وبلاگ

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟
ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

اکثر رمزهایی که تا به کنون ایجاد شده‌اند یک یا چند هدف خاص دارند. پولکادات، یک ارز دیجیتال است که با داشتن یک بلاکچین ویژه، بلاکچین‌های متفاوت و زیادی را به یکدیگر متصل می‌کند. دات (Polkadot) با نماد اختصاری DOT یک ارز دیجیتال یا رمزارز (Cryptocurrency) است.ارز دیجیتال پولکادات توجه بسیاری از کل جامعه سرمایه گذاران، توسعه دهندگان و کاربران را به خود جلب کرده است و یکی از خلاقانه‌ترین پروژه ها در فضای ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. هدف این ارز در واقع، حل کردن مشکل ارتباط کند میان بلاکچین‌های خصوصی و عمومی است.پروتکل پولکادوت با پشتیبانی از DOT، سکه اصلی شبکه، تلاش می‌کند که بسیاری از محدودیت‌های بلاک چین‌ها در حال حاضر، مانند مقیاس‌پذیری و امنیت را برطرف کند.

ارز پولکادات (ارز polkadot) پروژه ای ست که توسعه دهندگان آن را برای سایر توسعه دهندگان ایجاد کرده اند و در این پروژه اتصال اوراکل ها، زنجیره های عمومی و خصوصی، برنامه های غیرمتمرکز و همچنین ارائه خدمات برای انجام کار در کنار یکدیگر، بخشی از اهداف می باشند. از این پلتفرم به عنوان تسهیل‌کننده نسل بعدی وب یعنی وب 3 یاد می‌شود که انحصار اینترنت را می‌شکند و آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.ارز دیجیتال دات نیز مانند همتایان خود نوسانات قیمتی را پشت سر گذاشته است اما از جمله کریپتوکارانسی‌های معتبر و مشهور محسوب می‌شود.

تاریخچه پولکادات (Polkadot)

تاریخچه Polkadot ارتباط نزدیکی با اتریوم دارد. بنیانگذار آن دکتر گاوین وود، مدیر ارشد آموزش و توسعه دهنده اصلی اتریوم بود. او تیم اتریوم را در سال 2016 به دلیل وقوع یکسری اختلافات، ترک کرد تا یک بلاک چین تکامل یافته‌تر از اتریوم بسازد. به همین دلیل اکثر افراد، پولکادات را از رقبای بلاک چین اتریوم می پندارند وود یکی از بنیانگذاران اتریوم بود. او برای اولین بار پلتفرم اتریوم را کدنویسی کرد و زبان برنامه‌ نویسی سالیدیتی (Solidity) را اختراع کرد. همان آغاز فعالیت رمزارز dot توانست درآمدی به مقدار ۱۴۵ میلیون دلار را کسب کند. اما مدتی از شروع فعالیت آن نگذشته بود که مورد حمله هکرها قرار گرفت. این موضوع موجب شد که سرعت توسعه این رمزارز به‌شدت آسیب و کاهش پیدا کند. بعد از مدتی، تیم بنیاد WEB3 توانست که از طریق یک فروش خصوصی، بودجه کافی را برای ادامه اهداف و توسعه خود، جمع‌آوری کند و تا سال 2019، همه چیز به روال عادی خود بازگشت. بنیاد WEB3 در واقع نهادی بود که وود آن را در سال 2017 به قصد حمایت از تحقیق و توسعه رمزارز پولکادات تاسیس کرده بود.وود ( Wood ) ، رئیس بنیاد وب 3 ، به دلیل تاثیر گذاری در صنعت خود به عنوان یکی از بنیان گذاران اتریوم خالق زبان برنامه نویسی Solid ، از مشهورترین افراد در میان دیگر بنیان گذاران این ارز دیجیتال به شمار می رود .

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟
ارز پولکادات Dot چیست؟

وود و پیتر چابان (Peter Czaban) در تابستان 2017 سازمان غیرانتفاعی Web3 Foundation را بنیان‌گذاری کردند. هدف از بنیان‌گذاری این سازمان حمایت از توسعه و تحقیق در زمینه پروتکل‌های نرم‌افزاری غیرمتمرکز وب بود. یکی از عملکرد‌های ابتدایی این سازمان مدیریت جمع‌آوری وجه در عرضه اولیه ارز دیجیتال دات بود که برای اکتبر 2017 برنامه‌ریزی شده بود. این فروش توکن از 15 تا 27 اکتبر به طول انجامید و حدود 145 میلیون دلار در آن زمان جمع‌آوری شد. این یکی از بزرگترین عرضه‌های اولیه کوین تا آن زمان بود.دریافت اطلاعات بیشتر در وب سایت پولکادات

درست 10 روز بعد از این فروش توکن، حمله دیگری به قرارداد چند‌امضایی Parity صورت گرفت و 150 میلیون دلار از دست رفت. کیف پول Web3 Foundation در این میان بیشترین ضرر را متحمل شد و بیش از 90 میلیون دلار از وجوه جمع‌آوری شده در عرضه اولیه را از دست داد.

مقایسه بلاک چین پولکادات و اتریوم

اتریوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که در تلاش برای تبدیل به یک بلاک چین برای تامین مالی توزیع شده، می‌باشد. از سوی دیگر، Polkadot ساختاری برای ایجاد بلاک ‌چین‌های خاص همراه با توانایی اتصال به شبکه‌های مختلف می باشد.

مشاهده  همه چیز در مورد ایردراپ (Airdrop)

هر دو پلتفرم برای توسعه دهندگانی طراحی شده‌اند که قصد ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را دارند و هر دو به دنبال رفع مقیاس پذیری به صورت اجرای موازی میباشند. با این حال، اتریوم تلاش می‌کند که این موضوع را از طریق شارد به دست آورد اما پولکادوت از پاراچین و پاراترید کمک میگیرد.

اتریوم از یک بلاکچین تک‌زنجیره برای پردازش همه تراکنش‌ها، اجرای اپلیکیشن‌ها و اعتبارسنجی شبکه استفاده می‌کند. الگوریتم گواه اثبات کار نیز در گذشته بازده اتریوم را بسیار محدود کرده بود که البته اتریوم 2 با رویکرد حل این مشکلات در حال راه‌اندازی است. علت تراکم بالای شبکه اتریوم نیز تا حدود زیادی به این مسائل برمی‌گردد. شبکه ارز دیجیتال دات در طراحی خود از ساختار تک زنجیره‌ای اجتناب کرده است و یک اکوسیستم چند‌زنجیره‌ای کاملا تعاملی را ایجاد کرده است. در اینجا دیگر یک زنجیره همه امور را انجام نمی‌دهد. فلسفه زیربنای پولکادات این است که زنجیره‌های مختلف تخصصی ایجاد شوند و این زنجیره‌ها منابع را به اشتراک بگذارند.

مقایسه پولکادات و اتریوم
مقایسه پولکادات و اتریوم

از منظر فناوری، اتریوم در حال حاضر بر اساس الگوریتم اجماع اثبات کار مانند بیت کوین کار می‌کند. با این حال، به‌روزرسانی آن به نسخه 2.0 آن را به سیستم اثبات سهام تغییر می‌دهد، که احتمالاً با پولکادات NPoS،  متفاوت خواهد بود.

اتریوم و پولکادات هر دو در تلاش برای ایجاد فضایی هستند که توسعه دهنده‌ها در آنجا بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند. این دو پلتفرم هر دو دارای عملکرد قرارداد هوشمند هستند که این عملکرد در اتریوم با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی انجام می‌شود و در پولکادات با استفاده از Ink محقق می‌شود. با نگاهی به اتریوم 2 متوجه می‌شویم که هر دوی این پلتفرم‌ها یک استراتژی مقیاس‌پذیری مبتنی بر اجرای موازی را دنبال می‌کنند. هر رشته اجرایی در اتریوم 2 شارد نامیده می‌شود و این در حالی است که این رشته‌ها در پولکادات پاراچین نامیده می‌شوند.

نقش و هدف ایجاد شبکه Polkadot

هدف نهایی ارز دیجیتال پولکادات این است که به‌عنوان یک چارچوب برای همه بلاک‌چین‌های موجود عمل کند. معمولا از این شبکه، به عنوان یک شبکه چند زنجیره‌ای یاد میشود، زیرا پولکادات با توانایی اتصال به شبکه‌های دیگر دقیقا برخلاف شبکه‌هایی مانند بیت کوین است که به تنهایی کار می‌کند. زیرا اعتقاد این شبکه بر این است که میتواند به جای شرایط تکه تکه‌ای و بی نظمی که در حال حاضر وجود دارد، یک فضای یکنواخت و همگن برای باقی تمامی بلاک‌ چین‌ها ایجاد کند. یکی از اهداف بلاک چین پولکادات، حل مشکل مقیاس پذیری و حاکمیت و عدم تعامل در سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین است.اما توسعه‌دهندگان این پروژه قصد ندارند در این نقطه متوقف شوند. چشم‌انداز این پروژه، ایجاد اینترنت کاملا غیرمتمرکز بر بستر وب ۳ است.

هدف ایجاد شبکه پولکادات

پس به طور کلی اهداف پولکادات شامل موارد زیر است:

  • اتصال بلاک چین‌های مختلف
  • افزایش تعامل‌پذیری و قابلیت ارتباط میان زنجیره‌ای
  • توانمند ساختن کاربران برای ساخت بلاک چین با اصول substrate
  • حل مشکل مقیاس پذیری در اکثر بلاک چین‌ها
  • پرداخت:زمانی که شما در شبکه پوکادات فعالیت داشته باشید، شبکه به شما به عنوان پاداش ارز دیجیتال دات DOT پرداخت می کند. همچنین اگر شما نگهدارنده این ارز دیجیتال نیز باشید، باز هم این پاداش را دریافت خواهید کرد.
  • حاکمیت:افرادی که بر روی ارز دیجیتال دات DOT سرمایه گذاری می کنند، به صورت کامل می توانند بر روی این پروتکل ( پروتکل پولکادات ) داشته باشند. امتیازاتی که در این شبکه در نظر گرفته شده است، معمولا مختص به افرادی است که دارنده ارز دیجیتال دات یا DOT هستند.
  • عملیات:سرمایه گذاران بلند مدت ارز دیجیتال دات یا DOT برای تضعیف حمله های احتمالی باید با رعایت امنیت و تمام موارد امنیتی، مشارکت فعالی داشته باشند همچنین دارندگان ارز دیجیتال دات DOT آمیختگی اجماع شبکه پولکادات را تسهیل می کنند.

ساختار ارزدیجیتال پولکادات

برای درک بهتر اهداف پولکادات که پیشتر ذکر کردیم، بهتر است به ساختار آن توجه کنیم. به طور کلی ساختار اصلی پولکادات را می توان به چهار بخش تقسیم نمود:

  • ریلی چین Raily chain:
مشاهده  راه های افزایش امنیت کیف پول الکترونیکی

ریلی چین در واقع قلب Polkadot، مسئول امنیت، اجماع و همکاری تمامی بلاک چین‌ها به این شبکه زنجیری است.ریلی چین نام غیر آشنای شبکه اصلی پولکادات است که تمامی بلاکچین های جداگانه به این شبکه متصل می شود.ریلی چین به عنوان شبکی اصلی پولکادات، به متصل کردن بلاک چین های جداگانه می پردازد.

  • پاراچین Parachain:

پاراچین (Parachain) مخفف عبارت زنجیره های موازی (Parallelized Chains) می باشد که از طریق شبکه پولکادات، بلاک چین های تک زنجیره ای را به صورت موازی به اجرا در می آورد.پاراچین مخفف عبارت زنجیره های موازی می باشد. بلاک چین های تک زنجیره ای به صورت همسان از طریق شبکه پولکادات اجرا می شود.پاراچین، بلاک چین‌های مستقلی هستند که می توانند توکن‌های خود را داشته باشند و عملکرد خود را برای موارد استفاده خاص بهینه کنند. این واژه، در حقیقت مخفف عبارت زنجیره‌های موازی است.

ساختار ارزدیجیتال پولکادات

  • پاراترید Parathreads:

پاراترید‌ها بسیار شبیه پاراچین‌ها هستند اما برای بلاک چین‌هایی که نیازی به اتصال مداوم به شبکه ندارند، مقرون به صرفه‌تر می‌باشند.

  • بریج چین Bridge chain:

بریج چین نام یک زنجیره اس که برای اتصال زنجیره هایی طراحی شده است که از قانون گاورننس یا Governance استفاده نمی کنند.بریج چین، به پاراچین‌ها و پاراتریدها اجازه می‌دهد تا با شبکه‌های خارجی مانند اتریوم و بیت‌کوین ارتباط برقرار کنند. نکته مورد توجه در خصوص بریج چین این است که از قانون گاورننس استفاده نمی‌کند.

رقبای رمز ارز پولکادات DOT

با وجود اینکه زمان زیادی از راه‌اندازی پولکادات نگذشته، این رمزارز توانسته توانایی و قدرت خود را با وجود رقبای زیادی که دارد، به اثبات برساند. این ارز دیجیتال از راه اندازی موفقیت آمیزی برخوردار بوده و در مدت زمان بسیار کوتاهی توانسته که به یکی از ارز دیجیتال بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود. اما باید بدانید که پولکادات تنها پلتفرمی نیست که بر بهبود مقیاس پذیری، حاکمیت و قابلیت همکاری تمرکز دارد.

Dfinity ادعای زیادی در زمینه مقیاس پذیری دارد و WanChain نیز به قابلیت همکاری و تعامل زنجیره‌ای می پردازد. اما این Cosmos است که به عنوان بزرگترین رقیب Polkadot معرفی شده است.  Cosmosاز سال 2014 روی قابلیت همکاری بلاک چین‌ها کار می کند و به طور کلی از جهات زیادی شبیه پولکادوت است.

هنوز بسیاری از توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز، به بلاک چین‌های سنتی مانند اتریوم تمایل بیشتری دارند و رقیب اصلی پولکادات یعنی اتریوم نیز در حال پوست‌اندازی بوده و به ه کاربران خود، وعده داده است که با توسعه اتریوم ۲.۰ بخشی از نارسایی‌های فعلی شبکه را رفع خواهد کرد، اما در هر صورت نباید فراموش کرد که بنیان‌گذار اصلی پولکادات، از توسعه دهندگان ارشد پلتفرم اتریوم بوده که با مشاهده ضعف‌ها و چالش‌های بلاک چین اتریوم، تصمیم به خروج از این پروژه و ایجاد شبکه پولکادات گرفته است. در پایان می‌توان گفت چالش اصلی پیش روی اتریوم مقیاس‌پذیری آن است و مهم‌ترین چالش پیش‌روی پولکادات پذیرفته‌شدن و جلب استقبال جامعه است.

آینده قیمت رمز ارز Polkadot

عملکرد قوی Polkadot بیشتر به دلیل پتانسیل بسیار زیاد آن در توسعه برنامه‌های غیر متمرکز(DApps) است. شبکه بلاکچین امکان توسعه برنامه‌ها را فراهم می‌کند.
همچنین به عنوان یک شبکه نسبتاً جدید، گفته می‌شود که نسبتاً سریع‌تر و قوی‌تر از رقبای موجود است.
اگرچه شبکه اصلی در سال 2019 راه‌اندازی شد، اما Polakdot به سرعت محبوب شده و قیمت پولکادات با رشد مناسبی مواجه شده است.
همچنین استقبال برخی از پروژه‌های معروف کوساما (Kusama)، Edgeware و سورا (Sora) از پولکادات سبب شده که آینده قیمت پولکادات بسیار درخشان و امیدوارکننده باشد و انتظار می‌رود قیمت پولکادات در سال 2021 با بازدهی مناسبی مواجه شود.

نحوه خرید پولکادات

برای خرید پولکادات بهترین روش این است که به یک صرافی معتبر ارز دیجیتال مراجعه کنید. شما میتوانید پولکادات را به صورت مستقیم از صرافی‌های ایرانی تهیه کنید. روش دیگر این است که ابتدا بیت کوین را از یک صرافی ایرانی خریداری و سپس آن را در صرافی‌های خارجی تبدیل به پولکادات کنید. با اینکه روش اول بسیار ساده‌تر از روش دوم میباشد، بسیاری از افراد با روش دوم و صورت غیر مستقیم ارز دیجیتال پولکادات را خریداری میکنند. دلیل این موضوع نیز این است که متاسفانه بسیاری از صرافی‌های ایرانی این ارز را در لیست ارزهای قابل خرید و فروش خود ندارند. صرافی‌های بایننس، هیوبی گلوبال، کوین بیس، بیت هامب از جمله صرافی‌های معتبر خارجی میباشند که شما میتوانید از آن‌ها به خرید پولکادات بپردازید. البته توجه داشته باشید که بسیاری از صرافی‌های معتبر خارجی از کاربران ایرانی پشتیبانی نمی‌کنند.

مشاهده  ارز دیجیتال آوالانچ یا آواکس چیست؟

با این حال، اگر روش اول را انتخاب میکنید، باید بدانید که خرید از صرافی های ایرانی بسیار آسان است؛ فقط کافیست که پس از یافتن یک صرافی معتبر اقدام به ثبت نام و احراز هویت در آن کنید و در نهایت اقدام به خرید پولکادات کنید.

کیف پول‌های Polkadot

پس از خریداری پولکادات یا هر ارز دیجیتالی دیگر شما نیازمند استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال خود هستید. به طور کلی دو نوع کیف پول ارز دیجیتال به صورت نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارند و شما میتوانید از هر کدام برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید. در اینجا ما سعی میکنیم که بهترین کیف پول‌های نرم افزاری مناسب برای دخیره سازی پولکادات را به شما معرفی نماییم:

  • کیف پول Trust:یک صرافی غیر متمرکز و مرورگر برای برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) است که همه در یک سیستم عامل قرار گرفته اند. کیف پول ارز دیجیتال تراست همچنین به طور رسمی توسط یکی از بزرگترین پلتفرم‌های معاملاتی یعنی صرافی بایننس پشتیبانی می‌شود.
  • کیف پول Lunie:کیف پول Lunie بسیار شبیه کیف پول Polkawallet است این کیف پول منبع باز (open source) است و کد آن توسط شرکت‌های امنیتی و سایبری جهانی کنترل می‌شود ،نسخه‌ی بتا این کیف پول برای دستگاه‌های تلفن همراه در دسترس است و به عنوان کیف پول وب نیز قابل استفاده می‌باشد. با استفاده از کیف پول Lunie ، کاربران می‌توانند در فرآیند استیکینگ شرکت کنند.
  • کیف پول Polka:یک کیف پول چند منظوره برای ذخیره ارزهای دیجیتال Polkadot ، Acala ، Kusama و بسیاری دیگر از دارایی‌های دیجیتال است. امکان شرکت در استیکینگ ارز دیجیتال DOT و امکاناتی مانند نمودارهای رنگارنگ و تاریخچه هر اعتبار سنجی برای کاربران وجود دارد.
  • کیف پول Parity Signer: برای سیستم‌های اندرویدی و یا IOS قابل استفاده است. این کیف پول بصورت آفلاین فعالیت می‌کند.بنابراین اگر دسترسی به اینترنت نداشته باشید، با استفاده از این کیف پول می‌توانید کیف پول خود را مدیریت کنید. در این کیف پول امکان ایجاد چندین کیف پول خصوصی وجود دارد.

سخن پایانی مقاله ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

در کلام آخر از آنجایی که هیجان در اطراف پولکادوت با توانایی‌های کامل شبکه که توجه سرمایه‌گذاران و پروژه‌ها افزایش می‌یابد، به راحتی می‌توان تحت تاثیر آینده این شبکه که یک پلتفرم منحصربه‌فرد است، قرار گرفت. در حالی که این پلتفرم بدون خطرات و معایب احتمالی نیست، اما توسط یک تیم برجسته پشتیبانی می‌شود، و تا کنون سعی کرده‌اند که تمام آنچه را که تبلیغ می‌کنند، عرضه کنند.

ارز دیجیتال پولکادات

اکوسیستم پولکادات نیز روز به روز بزرگ‌تر و مستحکم‌تر می‌شود. طراحی منحصر به فرد Polkadot، امکان بیشتری برای نوآوری منعطف‌تر نسبت به شبکه‌های قبلی فراهم می‌کند. با گردآوری چندین زنجیره تخصصی در یک شبکه مقیاس‌پذیر، فناوری بلاک چین می‌تواند به پتانسیل کامل خود برای موارد استفاده در جهان واقعی دست یابد، بازارهای جدیدی ایجاد کرده و راه را برای اقتصادهای غیرمتمرکز آینده باز کند.

اگرچه پولکادات بدون ریسک نیست و قطعا ضعف‌های خاص خود را دارد، اما توسط تیمی بسیار عالی پشتیبانی می‌شود و مشارکت‌های عظیمی را با دیگر پلتفرم‌های برجسته ایجاد کرده است. پولکادات تاکنون تقریبا به همه تعهدات خود عمل کرده و مطابق نقشه راه خود پیش رفته است. نظر شما چیست؟ ارز دیجیتال دات چقدر پتانسیل دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری