وبلاگ

بایننس اسمارت چین (BSC) چیست؟

بایننس اسمارت چین
ارزهای دیجیتال

بایننس اسمارت چین (BSC) چیست؟

قبلا از اینکه به قابلیت های بایننس اسمارت چین یا همان زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) با اختصار BSC بپردازیم، باید به این موضوع توجه کنیم که این زنجیره یا بلاکچین با بایننس چین (Binance Chain) متفاوت است. بایننس چین در سال ۲۰۱۹ با تمرکز بر روی تسهیل سازی تجارت سریع و غیرمتمرکز راه اندازی شده بود.بایننس اسمارت چین یا BSC که با استاندارد BEP20 شناخته می‌شود، مدتی پس از عرضه بایننس چین (BC) با استاندارد BEP2 راه‌اندازی شد. هر دوی این شبکه‌ها توسط صرافی ارز دیجیتال Binance ساخته شده‌اند و هر کدام توکن‌های دارای استاندارد مختص به خود را پشتیبانی می‌کنند.

نحوه عملکرد بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین با استفاده از قابلیتی به نام الگوریتم اثبات سهم اعتباری (PoSA) می‌تواند پردازش یک بلوک کامل را در سه ثانیه انجام بدهد. در این قابلیت، شرکت کنندگان با استیک کردن بایننس کوین می‌توانند به اعتبار سنج تبدیل شوند و از تمامی تراکنش‌های موجود در یک بلوک درآمدزایی کنند. از آنجایی که بایننس چین و بایننس اسمارت چین به موازات یکدیگر کار کنند به همین دلیل امکان معامله و انتقال دارایی از طریق پل بین دو بلاک چین وجود دارد.

صرافی بایننس در تاریخ یکم سپتامبر (11 شهریور) زنجیره‌ بلوکی موازی جدیدی را به نام بایننس اسمارت چین با به طور خلاصه BSC راه‌اندازی کرد. این زنجیره هوشمند، امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را فراهم کرده و مکانیسم جدیدی را برای توکن صرافی بایننس به نام BNB فراهم می‌کند. هدف اصلی راه‌اندازی Binance Smart Chain این است که این صرافی، با ارائه پروتکل‌های برتر مالی به عنوان جایگزین بلاک چین اتریوم (Ethereum)، به انقلاب سیستم مالی غیر متمرکز یا همان دیفای (DeFi) بپیوندد.

مشاهده  صرافی یونی سواپ (Uniswap) چیست؟
بایننس اسمارت چین
بایننس اسمارت چین چیست؟

با اینکه هدف شبکه Binance Chain تسریع و تکمیل فوری تراکنش‌هاست، اما قابلیت برنامه‌نویسی و انعطاف‌پذیری زیادی ندارد. در واقع، به عملکرد قرارداد هوشمند و سازگاری با دنیای ابزارها و دی‌اپ‌های اتریوم مجهز نیست. بنابراین، طرح پیشنهادی راه‌اندازی یک زنجیره ثانویه دارای ویژگی‌های مکمل جهت بهبود عملکرد کل اکوسیستم بایننس ارائه شد.

یکی از ویژگی‌های کلیدی اسمارت چین بایننس که باعث تمایز آن با شبکه مادر توکن بایننس کوین است، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. این یعنی برنامه‌های غیر متمرکز ساخته‌ شده روی اتریوم، با داشتن سرعت بیشتر و هزینه کمتر روی شبکه BSC نیز پشتیبانی می‌شوند. به همین دلیل، بایننس توانسته بسیاری از دی‌اپ‌های مبتنی بر اتریوم مانند صرافی محبوب IDEX را روی اسمارت چین خود سوار کند.

از آنجایی که بایننس چین و BSC به گونه ای طراحی شده اند که می توانند به موازات یکدیگر کار کنند; داده ها می توانند به راحتی از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر منتقل شوند. به این ترتیب، تریدینگ سریع در بایننس چین رخ می دهد در حالی که دی اپ های قدرتمند غیرمتمرکز می توانند در بستر بایننس اسمارت چین ایجاد شوند. به عبارتی دیگر، این دو بلاکچین مکمل یکدیگر هستند.

توکن های BEP-2 و BEP-8 موجود در بایننس چین را می توان; با توکن های BEP-20 که یک استاندارد جدید برای بایننس اسمارت چین است، سواپ کرد. به عبارتی دیگر می توان گفت که توکن های BEP-20 همتای توکن های ERC-20 در اتریوم هستند. بعلاوه، با استفاده از کیف پول بایننس چین به راحتی می توان توکن ها را از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر منتقل کرد.

کاربرد اسمارت چین بایننس

بایننس کوین در اکوسیستم Binance کاربردهای متعددی دارد. اول از همه، از BNB برای پراخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بایننس چین و صرافی بایننس دکس استفاده می‌شود. تریدرهایی هم که از توکن BNB برای پرداخت کارمزد تراکنش‌هایشان استفاده نمایند، شامل تخفیف خواهند شد. دوم اینکه ارز دیجیتال بایننس کوین به‌عنوان گس (Gas) برای توسعه‌دهندگانی که خواهان استقرار قرادادهای هوشمند روی BSC هستند، عمل می‌کند.

مشاهده  وام دهی در ارزهای دیجیتال

کاربرد اسمارت چین

پس همانطور که متوجه شدید، BNB یک ارز دیجیتال و BCS یک شبکه است. از بایننس کوین همچنین برای استیکینگ و اعتبارسنجی فعالیت‌هایی که باعث نگهداری شبکه اصلی بایننس اسمارت چین می‌شوند، استفاده می‌شود که در واقع تفاوت اصلی این دو به‌شمار می‌رود. تمام ولیدیتورهای Binance Smart Chain از طریق ارز دیجیتال BNB پاداش‌دهی می‌شوند.

تفاوت بایننس کوین با بایننس اسمارت چین

از نظر الگوریتم اجماع، بایننس چین از الگوی اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) و بایننس اسمارت چین از اثبات اعتبار سهام (PoSA) استفاده می‌کند. در یک شبکه مبتنی بر PoSA، کاربران به استیک کردن شهرت و هویتشان می‌پردازند. الگوریتم PoS در ازای اعتبارسنجی داده‌های شبکه و استیکینگ تعدادی ارز دیجیتال به‌عنوان وثیقه، به استیک‌کنندگان پاداش می‌دهد.

زنجیره هوشمند بایننس پس از زنجیره بایننس به عنوان یک بلاک چین ایجاد شد. برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که بایننس چین و بایننس اسمارت چین مشابه یکدیگر هستند؛ این در حالی است که عملکرد هر دو بلاک چین با یکدیگر متفاوت است. بایننس چین یک سیستم نرم افزاری است که با هدف تشکیل یک بازار غیرمتمرکز ایجاد شده است اما دارای برخی از محدودیت‌ها است. به همین دلیل BSC با هدف حل مشکلات تجارت غیرمتمرکز راه اندازی شد. به عنوان مثال BSC با قرارداد هوشمند سازگار است، در حالی که BC سازگار نیست. از مهم‌ترین ویژگی‌های Binance Smart Chain می‌توان به امکان راه اندازی سریع و بدون دردسر توکن‌ها اشاره کرد.

تفاوت بایننس کوین با بایننس اسمارت چین
تفاوت بایننس کوین با بایننس اسمارت چین

در الگوی DPos، مکانیزم رای‌دهی و نمایندگی به الگوریتم اثبات سهام افزوده شده است. در این مکانیسم، کاربران با پیشنهاددهی یک بلاک معتبر، به یک اعتبارسنج یا همان ولیدیتور تبدیل خواهند شد. در زیر، برخی از تفاوت کاربردهای بایننس چین و بایننس اسمارت چین را معرفی می‌کنیم:

مشاهده  ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

کاربردهای بایننس چین

  • ارسال و دریافت BNB BEP2 و دیگر ارزهای مبتنی بر این استاندارد
  • عرضه توکن‌های جدید برای دیجیتالی کردن دارایی‌ها
  • ارسال، دریافت، سوزاندن/مینت کردن و فریز/آن‌فریز کردن توکن‌ها
  • ساخت جفت‌های معاملاتی با توکن‌های مختلف

کاربردهای بایننس چین

کاربردهای بایننس اسمارت چین

  • ارسال و دریافت BNB BEP20 معروف به توکن Smart Chain و دیگر ارزهای مبتنی بر این استاندارد
  • بررسی سابقه تراکنش‌ها از طریق BSCScan
  • استیکینگ BNB و کسب پاداش بلاک
  • عرضه توکن‌های جدید
  • تبدیل شدن به یک ولیدیتور روی BSC

بایننس چین و بایننس اسمارت چین از نظر استاندارد توکن، کاربرد و الگوریتم اجماع با یکدیگر تفاوت دارند. این دو شبکه از بلاک چین‌های اصلی صرافی بایننس هستند که به صورت موازی به کار در کنار یکدیگر پرداخته و جایگزینی برای همدیگر محسوب نمی‌شوند. توکن BNB نیز رمز ارز محلی این صرافی است که در این شبکه‌ها کاربرد متفاوتی دارد.

ویژگی‌های بایننس اسمارت چین باعث شده است تا کاربران زیادی جذب این شبکه شوند و یک رقیب جدی برای بلاکچین اتریوم به شمار می‌رود. از طرف دیگر رمزارز بایننس به دلیل توکن سوزی‌های متعدد و امکان پذیرش قراردادهای هوشمند رشد بسیار خوبی دارد و می‌توان آینده خوبی را برای این رمزارز نیز پیش بینی کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری