وبلاگ

کاربرد قرارداد هوشمند در NFT

کاربرد قرارداد هوشمند در NFT
مفاهیم پایه

کاربرد قرارداد هوشمند در NFT

بررسی کاربرد قرارداد هوشمند در NFT یکی از مباحثی است که در دنیای ارز دیجیتال حائز اهمیت می باشد. با استفاده از این نوع قرارداد می توان امنیت یک معامله تا حد زیادی افزایش داد و معامله را بدون هیچ گونه واسطه ای انجام داد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد قرارداد هوشمند در NFT بپردازیم؛ به این منظور ابتدا مفاهیم قرارداد هوشمند و NFT را مورد بررسی قرار می دهیم سپس با کاربرد آن آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

آشنایی با قرارداد هوشمند در بلاکچین

موارد استفاده از قرارداد هوشمند
قرارداد هوشمند در بلاکچین

قرارداد هوشمند یا Smart Contract، پروتکلی است که در بستر بلاکچین به اجرا در می آید و امکان انجام یک معامله بدون واسطه را بین دو طرف فراهم می کند. با استفاده از این نوع قرارداد یک تراکنش به صورت کاملا شفاف و قابل ردیابی اجرا می شود. نکته مهم در خصوص تراکنش های تحت قرارداد هوشمند این است که تراکنش های آن غیر قابل برگشت هستند. برای بررسی کاربرد قرارداد هوشمند در NFT باید با ارکان این قرارداد آشنا شویم.

ارکان اصلی یک قرارداد هوشمند شامل امضاکنندگان، پلتفرم اختصاصی، شرایط قرارداد، موضوع قرارداد و اوراکل می باشد. برای عقد چنین قراردادی شرایط و ضوابط قرارداد همراه با قوانین، خسارات و سایر موارد مربوطه به وسیله برنامه نویس سالیدیتی نوشته می شود. سپس توسط اوراکل اطلاعات خارج از بلاکچین به قرارداد ارائه می گردد. این قرارداد با امضای دیجیتال مورد تایید طرفین واقع می شود و به منظور توزیع بین کاربران، در یک سیستم اختصاصی منتشر می شود. در نهایت در یک بلاکچین اتریوم به عنوان پلتفرم اختصاصی اجرا می شود.جهت دریافت اطلاعات بیشرت در مورد قراردادهای هوشمند و برنامه نویسی قرارداد هوشمند می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

  1. قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت (Smart Contract) چیست؟
  2. توسعه قرارداد هوشمند در محیط ریمیکس
  3. کسب درآمد دلاری با قرارداد هوشمند

نحوه عملکرد کلی قرارداد هوشمند به صورتی است که کدهای آن پس از نوشته شدن توسط یک کلاینت در بلاکچین منتشر می شوند. پس از آن نودهای بلاکچین  می توانند این قرارداد را بر روی سیستم خود اجرا کنند. نودهای بلاکچین که تحت عنوان کاربر شناخته می شوند می توانند با استفاده از انجام تراکنش با این قرارداد تعامل داشته باشند یا فقط آن را بررسی و تایید نمایند. استفاده از چنین قراردادی در بازار ارزهای دیجیتال و همجنین آثار دیجیتالی می تواند بسیار مفید باشد. اما برای بررسی دقیق تر اثربخشی و کاربرد قرارداد هوشمند در NFT بهتر است با مفهوم NFT نیز آشنا شویم.

مشاهده  مدیریت خطا در سالیدیتی

معرفی NFT و نحوه عملکرد آن در بلاکچین

NFT یا NON Fungible Token  توکن منحصر به فردی است که به صورت رمزنگاری شده روی بلاکچین کار می کند. در واقع این توکن می تواند در فضای بلاکچین، سند مالکیت یک اثر دیجیتالی را صادر کند. منظور از اثر دیجیتال هر نوع اثر هنری دیجیتالی، دارایی دیجیتالی و فیزیکی، گیم و غیره می باشد. ویژگی خاص این توکن، غیر قابل تعویض بودن آن می باشد.

معرفی NFT و نحوه عملکرد آن در بلاکچین
NFT و نحوه عملکرد آن در بلاکچین

منحصر به فردی و عدم امکان تعویض این توکن باعث شده است که تحت عنوان توکن غیر مثلی نیز شناخته شود. غیر قابل تعویض بودن NFT بدین معناست که نمی توان یکNFT  را با دیگری معاوضه کرد. به دلیل اینکه هر NFT مربوط به چیزی خاص و هویتی متفاوت می باشد. هر توکن NFT آدرسی مجزا در بستر بلاکچین دارد و تنها توسط مالک آن، قابل انتقال یا تکثیر می باشد. به منظور خرید و فروش NFT می توان به سایت های زیر مراجعه کرد:

  • Open Sea
  • Tofu NFT
  • Bakery Swap
  • Rarible

هر یک از این سایت ها طیف گسترده ای ازNFT  را عرضه می کنند. کاربران می توانند در سایت های ذکر شده ثبت نام کرده و کیف پول خود را به آن وصل نمایند. سپس خرید و فروش یا انتقال این توکن را آغاز نمایند.

توکن های NFT امنیت بالایی دارند اما نکته قابل توجهی که در خصوص آن ها وجود دارد این است که می توان این توکن را داخل یک قرارداد هوشمند نیز نگهداری کرد و امنیت و اعتبار آن را دو چندان کرد. به طوری که دیگر هیچ گونه باگ امنیتی در هنگام معامله وجود نداشته باشد. اینجاست که مفهومی تحت عنوان کاربرد قرارداد هوشمند در NFT مطرح می شود.

دوره آموزشی سالیدیتی

کاربرد قرارداد هوشمند در NFT

حال که با مفاهیم قرارداد هوشمند و NFT آشنا شدیم، کاربرد این نوع قرارداد در NFT را به طور واضح تری می توان مورد بررسی قرار داد و ضرورت آن را بهتر درک کرد. از آنجا که قرارداد هوشمند یک معامله را بدون واسطه، اجرایی می کند به خوبی می تواند در استفاده از توکن های NFT در بستر بلاکچین مفید واقع شود

مشاهده  متاورس (Metaverse) چیست؟
کاربرد قرارداد هوشمند در NFT
کاربرد قرارداد هوشمند در NFT

. به ویژه معامله گران بزرگ با استفاده از این بستر می توانند امنیت معاملات خود را به طور چشمگیری افزایش دهند. کاربرد قرارداد هوشمند در NFT شامل موارد زیر می شود:

  • افزایش امنیت: استفاده از یک قرارداد هوشمند در NFT می تواند امنیت یک معامله را تا حد زیادی افزایش دهد. بستری که این قرارداد در آن منتشر می شود؛ داده ها را به صورت کاملا رمزنگاری شده تبادل می کند. این ویژگی باعث می شود طرفین قرارداد هوشمند در قالب کدهای رمزنگاری شده، یک قرارداد را اجرا کرده و در صورت لزوم آن را تایید نمایند. با وجود یک قرارداد رمزنگاری شده امکان هک و سرقت داده به حداقل می رسد.
  • افزایش اعتماد بین معامله گران: یک قرارداد هوشمند زمانی اجرا می شود که پیش شرط های توافق شده در آن به طور کامل اجرا شوند. وجود چنین پیش شرط هایی قبل از اجرا می تواند اعتماد بین معامله گران را تا حد زیادی افزایش دهد و قرارداد را رسمی تر نماید.
  • تراکنش های شفاف: با توجه به ویژگی های قرارداد هوشمند می توان گفت کلیه تراکنش هایی که با استفاده از این قرارداد انجام می شود شفاف، غیر قابل برگشت و قابل ردیابی می باشند. تمامی این موارد می تواند توکن های NFT را در بستر امن تری منتقل نماید و در هنگام انتقال توکن، شفافیت معامله را تامین نماید.
  • حذف واسطه و کاهش هزینه: حدف واسطه نوع دیگری از کاربرد قرارداد هوشمند در NFT می باشد. با وجود قرارداد هوشمند در هنگام انتقال یا تکثیر NFT دیگر واسطه ای وجود نخواهد داشت. بنابراین دو طرف معامله می توانند آزادی عمل بیشتری داشته باشند. بدون واسطه بودن یک قرارداد هوشمند می تواند در کاهش هزینه های جانبی نیز موثر باشد
  • افزایش میزان کارآمدی: قرارداد هوشمند به صورت مکتوب ایجاد نمی شود. به عبارت دیگر این قرارداد جایی نوشته نمی شود. بنابراین احتمال تقلب، فسخ یک طرفه، مفقودی و مشکلاتی از این دست در آن دیده نمی شود. با وجود چنین قراردادی انتقال NFT بسیار آسان، سریع و مطمئن انجام می شود و در کمترین زمان ممکن یک معامله صورت می گیرد. این مورد بارزترین کاربرد قرارداد هوشمند در NFT محسوب می شود.
  • محفوظ بودن حق مالکیت: یک قرارداد هوشمند وقتی در حوزه NFT به کار گرفته می شود می تواند حق مالکیت فرد را محفوظ نگه دارد. توکن NFT نیز بر روی بستر بلاکچین ثبت می شود و دیگر امکان تغییر داده های اولیه در آن وجود ندارد. بنابراین وجود یک قرارداد هوشمند در NFT می تواند مالکیت یک فرد در حوزه آثار دیجیتال را بدون هیچ گونه خدشه ای محفوظ نگه دارد. این موضوع برای دو طرف یک معامله نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

آموزش برنامه نویسی سالیدیتی

جمع بندی کاربرد قرارداد هوشمند در NFT

در این مقاله کاربرد قرارداد هوشمند در NFT مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر استفاده از این نوع قرارداد برای NFT به آرامی در حال گسترش می باشد. توصیه می شود افراد با بهره گیری از قراردادهای هوشمند معاملات و نقل و انتقالات خود را به صورت ایمن تر در بستر بلاکچین انجام دهند. به ویژه کسب و کارهای بزرگ با استفاده از چنین قراردادی می توانند سرعت بیشتری به معاملات خود ببخشند و امکان کلاهبرداری و تقلب را نیز به حداقل ممکن برسانند.

مشاهده  راه های افزایش امنیت کیف پول الکترونیکی

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری