وبلاگ

استخر نقدینگی (Liquidity Pool) چیست؟

استخر نقدینگی
مفاهیم پایه

استخر نقدینگی (Liquidity Pool) چیست؟

استخر نقدینگی (liquidity pool) استاندارد جدیدی برای معامله کارآمد دارایی‌ها ارائه می‌دهد و همزمان به سرمایه‌گذاران هم اجازه می‌دهد که از دارایی‌های خود سود کسب کنند. استخر‌های نقدینگی دیفای (DeFi) امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و افراد زیادی در اندیشه پیوستن به این استخر‌ها هستند.منظور از استخر نقدینگی یک فضای غیرفیزیکی و مجازی در بستر اینترنت است که کاربران به طور آزادانه می‌­توانند در این استخر سهم و مشارکت داشته باشند و به کسب سود و یا معامله بپردازند.به مجموعه‌ای از سرمایه قفل‌شده در یک قرارداد هوشمند، یک استخر نقدینگی گفته می‌شود. استخرهای نقدینگی به ‌منظور تسهیل انجام معاملات، وام‌دهی و بسیاری عملکردهای دیگر به صورت غیرمتمرکز به کار می‌روند.استخر نقدینگی یا لیکوییدیتی پول، بخش اساسی فناوری های سیستم مالی غیر متمرکز از جمله بازار ساز خودکار و ییلد فارمینگ است.

استخر نقدینگی
استخر نقدینگی (Liquidity Pool)

استخر نقدینگی چگونه کار می کند؟

نوآوری چشمگیر بازارسازهای خودکار (AMMs) موجب شده است که معاملات درون زنجیره‌ای بدون نیاز به دفتر سفارش‌ها قابل انجام باشند. این قابلیت، معادلات را به‌کلی تغییر داده است. چون برای انجام معاملات، وجود یک طرف معامله مستقیم ضروری نیست، معامله‌گران می‌توانند در خصوص اتخاذ موقعیت‌های معاملاتی گوناگون نسبت به جفت توکن‌های با شانس نقدینگی پایین در صرافی‌های اوردر بوک، تصمیم‌گیری کنند.برای استفاده از کاربردهای Pool Liqiudity می‌­توانید توکن خود را وارد استخر نقدینگی کنید، و به‌ ازای انجام معاملات کارمزد دریافت کنید. از طرفی علاوه بر این می­‌توانید با انجام معامله در استخرهای نقدینگی، توکن‌های مختلف را با هم معامله کنید، گفتنی است برای انجام فعالیت و یا معامله در فضای استخر نقدینگی نیازی به استفاده از واسطه یا شخص سومی وجود ندارد، زیرا با روشی مطمئن و امن از طریق قراردادهای هوشمند کل پروسه معاملاتی شما در استخر نقدینگی انجام می­‌گیرد. به همین دلیل برای بسیاری از کاربران استفاده از استخر نقدینگی جذابیت خاص خودش را دارد

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند Smart contracts

استخر نقدینگی Liquidity Pool از مهم‌‌ترین ساختارها در بلاک‌ چین است که شما می‌توانید به‌صورت ویژه از آن استفاده کنید. نحوه کار در یک استخر شامل موارد مختلفی می‌شود که حتما باید بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام دهید.زمانی‌که شما توکن‌های خود را در داخل استخر قرار می‌دهید، از آن‌ها برای انجام معاملات مختلف استفاده می‌شود. به همین جهت هر چقدر که با توکن‌های شما معامله صورت بگیرد، کارمزد آن نیز به‌صورت مجزا برای شما در نظر گرفته می‌شود.از دیگر بخش‌های نوظهور دیفای، بیمه در برابر ریسک قرارداد هوشمند است. قسمت عمد‌ه‌ای از اجرای این بخش، توسط استخرهای لیکوئیدیتی تأمین می‌شود.

مشاهده  حلقه های تکرار در سالیدیتی

استخر نقدینگی چگونه کار می کند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، لیکوییدیتی پول مجموعه‌ای از وجوه واریز شده در یک قرارداد هوشمند توسط تامین‌کنندگان نقدینگی است. هنگام انجام معامله در AMM، به معنای سنتی طرف مقابلی وجود ندارد. در عوض، معامله با نقدینگی موجود در استخر نقدینگی انجام می‌شود. برای خرید، خریدار در آن لحظه خاص نیازی به وجود فروشنده ندارد، فقط کافیست نقدینگی کافی در استخر وجود داشته باشد.استخرهای نقدینگی برپایه قراردادهای هوشمند بنا شده‌اند؛ بنابراین، تمام کاربران استخرهای نقدینگی به‌جای افراد گوناگون، با قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده سروکار دارند. پس اگر خریدار هستید، به فروشنده مشخصی نیازی ندارید؛ فقط کافی است استخر نقدینگی پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید، به‌اندازه کافی نقدینگی داشته باشد. اگر فروشنده هستید، الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده کار فروش دارایی‌تان را انجام می‌دهند.

کاربرد استخر نقدینگی چیست؟

شما در Pool Liqiudity بدون نیاز به‌ واسطه تنها با استفاده از سیستم قراردادهای هوشمند می‌­توانید توکن‌های خود را در این استخر قرار دهید، و در ازای قرار دادن توکن در استخر نقدینگی کارمزد معاملات را دریافت کنید، و یا خود مستقیم به معامله توکن‌های خود بپردازید. در حقیقت وظیفه استخر نقدینگی تامین سرمایه و دارایی لازم برای صرافی‌های غیرمتمرکز است.

کسب درآمد دلاری با قرارداد هوشمند

  • استخرهای نقدینگی که در آنها حاکمیت بیش از حد متمرکز است، فضایی برای رفتارهای مخرب ایجاد می‌کند زیرا یک توسعه‌دهنده می‌تواند تصمیم بگیرد که کنترل دارایی موجود در استخر را در دست بگیرد. استخرهای نقدینگی می‌توانند به عنوان ابزار کمکی در حکمرانی عمل کنند. تجمیع وجوه سپرده در استخر می‌تواند به عنوان جایگزینی برای توکن‌های رای دهی در یک پروتکل عمل کند.
  • یکی دیگر از کاربردهای پیشرفته‌تر استخرهای نقدینگی tranching است. بسیاری از پیاده سازی‌های DeFi از مفهوم استخر نقدینگی برای ایمنی در برابر خطرات قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند که شامل تقسیم بندی دارایی‌های مالی بر اساس ریسک‌ها و بازده‌های مرتبط با آنهاست. این مکانیسم به ارائه دهندگان نقدینگی اجازه می‎دهد تا حد سود و ضرر را در پروفایل خود تنظیم کنند.
  • توکنیزاسیون و ضرب دارایی‎های مصنوعی (synthetic assets) در بلاک چین به استخرهای نقدینگی متکی است. مقداری وثیقه به یک استخر نقدینگی اضافه کنید، آن را به یک  اوراکل قابل اعتماد متصل کنید و یک توکن مصنوعی برای خود خواهید داشت که به هر دارایی که می‌خواهید متصل است.
  • بیمه روی شبکه یکی دیگر از بخش های در حال گسترش DeFi است. این بیمه در برابر ریسک قرارداد هوشمند است.
مشاهده  تابع هش (Hash Function) چیست؟

مزایای Pool Liqiudity

یکی از ویژگی‌های مثبت استخر نقدینگی این است که در آن از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. اسمارت کانترکت یا قرارداد هوشمند یک عملکرد خاص را تعریف کرده و بر روی بلاک‌چین اجرا می‌شود. تمامی مفاد این قرارداد به شکل اتوماتیک اجرا می‌شود که به همین علت هیچ‌گونه خطایی در محاسبات صورت نمی‌گیرد.علاوه بر آنچه که گفتیم، می‌توانیم سیستم حاکمیتی را نیز به ‌عنوان یکی از مصادیق کاربرد استخرهای نقدینگی در نظر آوریم. در برخی موارد، آستانه بسیار بالایی برای آرای موردنیاز جهت ارائه پیشنهادات حاکمیتی رسمی وجود دارد. در عوض اگر وجوه در کنار هم جمع شوند، شرکت‌کنندگان می‌توانند حمایت خود را از یک هدف مشترک که به نظرشان برای پروتکل حائز اهمیت است، ابراز دارند.در بخش زیر به برخی از مزیت های استفاده از استخر نقدینگی برای شما آورده شده است.

  • به هر کس اجازه می‌دهد تا بازدهی (APY) برای موجودی ارزهای دیجیتال خود فراهم کند و نقدینگی بیشتری ایجاد کند.
  • در استخر نقدینگی سرمایه و دارایی لازم همیشه موجود است.
  • Pool Liqiudity به طور خودکار به تطبیق خرید و فروش و معاملات می‌­پردازد.
  • به کمک dex ها انجام معاملات بر اساس قیمت‌های لحظه‌ای بازار را برای معامله‌گران آسان‌تر می‌کند.
  • در استخر لیکوئیدیتی شما در هیچ زمانی نیاز به احراز هویت ندارید.
  • موانعی که در معاملات صرافی‌های متمرکز و دفتر معاملات وجود دارد در استخر نقدینگی وجود ندارد.

مزایای استخر نقدینگی

استخر نقدینگی در واقع یک بازارساز خودکار (AMM) است که با استفاده از یک قرارداد هوشمند و به صورت خودکار سفارش‌های خرید و فروش را بر اساس پارامتر‌های از پیش تعیین شده، به همدیگر مرتبط می‌کند. در اینجا لازم نیست که تریدر‌ها را مستقیما با تریدر‌های دیگر مرتبط کرد و تا زمانی که سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را وارد استخر کرده باشند، نقدینگی موجود خواهد بود.بازارساز‌ها در صرافی‌های متکی بر دفتر سفارش، لازم است که دائما سفارش‌های خرید و فروش خود را با توجه به نوسان قیمت تنظیم کنند. بازارسازها در اینجا باید حرفه‌ای باشند و زمان و تخصص لازم را برای مدیریت استراتژی‌های خود داشته باشند. اما در یک استخر نقدینگی نیازی به این کار‌ها نیست و لازم نیست که به جمع‌آوری اطلاعات از صرافی‌های مختلف در مورد قیمت یک دارایی پرداخته شود؛ تامین کنندگان نقدینگی تنها کافی است که دارایی‌های خود را وارد یک استخر نقدینگی کنند و بقیه کار‌ها را به قرارداد هوشمند بسپارند.

مشاهده  تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

سخن پایانی استخر نقدینگی

استخرهای نقدینگی یکی از هسته‌های اصلی فناوری‌های موجود در دیفای است. استخرهای نقدینگی، ترید غیر متمرکز، وام‌دهی، ییلد فارمینگ و موارد دیگر را امکان‌پذیر می‌کنند. این قراردادهای هوشمند تقریبا در هر قسمت از DeFi حضور قدرتمندی داشته و احتمالا در آینده این رویه ادامه خواهد داشت و شاهد رشد بیشتر انواع آن‌ها خواهیم بود.استخر نقدینگی می تواند موقعیت خوبی برای سرمایه گذاران باشد و آن دسته از افرادی که در این نوع استخرها فعالیت می کنند باید ابزارهای مورد نیاز برای بررسی تغییرات قیمت ها را داشته باشند و نسبت به این تغییرات قیمت نیز واکنش نشان دهند.

استخر های نقدینگی یا Liquidity Pool ها در حال حاضر یکی از فناوری‌های محوری و زیربنای پشته فناوری سیستم تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) به شمار می‌روند. این استخرها امکان معامله، وام‌دهی، تولید سود و بسیاری امکانات دیگر را به صورت غیرمتمرکز به کاربران خود اعطا می‌کنند. این قراردادهای هوشمند تقریباً تمامی قسمت‌های شبکه دیفای را پوشش می‌‌دهند و به ‌احتمال زیاد در آینده نیز به همین روند ادامه خواهند داد.

تامین نقدینگی مورد نیاز برای صرافی‌های غیرمتمرکز در گذشته‌ای نه چندان دور، یک چالش اساسی محسوب می‌شد. خوشبختانه با ایجاد استخر نقدینگی دیفای این مشکل نیز برای همیشه حل شد. همچنین در این استخرها می‌توانید به سرعت ارزهای مورد نظر خود را خریداری کنید. با توجه به این که مبادلات در این استخرها با قرارداد هوشمند صورت می‌گیرد، میزان خطا در آن به کمترین حد خود رسیده است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری