وبلاگ

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال
ارزهای دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

ولت یا کیف پول ارز دیجیتال یک نوع نرم افزار است که کلیدهای خصوصی و عمومی را در خودش ذخیره کرده و با اتصال به بلاک چین‌های مختلف، امکان ارسال یا دریافت رمز ارز را برای شما فراهم می‌کند.هیچ یک از رمزارزهای توسعه‌یافته تا به امروز ماهیت فیزیکی ندارند. همه آن‌ها صرفاً کدهای صفر و یک برنامه‌ نویسی شده توسط برنامه‌ نویسان حرفه‌ای در بستر بلاک‌چین می‌باشند. به همین دلیل، کیف پول ارز دیجیتال ، اگرچه نام مشابهی با کیف پول ارزهای فیات دارد، ولی به طور واقعی هیچ رمزارزی در خود ذخیره نمی‌کند.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

وقتی که فردی برای شما بیت کوین ارسال می‌کند، در واقع دارد عدم مالکیت این بیت کوین‌ها را امضاء و مالکیت آن‌ها را به آدرس والت شما انتقال می‌دهد. برای اینکه بعدا هم بتوانید این کوین‌ها را خرج کنید یا برای کسی بفرستید، کلید خصوصی ذخیره شده در کیف پول ارز دیجیتال شما باید با آدرس عمومی که برای آن فرستاده و امضاء شده‌اند، همخوانی داشته باشد. اگر کلیدهای عمومی و خصوصی باهم مطابقت داشته باشند، موجودی ولت ارز دیجیتال شما افزایش و موجودی والت فرد فرستنده کاهش پیدا می‌کند.

کیف پول‌های کریپتو به‌معنای واقعی ارز دیجیتال در خود ذخیره نمی‌کنند. در حقیقت، با ارسال ارز دیجیتال مانند انجام کارت‌ به‌ کارت، تنها چیزی که رخ می‌دهد، انتقال مالکیت پول است؛ با این تفاوت که در عملیات بانکی، موجودی شما روی کامپیوترهای متمرکز بانک ذخیره شده است و در انتقال ارز دیجیتال، موجودی روی بلاک چین به دست آمده است.جهت افزایش امنیت کیف پول های خود توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

راه های افزایش امنیت کیف پول الکترونیکی

با توجه به هدف اصلی وجود کیف پول ارز دیجیتال، دو پارامتر اصلی به ازای هر کیف پول تعریف می‌شود که مختص آن کیف پول می‌باشد: کلید عمومی (Public Keys) و کلید شخصی (Private Keys).کلید عمومی در اصل آدرس استفاده شده برای واریز دارایی دیجیتال به کیف پول می‌باشد که در صرافی‌های متمرکز این آدرس برای انتقال دارایی به حساب استفاده می‌شود و همانطور که از اسم آن مشخص است، این کلید برای قرارگیری در دسترس عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارایی کیف پول ارز دیجیتال

کلید شخصی، تنها پارامتر مورد نیاز برای دسترسی و کنترل کیف پول و دارایی موجود در آن می‌باشد. با توجه به اسم آن مشخص است که غیر از صاحب اصلی کیف پول، هیچ فرد دیگری نباید به عبارت‌های کلید شخصی دسترسی داشته باشد؛ چون در غیر اینصورت امکان کنترل و برداشت سرمایه فرد توسط سایرین امکان‌پذیر خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود این کلید به صورت غیردیجیتال و به صورت امن توسط صاحب کیف پول نگهداری شود.

مشاهده  ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

معرفی انواع والت (Wallet) ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد.هر یک از کاربران بنابر نیازهای خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. کیف پول‌های مختلف رمزارز هر‌یک ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی دارند. رابط کاربری، میزان امنیت، نحوه و شرایط دسترسی، پشتیبانی از ارزهای مختلف، قابلیت‌های مربوط به مبادلات درون سیستمی و ویژگی‌های متعدد دیگر، نکاتی هستند که کیف پول‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کنند.کیف پول های ارز دیجیتال بر اساس نحوه نگهداری کلید خصوصی به دو دسته کیف‌ پول‌های داغ (Hot Wallets) و حافظه‌های سرد (Cold Storages) دسته‌بندی می‌شوند.

معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال
انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های سرد، کیف پول‌هایی هستند که دارایی را بدون اتصال به اینترنت و به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کنند و تنها در مواقع نیاز مثل انتقال بیت کوین، به اینترنت متصل می‌شوند.در مقابل، کیف پول‌های داغ قرار دارند که در آنها دارایی در شرایطی نگهداری می‌شود که دسترسی به اینترنت وجود دارد.

کیف پول ارز دیجیتال گرم یا نرم افزاری

کیف پول‌های گرم Hot Wallet بر روی سیستم‌های رایانه‌ای شخصی و تلفن همراه نصب می‌شوند. این والت‌ها تمامی اطلاعات کاربران را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنند. به‌دلیل ذخیره‌سازی آنلاین اطلاعات و دارایی‌ها این سیستم‌ها عاری از خطر حمله نیستند.

کیف‌های پول داغ نیز به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: کیف پول‌های نرم‌افزاری، کیف پول‌های وبسایتی و صرافی‌های متمرکز.

کیف پول نرم‌افزاری: یک نرم‌افزار نصب شده بر روی کامپیوتر کاربر می‌باشد که با اتصال به سرور اصلی خود اقدام به نمایش دارایی کاربر و انجام تراکنش خارج از صرافی‌های متمرکز می‌کند. با توجه به امکان هک سیستم فرد توسط هکر‌ها و دسترسی به اطلاعات نرم‌افزار، در این روش دارایی فرد همچنان در معرض ریسک قرار دارد؛ ولی در صورت انتخاب درست، این مدل کیف پول می‌تواند رابط کاربری راحتی برای فرد محیا کند.

مقایسه کیف پول سرد و گرم

کیف پول نسخه دسکتاپ

این کیف پول‌ها در سیستم‌های رایانه‌ی شخصی نصب می‌شوند و فقط از این دستگاه‌ها قابل دسترسی هستند. این ولت ها از سیستم عامل های دسکتاپ مانند مک، لینکوس و ویندوز پشتیبانی می‌کنند. البته به تازگی برخی از این والت‌ها امکان دسترسی از تلفن همراه را نیز برای کاربران فراهم کرده‌اند. به طور کلی، کیف پول دسکتاپ ترکیب خوبی از امنیت و راحتی را ارائه می‌دهد.

از طریق کیف پول دسکتاپ هر رمز ارز معتبری را می‌توان ذخیره و نگهداری کرد؛ اما چون دسکتاپ یا لپ تاپ شما اغلب اوقات به اینترنت متصل می‌شود باید کلیه موراد امنیتی را برای سیستم خود فراهم کنید، تا کیف پول شما مورد هک و تهدید ویروس های اینترنتی قرار نگیرد. بنابراین اگر کیف پول شما از نوع دسکتاپ است پیشنهاد می‌کنیم، آنتی ویروس و فایروال قوی بر روی سیستم‌تان نصب کنید.

مشاهده  بایننس اسمارت چین (BSC) چیست؟

نوع دیگر آن افزونه مرورگر است که روی مرورگر وب شما نیز موزیلا فایرفاکس یا گوگل کروم نصب می‌شود. یکی از مزایای این نوع ولت، دسترسی ساده و امکان تعامل بسیار راحت‌تر با وبسایت‌هاست. محبوب‌ترین والت افزونه مرورگر کروم، کیف پول متامسک (MetaMask) است.

کیف پول ارزدیجیتال موبایل

کیف پول موبایل بسیار شبیه به کیف پول دسکتاپ است، زیرا این کیف پول مستقیماً روی دستگاه تلفن همراه فرد نصب می‌شود. با نصب برنامه کیف پول روی تلفن همراه، می‌توانید به این کیف پول دسترسی پیدا کنید. همان‌طور که از نام آن نیز آشکار است، کیف پول‌های موبایل این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا ارزهای دیجیتال را در تلفن‌های همراه خود ذخیره کنند. این پویایی به این معناست که کاربران علاوه بر ذخیره آسان ارزهای دیجیتال، می‌توانند از این ارزها برای پرداخت خریدهای روزانه در مکان‌هایی که از رمز ارزها پشتیبانی می‌کنند نیز استفاده کنند.

با استفاده از کیف پول موبایلی می‌توانید به راحتی و در هر مکان و زمانی تنها با تلفن همراه، به دارای دیجیتالی خود دسترسی داشته باشید. کیف پول های موبایلی برای بیت کوین و آلت کوین ها پرکاربردترین نوع کیف پول ها در وضعیت حال حاضر بازار هستند. دلیل این محبوبیت این است که دسترسی به آن با گوشی موبایل بوده و استفاده از آنها نیز آسان است.

مزایا: استفاده و دسترسی بسیار آسان و سریع ـ انجام خریدهای روزانه با بیت کوین به آسانی

معایب: به دلیل آنلاین بودن ایمنی پایینی دارند و ممکن است نتوانید کلید‌های خصوصی را کنترل کنید. نقطه ضعف بالقوه کیف پول موبایل نسبت به سایر انواع کیف پول‌ها، متکی بودن به روزرسانی‌های مداوم توسط سازنده برنامه است. در صورت گم یا ربوده شدن تلفن همراه کیف پول شما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

نمونه کیف پول های موبایلی رمزارزها

از انواع ولت های نرم افزاری یا گرم ارز دیجیتال می‌توانیم کیف پول کوینومی، کیف پول اکسودوس، کیف پول اتمیک والت، کیف پول مایسلیوم، کیف پول جکس، ترون والت، کیف پول BRD، اینفینیتو والت، کیف پول گواردا و مای اتر والت را نام ببریم.در بخش زیر لیستی از کیف پول های پرطرفدار برای شما قرار گرفته شده است.

  • تراست ولت (Trust Wallet):کیف پول تراست (Trust Wallet) چند ارزی است و ارزهای مختلفی را پشتیبانی می‌کند. می‌توانید این کیف پول را روی موبایل نصب کنید و برای ذخیره، دریافت و ارسال رمزارزها از آن استفاده کنید.جهت اطلاعات بیشتر مقاله کیف پول تراست والت Trust Wallet را مطالعه نمایید.
  • سیف پل (Safepal)
  • مای سلیوم (Mycelium)
  • کوینومی (Coinomi)
  • الکترام (Electrum)

کیف پول سرد یا کلد والت (Cold Wallet)

کیف پول سرد یا کلد والت به جهت ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین و عدم اتصال به اینترنت، به نسبت کیف پول های گرم امنیت بیشتری دارند. در کل دو نوع کیف پول سرد داریم: والت سخت افزاری و کاغذی.برخلاف کیف پول‌های گرم، دارایی و اطلاعات کاربران را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند و برای ذخیره‌سازی نیازی به اینترنت ندارد. این دستگاه تنها در صورتی که نیاز به انتقال وجه داشته باشید به اینترنت متصل می‌شود. کیف پول‌های سخت افزاری، ابزاری فیزیکی و به شکل فلش مموری هستند که مطمئن‌ترین و امن‌ترین روش ذخیره سازی رمز ارزها به حساب می‌آیند.

مشاهده  کیف پول تراست والت Trust Wallet

کیف پول‌های سخت‌افزاری (Hardware Wallet) «سردترین» گاوصندوق‌های فیزیکی شما برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالتان هستند. این کیف پول‌های غیرامانی، دستگاه‌هایی هستند که به‌طور ویژه برای نگهداری آفلاین و ایمن ارزهای دیجیتال طراحی می‌شوند.

در حقیقت کیف پول‌های سخت‌افزاری با پروتکل‌های امنیتی‌ای که دارند اجازه نمی‌دهند کلید خصوصی بدون اجازه شما خارج شود و این یعنی خیالتان راحت است که هیچ‌کس جز شما که صاحب کیف پول هستید به کلیدهای خصوصیتان دسترسی ندارد.

لیست کیف پول‌های سخت افزاری

در این بخش بهترین کیف پول های سخت افزاری را معرفی می‌کنیم.

  • Ledger Nano S:کیف پول لجر نانو اس، بهترین کیف پول سخت افزاری است. هر جا که صحبت از بهترین کیف پول ارز دیجیتال است، اسم کیف پول لجر نیز به گوش می‌رسد.
  • TREZOR:به عنوان یکی از بهترین تولید‌کنندگان کیف پول‌های سخت‌افزاری مطرح است. از لحاظ پشتیبانی رمزارزها، به شما قابلیت ذخیره بیش از ۵۰۰ کوین مختلف از جمله بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بیت کوین کش را می‌دهد.
  • KeepKey:یکی دیگر از انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال سخت‌افزاری است که میان کاربران ارزهای دیجیتال محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است. صفحه نمایش آن از Trezor و ledger بزرگتر است.
  • Ballet Hardware Wallet

کیف پول کاغذی: همانطور که پیشتر گفته شد، هر کیف پول حاوی دو پارامتر مهم است: کلید عمومی و کلید شخصی. کیف پول کاغذی از چاپ این دو پارامتر بر روی یک تکه کاغذ ایجاد می‌شود و در کنار هر کلید چاپ شده یک بارکد قابل اسکن (QR Code) برای دسترسی سریع‌تر به کیف پول ارائه شده است. می‌توان گفت این مدل، اولین و ساده‌ترین نوع کیف‌ پول‌های سرد می‌باشد

بزرگترین عیب این مدل کیف پول، احتمال مخدوش شدن کاغذ چاپ شده و یا چاپ روی آن می‌باشد که باعث از بین رفتن سرمایه موجود در این کیف پول می‌شود. به همین دلیل به آن دسته از کاربرانی که تمایل به استفاده از این کیف پول را دارند، توصیه می‌شود که از بهترین نوع کاغذ پرینتر و پرینتر لیزری با کیفیت برای ایجاد کیف پول خود استفاده کنند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری