.مرحله آخر نیز اجرای توکن روی بلاک چین اصلی است.
برای این کار تنھا لازم است تراکنشی را با کدھای جمع آوری شده قراردادتان ارسال کنید، ولی آدرس گیرنده بخصوصی را مشخص نکنید تا کدھای شما روی شبکه قرار بگیرد. این مرحله تنھا با چند کلیک ساده انجام می شود. نکته مھم اینجاست که باید مطمئن شوید که توکن شما ھیچ خطای جدی ندارد. برای ھمین مرحله آزمایش و شبکه تست را خیلی جدی بگیرید.

مشاهده  راه های افزایش امنیت کیف پول الکترونیکی

آیا توکن نویسی قرار داد ھوشمند رایگان است؟

خیر!
ھزینه توکن نویسی قرارداد ھوشمند برای اپلیکیشن ھای غیرمتمرکز حدود ١۶٠ھزار دلار خواھد بود. ھمچنین اجرا و راه اندازی توکن روی بلاکچین با حداقل کیفیت از حدود ۴٠ھزار دلار به بالا می باشد. ولی در کل تیم توسعه دھنده مھمترین عامل در تغییر قیمت توکن نویسی قرارداد ھوشمند است. ھرچه پیچیدگی پروژه بالاتر باشد، ھزینه توکن نویسی قرارداد ھوشمند نیز به همان اندازه گران تر خواھد بود.

نتیجه گیری مقاله توکن نویسی قرارداد ھوشمند

در این مقاله به نحوه توکن نویسی قرارداد ھوشمند پرداختیم.ھمچنین پلتفرم ھای مھم برای ساخت انواع توکن و نوشتن قرارداد ھوشمند را معرفی کردیم. این پلتفرم ھا در کنار کارایی مھمی که دارند، باعث می شوند که فرایند توکن نویسی قرارداد ھوشمند بسیار ساده تر شود. بسیاری از توکن ھای ساخته شده توسط افرادی توسعه پیدا کردند که ھیچ مھارتی در برنامه نویسی نداشتند در عین حال مھارت برنامه نویسی می تواند کمک بسزایی بکند.

آکادمی ماکان به عنوان اولین و بزرگترین ارائه کننده دوره های سالیدیتی در ایران نیازمند ۲۰۰۰ نفر برنامه نویس ماهر است. دراین راستا به منظور تشکیل تیم برنامه نویسی جهانی با آموزش های جامع به دنبال رسیدن به این هدف است.دوره های آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آکادمی ماکان دارای مدرک بین المللی در قالب NFT و تضمین اشتغال آینده دانش پذیران است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری