وبلاگ

صرافی یونی سواپ (Uniswap) چیست؟

صرافی یونی سواپ
ارزهای دیجیتال

صرافی یونی سواپ (Uniswap) چیست؟

یونی سوآپ یک صرافی غیرمتمرکز می باشد  که فعالیت خود را از نوامبر 2018 شروع کرده است و در آن می توان به مبادله توکن های ارز دیجیتال پرداخت.براساس حجم معاملات روزانه، صرافی یونی سواپ (Uniswap) بزرگترین صرافی غیرمتمرکز در بازار ارزهای دیجیتال است.همچنین تعداد مبادلات و حجم مبادلات انجام شده در صرافی یونی سواپ، از بسیاری صرافی‌های متمرکز رمز ارز نیز بالاتر است. Uniswap یک پلتفرم دیفای راه‌اندازی شده بر روی شبکه اتریوم بوده و در این صرافی صرفا می‌توان توکن‌های ERC-20 روی شبکه اتریوم را خرید و فروش کرد.در مقاله زیر به معرفی این صرافی و مزایا و کارکردهای آن می پردازیم.

معرفی صرافی یونی سوآپ (Uniswap)

یونی سوآپ یک صرافی غیرمتمرکز که در ابتدای تاسیس فقط مبتنی بر روی شبکه اتریم بود و در آن افراد می توانستند فقط توکن های 20-ERC را مبادله کنند اما امروزه علاوه  بر شبکه اتریم شبکه هایی مانند پالیگان Polygon ،آپتیمیزم Optimism ، آربیتروم Arbitrum و سلوCelo را هم پشتیبانی می کند که البته شبکه های آپتیمیزم و آربیتروم الیه دوم شبکه اتریم می باشند . این صرافی بر خلاف بسیاری از صرافیها که متمرکز هستند و در آن ها افراد باید به واسطه ها اعتماد کنند بدون واسطه می باشد و در آن افراد به قراردادهای هوشمند اعتماد می کنند .

در یونی سوآپ از استخر های نقدینگی استفاده می شود و کارمزد های دریافت شده در این صرافی به اعضای تامین کننده نقدینگی استخر ها اعطا می شود. به این ترتیب،پلتفرم یونی سواپ توانسته است مشکل نقدینگی را حل کند و علت محبوبیت آن هم همین قضیه است.صرافیهای غیرمتمرکز، بسیاری از مشکلات صرافی های متمرکز را حل کرده اند؛ مشکلاتی مانند هک شدنصرافی که البته امکان هک شدن در صرافی غیر متمرکز هم وجود دارد، اما نسبت به صرافی های متمرکزاحتمالش کمتر می باشد.

صرافی یونی سواپ
صرافی یونی سواپ (Uniswap)

همچنین به دلیل اینکه صرافی های غیر متمرکز نیاز به احراز هویت ندارند مسائلی مانند تحریم در آن ها مطرح نیست، اما این صرافی ها نیز دارای مشکلات خاص خود هستند؛ یکی از این مشکلات کمبود نقدینگی کافی است، که در این باره پلتفرم یونی سوآپ از مدل قدیمی اوردر بوک که در آن صرافیها متکی به خریدار و فروشنده هستند، استفاده نمی کند و بازارسازان دارایی ها را در استخرها واریز می کنند و تریدرها می توانند با آن معامله کنند و قیمت به صورت الگوریتمی بر اساس نسبت دو دارایی مورد معامله تعیین می شود.

تاریخچه صرافی یونی سواپ

پروتکل یونی سواپ توسط یکی از توسعه دهندگان اتریوم به نام هیدن آدامز (Hayden Adams) تاسیس شد. بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) بودجه‌ای معادل با ۱۰۰ هزار دلار در اختیار وی قرار دارد تا با تشکیل تیمی که کمتر از ۱۰ عضو داشت، یک صرافی غیر متمرکز بسازد. یونی سواپ در نوامبر سال ۲۰۱۸ کار خود را آغاز و تنها در عرض دو سال، توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد. در آوریل سال ۲۰۱۹ (فروردین ۹۸)، تیم توسعه دهنده این صرافی موفق شد یک میلیون دلار سرمایه از طریق حمایت صندوق پوشش ریسک پارادایم (Paradigm) کسب کند. بدین ترتیب شرایط برای انتشار نسخه دوم یونی سواپ در ماه می سال ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) فراهم شد. به گفته توسعه دهندگان یونی سواپ به زودی نسخه سوم خود را با امکانات بیشتر ارائه می‌دهند.

مشاهده  راه های افزایش امنیت کیف پول الکترونیکی

نسخه اول که در سال 2018 منتشر شد، همچنان در حال فعالیت است و تا زمانی که شبکه اتریوم وجود دارد به فعالیت خود ادامه می دهد. از مشکلات این نسخه این است که، استخرها، بین اتر و  توکنERC20  انجام می شود، در نتیجه فراهم کنندگان نقدینگی برای هر توکنی که قصد ارسال دارند باید مقادیر مناسب ETH ارسال کنند. در نتیجه این افراد علاوه بر اینکه در معرض نوسانات توکن هستند، نوسانات اتر را نیز باید مد نظر داشته باشند.

یونی سواپ چگونه کار می کند؟

یونی سوآپ یک بازارساز خودکارAMMاست، که از یک سیستم متشکل از قراردادهای هوشمند ساخته شده است. این پروتکل نیاز به واسطه ها را از بین می برد و امنیت دارد.هر جفت ارز دیجیتال در یونی سواپ، استخر نقدینگی مخصوص به خود را دارد. هر کسی می تواند با واریزکردن مقدار معادل از هر دو توکن در استخر نقدینگی، تبدیل به یک تامین کننده نقدینگی شود و در ازای این کار سود دریافت کند ، به تامین کنندگان نقدینگی یک Token LP یا توکن نقدینگی داده می شود، که در واقع نماینده نقدینگی او در استخرها است. هر زمان که فرد اراده کند، می تواند توکنهای اصلی خود را با بازپرداخت توکن های LP خود، برداشت کند .

یونی سواپ چگونه کار می کند؟

این صرافی یک اکسچنچ غیرمتمرکز در بستر بلاکچین اتریوم (Ethereum) است و تتها تبادل توکن‌های ERC20 که در بستر این بلاکچین توسعه یافته‌اند در آن امکان پذیر خواهد بود. در نتیجه تنها می‌توان توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC20 را به لیست رمزارزهای این صرافی اضافه کرد.

این صرافی از استخرهای نقدینگی جهت تامین جریان سرمایه مورد نیاز برای تبادلات رمزارز خود بهره می‌گیرد و امکان ذخیره سازی دارایی جهت دریافت سود یا گرفتن وام، در قالب رمزارز را، برای کاربران خود مهیا می‌سازد.

ایردراپ توکن یونی (UNI)

پلتفرم Uniswap در سپتامبر 2020 اقدام به راه اندازی توکن حاکمیتی خود با نام UNI کرد. این پلتفرم در جریان یک ایردراپ، به هر آدرس کیف پولی که تا قبل از یکم سپتامبر 2020 ( 11 شهریور ۹۹ ) در پلتفرم یونی سواپ معامله کرده بود، مقدار 400 توکن UNI پاداش داد. حدود 150 میلیون توکن یونی از این طریق توزیع شد، که ۶۶ میلیون آن در 24 ساعت اول برداشت شدند. بعد از توزیع 40 درصد توکن ها در سال اول،در سالهای بعدی میزان این توزیع، هر سال به مقدار 10 درصد کاهش می یابد و این فرآیند ادامه پیدا می کند تا زمانی که همه توکن ها واگذار شوند .

مشاهده  بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟

توکن UNI می تواند یک سرمایه گذاری بلندمدت باشد زیرا استفاده از یونی سوآپ در ورژن سوم آن هزینه کمتر دارد و با قرارگرفتن در لایه دوم Optimism کارمزدها تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. توکن UNI در بیشتر صرافی ها مانند بایننس، کوین بیس، هیوبی (Huobi) و Gate.io لیست شده است.

UNI یک توکن حاکمیتی است و این توکن به دارندگان خود اجازه مشارکت در مدیریت پروتکل را می دهد.این توکن سریعا در صرافی Pro Coinbase لیست شد و کمی بعد در صرافی اصلی کوین بیس Coinbase (نیز لیست شد.در اولین هفته از معاملات توکن یونی سواپ، قیمت UNI از 1 دلار  به حدود ۷ دلار  رسید و در نهایت، قیمت این توکن با حدود 30 درصد افت، در حوالی ۵ دلار تثبیت شد. مقدار اتر قفل شده در یونی سواپ هم در این مدت افزایش پیدا کرد و در دو روز اول بعد از راه اندازی توکن، به ۶.1 میلیارد دلار رسید و این رقم تا 9.1 میلیارد دلار هم رفت .

توکن یونی (UNI)
ایردراپ توکن یونی (UNI)

قیمت توکن یونی در لحظه نوشتار این مقاله 1۵.۷ دالر است و در رتبه 1۷ سایت کوین مارکت کپ coinmarketcap قرار دارد و باالاترین قیمتی که این توکن به خود دیده است در تاریخ 3 می 2021 بوده است که رقم 8.44 دلار بوده است . حجم بازار این توکن در حال حاضر 905,141,322,5 دلار است و حجم معاملات این توکن در 24 ساعت گذشته، برابر با 257,104,151 دلار است. تعداد توکنهای در حال گردش UNI در حال حاضر برابر 05.799,576,745 که تقریبا 75 درصد کل عرضه است و عرضه کل این رمزارز هم یک میلیارد توکن می باشد .

توکن UNI را از کجا می توان خرید؟

توکن صرافی یونی سواپ در بسیاری از صرافی های معتبر و بزرگ لیست شده است. این رمزارز را می توان از Coinex ، Bitfinex ، Kraken ،Kucoin ،FTX ، huobi ، Coinbase ، Binance متمرکز صرافیهای و صرافی های غیرمتمرکزی مانند همین پلتفرم یونی سوآ پ ، سوشی سوآپ ،پنکیک سوآپ (نسخه BEP20) خریداری کرد.

مشاهده  کارمزد شبکه اتریوم چقدر است؟

رمزارز یونی سوآپ را در کدام کیف پول ها می توان نگهداری کرد؟

این توکن را می توان در کیف پولهای تراست ولت، متامسک، کوین بیس ولت ، سیف پال، اتمیک ولت و کیف پول سخت افزاری لجر نگهداری کرد.

خرید و فروش  مبادله  در صرافی یونی سوآپ چگونه است ؟

ابتدا به آدرس app.uniswap.org مراجعه کنید و سپس بر روی Wallet Connect کلیک کنید تا کیف پول شما به سایت متصل شود و شبکه مورد نظر خود را برای مبادله توکن انتخاب کنید و پس از آن جفت توکن مبادله خود را انتخاب کنید و مقدار مبادله را تعیین کنید و با کلیک بر روی Swap مبادله را انجام دهید.

مشکلات استفاده از صرافی های غیر متمرکز

صرافی های غیر متمرکز بدون ایراد نیستند، در غیر این صورت تا امروز به طور کامل جایگزین بایننس،کوین، کوین بیس و دیگر موارد شده بودند! در ادامه به گوشه ای از این مشکلات خواهیم پرداخت.

  • توکن های جعلی

یکی از ریسک های استفاده از یونی سوآپ و به طور کلی صرافی های غیر متمرکز، مخصوصا برای کاربران تازهوارد، وجود توکنهای جعلی است. اغلب این رمز ارزها اسم و نمادی کاملا شبیه یا کمی مشابه با ارزهای دیجیتال معروف دارند.برای جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداران، حتما آدرس قرارداد هوشمند توکن های مورد نظر را در وب سایت https://etherscan.io برای شبکه اتریم و polygonscan.com برای شبکه پالیگان  بررسی و از دقیقبودن آدرس اطمینان پیدا کنید . می توانید با جستجوی نام یک توکن هم آدرس قرارداد هوشمند آن را از وبسایت etherscan و polygonscan دریافت کنید.

  • هزینه زیاد تراکنش

کارمزدهای بالا  شبکه اتریم یکی از معضلات  اساسی کاربران اتریوم است. شبکه اتریم بابت انجام تراکنش کارمزدهای سنگینی دریافت می کند که که در ساعات شبانه روز این رقم متفاوت است ، البته احتماال به زودی با آمدن اتریم 2 به جای اتریم فعلی میزان این کارمزد ها به طور محسوسی کاهش پیدا می کنند .

جمع بندی مقاله صرافی یونی سواپ

یونی سواپ یک پلتفرم مبتنی بر بازار ساز خودکار است، که می توان در آن به مبادله توکنهای ERC20 وشبکه پالیگان پرداخت و همینطور از الیه دوم اتریم یعنی شبکه های آربیتروم و آپتیمیزم استفاده کرد وهمچنین می توان در استخرهای نقدینگی این پروتکل تامین نقدینگی کرد و کارمزد مبادلات دیگر کاربران رابه عنوان پاداش دریافت کرد. پلتفرم Uniswap ایده جدیدی را معرفی کرد و مشکل نقدینگی را که مشکل بسیاری از صرافی های غیرمتمرکز بود، حل کرد. این صرافی نیاز به احراز هویت ندارد و به راحتی می توان با یک نرم افزار گذر از تحریم از آن استفاده کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری