وبلاگ

ارز دیجیتال آوالانچ یا آواکس چیست؟

ارز دیجیتال آوالانچ یا آواکس چیست؟
ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال آوالانچ یا آواکس چیست؟

ارز دیجیتال آوالانچ با هدف بهبود فناوری بلاک‌چین ایجاد شده است. در واقع آوالانچ یک پلتفرم آنلاین است که امکان قرارداد هوشمند را فراهم می‌کند. ارزهای دیجیتال نزدیک به 10 سال است که پا به زندگی بشر گذاشته‌اند. به علت ویژگی‌های جذاب و قابلیت‌های منحصر به‌ فردشان کم‌کم جایگاه خوبی در بین مردم پیدا کرده‌اند.

ارز دیجیتال آوالانچ (Avalanche) نیز یکسری ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارد از جمله: قابلیت همکاری، قابلیت مقیاس‌پذیری و قابلیت استفاده. امروزه آوالانچ (AVAX) را یک رقیب سرسخت برای بلاک‌ چین اتریوم می‌دانند. اتریوم نیز یک بلاک‌چین مبتنی بر قراردادهای هوشمند است.

تفاوتی که بین اتریوم و آواکس وجود دارد در این است که تراکنش‌های بسیار آهسته‌ای داشته و به‌علاوه کارمزد زیادی از کاربران عادی دریافت می‌کند. اما آواکس AVAX این ویژگی‌ها را نداشته و بسیار پرسرعت با کارمزد کم است و همین باعث شده رقیب سرسخت اتریوم بشود. در ادامه این مقاله بیشتر با آوالانچ آشنا می‌شویم.

ارز دیجیتال آوالانچ
ارز دیجیتال آوالانچ Avalanche چیست؟

آشنایی با توکن avax  و شبکه avalanche

همان‌طور که گفتیم آوالانچ یک پلتفرم هوشمند است که نماد رمزارز آن avax  است. این پلتفرم بلاک‌چین بسیار جدید است. شبکه بهمنی (avalanche) در سال 2020 توسط آوا labs راه‌اندازی شد. ارز دیجیتال آوالانچ نیز مانند اکثر ارزهای دیجیتال با هدف تمرکززدایی و ارائه راه‌حل‌هایی برای بلاک‌چین مقیاس‌پذیر راه‌اندازی شده است.

اوالانچ با ارائه سرعت بیشتر در تراکنش‌ها و بالابردن امنیت و کاهش هزینه‌ها رفته‌رفته به یک بلاک‌چین محبوب تبدیل می‌شود. همچنین اوالانچ یک برنامه سازگار با محیط‌زیست است، البته تمام رمز ارزها به جهت تمرکز بر ارز دیجیتال و فضای آنلاین این ویژگی را دارند. تراکنش‌ها و خرید مطلقاً در فضای دیجیتال اتفاق می‌افتد و این یعنی خارج از چرخه معیوب بانکی و کاغذبازی و پول‌های کاغذی.

توکن avax  و شبکه avalanche
توکن avax  و شبکه avalanche

آوالانچ امروزه 8.41 میلیارد دلار ارزش دارد و با توکن اصلی خود avax همچنان در فضای ارزهای دیجیتال در حال قدرت گرفتن است. همه کاربران می‌توانند تعداد نامحدودی از بلاک‌چین‌های سفارشی و قابل همکاری اوالانچ ایجاد کنند. برای راه‌اندازی نیز نیاز به پرداخت هزینه اشتراک دارند.

آموزش برنامه نویسی سالیدیتی

بنیان گذاران ارز دیجیتال آوالانچ

پلتفرم آوالانچ و توکن آواکس AVAX توسط آزمایشگاه آوا و یا AVA Labs ایجاد شده‌اند. برای نخستین‌بار گروهی که نام مستعار  Team Roket را برای خود انتخاب کرده بودند اطلاعات اولیه و مهم این پروتکل را در می 2018 منتشر کردند.

مشاهده  استخر نقدینگی (Liquidity Pool) چیست؟

این آزمایشگاه توسط سه نفر به نام‌های Emin Gun Sirer که دکترای علوم و مهندسی کامپیوتر را کسب کرده است، Kevin Sekninqi و Maofan “Ted” Yin بنیان گذاری شده است. Sirer از جمله بنیان گذاران و مدیرعامل پلتفرم اولانچ است. Kevin Sekninqi نیز بنیانگذار و معمار ارشد آزمایشگاه‌های AVA است. وی نامزد دکترای علوم کامپیوتر در دانشگاه کرنل است و تجربه تحقیق در مایکروسافت و ناسا را دارد. تدیین نیز نامزد دکترای علوم کامپیوتر در دانشگاه کرنل بوده است.

بعد از انتشار اطلاعات اساسی گروهی از محققان از دانشگاه کرنل این فناوری را به سرپرستی امین گون سیرر استاد علوم کامپیوتر و مهندس نرم‌افزار این دانشگاه توسعه دادند. امین گون سیرر از دو تن از دانشجویان نخبه مقطع دکترا برای این پروژه کمک گرفت یعنی کوین و ماوفان. در مارس سال 2020 منبع باز شد و نخستین سکه آوالانچ سپتامبر سال 2020 راه‌اندازی شد.

برتری‌های ارز دیجیتال آوالانچ بر بیت‌ کوین و اتریوم

نخستین ارز دیجیتالی که پا به شبکه ارزهای دیجیتال گذاشت بیت‌کوین بود. این ارز در سال 2009 راه‌اندازی شد. اتریوم نیز پس از بلاک‌چین بیت‌کوین کار خود را در شبکه هوشمند آغاز کرد. اما باگذشت چند سال و استفاده از این بلاک‌چین‌ها کم‌کم محدودیت‌های فنی طراحی اصلی بلاک‌چین  defi و همین‌طور پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز هرچه بیشتر آشکار شد.از جمله معایبی که می‌توان برای بیت‌کوین ذکر کرد این است که به جهت فرایند اعتبارسنجی تا حدودی از تمرکززدایی که هدف اصلی ایجاد ارزهای دیجیتال است جلوگیری می‌کند. همچنین معاملات در بیت‌کوین به‌ کندی پیش می‌روند.

پلتفرم آوالانچ و توکن آواکس AVAX
برتری‌های ارز دیجیتال آوالانچ

اتریوم سعی کرد با استفاده از راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه 2 این قبیل مشکلات را رفع کند. با استفاده از مقیاس‌بندی لایه 2 تراکنش‌ها از زنجیره اصلی مبادله حذف می‌شوند و از فشار اتریوم می‌کاهند. اما با این‌حال این روش نیز معایبی دارد و علاوه بر افزودن پیچیدگی‌ها شبکه را در برابر تهدیدهای امنیتی باز می‌گذارد. ارز دیجیتال آواکس باهدف رفع این مشکلات راه‌اندازی شد.

توکن avax  برای رفع چه مشکلاتی راه‌اندازی شد؟

گفتیم ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین‌های قبلی مانند بیت‌کوین مشکلاتی داشتند که علاوه بر به خطر انداختن امنیت مشکلات عمده دیگری نیز به همراه داشتند. آوالانچ در پلتفرم خود تصمیم گرفت این مشکلات را از بین ببرد تا مردم در مبادلات خود سود بیشتری ببرند و کمتر منتظر تراکنش‌ها بمانند، ضمناً با خرید ارز آوالانچ امنیت مبادله نیز تأمین می‌شود.

  1. رفع مشکل تراکم، شلوغی
مشاهده  انواع کیف پول ارز دیجیتال

آوالانچ مقیاس‌پذیری بالایی دارد. شاید محدودیت تعداد تراکنش‌ها مشکلی بزرگ در ارزهای دیجیتال است. اوالانچ در مقایسه با پردازشگرهای پرداخت سطح بالایی مانند  pay pal و visa دارای زمان تراکنش‌های فرعی است. همچنین این پلتفرم قدرتمند توانایی پردازش 6500 تراکنش در هر ثانیه را دارد. این ویژگی محدودیت رمز ارزهای اتریوم را به جهت محدودیت تعداد تراکنش در ثانیه را کاملاً از بین برده است.

  1. کاهش هزینه‌های مبادله و کارمزدها

برخی معتقدند ارز دیجیتال آوالانچ رقیب اتریوم است. علت آن هم کاهش کارمزدها در مقایسه با این توکن است. هزینه‌ها و کارمزدها در بلاک‌چین اتریوم به‌قدری بالاست که برخی مبادله در این شبکه را مختص افراد سرمایه‌دار می‌دانند نه افراد  معمولی.

توکن آواکس avax
توکن avax برای رفع چه مشکلاتی راه‌اندازی شد؟

از جمله هزینه‌هایی که در شبکه رمز ارزها وجود دارد عبارت‌اند از: ایجاد و ضرب دارایی‌ها، سهام بندی، کارمزد تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌چین. در آوالانچ این کارمزدها سوزانده شده و به طور دائم از تعداد avax در شبکه کاسته می‌شود.

نحوه کارکرد ارز دیجیتال آوالانچ

Avalanche در جهت بهبود فناوری بلاک‌چین و رفع مشکلات ارزهای دیجیتال در شبکه ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شده است. برخی از مشکلات بیت‌کوین و دیگر رمز ارزهای قدیمی مشکلات فقدان قابلیت همکاری، مشکلات مقیاس‌پذیری و قابلیت استفاده بوده است.

بهمن با استفاده کردن از سه بلاک‌چین مجزا ادعا می‌کند که این مشکلات را حل کرده است و همچنین مدعی است که سریع‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند در صنعت بلاک‌چین است که بر اساس زمان‌بندی تا پایان اندازه‌گیری می‌شود. سه بلاک‌چینی که آوالانچ درباره آن صحبت می‌کند به شرح زیر است:

  • x-chain: این بلاک‌چین آوالانچ برای مدیریت‌کردن دارایی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. از پروتکل اجماع و همکاری استفاده می‌کند.
  • C-chain: این بلاک‌چین برای ایجادکردن قراردادهای هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرد. از پروتکل اجماع آدم‌برفی استفاده می‌کند.
  • P-chai: این بلاک‌چین برای هماهنگی اعتبارسنجی‌ها مورداستفاده است. از پروتکل اجماع آدم‌برفی استفاده می‌کند.
نحوه کارکرد ارز دیجیتال آوالانچ
نحوه کارکرد ارز دیجیتال آوالانچ

مزایای استفاده از ارز avax

  • اولین ویژگی برتر خرید ارز آوالانچ (Avalanche)  قابلیت همکاری با سایر ارزها است. تعداد بسیاری محدودی از بلاک‌چین‌ها هستند که امکان تجارت انواع ارزهای دیجیتال با سایر پلتفرم را فراهم کرده‌اند. آوالانچ یکی از این پلتفرم‌ها است که برای بلاک‌چین‌های مختلف امکان همکاری و به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها را فراهم کرده است.
  • مقیاس‌پذیری یعنی امکان تراکنش‌هایی بیشتر نسبت به اتریوم و بیت‌کوین. این بلاک‌چین باانرژی و قدرت محاسباتی فوق‌العاده تعداد تراکنش در ثانیه را از 15 تراکنش بیت‌کوین به 6500 تراکنش آواکس رسانده است.
  • قابلیت استفاده این ارز دیجیتال بسیار بیشتر از سایر ارزها است. همچنین این پلتفرم سهولت کاربری بالایی دارد. آوالانچ با سرعتی که در پردازش دارد و سهولت استفاده به‌ سرعت در حال افزایش جایگاه خود در دنیای کریپتوکارنسی‌ها است.
مشاهده  استخراج اتریوم

صرافی های پشتیبانی کننده AVAX

صرافی های Binance ،CoinDCX ،Huobi Global ،Gate.Io ،OKEx و WAZIRx از ارز AVAX پشتیبانی می کنند و همچنین با جفت ارزهای USD ،USDT،ETH و BTC قابل مبادله می باشد.

امکان خرید و فروش ارز دیجیتال AVAX در صرافی بایننس وجود دارد و کاربران می‌توانند از طریق یکی از جفت‌های AVAXBTC ،AVAXBUSD و AVAXBNB به ترتیب اقدام به تبدیل بایننس یو اس دی (BUSD)، بیت کوین (BTC) و بایننس کوین (BNB) به توکن اولانچ کنند.

جمع‌ بندی پایانی ارز دیجیتال آوالانچ 
صرافی و کیف پول های ارز AVAX

کیف پول های ارز AVAX

علاوه بر کیف پول رسمی ارز دیجیتال آوالانچ، کیف پول های متامسک و کیف پول های سخت افزاری لجر نیز از ارز دیجیتال AVAX پشتیبانی می کنند.

آینده ارز دیجیتال Avalanche

افرادی که در نظر دارند روی رمزارز آوالانچ سرمایه‌گذاری کنند، مایلند درباره آینده ارز دیجیتال آواکس بیشتر بدانند. قیمت ارز دیجیتال AVAX در زمان نوشتن این مقاله (27 سپتامبر 2021) 68.53 دلار است. دارایی آوالانچ در حال حاضر ارزشی در حدود 15 میلیارد دلار دارد و رتبه 11 را در بازار رمزارزها به خود اختصاص داده است. همچنین این رمزارز سهم 0.74 درصدی کل رمزارزها را به خود اختصاص داده است.

جمع‌ بندی پایانی ارز دیجیتال آوالانچ 

رفته‌رفته در دنیای امروز مبادلات و دادوستدها به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال می‌رود. اگرچه شاید تا چند سال پیش کمتر کسی دررابطه‌با این دنیای پرسرعت و بدون محدودیت اطلاع داشت اما در حال حاضر تعداد زیادی از مبادلات و خریدهای بزرگ و کوچک با استفاده از این ارزها انجام می‌شود.

10 سال پیش اولین ارز دیجیتال به دنیای فناوری ورود پیدا کرد. به جهت محدودیت‌هایی که در مبادلات با بیت‌کوین و اتریوم به‌عنوان ارزهای اولیه وجود داشت تعدادی از مهندسین نرم‌افزار و کامپیوتر به فکر ایجاد رمز ارزهای جدید که این محدودیت‌ها را دور بزند افتادند. ارز دیجیتال آواکس یکی از همین رمز ارزها است که 2 سال است به دنیای کریپتوکارنسی وارد شده و به‌ سرعت پیشرفت کرده است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین دوره ها

برچسب های محبوب

Mapping Solidity Inheritance آموزش برنامه نویسی سالیدیتی آموزش سالیدیتی آموزش قرارداد هوشمند اجزای قرارداد هوشمند ارز دیجیتال اتریوم ارز دیجیتال یونی ارزهای متاورسی الگوریتم اثبات کار الگوریتم اجماع امنیت کیف پول اهمیت قرارداد هوشمند اپلیکیشن متمرکز برنامه نویس سالیدیتی برنامه نویسی اتریوم برنامه نویسی بلاکچین برنامه نویسی ریمیکس برنامه نویسی سالیدیتی برنامه نویسی شی‌ گرا برنامه نویسی قرارداد هوشمند بلاکچین بلاک چین اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال ترون چیست توسعه دهنده سالیدیتی صرافی های ارزدیجیتال صرافی‌ غیرمتمرکز قرارداد هوشمند قیمت پولکادات متاورس مزایای قرارداد هوشمند نوشتن سیستم رای گیری با سالیدیتی نوشتن قرارداد هوشمند واقعیت مجازی متاورس ویژگی‌های اتریوم پلتفرم های ارزدیجیتال پیش نیاز قرارداد هوشمند کاربرد قرارداد هوشمند کد نویسی سالیدیتی کسب درآمد با قرارداد هوشمند کسب درآمد در متاورس کیف پول ارزدیجیتال کیف پول الکترونیکی کیف پول نرم‌افزاری