وبلاگ

توکن NFT چیست؟ توضیح 4 حقیقت جالب!

توکن NFT چیست؟
همه نوشته ها

توکن NFT چیست؟ توضیح 4 حقیقت جالب!

امروزه بحث بر سر ارزهای دیجیتال، دنیای متاورس و اینکه توکن های  NFT چیست برای علاقه مندان به تکنولوژی خیلی داغ و هیجان انگیز به نظر می رسد. عددهای نجومی خرید و فروش چند ده هزار دلاری که به خبرهای NFT در ایسنتاگرام چسبیده توجه هر مخاطبی را جلب می کند. اما واقعا داستان گردش مالی NFT از کجا آمده ؟!

حتماً در مورد ارزهای رمزنگاری شده ” ارز دیجیتال ” بطور مفصل مطالبی خوانده یا چیزهایی شنیده اید، اما توکن های غیرقابل تعویض (NFT) چطور؟ احتمالاً اطلاع دارید که “NFT” مخفف “Non-Fungible Token” است. اما، آیا می دانید یک توکن واقعا غیر قابل تعویض چیست؟ این توکن ها در چه بازارهایی خرید و فروش می شوند؟ با ماکان آکادمی همراه باش تا بیشتر بدانی

بلاکچین و NFT


ارزهای دیجیتال و توکن های NFT  هردو با بلاکچین کار می‌کنند. بلاک چین یک شبکه عظیم است که در آن، داده ها به گونه ای بسته بندی می شوند که آخرین قطعه داده در یک “بلوک” با اولین قطعه داده در بلوک بعدی یکسان باشد تا دستکاری اطلاعات ذخیره شده در یک بلاک چین عملا غیر شود. هر گونه تغییر در یک بلوک باعث اختلال در بقیه زنجیره می شود. همه این موارد امنیت بلاکچین را ساخته و برای این شبکه ارزش به حساب می آید.

ارز دیجیتال و NFT

انواع ارزهای رمزنگاری شده ( ارز دیجیتال ) یکی از کاربردهای فناوری بلاک چین هستند. ارزهای رمزنگاری شده، از این رو به NFT مرتبط هستند که هر دو از بلاک چین استفاده می کنند.

مروری بر توکن ارز دیجیتال

توکن ها ابزارهای دیجیتالی هستند که در شبکه بلاک چین ایجاد می شوند. فرآیند ضرب ابزارهای دیجیتال، نشانه های منحصر به فرد ایجاد می کند که بازسازی یا کپی کردن آنها غیرممکن است  و اینطوری هربار توکن های جدید و منحصر به فردی به وجود می آیند. این مثل داستان چاپ اسکناس با بارکدهای غیر مشابه (نسبت به هم نوع و سایر واحد های پول ) است. در ارزهای دیجیتال، «توکن» چیزی است که دارای ارزش است و اکثر توکن های ارزهای دیجیتال «قابل تعویض» هستند.

مشاهده  فناوری بلاک چین و 3 تاثیر آن برای کسب و کار

در مورد «توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

آنها طبق تعریف «غیر قابل تعویض» هستند. پس این غیر قابل تعویض بودن واقعابه چه معناست؟ ابتدا با قابل تعویض بودن آشنا شوید. در اصول ارز دیجیتال ؛ هر چیزی که قابل تعویض باشد با چیز دیگری که مانند آن است، برابر است. توکن های موجود در  بلاک چین ( بیت کوین ) منحصر به فرد هستند، اما با هر توکن ” مشابه “دیگر در بلاکچین نیز برابر هستند.  

به این مثال توجه کنید

هر اسکناس کاغذی 10 هزار تومانی یک شماره سریال مختص خودش را دارد ؛ بنابراین، هر اسکناس کاغذی از نظر شماره سریال منحصر به فرد هست، اما ارزش آن از یک اسکناس 10 هزار تومانی دیگر، بیشتر نیست!  در نتیجه، هر ریال در قالب اسکناس، منحصر به فرد است اما ارزش آن بیشتر از هر ریال دیگر نیست.

حال تصور کنید شماره سریال اسکناس را روی یک اثر هنری حک کنید و سپس آن اسکناس را از بین ببرید. ارزش پولی اسکناس از بین می‌رود، اما این اثر هنری درجه خاصی از تأیید و اصالت را می‌گیرد. این یعنی «یکتایی قابل اثبات» که قبلاً وجود نداشت. این قیاس ایده‌آل نیست زیرا کپی کردن آثار دیجیتالی بسیار آسان‌تر از کپی کردن یک اثر هنری  فیزیکی است و از طرفی تکثیر پول دیجیتال بسیار دشوارتر از پول فیزیکی است. اما به هرحال به عنوان یک مثال کاربردی مناسب است.

توکن غیرقابل تعویض (NFT)

برخلاف ارزهای دیجیتال که خرد می شود NFT یک دارایی دیجیتال منحصر به‌فرد است که نمی‌توانید آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و تاریخچه‌ای تغییرناپذیر و قابل ردیابی دارد. فرآیند ضرب کردن NFT زمان بر و پرهزینه است، اما به هنرمندان کنترل بیشتری بر روی اینکه کدام اثر هنری فروخته می شود، چگونه به فروش می رسد و هزینه آن چقدر است می دهد.

مشاهده  ارز دیجیتال چین لینک (Chainlink) چیست؟

مفهوم خرید  NFTبرای برخی از خریداران، فقط برای داشتن یک اثر هنری نیست؛ بلکه برای کمک به حمایت هنرمند و جامعه هنری است.

توکن های غیر قابل تعویض (NFT) برای خریدار چیست؟

هنگامی که یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) می‌خرید، چیزی که واقعاً می‌خرید، شماره سریال (ژتون خصوصی) است که اثر دیجیتال را به نقطه خاصی از زنجیره بلوکی ( بلاگ چین ) متصل می‌کند. بنابراین شما در واقع اثر دیجیتال یا حتی حقوق مالکیت معنوی آن را نمی‌خرید. خرید یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) اساساً خرید یک گواهی اصالت است. این یعنی افراد دیگر همچنان می توانند به طور قانونی از اثر دیجیتال مذکور را کپی کنند.

با خرید یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) چه چیزی به دست می آورید؟

اخیراً بحث های زیادی در مورد اینکه آیا خریداران یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) واقعاً مالک چیزی هستند یا خیر، وجود داشته است.  در واقع خریداران صاحب اثر هنری هستند (مثلاً عکس) اما عکس هنوز در دسترس همه هست!

برخی از آثار هنری معروف و شناخته شده دارای مالکیت خصوصی هستند، اما معادل دیجیتالی آنها به راحتی یافت می شود. برخی دیگر از آثار هنری معروف نیز مالکیت خصوصی دارند اما به طور دائم به یک گالری یا موزه عمومی قرض داده می شوند. به عنوان مثال، نقاشی بالا متعلق به یک مالک خصوصی است، اما می توانید آن را به صورت آنلاین به صورت رایگان پیدا کنید. آیا این باعث بی ارزش شدن دارایی خصوصی او می شود؟ نه! حداقل به گفته صاحبان آنها…

 بسیاری از منتقدان می‌گویند داستان «توکن‌های غیرقابل تعویض» (NFTs) جایی بین جنون و کلاهبرداری قرار می‌گیرند، اما در بهترین حالت، حتی به ندازه پول شما نیز ارزش ندارند. در واقع، بعضی از “هنرمندان” برخی “توکن های (NFT) بسیار مسخره را با قیمت های بسیار دیوانه کننده ای فروخته اند. شما می توانید این را “اثبات اصالت” بنامید، یا می توانید تصور کنید که جدی گرفتن این ایده برای مردم دشوار است.

مشاهده  هوش مالی و 3 نکته مهم درباره آن

قیمت توکن های غیر قابل تعویض (NFT) چقدر است؟

هزینه NFT در چشم بیننده نهفته است. بیشتر فروش‌های NFT از طریق بازارهای NFT انجام می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد در یک دوره زمانی معین، برای دارایی‌های دیجیتال منحصر به فرد پیشنهاد دهند.  برای قیمت گذاری NFT  نیز مانند آثار هنری معمولی و یا کلکسیون‌ها، عوامل دیگری در قیمت آن نقش دارند. مثل: کمبود، شهرت هنرمند، کلکسیون‌پذیری، زیبایی‌شناسی و غیره.

هنرمند دیجیتال Beeple یک NFT را به قیمت 69 میلیون دلار فروخت NBA در طول سال‌ها مجموعه‌ای از NFT‌ها را بسط داده  که یک بازار معاملاتی ۲۵۰ میلیون دلاری یک شبه ایجاد کرده است. جک دورسی، مدیرعامل توییتر، اولین توییت خود را به یک NFT تبدیل کرد و آن را به قیمت بیش از 2.9 میلیون دلار فروخت و درامد آنرا اهدا کرد. به طور خلاصه، یک NFT هر چقدر که کسی مایل به پرداخت باشد ارزش دارد.

آیا توکن های غیر قابل تعویض (NFT) ارزش داشتن را دارند؟

 این به شما بستگی دارد: سوال بهتر باید در مورد این باشد که آیا NFT ها ارزش پول نقد را دارند یا خیر! و همچنین در مورد اینکه چگونه خریدها رابطه شما را با هنر و حمایت از هنرمندان بیان می کند. بنابراین، توصیه استاندارد در NFTها مانند توصیه استاندارد برای همه رمزارزها است: “چیزی را که به آن اعتقاد ندارید نخرید و بیش از حد توان از دارایی خودتان خرج نکنید

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری