وبلاگ

استیکینگ (staking) در ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
ارزهای دیجیتال

استیکینگ (staking) در ارز دیجیتال چیست؟

در حالی که بسیاری از افراد برای کسب درآمد، ارزهای دیجیتال را خرید و فروش می کنند، گروه دیگری از صاحبان رمزارز،  از درآمد ایجاد شده از طریق استیکینگ لذت می برند. استیکینگ (Staking) یا سهام‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال به‌معنای اختصاص‌دادن ارزهای دیجیتال به شبکه برای کسب پاداش است.پاداش به دست آمده از طریق سهام گذاری (استیکینگ) نوعی درآمد است که به تنظیم و اعتبارسنجی یک تراکنش‌ ارز دیجیتال کمک می‌کنند. از این نظر، پاداش استیکینگ مانند سود سهام یا بهره از یک حساب پس انداز است، اما ریسک بسیار بیشتری دارد.

اگر تصمیم به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال گرفته اید، این یک راه عالی برای افزایش سود بازده شما است. بسیاری از ارزهای دیجیتال، به ویژه ارزهای جدیدتر، تراکنش ها را با استفاده از مدلی به نام اثبات سهام تایید می کنند. با این مدل، افرادی که صاحب رمزارز هستند، می توانند آن را استیک کنند. این بدان معناست که آنها اجازه می دهند رمزارزشان توسط بلاک چین برای اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده شود.سهام‌گذاری یا استیکینگ به فعالیتی گفته می‌شود که در آن، کاربر برای مشارکت در حفظ امنیت سیستم‌های بلاک چینی مبتنی بر اثبات سهام (PoS)، دارایی‌های خود را در کیف پولی مخصوص قفل یا نگهداری می‌کند.

آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند Smart contracts

مشابه تقریباً هر چیزی که مربوط به ارزهای دیجیتال است، استیکینگ نیز در ابتدا می تواند گیج کننده به نظر برسد اما انجام این کار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، و اگر قصد ترید کردن ارزهای دیجیتال خود را در آینده داشته باشید، می‌توانید استیک خود را لغو کنید. هنگامی که روش استیکینگ کریپتو را یاد گرفته باشید، می توانید شروع به کسب درآمد غیر فعال از آن کنید

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
ستکینگ ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

انجام فرآیند استیکینگ در سه گام ساده

برای انجام فرآینده استکینگ سه گام ساده تحقیق در مورد ارزهایی که استیکینگ را ارائه می دهند- خرید ارز دیجیتال مورد نظر و استیک کردن ارزدیجیتال توسط صرافی یا استخر لازم می باشد.

1- درباره ارزهایی که استیکینگ را ارائه می دهند، تحقیق کنید.

برای شروع کار، باید یک ارز دیجیتال اثبات سهام (proof-of-stake) داشته باشید.آن ها تنها ارزهای دیجیتالی هستند که می توانید در سهام گذاری استفاده کنید. خوشبختانه، مدل اثبات سهام به دلیل کارآمد بودن، روز به روز محبوب‌ تر می‌شود.

مشاهده  هایپرلجر فابریک چیست؟

انتخاب رمزارز مناسب مهمترین بخش این فرآیند است.

یک اشتباه رایج در اینجا این است که یک رمزارز را صرفاً به این دلیل انتخاب می کنید که پاداش های زیادی را ارائه می دهد. وقتی می‌بینید یک ارز دیجیتال 100 درصد یا بیشتر پاداش‌های سالانه ارائه می‌دهد، خرید همیشه وسوسه ‌انگیز است، اما بسیاری از اینها سرمایه‌ گذاری‌های ضعیفی هستند که قیمت آنها به شدت کاهش می‌یابد.

فقط در صورتی باید یک رمزارز را بخرید که مطمئن باشید سرمایه گذاری بلندمدت خوبی است.

ارزهای دیجیتال که از استکینگ (staking) استفاده می ‌کنند

استیکینگ (staking) در ارز دیجیتال
انجام فرآیند استیکینگ staking

استیک کردن کوین به صاحبان ارز دیجیتال در شبکه قدرت تصمیم گیری داده و این امکان را به آن‌ها می‌دهد که برای سرمایه‌ گذاری خود از این راه درآمد زایی کنند. این راه دقیقا شبیه به نحوه‌ی دریافت سود سپرده برای گذاشتن پول در حساب بانکی است.

در اینجا تعدادی از بزرگترین رمزارزهای قابل استفاده در استیکینگ نام برده شده است:

  • کاردانو (ADA)
  • سولانا (SOL)
  • پولکادوت (DOT)
  • Terra(LUNA)
  • تزوس (XTZ)
  • اتریوم (ETH) اولین ارز دیجیتال با بلاک چین قابل برنامه ریزی بود که توسعه دهندگان، می توانند از آن برای ایجاد اپلیکیشن استفاده کنند. اتریوم با استفاده از اثبات کار شروع به کار کرد، اما در حال انتقال به مدل اثبات سهام است.

2- ارز دیجیتال مورد نظر خود را بخرید.

حالا که در مورد رمزارزهایی که می‌توانید استیک کنید یاد گرفتید، قدم بعدی انتخاب یکی و خرید آن است. این ممکن است ساده به نظر برسد، اما مهم است در نظر داشته باشید که کجا خرید را انجام می دهید. ساده ترین گزینه این است که یکی از صرافی های ارزهای دیجیتال با ویژگی استیکینگ را انتخاب کنید.

دلیل اینکه باید وقت خود را به این موضوع اختصاص دهید این است که، هر پلتفرم ارز دیجیتالی اجازه سهام گذاری رمزارز شما را نمی دهد.

در حال حاضر، اکثر کارگزاران سهام و برنامه‌های پرداختی که ارزهای دیجیتال را می‌فروشند،خدمات استیکینگ را ارائه نمی‌کنند. آنها همچنین به شما اجازه نمی دهند ارز دیجیتالی را که از پلتفرم آنها خریداری می کنید، انتقال دهید.

برخی از گزینه های برتر عبارتند از:

  • بایننس
  • کوین بیس
  • کراکن

هر یک از این صرافی‌ها، استیکینگ را با برخی از رمز ارزهای خود ارائه می دهند، بنابراین می‌توانید با چند کلیک آنچه را که می‌خرید، استیک کنید.

مشاهده  ارز دیجیتال آوالانچ یا آواکس چیست؟

همچنین اگر می‌خواهید رمزارز خود را در صرافی دیگری استفاده کنید، این گزینه را نیز خواهید داشت.

نکته مهم: بهتر است به صرافی هایی پایبند باشید که کنترل کامل رمزارز را به شما می دهد!

3- ارز دیجیتال خود را از طریق یک صرافی یا استخر استیک کنید.

این بخش از فرآیند استیکینگ، به ارز دیجیتالی که خریداری کرده اید و صرافی که از آن خرید کرده اید، بستگی دارد.

اگر از صرافی استفاده کرده‌اید که به شما امکان سهام گذاری آن رمزارز را می‌دهد، احتمالاً یک صفحه استیکینگ یا گزینه‌ ای در حساب کاربری شما دارد. اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید، بخش راهنمای کمکی را مرور کنید.

در حالی که استیکینگ با توجه به ارز دیجیتال می تواند متفاوت عمل کند، اکثر افراد از استخرهای استیک استفاده می کنند. معامله گران کریپتو دارایی های خود را در این استخرهای سهام ترکیب می کنند تا شانس بیشتری برای کسب پاداش سهام داشته باشند.

شما باید در مورد استخرهای موجود برای ارز دیجیتالی که دارید، تحقیق کنید. در اینجا چند موردی را که باید جستجو کرد به شما معرفی می کنیم:

قابلیت اطمینان: زمانی که سرورهای استخرسهام شما دچار مشکل باشند، شما پاداشی دریافت نمی کنید.استخری را انتخاب کنید که آپ تایم آن تا حد امکان نزدیک به 100٪ باشد.

هزینه‌های معقول: بیشتر استخرهای سهام، بخش کوچکی از پاداش‌ها را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. این مقادیربه ارز دیجیتال بستگی دارند، اما 2٪ تا 5٪ رایج است.

اندازه: استخرهای کوچک‌، کمتر برای اعتبارسنجی بلوک‌ها انتخاب می‌شوند، اما وقتی انتخاب می‌شوند، پاداش‌های بزرگ‌تری ارائه می‌دهند زیرا نیازی به تقسیم زیاد پاداش‌ها ندارند.اما استخری که خیلی کوچک باشد و ممکن است با شکست مواجه شود نیز، ایده آل نیست.

از سوی دیگر، برخی ارزهای دیجیتال میزان پاداش‌هایی را که یک استخر می‌تواند کسب کند را محدود می‌کنند، بنابراین استخرهای بزرگ بیش از حد اشباع می شوند.

 برای اکثر سرمایه گذاران، استخرهای متوسط ​​بهترین هستند.

هنگامی که یک استخر پیدا کردید، رمز ارز خود را از طریق کیف پول خود در آن قرار دهید. این تمام کاری است که باید انجام دهید تا شروع به کسب پاداش کنید.

مشاهده  فایل کوین چیست؟

مزایای استیکینگ رمز ارزها

تفاوت هولد کردن و استیک کردن رمز ارز

در نگاه اول، استیک کردن شبیه هولد (هودل) کردن به نظر می‌رسد، اما تفاوتی مهم وجود دارد. بعد از Staking، برخلاف زمان Holding، دارایی‌تان قفل شده و دیگر نمی‌توانید آزادانه از آن استفاده کنید. البته با هولد کردن چیزی به دارایی‌تان اضافه نخواهد شد (تعداد کوین‌ها یا توکن‌ها اضافه نخواهد شد)، اما با استیک کردن علاوه بر دریافت جایزه‌ای در قالب همان ارز دیجیتال، در تامین امنیت، افزایش کارایی، بهره‌وری و غیر متمرکزتر شدن شبکه بلاک چین رمز ارز مورد نظر نیز مشارکت خواهید داشت.

مزایای استیکینگ رمز ارزها :

  • این یک راه آسان برای کسب سود از دارایی‌های ارزهای دیجیتال است.
  • شما مانند ماینینگ کریپتو به تجهیزات برای استیکینگ کریپتو نیاز ندارید.
  • شما به حفظ امنیت و کارایی بلاک چین کمک می کنید.
  • نسبت به ماینینگ کریپتوبا محیط زیست سازگارتراست.
  • مزیت اصلی این سرمایه گذاری این است که شما رمزارز بیشتری به دست می آورید و نرخ بهره می تواند بسیار سخاوتمندانه تر باشد.
  • در برخی موارد، شما می توانید بیش از 10٪ یا 20٪ در سال درآمد داشته باشید.

این به طور بالقوه راهی بسیار سودآور برای سرمایه گذاری پول شما است. و تنها چیزی که نیاز دارید رمزارزی است که از مدل اثبات سهام استفاده می کند.

ریسک های staking رمزارزها:

  • قیمت‌های کریپتو نوسان دارند و می‌توانند به سرعت کاهش پیدا کنند.
  • اگر دارایی های سهام شما با افت قیمت زیادی مواجه شود، این می تواند بر هر سودی که از آنها به دست می آورید، تاثیر داشته باشد.
  • استیکینگ (staking) می تواند مستلزم این باشد که دارایی های خود را برای حداقل زمانی، قفل کنید. در طول این دوره، شما نمی توانید با دارایی های سهام خود کاری انجام دهید، مانند فروش آنها.
  • زمانی که می‌خواهید ارز دیجیتال خود را لغو کنید، ممکن است هفت روز یا بیشتر، یک دوره لغو سهام وجود داشته باشد.
  • بزرگترین خطری که شما با سرمایه ‌گذاری کریپتو مواجه می‌شوید، کاهش قیمت است. اگر متوجه شدید که ارزهای رمزپایه دارای نرخ پاداش بسیار بالایی هستند، این را در نظر داشته باشید.​
منبع: وب سایت coinbase

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری