وبلاگ

چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟

چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟
سالیدیتی مقالات آموزشی

چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟

هر ساله میلیاردها دلار صرف فناوری بلاک چین می شود.موسسات مالی بزرگترین کاربران بلاک چین هستند، در حالی که در حوزه های مختلف از جمله صنعت سرگرمی نیز در خواست بسیار زیادی برای برنامه نویسی Solidity وجود دارد.یکی از سوالاتی که از آکادمی ماکان پرسیده می شود این است که چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟ یادگیری زبان برنامه نویسی سالیدیتی بسیار ساده به نظر می رسد، اما نمی توان بدون یادگیری کامل ساختار کیف پول اتریوم، پردازش داده ها و ساختار قرارداد هوشمند در یادگیری این زبان موفق بود.​پس برای یادگیری بیشتر می توانید مقالات آموزشی زیر را هم مطالعه نمایید.

  1. هر آنچه که باید در مورد اتریوم بدانید
  2. قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت (Smart Contract) چیست؟

زبان برنامه نویسی Solidity چیست؟

Solidity یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که بر اساس زبان های جاوا اسکریپت، C++ و پایتون ( که توسعه دهندگان قراردادهای هوشمند اغلب از آن استفاده می کنند) الگوبرداری شده است. این زبان راه حل های قابل اعتمادی برای بسیاری از مسائل مانند: رای دادن الکترونیکی، مزایده های راه دور، انتقال پول، نقل و انتقالات مدارک مالی، تامین بودجه و هزینه مالی جمعی و … را فراهم می کند.

توسعه دهندگان سالیدیتی از این زبان برنامه نویسی برای توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می کنند. این زبان دارای چند پلتفرم است، اما بیشتر در اتریوم استفاده می شود.قراردادهای هوشمند قراردادهای دیجیتالی هستند که بر اساس اصل if-else کار می کنند، اعتماد بین طرفین را فراهم می کنند و می توانند به بیش از یک زبان برنامه نویسی نوشته شوند. با زبان برنامه نویسی سالیدیتی، قراردادهای هوشمند را می توان برای تراکنش هایی مانند: تامین مالی جمعی، رای گیری، انتقال پول، مزایده ایجاد کرد.

زبان برنامه نویسی Solidity در دنیای بلاک چین از اهمیت زیادی برخوردار است و به دلیل یادگیری آسان و داشتن مزایای زیاد، به یکی از محبوب‌ ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بلاک چین تبدیل شده است.

چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟
چگونه به یک توسعه دهنده Solidity تبدیل شویم؟

برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله کاربردهای برنامه نویسی سالیدیتی را مطالعه نمایید.

چگونه به یک توسعه دهنده Solidity تبدیل شویم؟

سالیدیتی یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که برای نوشتن قراردادهای هوشمند، برنامه های کاربردی غیرمتمرکز و اسکریپت های اتریوم خوداجرا استفاده می شود. این یک زبان برنامه نویسی قرارداد محور با مجموعه دستورالعمل های خاص خود است، درست مانند جاوا یا پایتون. همچنین دارای کامپایلر خود برای تبدیل کد به بایت کد قابل خواندن، توسط ماشین مجازی اتریوم (EVM) است.

مشاهده  مدیریت خطا در سالیدیتی

علاوه بر این، هر زمان که قراردادی در Solidity تأیید و تکمیل شود، کد به بایت کد EVM تبدیل می شود. این نشان می دهد که قراردادهای هوشمند سالیدیتی را می توان با سایر شبکه های مبتنی بر EVM استفاده کرد. امروزه، هزاران برنامه نویس از زبان برنامه نویسی سالیدیتی برای ایجاد برنامه های کاربردی مبتنی بر بلاک چین برای کاربردهای متنوع استفاده می کنند.

مدرک دوره برنامه نویسی سالیدیتی
برنامه نویسی سالیدیتی

زبان برنامه نویسی Solidity برای هدف قرار دادن مشکلات رایج توسعه دهندگان هنگام کار با زبان های قرارداد هوشمند طراحی شده است. هدف آن ارائه نحو و معنایی ساده و مدولار است که از انواع سبک های برنامه نویسی از طراحی شی گرا گرفته تا برنامه نویسی کاربردی پشتیبانی می کند.

بهترین بخش برنامه نویسی سالیدیتی این است که نیاز به تایپ کد به صورت یک و صفر را از بین می برد. زیرا زبان سطح بالایی دارد. این امر باعث می شود تا افراد بتوانند برنامه ها را با استفاده از ترکیبی از کاراکترها و به گونه ای قابل درک، بنویسند.

مراحل تبدیل شدن به یک توسعه دهنده سالیدیتی

با محبوبیت اتریوم و سایر فناوری های بلاک چین، تقاضای زیادی برای برنامه نویسانی وجود دارد که بتوانند قراردادهای هوشمند ایجاد کنند.

  1. اولین قدم برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده سالیدیتی، یادگیری اصول برنامه نویسی است. شما باید بدانید که چگونه در C++، جاوا اسکریپت یا پایتون کدنویسی کنید. Solidity به دانشی در مورد برنامه نویسی شی گرا نیاز دارد و شما باید با ساختارهای داده مانند لیست ها و نقشه ها آشنا باشید.
  2. گام دوم کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماشین مجازی اتریوم است که قراردادهای هوشمند را در شبکه های بلاک چین مانند اتریوم اجرا می کند. شما باید بدانید که چگونه کار می کند و محدودیت ها و جنبه های امنیتی آن چیست.
  3. مرحله سوم توسعه پروژه های شماست که از زبان برنامه نویسی سالیدیتی برای قراردادهای برنامه نویسی هوشمند در شبکه اتریوم استفاده می کنند. با این تجربه، می توانید شغلی با درآمد بالا به عنوان توسعه دهنده سالیدیتی پیدا کنید.

مسئولیت های توسعه دهندگان سالیدیتی

توسعه دهندگان Solidity مسئول توسعه قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم هستند. آنها همچنین باید قراردادها را طراحی و اجرا کنند. باید بتوانند کد ایمن، کارآمد و قابل بازرسی بنویسند تا به عنوان یک توسعه دهنده سالیدیتی موفق مطرح شوند.

چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟
چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟

توسعه دهندگان می توانند برنامه های غیرمتمرکز خود را با استفاده از زبان برنامه نویسی ایجاد کنند. اپ استور، اپلیکیشن های مختلفی از سرگرمی گرفته تا سلامتی و مالی را ارائه می دهد. Dapp ها به همین ترتیب کار می کنند. وجه تمایز اصلی این است که آنها منبع باز هستند و از واسطه استفاده نمی کنند. Dapp ها در اتریوم برای اجرا بر روی سالیدیتی ساخته شده اند.

مشاهده  قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت (Smart Contract) چیست؟

چقدر زمان برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده سالیدیتی نیاز است؟

اگر درک اولیه از سایر زبان های برنامه نویسی رایج مانند C++، Html، JavaScript و Python داشته باشید، یادگیری برنامه نویسی سالیدیتی بسیار آسان است. این بدان معنی است که کاربرانی که قبلاً با اصول برنامه نویسی گسترده و زبان های برنامه نویسی قبلی آشنا هستند Solidity را ساده تر و سریعتر خواهند یافت. به طور کلی زمان یادگیری ممکن است از یک تا شش ماه طول بکشد.

در مقابل؛ دوره های مختلفی برای افراد مبتدی وجود دارد تا اصول برنامه نویسی سالیدیتی را بیاموزند، حتی اگر تجربه برنامه نویسی نداشته باشند.آکادمی ماکان برگزار کننده دوره های آموزشی سالیدیتی در تمامی شهر های ایران می باشد جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند Smart contracts

مفاهیم اساسی در برنامه نویسی Solidity

اگر می خواهید یک توسعه دهنده حرفه ای سالیدیتی شوید، باید به مفاهیم اولیه Solidity مانند: EVM در اتریوم و قراردادهای هوشمند تسلط کامل داشته باشید.در بخش زیر به صورت مختصر به این موارد پرداخته شده است.

EVM) Ethereum Virtual Machine)

EVM مخفف ماشین مجازی اتریوم است. اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز برای برنامه‌هایی است که دقیقاً طبق برنامه‌ بدون هیچ گونه احتمال تقلب، سانسور یا دخالت شخص ثالث اجرا می‌شوند که هدف اصلی آن تضمین امنیت و عملکرد برنامه های غیرمجاز با استفاده از یک سیستم بین المللی از گره های متصل است.

ماشین مجازی اتریوم
ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine)

ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) بسیار قدرتمند است. محیط ایزوله مجازی آن درون هر نود (Node) اتریوم جاسازی شده است که هر کدام از آنها وظیفه اجرای کد قراردادها را دارند. قراردادها به طور معمول با زبان‌های برنامه‌نویسی خاصی مثل سالیدیتی (Solidity) نوشته می‌شوند و بعد از آن به کدهای ماشین‌ مجازی‌ اتریوم تبدیل می‌شوند.

قراردادهای هوشمند Solidity

قرارداد Solidity مجموعه ای از کد (کارکردهای آن) و داده ها (محل آن) است که در یک مکان خاص در بلاک چین اتریوم قرار دارد. قرارداد های سالیدیتی انواع مختلفی دارد که می توان آنها را برای ایجاد انواع پیچیده تر ترکیب کرد.

ابزارهای مختلفی وجود دارند که می توانند در یادگیری کمک کنند، یکی از آنها Remix است. Remix یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) مخصوص زبان برنامه نویسی سالیدیت است که بسیار مؤثر و کاربرپسند است. Remix یک IDE مبتنی بر مرورگر است که به توسعه دهندگان کمک می کند با زبان Solidity کار کنند.

مشاهده  اصلاح کننده توابع در سالیدیتی

مزایا و معایب برنامه نویسی Solidity

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی بهترین گزینه برای برنامه‌نویسی بلاک چین به شمار می‌رود.علاوه بر این اتریوم یک رمزارز بسیار محبوب است.کاربردهای اتریوم روز به روز بیشتر می‌شود و افرادی که بتوانند زبان سالیدیتی را به خوبی یاد بگیرند، قطعاً از فرصت‌های ویژه بهره‌مند خواهد شد.

مزایای برنامه نویسی سالیدیتی :

  • سالیدیتی یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد برای توسعه قراردادهای هوشمند است.
  • Solidity یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های پیچیده و خوانا ایجاد کنند.
  • توسعه دهندگان می توانند از ماشین مجازی اتریوم (EVM) برای استقرار قراردادهای هوشمند خود استفاده کنند.
  • EVM دارای مکانیزم داخلی برای ارتقاء بلاک چین با ویژگی های جدید بدون تغییر پایگاه کد قبلی است.

معایب زبان سالیدیتی :

  • سالیدیتی تورینگ کامل نیست، به این معنی که نمی تواند هر مشکلی را که زبان های دیگر مانند جاوا و پایتون می توانند حل کنند، رفع کند.
  • قراردادهای مکتوب هوشمند در Solidity به دلیل قدرت محاسباتی محدود آنها همیشه امن تر از قراردادهای نوشته شده به زبان های دیگر نیستند.

جمع بندی چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟

در آینده نیازهای بیشتری برای توسعه دهندگان سالیدیتی وجود خواهد داشت. زیرا اتریوم یک فناوری جدید و به سرعت در حال توسعه است. با افزایش تعداد پروژه های اتریوم و بلاک چین، تقاضا برای توسعه دهندگان Solidity افزایش می یابد.امروزه برنامه نویس بلاک چین یکی از هیجان انگیزترین و سودآورترین مشاغل است و نسبت به گذشته نیاز به توسعه دهنده بلاک‌چین و افراد متخصص در این زمینه بیشتر شده است؛ در نتیجه چه در ایران و چه کشورهای خارجی فرصت شغلی و تقاضا نیرو در این زمینه بسیار بالاست؛ اما در هر صورت برای یادگیری این شغل، به مهارت‌هایی نیاز خواهید داشت.

اگر قبلاً در زمینه توسعه فعالیت داشته‌اید، شانس بیشتری برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بلاک‌چین دارید.اگر به برنامه‌نویسی علاقه دارید و مایلید در دریای فناوری بلاک‌چین به دنبال رؤیاهای خود بگردید، سالیدیتی می‌تواند فرصت‌های شغلی بی‌نظیری پیش روی شما قرار دهد.هم چنین شما می توانید با شرکت در دوره آموزشی سالیدیتی  با مباحث مربوط به برنامه نویسی قرارداد های هوشمند و برنامه نویسی زبان Solidity آشنا شوید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری